Specificaties 24" @ 1920x1200 (WUXGA) (S-IPS, 6ms) - Bekijk alle specificaties

HP LP2475w Zwart Review

Tennie 15 januari 2009, laatste update op 30 april 2009, 2.536 views

HP LP2475w Zwart

Pluspunten

• Kleurenweergave
  • Inkijkhoeken
  • Geen backlight bleeding
  • Responstijden
  • Minimale input lag voor een RTC gestuurd scherm
  • Het aantal meegeleverde kabels (voor alle ingangen zowat 1)

Minpunten

• De dode pixelkans
  • Vormgeving kan wat beter
  • De kleuren voor de calibratie

HP LP2475w

- 24"
- TFT LCD
- H-IPS
- Resolutie max: 1920x1200
- DVI-I (x2), HDMI, DisplayPort, Component, S-Video and Composite Video. 6 port USB hub
- Kleurdiepte 16.7M (8-bit), 92% NTSC kleurgamut
- Kijkhoeken: 178/178
- Response Tijd 6ms G2G (12ms ISO)
- Contrast ratio: 1000:1
- USB HUB
- 7 meegeleverde kabels(!)

Na een maand de G24 TFT LCD van Acer te hebben mogen proberen en testen, was ik er van overtuigd dat ik een zeer slecht scherm in handen had. Dankzij het feit dat deze backlight bleeding vertoonde waar je u tegen zegt. Maar ook het contrast van het scherm vond ik zeer slecht te noemen, wat er voor zorgde dat het niet mogelijk was de donkere letters goed zichtbaar te houden op fel witte achtergronden. (zelfs na heel veel geprobeerde instellingen hield ik dit probleem)
Het goede van de G24 was de lage input lag en de responsetijd, wat het een ultiem game monitor maakt.

Verder gezocht

In plaats van het TN scherm dat de G24 met zich meedraagt, ben ik gaan kijken naar andere schermen van een ander systeem. Voor de G24 heb ik een M-PVA scherm gehad en die beviel me qua kleuren, contrast, en kijkhoek zeer goed. Toen ik de HP LP2475w tegenkwam op internet, wist ik het direct, de G24 ga ik vervangen door de HP. Dankzij het H-IPS systeem dat de HP heeft, wat veel beter beeld geeft dan de TN panelen en sneller (qua responsetijd en input lag) dan de MVA en PVA type schermen.

Gamen, Input lag en verversingssnelheid

Ik begin hiermee, omdat ik verder niet één verslag(je) heb kunnen bespeuren op het internet die aangeeft of het wel een waardige gamescherm is.

Na wel wat huiverig te zijn geweest of het scherm wel of niet snel genoeg was voor mijn fervente verslaving aan gamen (niet heel hardcore, maar wel veel FPS), ben ik uiteindelijk wat naar reviews gaan zoeken. Ik kon helaas niet genoeg vinden in reviews over het scherm om op te maken wat voor inputlag hij vertoont om normaal te kunnen FPSen (First Person Shooter).
Bijvoorbeeld: de review van TFT Central (http://www.tftcentral.co.uk/reviews/hp_lp2475w.htm)laat alleen de fysieke responstijden zien, wat nogal varieert van een totale input lag van 10ms tot 50ms. Wat mij nogal traag in de oren klonk. De reden van het feit dat een IPS scherm vaak zo een trage inputlag met zich meebrengt is, dat deze systemen een soort Overdrive (RTC) als techniek gebruiken. Deze techniek is gemaakt om de verversingssnelheid te verbeteren.
De verversingssnelheid van 6ms Gray To Gray (GTG) is daarnaast ook helemaal niks om je druk over te maken, bij het gamen is er geen enkele vorm van ghosting te zien bij de snelle muisbewegingen.

Op gevoel heb ik het HP scherm toch maar bij Salland besteld. Hem een dag later binnen te hebben gekregen, kan ik concluderen dat het een zeer goed scherm is om mee te gamen. Ik heb hem eerst getest op de lag door er mijn G24 (die maar maximaal 1 frame=max 16ms input lag heeft) naast te zetten en er een filmpje van te maken terwijl ik snel beweeg in een FPS. Ik heb hier geen verschil kunnen bespeuren. Dat wil dus zeggen dat hij zeker heel snel te noemen is. (hier een voorbeeld van wat input lag precies is, ook geïllustreerd met een filmpje dat het verschil met een traag MVA TFT en een CRT scherm laat zien) http://en.wikipedia.org/wiki/Input_lag.
Na een paar matches met vrienden te hebben gespeeld in Call of Duty 4, kan ik concluderen dat ik zeker niet meer frags mis dan achter de G24. Het lijkt er zelfs op dat ik het op één een of andere manier beter kan zien, door de fijne en niet te harde maar wel volle kleuren, zodat de tegenpartij wat beter te herkennen is.

Dus als je twijfelt omdat je best veel gamed en toch van goede kleurenweergave + kijkhoek houdt, is dit een ideaal scherm.

