HTC One (M8) 16GB Zilver Review

South_Styler 10 april 2014, laatste update op 14 april 2014, 7.590 views

HTC One (M8) 16GB Zilver

Pluspunten

• Unibody aliminium design
  • Scherm-kwaliteit
  • Bijgeleverd beschermhoesje
  • Audio is fenomenaal; de speakers kunnen harder, maar blijven (relatief) zuiver
  • Veel opties voor foto instellingen bewerkingstools
  • Knock-on functie
  • Infraroodsensor
  • SD-gleuf

Minpunten

• Softwarematige knoppen nemen schermruimte
  • Loze ruimte bij HTC logo
  • Relatief losse audioknop
  • Headjack aansluiting is naar onderen geplaatst
  • De camera heeft op de automatische instelling veel last van over- en onderbelichting
  • Veel apps standaard meegeleverd en niet verwijderbaar
  • De interface van de camera is overzichtelijk, maar instellingen zijn moeilijker vindbaar

HTC One (M8) review

Over deze review
In deze review bespreek ik de nieuwe HTC One (M8) en maak ik onderscheid tussen de eerste indrukken en de indrukken op langere termijn (ik neem daar ongeveer een maand de tijd voor), vooral voor de accu-prestaties goed te kunnen oordelen. Ik probeer een relatief objectief oordeel te vellen over de telefoon door in het derde gedeelte een vergelijking op te stellen met drie/vier andere toestellen die ik heb gebruikt en in bezit heb: de HTC One (M7) – dus de voorganger, de iPhone 5s, de HTC One (M8), de Desire HD en de HTC One X. De laatste zal ik alleen in foto’s meenemen die ik eerder heb gemaakt.
Te zijner tijd zal ik dus deze review aanvullen met meer materiaal en betere opmaak. Voor nu maak ik vooral gebruik van dropbox om de foto's te tonen, aangezien ik nog niet weet hoe ik deze in de review kan verwerken zonder dat ze onderaan komen te staan.

Inhoudsopgave
  • Accuduur
  • Extra informatie over abonnementen
  • Algemene conclusie

Reden tot aanschaf
Op dit moment van schrijven ben ik de trotse bezitter van de HTC One (M7) en een iPhone 5s. De HTC One M7 wordt in het vervolg van deze review de M7 genoemd en de nieuwe HTC One (M8) met M8 om verwarring te voorkomen.
Ik ben al jaren fan van de HTC’s, die ik in feite sinds de Desire HD elk jaar steevast koop, de enige die ik heb overgeslagen is de Sensation, toen had ik een tweejarig contract en was de aanschafprijs te hoog. De reden voor mijn enthousiasme voor HTC zit in twee dingen: het design en de HTC Sense. Beide elementen staan hoog in het vaandel bij HTC en daarmee onderscheid HTC zich dan ook het meeste.
Het design van een telefoon is van mij van belang omdat ik geen hoesjes om een telefoon doe. Ik zie zodoende de telefoon en zie graag een mooi design wat ik kan koesteren. Sinds de Desire HD is HTC overgestapt op aluminium voor hun topmodellen (op de HTC One X na). Dat geeft een premium feel en dat kan tegen een stootje (uit eigen ervaring vernomen).
De software is ook van belang, aangezien Android gemaakt of gebroken wordt met de software. Alles is aan te passen, wat een groot voordeel is van Android, maar tegelijkertijd ook een Achilleshiel: het wordt al snel onoverzichtelijk. HTC Sense verandert zowat ieder aspect aan Android en vervangt dat met Sense op een (voor mij) overzichtelijke en consistente laag die sinds de M7 niet hapert of vertraagt en stijlvol uitziet. Dus, de M8 zou in feite een no-brainer keuze moeten zijn. Wat het ook was, tot de eerste hands-on verscheen.
Het grote nadeel van de M7 vind ik de camera. Die presteert gewoon onder de maat naar mijn maatstaven, zeker in vergelijking met de One X die veel meer detail opvangt in het daglicht – waarin ik de meeste foto’s maak (voornamelijk snapshots). Het detailverlies wordt goed gemaakt in het duister waar dan meer detail wordt opgevangen. Ik vond het een goede ruil, met de hoop op een 8 Megapixel camera voor de nieuwe One. Dit bleef uit. Erger nog, dezelfde camera werd gebruikt bij de nieuwe M8 en dat vind ik een behoorlijke achilleshiel die dan opgevangen moet worden door de Duo camera. Gezien mijn voorliefde voor HTC heb ik alsnog gekozen voor de M8 vanwege het design en de software en had ik mijn hoop de Duo camera gericht die volgens Tweakers.net een gimmick is en in andere reviews toch redelijk presteert (zie Engadget).
Dus, kort en krachtig: ik heb gekozen voor de M8 vanwege de unieke kwaliteiten van HTC.

