Specificaties Behuizing, 1 interne bays - Bekijk alle specificaties

Nox Media Review

ultimasnake 16 januari 2009, laatste update op 16 januari 2009, 10.196 views

Nox Media

Pluspunten

• Erg mooi om te zien
  • Erg goede prijs/kwaliteit verhouding
  • Slede voor dvd drives zorgen voor een makkelijke inbouw.

Minpunten

• Erg krap
  • Geen handleiding (al komt een tweaker er wel uit)
  • Het aantal schroefjes die je krijgt is erg beperkt

Voorwoord
Een media center bouwen en deze in een "cooler-master stacker" bouwen en deze vervolgens naast het tv-meubel plaatsen dat kan echt niet! Aangezien ik zelf altijd erg loop te smullen van die mooie media center behuizingen ging ik opzoek naar de een voor mezelf.

Hierbij had ik een aantal "simpele" criteria te weten: lage prijs, moet er goed uitzien, lager dan 17mm en er moet een ATX moederbord in passen. En vooral de laatste 2 zijn een uitdaging, er zijn maar weinig kasten waar een ATX moederbord in past EN lager is dan 17cm (de hoogte in mijn kast)!

Toen ik eenmaal deze kast tegenkwam en de reviews vrij goed waren besloot ik te zoeken naar een verkoper, jammer genoeg was dit ook wat lastiger want vanaf het moment dat ik deze op de pricewatch tegenkwam en het moment van bestellen hadden 8 van de 10 shops deze niet meer in het assortiment. Uiteindelijk het product bij completer kunnen aanschaffen.

Inbouwen
De media center zat eerst in een coolermaster stacker, een kast die zo ruim is dat soms je kabels te kort zijn ipv dat ze in de weg zitten. Dit is bij de NOX media een ander verhaal, het ligt natuurlijk aan je moederbord maar bij mij zat eigenlijk ALLES in de weg. De dvd speler kwam boven ATX stekker, de zalman koeler van de 6800gt kwam boven de behuizing uit en ik had een groote moeite om alles goed te krijgen.

Het klinkt allemaal wat negatief, maar het is natuurlijk vrij logisch. Je probeert immers alles waar je normaal minstens een midi-tower voor gebruikt in een kast te bouwen die zelfs een slag kleiner is dan een mini-tower.

De voeding zit voorin de kast, en er is een speciale kabel van achter naar voren die de voeding van sap voorziet. Helaas kwam ik hier tegen een lastig probleem, de steker die haaks is gemaakt paste NET niet goed op de voeding. Met wat duwen en trekken lukte het me uiteindelijk, maar het was wel erg lastig en had zeker netter kunnen worden aangepakt.

Geluid
Toen de kast eenmaal in elkaar zat viel mij vooral direct op dat de boel best stil is. Ik heb een 12mm fan ingebouwd voor het afzuigen van de lucht bij de processor en de fans voor de processor/videokaart heb ik aangesloten op een vrij ingenieuse manier ingebouwde fancontroller. Maar buiten dat om maakt de kast zowiezo vrij weinig "herrie" er vindt weinig resonantie plaats van de hardeschijven en ook als de dvd speler zijn werk doet is het geluid absoluut niet erger dan in een normale kast (of mijn stacker ter vergelijking).

De looks
Als er een ding belangrijk is bij een HTPC dan is het wel de looks, en dat zit ZEKER goed bij deze kast. De voorkant is erg mooi afgewerkt met brushed-zwart aluminium en de blauwe leds om de knop heen maken het geheel erg mooi af. Helaas is bij mij 1 van de 2 leds helaas al in de eerste uurtjes overleden (erg jammer maar voor zo iets kleins ga ik niet de gehele kast retouneren). De "deurtjes" op de kast zijn erg mooi verwerkt, zo zijn er 2 deurtjes voor de dvd drive een deurtje links waar usb-poorten en front-audio connectoren opzitten en een deurtje waar de aditionele 8in-1 kaart onder zit.

Samenvatting
Ondanks de grotere moeite die deze kast met zich meeneemt qua inbouw is het zeker de moeite waard. Voor je afgerond 60 euro koop je zeker geen kat in de zak en de kast staat erg mooi bij andere apparatuur.

Wel is het zo dat bijna alle nadelen (en een aantal voordelen) die ik aangeef puur afhankelijk zijn van de hardware. Een standaard videokaart past er gewoon in (in de hoogte in ieder geval) en ook bij de voeding het moederbord en het aantal dvd/hdd drives zal de ervaring heel anders zijn.

Heb jij ook een Nox Media?

Hoe zit het met de irda modulle. Sluit je deze aan op de Interne USb aansluiting op je mobo of sluit je deze aan op de irda aansluiting van je mobo ??
Deze versie van de Nox media bevat geen IRDA module dat is de Nox media Imon versie.
Hoe moet de Ir ontvanger eigenlijk aangesloten worden op de Mobo. is dit via een ir aansluiting op de mobo. Of gaat dit anders. Ik heb namelijk wel vrolijk deze kast met Imon remote besteld. Maar volgens mij zit er op mijn Gigabyte DS4 790X Mobo geen IR aansluiting ??? :9
Volgens mij heb jij moeite met lezen :P
Zit de fan die je beschrijft bij de kast, of moet die appart aangeschaft worden?
vraag is al gesteld, maar zit er nu een afstandsbediening bij deze case of niet? verder wel jammer dat zo weinig 'grote' winkels als azerty etc. deze case niet aanbieden, ziet er een topcase uit...

mooie review trouwens, goed geschreven!
En vooral de laatste 2 zijn een uitdaging, er zijn maar weinig kasten waar een ATX moederbord in past EN lager is dan 17mm!
17 mm is niet veel ;)
En er is een reden waarom de meeste groter zijn, omdat je zoals je zelf wel gemerkt hebt er nu veel problemen zijn met het installeren

En op die 2de foto, al dat stof maakt het er allemaal niet mooier op
170 mm is net iets groter
Oops, tikfout gecorrigeerd ;). Verder is stof een hel, de hele opstelling was anders voor de kast erin ging en daar stond de dvd speler (dood opweg voor garantie naar de fabrikant) dus is er nog wat blijven liggen (ben geen huismoeder :D)
Nou, op die sub en die console ligt zoveel stof dat de opmerking over de huismoeder wel achterwege kan blijven..... yakkie bah! ;(

Zelfs de foto waar je in de behuizing kijkt zit onder het stof...
Zit je daar in een houtzagerij of zo? |:(

[Reactie gewijzigd door einstein op 11 augustus 2009 13:38]

Leuke review...

Ik had trouwens wel voordat ik al mijn componenten had ingebouwd de boel even stofvrij gemaakt als ik jou was.
Je mag wel eens een keer afstoffen man..
afstoffen? was da? ;). Kan het wel afstoffen maar het is
a. binnen no-time toch weer stoffig :P
b. ik zie het toch niet :D
zit er ook een afstandsbediening bij ? (zie foto)
Mooi kastje, hij lijkt me eigenlijk nog vrij ruim als ik het zo zie. Een goede om even te onthouden.

Offtopic: Nice N64 met 007 :D