Kleurenweergave

Wat kleuren betreft op de HP LP2475w is het natuurlijk belangrijk dat je een goed scherm in handen hebt. Helemaal als je veel met fotobewerking doet, wil je graag dat de kleurechtheid zo optimaal mogelijk is. Met een IPS scherm zit je dan natuurlijk altijd goed (zou je zeggen).
Na dit scherm goed te hebben mogen testen(een aantal HD films, games en foto’s), kan ik concluderen dat de kleuren (na enige handmatige calibratie) zeer echt aanvoelen, niet te heftig overbekleurd maar ook niet te soft en te flets. Je zou ook niet anders verwachten van een scherm dat een betere kleurweergave heeft dan een gemiddeld TN paneel.
- Voorbeeld van de handmatige RGB kleuren instellingen die ik heb toegepast, mede dankzij TFT Central: Rood 248 Groen 235 Blauw 242 (let wel, dat je grafische kaart niet staat ingesteld op bepaalde softwarematige instellingen.) Brightness: 50%(dat is maar hoe fel je het wilt) contrast: 62%

Ook al is het met de weergave van het aantal kleuren bij dit type scherm (IPS) een stuk beter gesteld dan de TN schermen, zie ik toch nog wat strepen op de plekken waar de ene kleur op de andere geleidelijk zou moeten verlopen (bijvoorbeeld van zwart naar wit). Ik vraag me af of dit ook een issue is van de videokaart (Nvidia 8800 GTS 512)?

Diepzwart

Ik ben wel een persoon die van een fel scherm houdt, dus ik heb mijn brightness vrij hoog staan. Dit gaat wel enigszins ten koste van het diepzwart. Al is de HP al een hele verbetering dan de vorige G24.

Backlight bleeding
Er is nagenoeg geen backlight bleeding te bekennen. Dit is maar goed ook want dat was de eerste reden dat ik van scherm overstapte. Al komt er uit de linkerbovenhoek een fractie bleeding op het scherm, toch is dit verwaarloosbaar.

Kijkhoek

De inkijkhoek is praktisch perfect, vanaf bijna alle inkijkhoeken kan er bijna volledig gezien worden wat er op het scherm gebeurt. Als je dus iemand op bezoek hebt, dan weet je zeker dat hij hetzelfde ziet als jij. Zelfs vanaf de boven of onderkant zit het met de lage contrast shifts goed gesteld(zie foto's).

Dode Pixel(s)

Na het arriveren van het scherm, heb ik hem direct op dode pixels getest. Hier heb ik één volledig dode (zwart dus) pixel opgemerkt in de rechter onderhoek. Dit is een plek waar je ogen bijna nooit komen, dus dat is een plek voor mij die makkelijk is te accepteren.
De positieve en negatieve dode pixel klachten op forums zijn om het even, de één heeft er last van en de ander weer niet. (mijn gevoel zegt: 50/50 kans op een dode pixel)

Het is een topscherm, ook al betaal je net even wat meer dan een gemiddeld TN scherm, is het alsnog een goedkoop scherm wat een H-IPS scherm betreft.
De kleuren zijn ultiem, na het instellen van de OSD in de optimale standen, is het duidelijk te merken dat je hier een scherm in handen hebt, dat een TN makkelijk voorbijstreeft.
De backlight bleeding is niet op te merken, dus dat zit goed. Het diepe zwart is niet totaal geheel zwart, maar het komt redelijk in de buurt (voor een IPS scherm blijkt het toch wel goed te zijn, want IPS schermen zijn in het verleden vaak heel slecht geweest wat het diepzwart betreft).
De kijkhoeken zijn ook super, als je altijd zo een gruwelijke hekel hebt aan het feit dat je scherm van contrast gaat verschillen als je je hoofd al een stukje opzij doet, dan is het nemen van een IPS/MVA of een PVA scherm jouw ding.

Bronnen:
Mijn eigen
TFT central
Wikipedia

Heb jij ook een HP LP2475w Zwart?

@Autoreply
Op de HP website staat dat 1 volledig dode pixel binnen de garantie valt, hij zou het scherm dus gewoon terug mogen sturen. Het document gaat over schermen die gemaakt zijn na 2003, dus ik neem aan dat het ook voor dit scherm geld, toch? Linkje(PDF) van de web winkel Salland nog wel!

Maar dan nog, je ziet duidelijk dat je tenminste 5 defecte subpixels nodig hebt voor een nieuw scherm en dat vindt ik wel belachelijk, scherm kost al ontzettend duur en dan krijg je dit soort fratsen. Pixel garantie bij de winkel kost snel 50 euro en geld maar 8 dagen, wat is dat voor onzin?! Als er dus een pixel kapot gaat na 2 maanden heb je niks aan die pixel garantie, tevens denk ik zelf altijd dat dit trucjes zijn van de winkel, volgens mij hebben ze elk scherm getest en nagekeken en krijgen de mensen met een pixel garantie en goed werkend scherm en de mensen zonder hebben grote kans op een defect scherm. Maar ja, misschien ben ik gewoon een beetje paranoide ;)

Goede review trouwens! Ik maakte mij ook een beetje zorgen om de lag maar een echte user review zoals deze geeft mij het idee dat het wel goed zit ;) Ik ga deze dus ook halen binnen kort, mede dankzij deze review :)
Bedankt voor je reply,

Ik heb net even een 'aardig' berichtje gestuurd naar salland, om te kijken of ze eventueel zonder sputteren iets zouden ondernemen. Maar dan krijg je inderdaad een antwoord over dat je een pixelgarantie moet afsluiten en dat je dus zoveel dode pixels mag hebben.
Ik denk dat het bij jouw linkje gaat om de pixelgarantie die je zou kunnen afsluiten bij Salland.

