1 review

Samsung 840 EVO mSATA 1TB

€ 84,99
Specificaties mSATA • TLC • SATA-600 - Bekijk alle specificaties

Samsung 840 EVO mSATA 1TB Review

StefanR69 9 april 2014, laatste update op 10 april 2014, 1.241 views

Samsung 840 EVO mSATA 1TB

Pluspunten

• 1 TB opslagruimte in mSATA formaat (!)

Minpunten

• Geen converter bij de levering, dus standaard alleen geschikt voor installatie nieuw OS.
  • Als je een bestaande SSD vervangt verschilt de snelheid niet noemenswaardig (had dit ook zelf niet verwacht, aandachtspuntje)
  • Prijs is (nog) best hoog

Ingebouwd in mijn Acer laptop ter vervanging van de kleine 120 GB mSATA. De schijf wordt geleverd zonder software, deze kan worden gedownload van de samsung website. en ook geleverd zonder converter o.i.d. dus als je een bestaande systeemschijf wil upgraden moet deze apart worden aangeschaft. Hiervoor heb ik een converter aangeschaft.

Helaas ging hiermee de installatie niet helemaal zonder problemen. Het begin was goed, mSATA in de converter, het geheel in de ongebruikte drivebay geplaatst en de data migratietool van Samsung opgestart. Na zo'n 40% kopiëren viel de snelheid terug naar enkele MB/s. Tevens problemen met de connectie met de schijf, deze werdt niet meer gezien door het OS. Een paar keer opnieuw geprobeerd natuurlijk (opnieuw opstarten, veilige modus geprobeerd etc.).
Uiteindelijk bleek de oplossing te zijn: bestaande SSD in de converter, nieuwe SSD in het mSATA slot (BIOS aanpassen voor opstarten van bestaande schijf). Hierna ging de migratie snel en kon de oude schijf eruit. Nu dus een 1TB systeemschijf waar ik voorlopig weer mee vooruit kan.

Stabiliteit e.d. kan ik nog weinig over zeggen, ik heb hem op 9-4-2014 geïnstalleerd. Compatibiliteit is goed.

Heb jij ook een Samsung 840 EVO mSATA 1TB?

Ik wil de SSD van mijn Acer S7 392 ook upgraden. Mag ik vragen waar je de converter hebt aangeschaft?
Beide via Alternate, was ongeveer €18 meer