Unpacking
HTC verpakt de M8 in eenzelfde doos als de M7:
In de doos worden de standaard accessoires meegeleverd, waaronder de oordopjes, een oplader, en een korte handleiding alsmede een pinnetje voor de SD-gleuf als de sim-gleuf. Tot mijn verrassing zat er ook een beschermhoes bij die bij de M8 is geleverd (zie https://www.dropbox.com/sh/50alsjxh91td8nj/MXj38a9pEy). Persoonlijk vind ik dat een mooie toevoeging, al weet ik niet zeker of ik er veel gebruik van ga maken: ik zie graag het design van een telefoon zoals ik al eerder aangaf. Ik heb zelf de Unpacking niet gefilmd, maar bij deze youtube link legt een (overenthousiaste) Engelsman de unpacking van de M8 vast op camera: https://www.youtube.com/watch?v=uCZ_uBYMDlY

Eerste indrukken
Het design: zoek de verschillen
Ik vergelijk op dit moment de M8 met de M7, de voorganger en het moge duidelijk zijn dat het verschil niet levensgroot is (zie de foto’s op https://www.dropbox.com/sh/26lcs5ox18zvt7d/oS5WXcpjTy). De M8 is marginaal langer, ongeveer de ruimte van de speakers hoger en het lijkt iets breder. Deels komt dit door het grotere scherm: 5”van de M8 t.o.v. de 4,7” van de M7 en een andere reden zal wellicht de Duo camera zijn.
De verschillen qua design zijn grotendeels in de nuances. Het grootste verschil is dat de telefoon nu geheel van aluminium is gemaakt en er bijna geen plastic is gebruikt, wat de telefoon ten goede komt: het is nu meer één geheel. Dat betekent niet automatisch dat de M7 lelijk is, dat is nog steeds een super mooi en afgewerkt design. Een ander opvallend verschil is de achterkant (zie foto in de dropbox link). Hier is nu een Duo-camera en een dubbele flitser. Voor de rest is ook hier geen verschil te ontdekken. De andere verschillen zijn kleiner.
Zo is de bovenkant van de telefoon veranderd: er is nu geen doorgetrokken deel plastic, maar slechts een ovaal gedeelte dat een diep zwarte kleur heeft, en de positie van de aan-uit knop is veranderd. Diezelfde aan-uit knap bevat nog steeds een infrarood-sensor waarmee een TV kan worden bediend. Een ander verschil is dat de audio-aansluiting niet meer aanwezig is aan de bovenkant.
De onderkant kent minder verrassingen. De positionering van de USB-oplaadpoort is nu iets meer naar het midden gepositioneerd om plaats te maken voor de audio-uitgang die bij de M7 aan de bovenkant was geplaatst. Daarnaast is een camera (mogelijk voor noisecancelling) verwijderd, mogelijk door de verloren patentzaak tegen Nokia.
De voorkant verschilt weinig, behalve dat de sensoren van de M7 (twee zwarte puntjes) ondergebracht zijn in een verticale strook naast de front camera. Daarnaast valt op dat de balk met daarin de sensitieve knoppen is vervangen door een zwarte balk. Een onnodige feature die de telefoon langer maakt dan nodig – ongeacht de reden van HTC dat hier sensoren zouden zijn ingebouwd. De telefoon is ook langer, iets wat minder duidelijk op de foto is te zien waar beide toestellen op elkaar liggen, maar duidelijker naar voren komt wanneer de M7 in de hoes van de M8 wordt geplaatst (zie https://www.dropbox.com/sh/ht02b2zq82m9zzy/dBMh5Y1Ver). Een ander iets dat opvalt is dat het M8 scherm net iets boven de behuizing lijkt te zweven, waar de M7 geheel plat is. Persoonlijk stoort mij dat niet.
De zijkanten tonen ook kleine verschillen. Zo is de sim-aansluiting wel nog steeds aan de linkerzijde van het toestel, maar is de uitsparing langer. Dit is waarschijnlijk gedaan voor de multi-sim variant, waarbij dus een tweede nano-simkaart ernaast geplaatst kan worden. Aan de linkerzijde zijn nog steeds de audio-knoppen te vinden. De audioknoppen steken nu meer uit. De reden daarvoor is dat ze dan beter op de tast te vinden zijn. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het in het donker soms iets moeilijker te vinden is, maar zeker niet stoort. Dat de audioknop nu meer uitsteekt vind ik zelf wel jammer, daarnaast zit het ook relatief los. Ik geef daarin duidelijk de voorkeur aan de M7 audioknoppen.
Algehele, eerste indruk van het design: het is een supermooie telefoon, waarbij vooral de behuizing opvalt. Het is een mooi aangesloten aluminium case die in de nuances mooier is dan de M7, al is het verschil niet erg groot. Wat ik wel jammer vind is dat de audioknoppen nu uitsteken en dat de audio-aansluiting naar onderen is geplaatst, wat ik persoonlijk nogal vervelend vind. In mijn ogen is de audio-aansluiting aan de bovenkant veel logischer; nu moet ik de telefoon op de kop in mijn broekzak steken om te voorkomen dat de audiokabel bekneld raakt. Een ander nadeel is dat de sensitieve knoppen zijn weggehaald en de balk is gebleven, dat maakt de telefoon onnodig lang. Desondanks, is de telefoon qua design erg mooi en heeft HTC zichzelf alsnog overtroffen.

