Specificaties 4,2" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

BlackBerry Z10 Zwart Review

geekeep 9 april 2014, laatste update op 10 april 2014, 2.416 views

BlackBerry Z10 Zwart

Pluspunten

• Beste prijs/kwaliteit verhouding
  • Snel en vloeiend OS
  • Installeren Android apps
  • Hub met alle communicatie
  • Geweldig slim toetsenbord
  • Supersnelle browser
  • 4G, NFC, tethering en Wifi hotspot functie

Minpunten

• Blackberry apps die missen zijn niet 100% vervangbaar door Android alternatief
  • Geen remote-side zoeken in Gmail account
  • Standaard browser mist functionaliteit (en gebruikt daardoor relatief veel data)

Dit toestel was flink afgeprijsd vergeleken met de introductieprijs van 550 euro. Hij kwam namelijk in mijn bezit voor slechts 224 euro.
Ik had nog een aantal maanden te gaan met mijn huidige toestel, maar kon zo’n mooie deal niet aan me voorbij laten gaan. Tot op dit moment nog totaal geen spijt van gehad.

Eerste indruk
De Z10 laat zich makkelijk instellen als je ‘m de eerste keer opstart. Het kiezen van de taal, netwerk en Wifi connectie gaan probleemloos. Daarnaast was ik positief verrast dat ik een Blackberry ID kon aanmaken met een van mijn bestaande emailaccounts, in plaats van weer een nieuwe aan te maken die ik slechts gebruik omdat het systeem dit vraagt.

Specificaties
De specificaties zijn enorm goed voor de prijs; een dual core processor, 2GB werkgeheugen, 16GB opslag én een micro-SD aansluiting, klaar voor 4G internet, geschikt voor NFC, mogelijkheid tot tethering en een hotspotfunctie.
Het besturingssysteem voelt snel en met behulp van de verschillende gestures is navigeren heel gemakkelijk. Niet te vergeten is de Hub een enorm voordeel voor diegene met meerdere (mail)accounts en messaging apps, alles komt hierin overzichtelijk (volledig in te stellen) terecht.
De Hub met meerdere accounts (ieder een eigen kleurtje in te stellen), vanwaar je zelf kan kiezen vanaf welk account je antwoordt. In de Hub is ieder account ook apart benaderbaar.

Apps: Blackberry én Android
Blackberry World (de app store) heeft op dit moment ongeveer 130.000 apps beschikbaar, een hoop van de vereiste apps zal dus te vinden zijn. Gelukkig heeft het BB10 besturingssysteem nog een troef in handen, het is namelijk mogelijk om ook Android apps te installeren en draaien. Met de app Snap kun je gemakkelijk de Playstore doorzoeken en probleem Android apps installeren. Voor meer informatie zie: http://crackberry.com/how...install-android-apk-files
De Google Appstore via Snap

De browser
Een volgend punt wat mij opviel was de snelheid van de standaard browser. Deze constatering wordt bevestigd door meerdere reviews en tests op internet. De browser scoort niet alleen hoog op de snelheid maar ook bij het voldoen aan de huidige webstandaarden is de standaard browser een van de beste.
Ik vond het echter jammer dat de opties om afbeeldingen niet te laden en/of advertenties te blokkeren wel twee grote missers zijn. Om deze reden heb ik mijn dataverbruik de afgelopen weken bijna weten te verdubbelen ten opzichte van mijn vorige toestel. Er zijn wel twee oplossingen voor dit probleem; een Android browser met deze functies aan boord of de Evolution Web Browser in Blackberry World die naast het blokkeren van advertenties nog vele andere opties heeft en positief beoordeeld wordt.

