Specificaties 10,2" (1024x600), 160GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Samsung NC10-KA04 Review

BlackWhizz 16 januari 2009, 2.013 views

Samsung NC10-KA04

Pluspunten

• 160gb harde schijf
  • 1gb ram
  • Stevig gebouwd
  • Groot toetsenbord (voor netbooks)

Minpunten

• Koekblikjes geluid
  • Touchpad is net iets te klein.

Algemeen
Ik was opzoek naar een 2de computer. Allereerst dacht ik aan een betaalbare gamebak, maar helaas, ik had het geld niet en eigenlijk ook geen zin om nog een scherm op mijn bureau te hebben. Daarom heb ik gekozen voor een laptop. Ik heb mijzelf het volgende lijstje gegeven waar mijn laptop aan moest voldoen.

1. Accuduur (je koopt je laptop toch niet als computer met 30 min noodvoeding). Nog wat extra toelichting. Binnen 2 maand heb ik nog steeds 6 tot 7 uur batterij. De batterijduur heb ik een beetje geoptimaliseerd door services uit te zetten in Windows. Daarnaast heb ik het scherm altijd op de laagste brightness staan. Dit is met normaal internetten/mailen/typen in Microsoft Office en MS Internet Explorer 7, gemiddeld heb ik in IE 3 tabs open staan)
2. Tekstverwerking en internet pc/laptopje.
3. Het uiterlijk

Hoe kwam die aan
Ik heb hem via modern.nl besteld, die konden de laptop binnen 3 dagen leveren, echter heb ik hem in het weekend laten leveren. Hierdoor kwam die 1 dagje later aan. Hij kwam aan in een mooie kleine doos, met daarop veel samsung logo's en reklameleuzen.

Als je de doos open doet zie je behalve een laptop tussen schuimblokken nog een extra doosje. In dit doosje zit de oplader, netsnoer en sleeve. Al met al vond ik het goed ingepakt. Alles zat mooi stevig in elkaar. De laptop zelf zat verpakt met een witte zak die vrij zacht aanvoelde.

De eerste keer opstarten
Whow, da's een klein schermpje. Dat was mijn eerste indruk. Alles blijkt minder waar. Het scherm is groot genoeg voor tekstwerken en interntten. Maar daar vertel ik later meer over. De eerste keer krijg je de xp splash die je wat dingen vraagt over je internet verbinding en daarna vraagt die je of je een gebriker aan wil maken. Dus dat maar gedaan en gaan met de banaan. Meteen wil samsung recovery solution 3 je aandacht. Nu een backup maken? Nee is er niet. Je wordt meteen weer afgesloten en samsung recovery solution was klaar. Daarna kon ik gewoon verbinden met internet/thuisnetwerk.

Standaard wordt de samsung geleverd met een behoorlijke collectie, gelukkig weinig bloatware.
- Samsung Recovery Solution 3
- Sasmung Battery Manager
- Easy Display Manager
- Samsung Magic Doctor
- Easy Network Manager
- MagicKBD
- McAfee virusscanner

Dit viel allemaal nog wel mee, in tegenstelling tot Acer. Dus, de eerste keer opstarten is goed gegaan. Daarna mijn documenten van mn server geplukt om ze op mijn laptop te zetten. Dit heb ik met een netwerkkabeltje gedaan. Binnen 20 minuten had ik 26gigabyte aan muziek, documenten en afbeeldingen gekopieerd.

Wat mij vooral erg meeviel aan deze laptop
De bouwkwaliteit. Hij voelt erg solide aan, toetsen zijn mooi strak (daarmee bedoel ik dat ik het merk als ik ze indruk). Voor de rest viel het toetsenbord ook nog mee qua grootte. EN voor de vergelijking. Ik ben 2 meter, heb handen van ongeveer dezelfde grootte, dus dat past nog op het toetsenbord. Ook verstookt de laptop weinig hitte. Ik kan met gemak 2 uur in bed liggen met de laptop op mijn schoot en dan heb ik nog steeds geen last van ontzettend hete benen. Ze vallen meer in de iets warmer dan normaal categorie, maar dat vind ik dus nog wel lekker warm. Touchpad is klein, maar ik kan er goed mee werken.

Wat me tegenviel
Het geluid. Ik wist niet dat ze bij samsung speakers van koekblikjes maken. Zo klinkt het echt wel, en misschien nog wel erger. Gelukkig hangt de laptop altijd aan mijn speakers.

Linux x86
Er zijn veel smaken linux, zelf heb ik Ubuntu 8.10 geprobeerd. Enfin. Het start allemaal mooi, geluid werkt out of the box, lan ook. Wlan word herkend maar kun je niet gebruiken omdat het nog geen beveiliging ondersteund. Op de Ubuntu wiki heb ik commando's gevonden waarmee ik wel op beveligde netwerken kan komen. Voor de rest gaan de speakers niet uit in linux als ik via koptelefoon wil luisteren. Dat is te repareren, maar mij is het niet gelukt.

Voor mijn gevoel (maar laat dit geen linux/windows discussie worden) vond ik Ubuntu te log, te grote tekst voor het scherm en ik heb voor mijn gevoel te weinig controle over het OS.

Zoek je een klein laptopje met een accu die niet dient als batterij als de stroom uitvalt, dan moet je deze NC10 hebben. Ben je een audiofiel? Dan moet je wel extra speakers kopen. Vooral de features als weinig bloatware bij de eerste keer opstarten, 160 gigabyte harde schijf, 1gb ram valt mij reuze mee. Ik kan hem iedereen aanraden die een tekstverwerkings PCtje zoekt. Het is gewoon een klein ding dat je vaker als je denkt gebruikt.

Heb jij ook een Samsung NC10-KA04?

Leuk reviewtje mr er moet zo hier en daar wel wat meer onderbouwd worden.

Ik ben echter wel benieuwd naar de volgende dingen:
- Hoe is de accuduur in dagelijks gebruik?
- Welke Linux variant heb je erop staan en werkt alle hardware naar behoren?

typo's

[Reactie gewijzigd door ikbenmelle op 15 januari 2009 21:37]

Dat staat er toch redelijk bij allemaal?

Over accuduur: Accuduur is bij mij hetzelfde als bij de reviewer: meer dan 6 uur haalt ie makkelijk bij normaal gebruik. Als ik echter bezig ben met het installeren van een nieuwe OS in een VM, dan gaat het natuurlijk wat sneller allemaal, maar dat is geen "normaal" gebruik meer. Dat is internetten, mailen en tekstverwerken voor dit dingetje.

Edit: sorry! dat was dus voordat BlackWhizz hem aangepast had ;-)

[Reactie gewijzigd door nehru op 16 januari 2009 15:00]

Ik heb de zwarte versie, en de accu gaat makkelijk 5-6 uur mee, ook als je films kijkt in de trein via XBMC.

Verder kun je lezen dat hij er Windows XP op heeft staan, volgens mij kun je ze ook niet met Linux krijgen.
Nope, samsung ondersteunt geen Linux. Dit laten ze over aan "de community". Die heeft voor de meeste problemen wel fixes of workarounds verzonnen, maar het is zeker nog niet vlekkeloos...
Nav Arfman. Ik heb hem wat bijgewerkt.