Het scherm
Over het scherm van de M8 kan ik vrij bondig zijn. De kleurweergave is uitstekend, de helderheid is hoog (al kan ik niet zeggen dat het verschil in helderheid t.o.v. de M7 erg verschilt en het scherm reageert uitstekend. Iedere aanraking wordt geregistreerd, zoals men van een topmodel mag verwachten.
Het grote verschil is alleen dat de buttons voor “Home”, “Terug”, en “Multitasken” nu softwarematige knoppen zijn (zie https://www.dropbox.com/s/8zdwyezc976409z/buttons.png). De knoppen nemen niet veel plaats in beslag en zijn doorzichtig, wat gelukkig de uniformiteit van het scherm ten goede komt. Hetzelfde geldt voor de bovenste balk, die nu ook doorzichtig is. Desondanks is het jammer dat er schermruimte wordt ingenomen door deze softwarematige knoppen wanneer er een balk is voor sensitieve knoppen, zoals bij de M7. Een gemiste kans wat mij betreft.

Audio
Speakers
Net als bij de M7 zijn ook bij de M8 de speakers aan de voorkant geplaatst, in duo opstelling wat stereo geluid zou moeten presteren. De M7 onderscheidde zich vorig jaar met het design, het uitstekende scherm en de speakers. Mijn verwachtingen waren dan ook hoog of de speakers verbeterd waren. De vraag is alleen, wat moest er nog aan verbeterd worden? In vergelijking met andere toptoestellen was de One al een straatlengte voor. Het antwoord op de vraag die ik mijzelf stelde is in feite: weinig. Ik zou graag meer bass willen horen. Een wens die nooit in vervulling kan gaan, aangezien men dan een minisubwoofer zou moeten inbouwen. Mocht een HTC medewerker deze review lezen: subtiele hint voor de M9 – subwoofer inbouwen. Amaze me.
Toen ik de review van Tweakers.net las waarin stond dat de speakers nog harder gingen had ik mijn twijfels. De speakers van de M7 gaan al erg hard; hard genoeg om iedereen in een kamer mee te laten genieten van de audio. Ik was in de veronderstelling dat wanneer het geluid nog harder zou worden, dit ten koste gaat van de klanken.
De klanken blijven zuiver, ook als ik het volume maximaal opendraai. Ik heb geprobeerd beide speakers met de iPhone 5s decibel meter met elkaar te vergelijken. De vergelijking is gedaan met de app “Decibel meter” – een gratis app van de ontwikkelaar Dominic Watson. De speakers produceren op de M7 rond de 85 decibel bij het spelen van het nummer Avicii – Brothers, met in de rustige stukken rond de 80 en op zijn hardst 90 decibel. De speakers van de M8 zitten een stuk hoger, met een gemiddelde van 90 decibel en uitschieters tot maar liefst 98 decibel. Naar mijn mening behoorlijk hard. In feite zelf onfatsoenlijk hard. Ter illustratie: wanneer ik de telefoon op zijn luidst zet op de wc, de deur dicht doe, de gang afloop en naar mijn eigen kamer loop (ongeveer vijf meter) en hiervan de deur dicht doe kan ik nog steeds mee genieten van de muziek. Dus, de speakers gaan hard, maar blijven relatief zuiver.

Oordopjes
Als oordopjes gebruik ik de iPhone 5s oordopjes. De reden hiervoor is dat deze normaal gevormd zijn en niet in het oor zelf geduwd hoeven te worden. Iets wat bij mijn oren snel pijn gaat doen. Een tweede reden is dat deze oordopjes een behoorlijk hard geluid produceren. Harder dan de standaard oordopjes van HTC (zowel die van de M7 als M8), daarnaast is er meer bass wat bij bijvoorbeeld Avicii of andere dance tracks zeker niet mag ontbreken.
De M7 geeft een hard geluid, maar kan nog net geen piep in de oren veroorzaken. De M8 doet dat wel. De audio output is zo hard dat men letterlijk een piep in de oren krijgt (zelf uitgeprobeerd om jullie dat te kunnen aangeven – wat ik al niet over heb voor Tweakers.net :p ). De audio is daarnaast duidelijk hoorbaar buiten de oordopjes om, wat in feite asociaal is, maar voor sommige wellicht een voordeel.
Dus, op audio gebied is de M8 een verbetering op de al uitstekende audio van de M7.

De camera
Voor mij persoonlijk is de camera is een van de belangrijkste facetten van een telefoon. De camera wordt voornamelijk gebruikt voor snapshots op automatische instellingen. Deze instellingen zijn in de review ook aangehouden, dus zonder eventuele aanpassingen.
HTC onderscheid zich met de camera door heel veel softwarematige toepassingen toe te voegen. Daarnaast durven ze een andere weg in te slaan met hun “Ultrapixel-camera”: minder megapixels om zodoende meer licht op te vangen.
Hieronder zijn een paar foto’s gemaakt in de tuin.
Wat mij persoonlijk al heel snel opvalt is dat de belichting op de automatische stand niet altijd even goed is. In sommige gevallen is hij overbelicht (zoals in de linker foto hieronder) en in een andere situatie juist zwaar onderbelicht (zoals de rechter foto).
Dit gebeurd relatief vaak en was geen probleem bij de M7. Zonder nog een vergelijking te maken met de M7 is de camera minder goed als bij de M8 bij de eerste indruk.

