Kingston DataTraveler HyperX 4GB Blauw Review

djunicron 15 januari 2009, laatste update op 15 januari 2009, 636 views

Kingston DataTraveler HyperX 4GB Blauw

Pluspunten

• Snelheid van de drive is goed.
  • Prijs / grote / snelheid redelijk in balans.
  • Mooi uiterlijk

Minpunten

• Connector niet heel stevig
  • Wat aan de grote kant

Gisteren één van deze 4GB stickjes gehaald voor 29,- bij de RAF in Utrecht.

Na wat rondvragen leek dit de snelste die te koop was. (Snelheid / redelijke opslag capaciteit was de eis)

Testje met Datamarck 04 gedaan: grofweg 26,8MB/s met een 1.3~1.5 ms latency: Redelijk dus. Als ik dezelfde test mag geloven, is dit ongeveer even snel als de Sandisc Contour.

De drive heeft indien op FAT32 geformateerd 3.72GB beschikbaar.

Werkelijke schrijfsnelheid is in Windows (XP SP1 (werk) en Vista SP1 (thuis 3x)) tussen de 11mb/s en de 14,6mb/s niet zoals aangegeven 20mb/s.
Leessnelheid gemiddeld 22mb/s. Wederom: redelijk, maar natuurlijk wel bovengemiddeld, als je "alle OEM" sticks ook meerekend.

Of het voor jezelf het toch wel forsere prijskaartje waard is, hangt natuurlijk af van wat je eisen zijn.

Wil je sneller, dan kan je beter voor de Datatraveler 2.0 gaan, met name de 16 en 32GB versies zijn erg snel. (tot over de 30mb/s in Vista SP1) Echter vallen deze natuurlijk ver buiten deze prijsklasse.
De normale Datatraveler 4GB (niet de 100, de oudere, lelijke paarse) gaat ter vergelijking 11mb/s leessnelheid max.

De drive is fysiek stevig, echter is de connector niet al te stevig wanneer in deze in de poort wordt geplaatst. Eventueel buigen is dus mogelijk indien naast een groter apparaat geplaatst. (duurzaamheid wel betwijfeld.)
Het rubber + metaal voelt wel lekker in de hand, persoonlijk vind ik de stick best mooi, maar wel wat aan de grotere kant.

Kleine update: HDtune ook even gedraaid, haalt inderdaad 32,1MB/s max (Read) waarbij 30Mb/s gemiddeld is. Helaas blijven de real-life prestaties iets achter, maar ik moet Kingston toch meer kredits geven als ik ze tot nu toe gaf. _/-\o_

Heb jij ook een Kingston DataTraveler HyperX 4GB Blauw?