Apacer MegaSteno AE161 Review

-Elmer- 17 januari 2009, laatste update op 1 februari 2009, 1.058 views

Apacer MegaSteno AE161

Pluspunten

• Ondersteund veel verschillende geheugenkaarten
  • Degelijke behuizing en is goed vast te zetten
  • Strak ontwerk
  • Extra USB poort

Minpunten

• Kabel zou iets langer mogen

► Inleiding
Ik heb anderhalf jaar geleden tegelijkertijd met mijn nieuwe computer deze cardreader aangeschaft. Ik had al een externe Sweex cardreader maar aangezien ik graag een intern model wilde hebben en mijn oude behzuizing dat niet toeliet leek dit me een mooi moment om over te stappen. Met mijn nieuwe CM Stacker behuizing had ik namelijk alle ruimte.

► Installatie
Ik heb in de tijd dat ik systemen assembleerde veel cardreaders ingebouwd en daarbij is me deze cardreader bijgeleven als cardreader die ik het meest prettig vond inbouwen. De installatie is buitengewoon eenvoudig en het metalen frame van de cardreader zit met vier schroeven stevig vast. Dit laatste is helaas niet altijd het geval bij interne cardreaders. De cardreader wordt aangesloten met een 2 poorts USB moederbord connector. De lengte van de kabel vind ik iets aan de korte kant, ik kan de cardreader namelijk niet op elke willekeurige plek in mijn kast plaatsen vanwege de kabellengte. Uiteraard speelt de positie van de usb connector op het moederbord hierbij ook een rol maar aangezien bij de meeste moederborden de USB connectoren onderaan of aan de linkerkant van het moederbord zit kan de kabellengte een probleem zijn.

► Gebruik
Ik gebruik de cardreader vooral voor xD, SM, SD en MS Duo Pro kaartjes en ik heb hier werkelijk nog nooit problemen mee ondervonden. De kaartjes vallen goed in de cardreader en er is totaal geen speling, alle contacten werken na anderhalf jaar vrij intensief gebruik nog perfect. Het gebruik van meerdere kaartjes tegelijk levert ook geen problemen op. De extra USB 2.0 aansluiting aan de voorkant vind ik ook erg handig en maak ik ook goed gebruik van. Ook deze aansluiting is degelijk en er is geen speling.
Aan de voorkant is tevens een activiteitsledje aanwezig, deze functioneerd naar behoren en kan soms best handig zijn.
De cardreader heb ik nooit op snelheid getest omdat ik simpelweg niet beschik over snelle kaartjes al zou ik het wel interessant vinden om te weren hoe deze presteert.

► Uiterlijk
De cardreader vind ik er goed uitzien, de positionering van de onderdelen vind ik praktisch en er zitten geen 'lege plekken'. Er staat geen overbodige tekst op en de merknaam is niet buitensporig groot aangebracht maar staat beschaafd rechts onderin. Alhoewel de voorkant van plastic is ziet deze er niet overdreven plastic of goedkoop uit. Ook al zien veel cardreader er vrijwel hetzelfde uit vind ik toch dat deze cardreader er duidelijk het beste uitziet.

► Conclusie
De Apacer AE161 vind ik een erg prettige cardreader. De installatie verloopt soepel de de cardreader is stevig te monteren. De kaartjes passen allemaal goed, er is geen speling en de connectoren zijn degelijk. De extra USB 2.0 poort aan de voorkant vind ik erg handig en ook het uiterlijk vind ik goed. Het enige nadeel is de korte kabellengte, maar al met al ben ik erg tevreden met deze cardreader.

► Extra
Naar aanleiding van mijn positieve ervaringen met deze cardreader heb er ik er nog twee aangeschaft. Éen voor gebruik in een andere computer en één gebruik in nu extern. Dit laatste omdat mijn Sweex cardreader niet meer was en mijn extrene Apacer cardreader die ik in de tussentijd ook had aangeschaft geregeld problemen opleverde. Ik heb een houten behuizing gemaakt en er een externe USB kabel aan gesoldeerd, deze werkt perfect en ziet er ook nog eens erg mooi uit.

Heb jij ook een Apacer MegaSteno AE161?