De software
HTC levert met de M8 een nieuwe versie van Sense mee: 6.0. Deze heeft vrij weinig grote toevoegingen, maar wat is toegevoegd blijkt relatief handig te zijn. De meest onderscheidende functie is de knock-on functie: tweemaal kloppen en de telefoon gaat aan op het lockscreen. Swipen van rechts naar het midden van het scherm zorgt ervoor dat ik in de laatst geopende app kom en swipen van links naar het midden zorgt ervoor dat ik in Blinkfeed kom. Zeer nuttige toepassingen die direct werken. Handig, maar ze hebben ook nadelen: in de broekzak gaat de telefoon regelmatig aan (op één dag heb ik tot dusver vijf keer de telefoon uit mijn broekzak gehaald waarbij het scherm aanstond). Daarnaast is het nadeel beveiliging, iedereen zou zomaar voorbij het lockscreen komen. Desondanks: een handige toepassing die heel erg snel went.
Iets wat minder snel went is het aantal apps dat standaard wordt meegeleverd. Iets waar ik maar niet aan kan wennen en met elke versie van Sense en/of Android lijkt te groeien. Zie onderstaande screenshots in deze folder (https://www.dropbox.com/sh/buafo54thrpqpes/LaN2MOCD6n). Het aantal voor geïnstalleerde apps is: 54. Deze 54 apps worden samen geleverd met een aantal nummers en filmpjes.
De apps in zijn totaliteit, zonder zelf nog iets toe te voegen nemen al 1,23 GB in op de telefoon, te samen met 88 MB muziek en wat foto’s (zie screenshot https://www.dropbox.com/s/gl3qifjolnlrqve/ruimte.png). Dit is in mijn ogen absurd. Helaas is het merendeel nog steeds niet te verwijderen, iets wat ik zeer storend vindt, maar bij ieder OS tot dusver het geval lijkt te zijn.
Sense heeft wat meer kleur gekregen wat ik persoonlijk jammer vind; het zwarte sprak mij persoonlijk meer aan. De apps zijn grotendeels gelijk gebleven wat ik zo kan zien bij mijn eerste indruk. Hierover zal ik later, na een tijd gebruik, op terugkomen.
Een applicatie die wel degelijk een update heeft gehad is de camera. Deze heeft een simpelere interface gekregen. Bij de instellingen zijn zes cirkels weergeven (zie screenshot in deze folder https://www.dropbox.com/sh/mhvzw0m3ov94xz3/Vl7ccT2tKm) waarin de verschillende opties te zien zijn. Persoonlijk vind ik het jammer dat de optie eruit is gehaald om te filmen en tegelijkertijd foto’s te maken. Iets waarmee HTC zich juist deed onderscheiden en wat andere fabrikanten overnamen. Een dus wat dubieuze keus. Men kan op het oog ook minder instellen als bij de M7, zoals bijvoorbeeld een nachtfoto maken, het is niet meteen te vinden. Dus, de overzichtelijkheid is niet op elke manier vooruit gegaan. Voor automatische instellingen wel, voor de meer geavanceerde instellingen duidelijk niet. Ik persoonlijk vind de foto app van HTC achteruit gegaan, een onwelkome verrassing. Het bewerken daarentegen is wel overzichtelijker geworden (zie screenshots).