Batterij
Op internet zijn meerdere verhalen te vinden van bezitters van de Z10 die een erg slechte batterijduur hebben. Met mijn persoonlijke dagelijks gebruik (3 mailadressen in sync om het half uur, Telegram, een á twee uur browsen, uur muziek luisteren en wat sporadisch app gebruik) gaat de batterij makkelijk een dag mee. Voor de huidige standaarden is dit zo’n beetje het gemiddelde bij een smartphone, waar ik tevreden mee ben. Tip: voor degenen die er echt moeite mee hebben, schijnen er meerdere recente versies van het besturingssysteem in omloop te zijn die enorm beter met de batterij omgaan.
Batterijverloop van een gemiddelde dag; 3 accounts in sync, 2 uur muziek luisteren, uurtje browsen, wat app gebruik. Zoals je ziet kom ik makkelijk de dag door.

Camera
Ik heb voorheen een aantal Nokia toestellen gehad die bekend stonden om hun goede foto’s. Met het spelen van de camera van de Z10 kwam ik tot de conclusie dat deze zeker niet slechter is. Vooral de HDR functie die door middel van meerdere plaatjes een beter contrast produceert is een mooie toevoeging. Daarnaast beschikt de camera over Time Shift mode waarbij meerdere foto’s achter elkaar worden gemaakt, zodat je achteraf de beste kan kiezen (in het geval van dichte ogen, een beweging, etc).
De Z10 heeft ook de mogelijkheid in HD (1080p) en SD (720p) video op te nemen. Aangezien ik geen video-expert ben zal ik hier kort over zijn; de filmpjes zien er goed uit. Het viel me op dat de camera verrassend snel de witbalans aanpast bij het draaien van de camera van licht naar donker, iets waar mijn Lumia’s meer moeite mee hadden.

Het toetsenbord
Ik moet het toetsenbord even apart vermelden. Deze is namelijk lichtjaren vooruit op andere besturingssystem als iOS, Android en Windows Phone. Waarom? Het toetsenbord is zelflerend en gebruikt jouw manier van communiceren om nog beter voorspellingen te doen. Tijdens het typen staat boven de toets van de letter die je zou gaan typen de voorspelling van het woord, met een simpele veeg omhoog wordt dit woord geselecteerd. Dit is enorm veel makkelijker dan het voorspelde woord moeten bekijken ver boven het toetsenbord.
Daarnaast voorspelt het niet alleen worden, maar ook bepaalde uitdrukkingen en veelgebruikte woordvolgordes. Bij het typen van ‘ik hou van jou’, zal het typen van ‘i, veeg-k, veeg-h, veeg-v, j, veeg-o’ voldoende zijn voor de volledige zin (6 touches i.p.v. 11). Bij het typen van ‘slaap’, zal het toetsenbord ‘lekker’ aanbieden boven de letter ‘l’. Ook lange emailadressen die je voorheen wel eens getypt hebt, zullen snel herkend worden bij slechts het tikken van een aantal letters. Wat een verademing.
Ook is het eenvoudig om zelf sneltoetsen aan te maken, zoals bijvoorbeeld het typen van '@@' voor je eigen emailadres. Daarnaast is het toevoegen én individueel verwijderen van persoonlijk toegevoegd woorden aan het woordenboek een fluitje van een cent.
Ten slotte gaat het switchen tussen Nederlands en Engels typen automatisch en snel, waarbij ook de woordvoorspellingen hierop aangepast worden. Ik moet voor studie en werk regelmatig wisselen tussen het Nederlands en Engels, tot nu toe heb ik nog nooit het idee gehad dat het systeem tegenwerkt (wat toch vaak een hekel punt is bij voorspellingssystemen). Zelfs het door elkaar gebruiken van de twee talen in één zin is geen probleem, waarbij het systeem snel schakelt.
Het BB10 toetsenbord. Zoals je ziet herkent het zowel Nederlands als Engels, en voorspelt niet alleen woorden maar ook veel voorkomende gezegden en zinnen. Selecteren van een voorspelling gebeurt door middel van het omhoog op de betreffende toets.

