Apple iPad mini 2 Wi-Fi 16GB Grijs Review

waktak 13 april 2014, laatste update op 14 april 2014, 3.277 views

Apple iPad mini 2 Wi-Fi 16GB Grijs

Pluspunten

• schermgrootte
  • beeldkwaliteit
  • krachtige cpu/gpu
  • bouwkwaliteit
  • accuduur
  • app aanbod voor ipad
  • synchronisatie iPhone
  • airplay
  • klantenservice

Minpunten

• apple accessoires duur
  • extra opslag is duur
  • aluminium krasgevoelig
  • grote bezels
  • geen 802.11ac
  • toetsenbord mogelijkheid te klein i.c.m. case
  • itunes
  • geen tweakers app

Dit is mijn eerste review, dus hoor graag wat jullie er van vinden en wat ik kan verbeteren.

Voordat ik deze iPad heb aangeschaft hadden we een PC en een laptop in huis. Ik doe zelf best veel achter de computer, maar soms moet mijn vriendin er helaas ook op. Verder wou mijn zoontje graag een tablet, dus dit was voor mij het ideale sinterklaas cadeau. Ik twijfelde tussen de nexus 7 en de iPad mini retina. Uiteindelijk de iPad gekozen omdat:
  • Mijn vriendin en ik beide een iPhone hebben, dus al aardig wat apps gekocht
  • De 4:3 beeldverhouding mij fijner leek dan 16:9 omdat we er niet veel films of iets dergelijks op gingen kijken
  • Ik heb tot nu toe goede ervaringen met iOS en met Android (mede door tablet optimalisatie van de apps, misschien is dat nu beter) minder.
Ontvangst en klantenservice
Ik heb de iPad bij Apple zelf besteld. Deze was binnen 5 werkdagen binnen via DHL. Hij was solide ingepakt met een doos die speciaal voor de iPad verpakking gemaakt is. In de verpakking zat de iPad, een oplader met lightning connector en een boekje.

Heb hem gelijk aangezet om te synchroniseren met de instellingen van mijn iPhone. Dit was binnen 5 minuten klaar en kon gelijk aan de slag met apps installeren, wat een kleine 10 minuten duurde.

Na een tijdje begon het scherm gek te doen, alsof er een onzichtbare vinger heel snel heen en weer ging over het scherm. Ook werden willekeurige apps geopend en gesloten. Direct contact opgenomen met klantenservice en kreeg na een keuzemenu direct iemand aan de lijn die Nederlands sprak. Ze werken daar met een ticketsysteem wat erg prettig werkt als er meerdere keren gebeld moet worden, zo ook in mijn geval.
Als advies gekregen dat ik iOS opnieuw moest installeren, kreeg direct na het telefoongesprek een email met een stappenplan voor de herinstallatie.
Helaas heeft dit niet gewerkt, weer contact opgenomen en een afspraak gemaakt om te "ruilen" voor een nieuwe ipad. Dit gedaan op mijn werk, en deze deed het wel goed. Later bleek het scherm er niet goed ingebrand te zijn of iets dergelijks, en heb daarvoor een excuusmail gekregen met 10 euro aan itunes tegoed.

Uiterlijk, bouwkwaliteit en gewicht
Eerlijk gezegd maakt het uiterlijk mij vrij weinig uit. Hij ziet er erg strak uit, en maakt gebruik van premium materialen als aluminium. Dit zal wel snel krassen omdat het denk ik hetzelfde aluminium is als bij mijn iPhone 5s, maar omdat ik er altijd een case omheen heb gehad kan ik dat niet bevestigen.
De tablet is erg dun wat fijn is om hem mee te nemen en dergelijke. De bezels zijn wel erg groot, en dat kan veel kleiner bij de volgende versie als het aan mij ligt.

De bouwkwaliteit is uitstekend. Er zijn geen kiertjes, alles zit strak in elkaar en de behuizing buigt nergens mee.

