Specificaties 11,6" (1366x768), 32GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Acer 29554G03aww Review

Rhy 11 april 2014, laatste update op 22 februari 2017, 4.444 views

Acer 29554G03aww

Als ik alleen zou rondbrowsen op Internet en beetje office is dit inderdaad de perfecte machine ... in 2014. Anno 2016-2017 is ChromeOS echt een volwassen Windows / MacOS alternatief voor vrijwel iedere thuisgebruiker en zelfs Tweaker.

Pluspunten

• TOUCHSCREEN!
  • snelle 32GB schijf
  • 4 GB RAM geheugen
  • snelle starttijd (7s)
  • 720p webcam
  • Fijn toetsenbord en layout
  • Prima touchpad
  • 6-8uur batterijtijd

Minpunten

• minder geschikt voor buiten
  • waar je del toets verwacht zit aan/uit knop
  • zie review m.b.t. ChromeOS

Ik kan kort zijn over dit product: zonder meer 1 van de beste laptops en besturingssystemen die ik ooit gehad heb! Op 20 februari 2014 schreef ik dit erover op bol.com
Stel je nu eens voor ... dat er een ChromeBook bestaat mét Touchscreen? En je er gratis 100GB Google Drive bij krijgt t.w.v. ¤96. Zou dat interessant zijn? Dat vond ik dus van wel!

En normaal gesproken ben ik geen liefhebber van Acer laptops (vanwege perikelen rondom garantie afhandeling en bouw kwaliteit), maar ... al dat moois voor slechts ¤335? Is wel héél véél laptop voor weinig geld!

Nu was mijn ChromeBook bedoelt als 'type laptop' voor erbij en voor onderweg in de trein. Na 72-uur echter al overgestapt! Ja, dat lees je goed; de MacBook én iPad liggen in de hoek!
Maar ... ik ben geen doorsnee gebruiker, en de C720P was 3 maand lang toch echt mijn enige workstation.

Bij intensief gebruik, loop je al snel tegen tegen allerlei beperkingen aan waar geen enkele (user) review het over heeft, namelijk: Nadelen, nadelen en nog eens nadelen:
  • geen skype voice client (IM+ werkt alleen voor chats)
  • geen teamviewer support (en in Linux werkt het ook voor geen meter en Chrome RDP is niet volwassen genoeg ... '2X RDP client' is wel aardig opzich)
  • geen java support ... je staat er verstelt van hoeveel sites 'onder water' java gebruiken. Een praktijk voorbeeld is de site KPN als je veel met de NS reist. Jammer joh! Geen WiFi in de trein, tenzij op Arriva trajecten. Synology cloud werkt dus ook niet. Screencast-o-matic werkt niet.
  • geen support voor Adobe Air ... wat vreselijk irritant is als je jvzoo producten gebruikt
  • slechte Windows XP virtualisatie onder Linux Ubuntu i.c.m. virtualbox (i.v.m. beperkte kernel driver ondersteuning)
  • je kan geen webcam video opnames maken zonder internet verbinding
  • geen mkv container support (het bekende AC3 probleem)
  • geen video editor mogelijkheden

Maar ook diverse zaken wel aan de gang gekregen:
- Torrents kunnen downloaden vanuit ChromeOS d.m.v. JsTorrent
- speelt prima MP4 af (handig voor series / films kijken); i.c.m. vorige punt beter dan een iPad.
- Dreamweaver alternatief: NeutronDrive.com
- Online alternatief voor GIMP: Pixlr Editor
en tal van andere apps, zie http://goo.gl/JaSZW voor de lijst.

Al met al een leerzame tijd gehad. Time to go back to ... Windows :/

Vervangend model ? Is er niet echt. ASUS T100TA is minder in ieder opzicht. De nieuwe productreview: Acer Aspire Switch 10 32GB Aluminium review door Rhy komt in het dichst in de buurt ... zelf ben ik weer overgestapt naar iPhone 4S en Desktop Windows PC. Beste mix van prijs/prestatie en produktiviteit.

Update oktober 2014: op basis van de comments een topic gestart over Windows Workstation VPS (i.c.m. b.v. ChromeOS): http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/43055340

1december2014 update: Houston; we got 'm! (mijn tweede C720P):
productreview: Acer Chromebook C720P-29554G03aii review door Rhy

Heb jij ook een Acer 29554G03aww?

Ik werk zeer veel op een zeer simpel Chromebook van Samsung. Zelfs in Frankrijk kan ik nog problemen op lossen voor klanten door schermen over te nemen (bijvoorbeeld een AWS WorkSpace). Ja een Chromebook heeft veel beperkingen als je het als Windows vervanger wilt gebruiken, maar de voordelen zijn voor velen zoals voor mij belangrijker dan de nadelen. Ik gebruik mijn Chromebook heel intensief voor schrijven, maar presentaties voorbereiden of research doen, doe ik liever op mijn Windows desktop of laptop, ofwel met muis en 2 beeldschermen.

Wat ik fijn vind is dat er ik er niet voorzichtig mee hoef te zijn. Stuk is even snel een nieuwe halen (na anderhalf jaar nog niet nodig), data is versleuteld (ik gebruik geen SD kaartje!) en de batterij gaat lang genoeg mee.

Overigens vind ik offline werken nog steeds vervelend, maar door de data verbinding van mijn telefoon te gebruiken ben ik praktisch overal online genoeg. Ook in de trein is het soms wegvallen van verbinding voor mij geen drama.

Ik gebruik mijn Chromebook veel liever dan tablet met toetsenbord.

Thanks voor de review.
daar ben ik het helemaal mee eens. En ik wist wel van RDP e.d. ... maar helemaal niet gedacht aan dat ik een Windows server kan cloudhosten tegenwoordig. Dus dan is het inderdaad wel de ideale combinatie! M.a.w. ik koop weer een c720p terug.
Huh?!
Ik heb legio keren met de NS gereisd en mijn Chromebook aan hun wifi verbonden. Geen enkel probleem.

/edit: ik zeg niet dat je de minste tweaker bent!
Ik heb van begin 2013 tot begin 2014 een Chromebook gehad en regelmatig in de trein geinternet. Zowel via linux als het ChromeOS van Google.ik heb daar niks speciaals voor hoeven doen. Wellicht dat in de tussentijd de pagina van de NS is aangepast naast een Java based pagina?

[Reactie gewijzigd door bas-r op 24 oktober 2014 12:59]

tja ik ben niet de minste tweaker, en gedurende dat ik het apparaat in mijn bezit (pre-zomer) heb ik het niet voor elkaar gekregen. Ook niet via Linux. Dus misschien dat ze recent iets veranderd hebben om chromebook users tegemoet te komen.
thx! Ga ik screencastify eens uitproberen. Fijner inderdaad dan commandline screenrecording via chroot.