Ook slechte punten?
Natuurlijk, niets is perfect. Een tweetal zaken die ik tot nu toe ben tegengekomen hadden me wel negatief verrast. Ten eerste mist de Vodafone app in Blackberry World, ik ben dus gedwongen de Android versie te installeren. Helaas is deze tegenwoordig veranderd in een enorm groot, traag en inefficiënte app. Hopelijk komt hier verbetering vanuit Vodafone in (zowel een Blackberry app als een verbeterde Android app).
Een ander belangrijk punt dat me tegenviel was het missen van de mogelijkheid om in mijn Google account te zoeken naar mailtjes buiten de synchronisatieperiode. Bij mijn vorige toestellen kon ik namelijk in mijn archief zoeken naar oude mailtjes. Na wat rondzoeken blijkt deze optie inderdaad te missen, maar de geruchten gaan dat dit opgelost gaat worden in een nieuwere versie van BB10. Ik blijf hopen!
Een laatste puntje om niet te vergeten is dat niet álle Android apps 100% werken. Sommigen weigeren simpelweg te installeren vanwege missende Google services en andere apps crashen bij het opstarten met een wit of zwart beeld. Gelukkig is het overgrote deel van de Playstore wel werkend te krijgen op de Z10. Daarnaast is het ook mogelijk Android appstores van derden zoals Amazon en 1Mobile Market te installeren.

Ondanks bovenstaande kleine missers kan ik slechts één conclusie hebben over de Z10, (zeker voor dit geld) is het een geweldig toestel. Het voelt lekker snel, laat zich makkelijk instellen, is redelijk toekomstbestendig met 4G en NFC.
Het toetsenbord is heerlijk, de Hub enorm handig en met toegang tot de Playstore zal je maar weinig apps missen.

Om het toestel nog beter te gebruiken zijn er veel tips te vinden op internet, waaronder:

Edit: afbeeldingen toegevoegd.

Heb jij ook een BlackBerry Z10 Zwart?

@Geekeep:
Prima review, die ik volledig kan onderschrijven!!
Één opmerking tav de door jou betaalde prijs. Jij vind de door jou betaalde ¤ 224 al erg laag. Is het ook, maar je hebt toch nog teveel betaald:
Bij Wehkamp kost de BB Z10 al lange tijd ¤ 234. Zoals hierboven al vermeld kon je tot 31 maart jl hierop een cashback van ¤ 100 krijgen, dus betaalde je netto ¤ 134!! Nu geldt nog tot eind van deze maand een cashback van ¤ 50, zodat je de Z10 toch voor maar ¤ 184 netto kunt kopen. Ongekend voor een toestel dat in de kwaliteitsklasse van de duurdere Iphones en Samsungs thuis hoort!! :P

Zie ook: http://www.wehkamp.nl/Zoe...pp=192&Blocks=0&View=Grid

[Reactie gewijzigd door Hjtel op 10 april 2014 10:25]

Thanks :)

De vermelde ¤224 in mijn review is exclusief de cashback. Tot op heden heb ik de 100 euro retour nog niet op de bankrekening, vandaar dat ik uitga van de originele aanschafprijs. Maar zelfs zónder cashback is het een super toestel wat ik iedereen kan aanraden. Heb zelf menig iPhone bezitter laten inzien dat de prijs/kwaliteit ver te zoeken is bij Apple als je het vergelijkt met deze Z10.
Denk je nu echt dat BB de prijs zo ver laat zakken omdat dat het plan was? Nee, omdat 500 euro voor dit toestel veel te duur is, zeker als je voor die prijs een iphone hebt. Als ze echt wilden dat het toestel maar 224 euro kostte, hadden ze dat vanaf dag 1 wel gedaan. Maar nu zijn ze wanhopig en geven ze de toestellen quasi gratis weg.
Dus je geeft toe dat toen het toestel 500 euro kostte de prijs/kwaliteit verhouding niet goed was? Die prijs moet je vergelijken, de enige reden waarom de iphone nu geen 224 euro kost is dat die verkoop wel goed gaat natuurlijk.
Zelfs voor ¤300 zou ik dit toestel nog een prima deal vinden. Toestellen boven de 300 euro zijn voor mij persoonlijk niet meer interessant, aangezien je dan betaalt voor het hebben van een 'top-model' dat overigens na een jaar ook weer verouderd is.