Accessoires
Als accessoire is de beschermhoes meegeleverd. De oordopjes zelf gebruik ik niet, dus deze kan ik niet reviewen. De lader is dezelfde lader als bij de M7 (zover ik kan beoordelen op dit moment) en laat ik dan ook buiten beschouwing.
De beschermhoes is van een soort siliconen gemaakt en klemt stevig om de M8 heen. Wat ik persoonlijk fijn vind is aan de onderkant: je kunt de usb poort als de headjack ingang afsluiten. De poort is fijn stroef. Zelf zou ik graag de DOT-case willen, maar de prijs van bijna 50 euro houdt me tegen op dit moment.

Algemene indruk eerste dag
HTC heeft zich overtroffen op basis van design, al ben ik niet over elke keuze te spreken. Het meeleveren van een hoesje is een voordeel en de audio is weer dik in orde, net als het scherm. Het pijnpunt van de M8 wordt ook al de eerste dag duidelijk: de camera. Er is relatief vaak over- of onderbelichting bij de automatische instellingen. Na meer gebruik kan ik hier meer over zeggen.
Een ander punt wat wel opvalt in negatieve zin is de grote hoeveelheid apps die zijn meegeleverd, maar liefst 54. In totaal wordt dus bijna 1,5 GB alleen al aan meegeleverde apps ingenomen, naast de 5 GB voor Sense en Android. Persoonlijk vind ik dat erg veel en de optie om apps te verwijderen zou zeker standaard opgenomen mogen worden in Android/Sense.
De cameraduur kan ik nog weinig over zeggen, maar op het moment van schrijven is de telefoon al ongeveer 18 uur aan, zonder dat deze aan de lader heeft gelegen met nog een capaciteit van 27%. Dit is behoorlijk en als dat zo blijft, dan heeft HTC de accuduur ruim op orde. Een ander voordeel dat niet is besproken in de eerste indrukken is de toevoeging van de SD-gleuf, waardoor de opslag zelf kan worden uitgebreid. Verderop in de review, wanneer ik het toestel langer in gebruik heb zal ik dat opnemen in de review.
Dus, het lijkt erop dat HTC zichzelf heeft overtroffen door de positieve punten van de M7 (het design, audio en scherm) te behouden of te verbeteren en de nadelen (de camera, grote hoeveelheid apps die meegeleverd worden) te houden. Mocht dat zo blijven, dan is de telefoon een uitstekend apparaat voor media-consumptie en intensief gebruik, maar kan er voor snapshots beter een ander toestel worden gebruikt.