Het gewicht is acceptabel. Op de bank of aan tafel is het prima en heb je geen last van het gewicht. Echter als je in bed ligt en de tabel boven het hoofd houd, dan word het na een kwartier best zwaar met 1 hand. Ik heb gekeken naar het gewicht van andere 7"/8" tablets en dan is hij in veel gevallen lichter dan de rest, dus ik denk dat de techniek hier gewoon nog niet aan toe is.

Hardware
Ik ben tot nu toe niks tegen gekomen wat hapert, de laadtijden zijn er bijna niet meer en switchen tussen apps gaat ook super.
Voor uitgebreide tests van de CPU die in deze iPad zit verwijs ik jullie toch door naar de iPhone 5s review. De GPU benchmarks zijn niet te vergelijken natuurlijk door de afwijkende resolutie's. Ik voeg deze eventueel later nog toe.

De accuduur viel mij erg mee. De iPad wordt elke dag wel zo'n 2-4 uur gebruikt voor games, youtube filmpjes kijken, facebooken, browsen en vooral candy crush 8)7. Met dit gebruik laden we hem wekelijks op. Het duurt wel langer om hem op te laden dan met een mobiele telefoon wat wel een beetje tegenviel, na ongeveer 3 uur is hij weer vol.

Scherm
Over het scherm kan ik ook alleen maar positief zijn. Alles is geweldig scherp en pixels zijn nauwelijks te zien. Wat mij betreft kan er bij deze ppi gestopt worden en meer gewerkt worden aan accuduur. Ik heb zelf niet zoveel met metingen van schermen, het ziet er gewoon heel erg goed uit. We hebben van het weekend nog vol in de zon gezeten in de tuin en toen was ook alles prima te zien.

Accessoires en airplay
De iPad case hebben we tweedehands gekocht voor 30 euro omdat het bij de Apple store extreem duur was. Ik moet wel zeggen dat het subliem past en dat goedkoop duurkoop is in dit geval. Heb hiervoor 2 cases gehad (1 siliconen en 1 afzichtelijke die slecht past van de Xenos die mijn vriendin gekocht had) en ze liggen hier stof te happen. De siliconen hoes is op zich wel goed, maar durfde het niet aan met mijn zoontje.

Ook heb ik gekeken naar een toetsenbord in combinatie met een case, maar na een beetje typen was ik daar snel klaar mee. Het is gewoon simpelweg te klein.

Ik gebruik Openelec op mijn Raspberry Pi en Airplay wordt hierbij ondersteund. Dit werkt heel prettig als je bijvoorbeeld foto's of een YouTube filmpje wil laten zien op je tv. Als je een speaker set aangesloten hebt op de Pi, kan ook bijvoorbeeld Spotify of je persoonlijke muziek gestreamd worden via Airplay.

Als je op zoek bent naar een kleine tablet dan kan ik iedereen aanraden een iPad mini met retina scherm te kopen. Vooral de 4:3 beeldverhouding, het scherm en iOS maakt het erg prettig werken met de iPad mini. Als er nog vragen zijn stel ze dan hieronder.

Changelog
13/04/2014 Hoofdletters kopjes aangepast en iOs veranderd naar iOS.
14/04/2014 iPad case toegevoegd bij gebruikte hardware.

Heb jij ook een Apple iPad mini 2 Wi-Fi 16GB Grijs?

Reviews door de redactie

Mooie review! Mijn complimenten.

Alleen een paar dingetjes:
  • Het is iOS en niet iOs ;) .
  • Je hoeft niet bij elk woord in een kopje een hoofdletter te hebben ;) .
Nogmaals mijn complimenten, ga zo door!
Ah inderdaad, zal het even aanpassen. Bedankt voor je feedback :)
Ligt het aan mij of heb je nu alles veranderd naar ipad en iphone? Dat is echter fout, het is iPhone en iPad.

Stel me gerust, anders denk ik nog dat ik dementie heb :P .
hehe je hebt gelijk. Heb het zelf verkeerd gelezen 8)7
Haha, geen tweakers app.
Dit vind ik wel een gemis op mijn iPad, hoop dat daar nog verandering in komt ;) .
Mooie review, +2, foto's (een aantal, ook van de details) maken het een +3. Voor een eerste review is dit een goede, en, ga zo door!