Nu zit mijn dode pixel echt op een plek waar je nooit kijkt en hij is alleen te zien bij uiterst wit. Dus ik heb het nu geaccepteert en heb geen zin in de moeite die ik zou kunnen ondernemen om hem om te ruilen.
Als je echt een fotobewerker bent (of je acceptatiebereik is kleiner) en je wilt echt geen pixel missen omdat je met je ogen op plekken komt waar een doorgaans persoon met zijn ogen niet komt, dan is er altijd nog een andere mogelijkheid. Dat is de 7 dagen niet goed geld terug garantie die elk internetbedrijf verplicht moet hebben sinds februari 2008.
Zoals mijn vorige scherm (G24) zat er 1 dode maar oplichtende pixel precies in het midden en kon ik hem zo terug sturen en mijn geld terug ontvangen.
Eén dode pixel valt gewoon onder de garantie van HP, Salland zijn sowieso naaiers op pixel gebied, want hun pixelgarantie dekt alleen HELE dode pixel, welke door veel fabrikanten (waaronder HP) al gewoon worden gedekt in de garantie.
Dit klopt niet helemaal, als je hier het beleid van HP eens goed leest, zie je dat ook HP alleen garantie geven als er een 'hele' dode pixel op het scherm is, of als er een vuiltje tussen de lagen zit. Zie bewijs: http://h10025.www1.hp.com...=nl&jumpid=reg_R1002_NLNL

Nu heb ik van mijn dode pixel een foto gemaakt en hier blijkt het gewoon om een donker sub-pixeldefect te gaan.(omdat maar één van de 3 kleuren het alleen niet doen)

Citaten:
- "Een volledig pixeldefect is een heldere witte stip of een opvallende zwarte stip op het scherm. Volgens de monitorspecificatie van HP zijn volledige pixeldefecten niet toegestaan."
- "In het begin van 2003, werden de HP specificaties voor pixel-/sub-pixeldefecten bij flat-panel monitors gestandaardiseerd voor de gehele lijn van nieuwe 2003 modellen van HP. Deze specificaties zijn ook van toepassing op toekomstige modellen. In een vereenvoudigd 3-5-5-formaat zijn de specificaties voor pixeldefecten bij flat-panel monitors van HP als volgt:
Heldere sub-pixeldefecten: maximaal 3
Donkere sub-pixeldefecten: maximaal 5
Totaal van gecombineerde heldere en donkere sub-pixeldefecten: maximaal 5"
Ik heb naar aanleiding van de reviews hier op tweakers gister ook maar dit scherm aangesteld (voor ¤450 nieuw in doos via marktplaats) ik heb nog geen dode pixels kunnen ontdekken (heb er gisteravond even om uit te proberen op gegamed en 720p content gekeken). Zijn er ook speciale tools om dooie pixels te ontdekken? deze zullen namelijk niet zo erg opvallen tijdens films en games lijkt me.
Je kan verschillende plaatjes maken in paint (zwart, wit, rood, groen en blauw) en deze in full screen laten zien en dan zelf zoeken naar een foute pixel door elk plaatje grondig te bekijken op je scherm, of dit tooltje: meuk: Dead Pixel Tester 2.30 . Een kapotte pixel kan natuurlijk niet gedetecteerd worden door je computer, dat is gewoon onmogelijk. Wel een waarschuwing, zodra je een dode pixel gevonden hebt en ziet dan zie je hem dus altijd! Maakt niet uit wat je doet, gamen, film kijken, internetten het blijft je irriteren (bij mij dan).

heb op mijn PS3 mijn TV getest door die 5 plaatjes te maken op 1080 size en ze op mijn PS3 te zetten door middel van een USB stick of streaming, werkt perfect!

[Reactie gewijzigd door Soepstengel op 29 januari 2009 10:16]

Belachelijk, ruim 500 euro dokken en dan extragratis een dode pixel in je beeld zonder recht op ruilen?
Mag ik je heel hartelijk bedanken voor deze uitstekende review?
Dit scherm is waarschijnlijk mijn volgend scherm, vanwege de reviews en vanwege die handige poot waar 'ie op staat (draaibaar, kantelbaar en verstelbaar in de hoogte). Probleem was echter dat ik net als jou nergens kon zien hoe hij was als game scherm, maar dankzij jouw review... is dat ook opgelost _/-\o_
Sterkte met je dode pixel,