Extra informatie over abonnementen
Ik heb de M8 gekregen bij één-jarig Vodafone Red Super abonnement met bijbetaling. Toen ik de eerste keer de telefoon aanzette, verscheen het Vodafone logo, een kenmerk dat de telefoon branded is. Een telefoon die branded is (voor de mensen die dit wellicht niet weten) bevat extra software van de provider, in dit geval Vodafone, waarmee extra’s worden meegeleverd, zoals de Vodafone Cloud. Een app die ook in de Play Store kan worden gedownload. Veel van deze apps, waaronder “Vodafone updates” kunnen niet worden verwijderd. Ik heb de volgende dag met Vodafone contact opgenomen, aangezien ik bij de bestelling nadrukkelijk heb gevraagd voor een unbranded toestel, wat mij ook verzekerd was.
Ik heb mijn verhaal voorgelegd bij de klantenservice als bij de smartphonecrew. Beide hebben het onderstaande verhaal, onafhankelijk van elkaar, bevestigd. Namelijk, elk M8 toestel dat via de Vodafone site als in de fysieke winkels wordt gekocht zijn Vodafone branded. De reden daarvoor is dat Vodafone de “Vodafone Wallet”-functie wil pushen, dat is een functie die ervoor zorgt dat je via Vodafone, met behulp van de NFC, het toestel als een creditcard kunt betalen. Dit kan alleen met Vodafone branded toestellen, of door een NFC sticker. Hetzelfde verhaal geldt ook voor de Samsung S5. Wil je nu geen Vodafone branded toestel en toch de provider, dan werd mij aanbevolen naar de Mediamarkt of andere winkel te gaan die onafhankelijk van de provider abonnementen afsluit. Het mooie aan dit verhaal is dat de Wallet-functie van Vodafone echter niet is geactiveerd, beide medewerkers konden mij niet precies vertellen waarom, maar het zou wel nog komen.
Dus, bij de aanschaf bij de M8 is het van belang jezelf de vraag te stellen of je een branded toestel wilt of niet. Ik persoonlijk merk er weinig van, behalve dat het opstarten langer duurt. De telefoon is niet vertraagt en alle Vodafone extra’s kunnen door middel van instellingen worden uitgezet.
Of de M8-toestellen van andere providers branded zijn kan ik niet zeggen. Wanneer iemand hier informatie over heeft, hoor ik het graag in de comments of via PM, dan voeg ik deze informatie toe in de review.

• Apple earphones

Heb jij ook een HTC One (M8) 16GB Zilver?

Vaak zijn branded toestellen iets goedkoper geprijsd. Bij een simlockvrije M8 staat deze software er uiteraard niet op en eigenlijk kun je dit ook geen minpunt van het toestel noemen. Goede review verder!
Bedankt, ik zal het als nadeel weghalen bij de eerst komende update :)
Via een HTC Generic RUU kan je een unbranded OS flashen. Dit is gezegd in ervaringen en discussie thread hier op GoT...
niet out of the box.

