Samsung F310 Serenata Zwart Review

Bonnier 15 januari 2009, 1.095 views

Samsung F310 Serenata Zwart

Pluspunten

• Touchscreen en de helderheid ervan - scrollwiel - geluidskwaliteit - gebruiksvriendelijkheid - mogelijkheden en de bijgeleverde earset en software

Minpunten

• De onderste balk van het touchscreen (net boven het logo) is iets minder gevoelig.

December 2008 mijn trouwe Nokia 6310i eindelijk terzijde gelegd, deze zag er echt niet meer uit.
Als echte B&O-fan besloten tot aanschaf van de Serenata: met name de leesbaarheid (touch-screen) van het scherm -ook bij fel zonlicht - is geweldig! Het is even wennen aan het scrollwiel, maar dat duurt slechts een paar dagen.
Positieve ergonomische eigenschappen: - wederom het scrollwiel en de helderheid van het scherm - het toestel ligt geweldig in de hand; de menustructuur is weliswaar uitgebreid, maar zeer doordacht en gebruiksvriendelijk. De geluidskwaliteit van de telefoon, zowel rechtstreeks aan het oor als met uitgeschoven speaker (hands-free stand) is zeer zuiver, zo ik van B&O gewend ben.
Met een telefoonboek voor 1000 namen en 3000 nummers kun je wel even voort.

Echt subliem is de geluidskwaliteit van de mediaspeler, gebruik de meegeleverde EarSet 2 en je weet werkelijk niet wat je hoort. Daar kan NIETS tegenop!. Recentelijk een feestje gehad en de telefoon aangesloten op de B&O thuisinstallatie: het resultaaat was een concertzaal. Ongelooflijk hoe ze zoveel kwaliteit uit zo'n klein apparaat kunnen halen.
De geluidskwaliteit van de uitgeschoven speaker bij gebruik van de mediaspeler is zeker niet slecht, maar heeft logischerwijs toch zijn beperkingen vanwege de afmetingen van de speaker. Grappig detail: je kunt de bastonen voor zowel de oorset als de uitgeschoven speaker apart regelen.

De bijgeleverde software (Samsung PC Studio) is een zeer handige hulp bij het beheren van de telefoonboeken, zowel in het telefoongeheugen, de SIM-kaart als de backup op de PC.
Met het programma kun je ook de mediaspeler (foto's, video, geluid) eenvoudig beheren.
Wat ik minder vind is de synchronisatiefunctie met Outlook, maar goed...
Samengevat:
Ik vind het een fantastisch apparaat, niet goedkoop, maar je hebt wel een schoonheid om te zien en kwaliteit in huis!
Hans.

Heb jij ook een Samsung F310 Serenata Zwart?

Reactie voor VBow:
SMS gebruik ik vrijwel nooit, alleen indien echt noodzakelijk én dan bij voorkeur nog vanaf mijn laptop via bijgeleverde software. Gebruik van Internet vind ik met dit toestel geen enkel probleem: snel en vooral (daar ga ik weer): super schermweergave. Ook het surfen op internet is makkelijk met het scrollwiel.
Over dat touchscreen had ik in mijn review al geschreven dat het onderste deel minder gevoelig is; over het bovenste en middelste deel van het aanraakscherm ben ik zeer tevreden..
En nog even die draaischijf: na 3 dagen weet je niet beter - al gaat het misschien iets trager als met een conventioneel toetsenbord, het is maar net waar je voor je zelf de meeste priotiteiten stelt. Nogmaals: ik vind het een superding.
Groet, Hans
Ik mis wat waarderingen van telefonie eigenschappen ... of bel je er niet mee? :)
Heftige overgang hoor, van 6310 naar Serenata.
Heeft het misschien iets te maken met de gewoonte van B&O-klanten om álles van B&0 te willen hebben? (en over het algemeen terecht hoor ;) )

Denk alleen dat je iets te enthousiast bent en de bediening even bent vergeten,
het is namelijk niet handig om met dit toestel te sms-en, internetten, etc. Voor telefoneren en muziek afspelen valt dit wel te overzien en hoef je niet veel handelingen te doen. Maar het touchscreen is niet erg nauwkeurig en voor invoer van tekens moet je telkens die draaischijf gebruiken.
Reactie voor Masterlans:
Voor foto's kijk eens op www.bang-olufsen.com, als ik echter tijd heb zal ik zelf ook een paar maken en er bij zetten.
Reacite voor danielsrje:
Louter toeval: sta ik gistermiddag in een winkel in centrum Maastricht: telefoon!
Ik loop naar een rustig hoekje terwijl de verkoopster nog tegen mij zegt: bellen kunt u wel vergeten hier, we hebben hier een superslechte ontvangst.
Welnu, de Serenata deed het perfect. Mijn vrouw en diverse relaties klaagden er nogal eens over dat ik voorheen (met mijn Nokia 6310) vaak slecht bereikbaar was (ik gebruik KPN - het Limburgse Heuvelland heeft niet overal zo'n geweldige dekking); hier hoor ik niemand meer over.
Bellen in het algemeen: zuiver, zeer zuiver en absoluut geen ruis. Ook bij het opzoeken van contactpersonen heel veel plezier van het scherm: leesbaar, ook bij fel zonlicht, en dat vind ik echt belangrijk.