Gigabyte GA-EP45-DS3L Review

malderhout 17 januari 2009, laatste update op 1 februari 2009, 1.189 views

Gigabyte GA-EP45-DS3L

Pluspunten

• Prijs / Prestatie
  • Componenten goed geplaatst. Je kan overal goed bij

Minpunten

• Aantal USB aansluitingen iets te veel van het goede
  • Te veel nadruk op energie besparen
  • ' Network cable unplugged' problemen (Bios?)

Layout Score: 5
Heb mijn PC voor het eerst zelf gebouwd. Heb losse componenten gekocht en uitgegaan van een betaalbare, degelijke en vooral stille pc. Ben geen echte gamer of zo, maar ik vind het wel leuk dat een spel ieder geval draait in bijvoorbeeld een lagere resolutie. Ik heb wel wat ontwikkelervaring met Oracle (databases) en wat lichte Java programmering en het uitproberen van verschillende linux distro's dmv virtualisatie. Na wat onderzoek in de bladen en op internet kwam ik uit op deze vrij gemiddelde configuratie.

Moederbord
Het Gigabyte moederbord ziet er overzichtelijk uit en levert precies wat ik nodig heb. Ik heb er iets minder dan 100 euro voor betaald. Er zit onder andere 1 Gigabit ethernet aansluiting en 8 usb poorten op. Beetje veel, ook omdat deze nog eens 4 maal op de kast voorkomen. Ik wilde bewust geen 2e Ethernet aansluiting, firewire en raid etc). Verder wilde ik geen onboard grafische chipset om toch nog een beetje keuze te hebben mbv 1 pci-e slot die op dit moederbord ook aanwezig is. Na het installeren en aanzetten, valt op dat de ethernet netwerk adaptor niet in 1 keer werkt. Er zit natuurlijk een CD bij het moederbord met verschillende drivers. Hoewel ik niet altijd voorstander ben, om gelijk alle cd’s die je krijgt te installeren heb ik dit voor het moederbord toch moeten doen (misshien ook wel logisch, ik heb er niet veel ervaring mee). 1 van de drivers was inderdaad die van de Gigabit ethernet aansluiting. En inderdaad ik was al snel op het internet. Verder zijn er nogal wat instellingen bij de CD meegeleverd die energie besparen. Ik kreeg namelijk heel af en toe een melding ‘Network cable unplugged’. Nou zag ik bij de ethernet adaptor properties de checkbox ‘allow the computer to turn off this device to save power’ aan staan. Dit gaat mij wel een beetje erg ver om energie te besparen. Ik vermoed, dat dit bij de driver install is aangezet. Ik hem gelijk uitgezet, in de hoop dat de melding nu wel definitief weg is. Melding was toen nog niet weg. Heb later mijn bios geupgrade naar F10 en eigenlijk geen last meer gehad.

CPU Cooler
Had in eerste instantie de boxed cooler gemonteeerd, maar dat bleek geen succes. Veel herrie van de fan (ook in idle mode) en daar wou ik juist vanaf. De Asus Triton 75 gecombineerd met een CoolerMaster 12x12cm UltraSilent fan is een stuk beter. Een zachte zoom is hoorbaar en is heel acceptabel.
Al met al ben ik reuze tevreden met deze zelfgebouwde pc en ik denk dat ik hier wel 1 paar jaartjes mee verder kan.

Al met al ben ik reuze tevreden met deze zelfgebouwde pc en dit moederbord en ik denk dat ik hier wel 1 paar jaartjes mee verder kan.

• Sharkoon Rebel9 Economy MidiTower
  • CoolerMaster Real Power M520
  • Intel Core 2 Duo E8400 3.00GHz
  • Asus Triton 75 CPU Cooler (plus CoolerMaster 12x12cm UltraSilent fan)
  • Samsung SpinPoint F1 1TB
  • Sapphire Radeon HD 4830
  • Samsung T240HD monitor
  • Linux

Heb jij ook een Gigabyte GA-EP45-DS3L?

Ik snap je nadelen niet:
Aantal USB aansluitingen iets te veel van het goede
Te veel nadruk op energie besparen icm bijgeleverde CD
1: Als je niet alle USB poorten gebruikt betekend toch niet dat de rest in de weg zit ofzo? Ik heb hetzelfde bord alleen dan zonder L, en ik hou maar 2 USB's over. (2 mini USB's, webcam, toetsenbord, muis, externe HDD)
2: Hoe meer energie bestaring des te beter toch? Minder warmte, meer overclock potentieel.

En je HOEFT niet persé al die besparing-software te installeren toch? :)
Never mind.

[Reactie gewijzigd door Pronging op 19 januari 2009 14:31]

adhv 1
Je hebt denk ik wel gelijk. Ben net begonnen en zit nog op de klassieke toetsenbord en muis aansluiting. Ik zou in de toekomst de poorten wel meer nodig hebben. Maar over 12 (de vier van de kast) gaat het zeker niet worden.
adhv 2
Hen nu nog genoeg power. Overclocken is voor mij dan ook nog toekomst muziek,

Heel iets anders. De melding ‘Network cable unplugged’ is bij mij vrij hardnekkig. Heb nu de laatste adaptor drivers van de Gigabyte site gehaald en geďnstalleerd. Het lijkt erop dat ik er nu vanaf ben. :)

Bedankt voor je reactie