CID (vendorlock) veranderen van VODAPXXX naar HTC_E11 maakt het toestel volledig unbranded voor altijd en toegankelijker voor WWW ruu`s
Goede review :)
(ik vind het juist super als de audio jack onderaan zit)
Dank je wel, al is dit pas een derde van de gehele review :).
Waarom vind je het super fijn als de audio jack onderaan zit? Elke keer als ik van nummer wil wisselen op de telefoon moet ik de telefoon weer omdraaien, anders raakt de kabel bekneld. Kan ook gewoon zijn dat ik het onhandig doe, dus ik ben benieuwd :)

[Reactie gewijzigd door South_Styler op 10 april 2014 22:10]

Om even heel basaal te reageren: Mijn telefoon zit ondersteboven in m'n broekzak zodat als ik hem eruit pak, ik hem meteen goed vast heb en niet hoef te draaien. Dan is een audiojack aan de onderkant juist fijn!
Daarnaast vind ik heel onhandig als het snoer aan de bovenkant eruit komt en boven het scherm bungelt als ik de telefoon vast heb. (Misschien is dit dan weer mijn onhandigheid :P)

Chille review! Ik heb nog een vraag over de beschermhoes: in je review staat dat dat ding van (stevig) siliconen is gemaakt. Na wat langere tijd, is dit silicone nog steeds stevig? Ik weet van goedkope hoesjes dat ze na langere tijd slap en "flubberig" worden.
Die vraag heb ik mezelf ook gesteld en zal ik in de lange(re) termijn deel van de review terug laten komen. Over ongeveer drie weken intensief gebruik vul ik deze review aan met langere termijn indrukken en kom ik op ook terug op die beschermhoes.
Die losse audioknop hoort niet,als ik jouw was zou ik hem terugbrengen.
Mooie revieuw! Ik zal hem over een maand ofzo zeker nog een keer lezen als er wat meer in staat.

Je zegt trouwens dat het een nadeel is dat de audiojack aan de onderlant zit. Dat is natuurlijk een mening, ik bijv. vind het juist wel prettig. Ik heb mn telefoon altijd op de kop en in de broekzak.

De loze ruimte is inderdaad wel jammer, wat mij betreft hadden ze dan net zo goed de homeknop en terug knop daar wel weer neer mogen zetten, dan wordt die lege ruimte tenminste wel gebruikt.
De losse audio knop/ en bij mij ook de aan/uit knop zijn beide erg schommelig. Dus ik neem aan dat dit een veelvoorkomend probleem is bij de HTC One? Mooie review al!

Daarnaast betwijfel ik dat de ruimte bij het logo nutteloos is. Het is een design keuze maar er onder zit het vol gepropt met als ik HTC moet geloven dan. Ik zelf had hem ook liever iets minder lang gehad. Typen gaat wat lastiger na maanden een note 3!

[Reactie gewijzigd door CristianSchriev op 10 april 2014 22:54]

Dank je wel Faber89, die toevoeging wordt erg gewaardeerd en zeker gebruikt in de komende update :)
Je kan de grootte van de foto instellen door [img=xxx, xxx] te doen, waar de x'jes staan voor getallen. Als je daar dan een ", 1" achter zet, wordt de foto aanklikbaar en verwijst deze door naar de locatie van de foto.
Super review, mooi om te zien dat je zoveel tijd en energie in het schrijven hiervan hebt gestoken! :)

Ik ben het ermee eens dat er capacitieve knoppen hadden mogen zitten naast het HTC logo. nu voelt het aan als een lege ruimte.
"Daarnaast is een camera (mogelijk voor noisecancelling) verwijderd, mogelijk door de verloren patentzaak tegen Nokia." Ik gok dat je op een microfoon doelt :P HTC en Nokia hebben trouwens geschikt en hebben nu een patentdeal met elkaar. HTC mag alles van Nokia gebruiken.
Alleen snap ik dan nog niet wat ie bedoelt, want die microfoon achterop voor noise cancelling zit er op de M8 nog steeds.
Overigens vermoed ik dat de overbelichting op dag foto's iets is wat software matig nog verbeterd kan en zal worden.
Met behulp van [img]url van foto[/img] kan je de foto's integreren in de review. Let wel op: hoe hoger de resolutie, hoe groter de foto getoond wordt.
Erg mooie uitgebreide review. Nu weet ik tenminste of het de moeite is mijn M7 te vervangen of niet :)