Dat het bij de introductie een stuk duurder was, doet er op dit moment niet meer toe. Het is inderdaad nogal logisch dat met de huidige prijs dit toestel een enorm goede prijs/kwaliteit verhouding heeft.

Ik kijk uit naar enig bewijs dat de goede verkoop van (3+ jaar oude) iPhones iets te maken heeft met de prijs die men nu nog betaalt. Voor zover ik vermoed houdt Apple haar prijzen kunstmatig hoog, wat aanzien/prestige en een gevoel van kwaliteit bij de consument teweeg brengt.
Loopt die cashback actie nog steeds? want dan zou hij 189-100=89 euro kosten... Dat is echt geen geld voor een smartphone.
cashback is momenteel 50 euro.
Actieperiode: deze Actie heeft een looptijd van 15 februari 2014 tot en met 31 maart 2014. Inschrijven kan tot en met 14 april 2014, aankoop dient
uiterlijk 31 maart te hebben plaatsgevonden.

dit vond ik in de voorwaarden van de actie, cashback actie loopt dus niet meer als je je toestel na 31 maart aanschaft ;)
Ik heb deze telefoon tot zeer grote tevredenheid ook gekocht tijdens de cashback. In eerste instantie twijfelde ik omdat ik al een telefoon had, maar nam toch de 'gok' en wil nu dus niets anders meer. De 100 euro cashback is afgelopen, daar is een 50 euro cashback voor in de plaats gekomen op een z10. Die loopt tot 30 april. Op de Q10 kun je nog wel 100 euro retour krijgen, ook tot 30 april.

Via: http://blackberrypromotions.nl/
Maar via https://www.blackberryinruilen.nl/ kun je ook nog geld ontvangen voor je oude smartphone.
Enkele afbeeldingen toegevoegd aan de review. Gisteren een micro SD kaartje ontvangen en geinstalleerd, ging allemaal probleemloos. Gelijk de foto's van mijn vorige toestel op de SD kaart gezet (via de mass storage optie), vind het handig om door mijn oude foto's te zoeken.

Ben aan het twijfelen over het versleutelen/encrypten/coderen van het telefoongeheugen en mediakaart geheugen (kan apart). Ben alleen bang voor de consequenties als mijn telefoon onverwachts niet meer functioneert (vallen/water/kortsluiting/etc) en mijn bestanden ontoegankelijk zijn.
Wat mij tegenviel is dat in de browser niet standaard de reload page button zit, maar dat je daarvoor echt naar opties moet gaan! Annoying! Verder vind ik het wel top toestel!
Als je rechtsonder op de webpagina klikt op de button met de 3 puntjes, opent zich een sideload-menu, waarin je onderin de optie 'Opnieuw laden' vindt. :*) Not annoyed anymore???
Die puntjes bedoelde ik met opties! Heb het liever naast mijn adresbalk :)
Goede review, ik deel jouw ervaringen.
Ik ben momenteel in het bezit van een HTC One welke voor mij met de custom Sense 6 ROM echt een droom is, alleen dat de batterij super slecht is en dat Wi-Fi soms onstabiel is. Dit is al mijn tweede One dus het is weldegelijk een hardwareprobleem.

Ik heb dit jaar alleen 2 HTC One gehad, 2 S4's , een iPhone 5, Xperia Z en waarschijnelijk nog een telefoon die ik me bij God niet kan herinneren.

Nog steeds heb ik, behalve de iPhone, nog geen telefoon gevonden die en vloeiend werkt (dus goed afgewerkte software en of skin) en een goede batterij heeft. De iPhone was echt super op dat vlak maar het scherm was net iets te klein. De andere telefoons vind ik dan weer te zwaar of te groot, of zoals bij Samsung trekt de softwaar ronduit op niks alsmede de accuduur....

Mijn vraag is dus: kan iemand mij een heel eerlijk antwoord geven op de vraag hoe de accuduur is op de z10 met 4G of 3G ingeschakeld de hele dag ? Alvast bedankt, en graag via DM dan zal ik het zeker zien en antwoorden !