Specificaties GF GTX 780 (1,019GHz), 3GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GV-N780GHZ-3GD Review

robin15243 10 april 2014, laatste update op 10 april 2014, 616 views

Gigabyte GV-N780GHZ-3GD

Pluspunten

• Hoge factory overklok
  • Lage temperaturen
  • Stille koeler, zeker met custom fanprofiel
  • Snel
  • Backplate
  • 3 jaar garantie

Minpunten

• Voltage locked
  • Laag overklok potentieel
  • Coil whine tijdens Furmark

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Sinds kort heb ik mijn GTX 760 van MSI vervangen door een GTX 780 van Gigabyte. Beide kaarten heb ik ook uitvoerig gebenchmarkt, op reference snelheden, op stock snelheden, en op mijn eigen overgeklokte snelheden. Daarover straks meer.

Nu even overview van de kaart zelf.

Unboxing

De kaart zit in een, naar mijn mening, erg mooie doos. Bij het openen vind je een 2e doos, welke mat zwart is en erg stevig aanvoelt. In het midden staat het Gigabyte logo in glimmend zwart. Erg simpel allemaal, maar gewoon strak en stijlvol. Bij het openen van deze 2e doos lag daar bovenop de kaart verpakt in een anti statische zak. De kaart was aan alle randen omringt door minimaal 4cm zacht antistatisch schuim. Onder de kaart vond ik een CD'tje met drivers, 2 maal de 2 molex naar 8 pin PEG en een quick guide.

De kaart zelf

De kaart is 28,5 cm lang, en heeft 2 maal een 8-pins connector. Wat meteen opvalt is de zwarte backplate met daarop GHZ EDITION geprint. Voorop de kaart blinkt de Windforce 3x koeler. Mede dankzij de backplate heb je echt het gevoel een High-end product in handen te hebben. Er zijn 2 SLI connectors te vinden zodat deze kaart in Tri-SLI geplaatst kan worden. Aan de achterkant van de kaart steken 2x8mm en 3x 6mm heatpipes uit. De kaart heeft 1x HDMI, 2x DisplayPort en 2x DVI.

De Backplate is in feite een omgebogen plaat metaal, welke doorloopt naar het frontje. Verder is wel alles te verwijderen dus kan er makkelijk een waterblok op.
De 3X Windforce koeler is stil en koelt geweldig, waarover straks meer. De performance van de GTX 780 core op 1163MHz is simpel gezegd geweldig, waarover straks meer. Gigabyte geeft 3 jaar garantie op dit model.

Overklokbaarheid

Voordat ik de prestaties induik, wil ik eerst de overklokbaarheid aan de kaak stellen; deze is ronduit slecht. Ik heb in MSI afterburner de powerlimit op 116% gezet. Het voltage kan helaas niet worden verhoogd, omdat de Gigabyte kaart voltage-locked is :(. De core en het geheugen heb ik stapje voor stapje overklokt, totdat de kaart instabiel werd. Ik heb geen custom Sky-net bios gedownload, alles wat ik hier dus doe kunt u ook! De factory overklok is erg hoog, en helaas viel er dan ook weinig extra's uit de kaart te persen. Ik bereikte +44Mhz voor de core en +260Mhz voor het geheugen.

Alle benchmarks zullen in 3 vormen worden uitgevoerd: op referentie snelheden van Nvidia, stock snelheden van Gigabyte, en mijn custom overkloksnelheden. Alle snelheden zijn gegeven in maximale boost, omdat de 3X Windforce koeler de kaart zodanig koel houdt dat die boost frequentie constant wordt aangehouden.

Waarom doe ik dit?
1) Zo kan men alle benchmarks vergelijken tov die op internet, welke op de referentiesnelheden zijn.
2) Zo kan men de gegarandeerde prestaties van deze kaart beoordelen, zoals je die koopt van Gigabyte.
3) Zo kan men een schatting maken wat een dergelijke overklok voor invloed heeft op de prestaties, en wat deze kaart maximaal kan.

De snelheden zijn dan ook het volgende:
Reference: 1006MHz Core, 3000Mhz Memory
Stock: 1124Mhz Core, 3000Mhz Memory
OC: 1163 MHz Core, 3260Mhz Memory

Mijn snelheden t.o.v. het reference zijn +15,6% voor de Core en +8,6% voor het geheugen.
T.o.v. de Gigabyte snelheden heb ik slechts +3,4% core en +8.6% geheugen erbij kunnen klokken.

Prestaties

Wat ik nog even wil benadrukken is dat de waarden die je hier ziet afwijken van die van internet. Dat komt omdat ik wellicht op andere settings heb gebenchmarkt, of dat ik altijd van de maximale boost ben uitgegaan. Na dit gezegd hebbende, laten we naar de benchmarks kijken. Alle benchmarks zijn op 1080p!

Ik ben begonnen met Heaven 4.0 op max settings. De grafiek is onderaan terug te vinden. Ik weet niet hoe ik die kan verwerken in de review.

Daarna heb ik Hitman Absolution en Bioshock infinite gebenched, beide maxed out. De grafiek is onderaan terug te vinden. Ik weet niet hoe ik die kan verwerken in de review.

Als laatste heb ik vergelijkingsgrafieken gemaakt. De grafiek is onderaan terug te vinden. Ik weet niet hoe ik die kan verwerken in de review.

Geluidsproductie

De geluidsproductie van deze kaart is erg laag. Zeker in idle is de kaart onhoorbaar. Ik heb geen decibelmeter, maar ik kan jullie wel wat referentiemateriaal geven: een 7200.14 HDD van Seagate is in idle vele malen luidruchtiger. Ja, dat heb je goed gelezen, een HDD is luidruchtiger, vele malen zelfs. De kaart idle't op 33 graden, 17% fanspeed en 800 RPM.

Onder load verandert dit natuurlijk. De gtx 780 verbruikt tijdens Furmark ongeveer 250 Watt, en dat gaat gepaard met wat herrie. Tijdens Furmark wordt de core 74 graden, draaien de fans op 58%, wat overeenkomt met 2500RPM. Een iets realistischer scenario is Heaven 4.0, waar de core 67 graden wordt, de fans op 56% draaien, wat resulteert in 2460 RPM. De kaart is nu duidelijk te horen, maar is niet extreem luidruchtig.

Gezien de lage temperaturen tijdens gamen kun je makkelijk een stiller fan profiel aanmaken. Temperaturen van 75-80 graden zijn nog steeds veilig en resulteren in een extreem stille kaart. Dat heb ik ook even voor jullie gedaan, wat resulteerde in een Core temp van 77 graden, 38% fanspeed en 1700 RPM. Laat me even duidelijk zijn, dat is echt heel stil voor een 250Watt slurpende kaart.

Coil Whine

Tijdens Furmark heeft de kaart last van coil whine. Een hoge pieptoon afkomstig uit de VRM's. Erg vervelend, maar gelukkig beperkt dit zich alleen tot furmark. Tijdens alle andere dingen die ik doe blijft coil whine uit.

Warmteproductie

We kunnen er lang of kort over zijn, maar deze badboy gebruikt gewoon erg veel stroom. Alle stroom wordt omgezet in warmte, en dus deponeer je 250 Joules per seconde aan hitte in je kast. Je moet een goede airflow in je kast hebben om dat af te voeren. Ik merkte dat mijn CPU temperatuur een stuk hoger was na de upgrade van een 760 naar een 780. Vandaar dat ik 'Geluid & Warmteproductie" slechts 2 sterren heb gegeven en als "Hoog" heb bevonden. De geluidsproductie is laag en goed, maar de warmteproductie is gewoon erg hoog.

De GTX 780 GHZ edition is nu verkrijgbaar voor 'slechts' 465 euro. Dat is natuurlijk een hoop geld voor een videokaart, maar is tov de gtx 780 ti nog steeds een koopje. Overklokt is mijn 780 sneller dan een Titan die nu 850 euro kost. Hij is even snel en soms zelfs sneller als een reference 780 ti, voor 150 euro minder. Na de price-drop van november 2013 is de 780 echt een heel aantrekkelijke high-end kaart geworden. Rekening houdende met hoe snel de kaart is, en hoeveel goedkoper de kaart is tov een 780Ti/titan/titan black/r9 290X, heb ik de prijs 4 sterren gegeven.

Mogelijkheid tot waterkoeling

Op 9 April 2014 heeft EK een waterblok voor deze kaart gereleased, dus is deze kaart te waterkoelen. Da's toch weer mooi meegenomen.

De GTX 780 GHZ edition van Gigabyte is uit de doos bloedsnel, niet extreem duur en redelijk stil. Met een beetje finetuning van het fan profiel en een kleine overklok laat de kaart pas echt zijn potentie zien. De bouwkaliteit en looks zijn goed, de 3X winforce koeler is goed en dat alles gecombineerd met 3 jaar garantie maakt het een echte aanrader.

Heb jij ook een Gigabyte GV-N780GHZ-3GD?

Reviews door de redactie

Je moet voor deze kaart de gigabyte oc guru gebruiken om hem over te clocken dan kan je het voltage nog wel iets omhoog gooien. Verder is het een hele nette review