Samsung Galaxy Tab 3 10.1" WiFi 16GB Zwart Review

vve77 8 april 2014, laatste update op 3 september 2014, 5.447 views

Samsung Galaxy Tab 3 10.1" WiFi 16GB Zwart

Redelijke tablet met goed scherm. Heeft potentie als KitKat uitkomt voor dit model.

Pluspunten

• Voelt degelijk aan
  • Goed scherm
  • Heeft potentieel

Minpunten

• Voelt niet volledig vloeiend aan
  • Batterijduur
  • Modbaarheid beperkt door x86 CPU

Op kantoor leveren wij de voorganger, de Tab 2 10.1 (P5100 en P5110), uit met een custom installatie erop. De Tab 3 10.1 (P5210) heb ik ontvangen om te onderzoeken of hij een goede opvolger is. De Tab 2 10.1 is namelijk steeds slechter leverbaar.

De eisen die wij stellen zijn o.a.:
  • Hij moet te rooten zijn
  • Compatibiliteit met bepaalde managementsoftware
  • Ongeveer dezelfde afmetingen als de Tab 2 10.1, vanwege inbouw
  • Hoge betrouwbaarheid
De Tab 2 10.1's draaien op CyanogenMod 10.1.3 (Android 4.2.2), deze combinatie is zeer betrouwbaar en uitstekend geoptimaliseerd. Het evalueren van custom ROM's op de P5210 was daarom ook een belangrijk onderdeel van de acceptatietest.

Ik zal geregeld de vergelijking maken met de P5110 omdat we deze willen opvolgen.

Ergonomie

Persoonlijk vind ik de hardwareknoppen voor "instellingen", "home" en "terug" buitengewoon irritant. Als je hem met één hand vasthoudt zit je vaak per ongeluk op één van de knoppen. Uiteraard roteren de knoppen niet mee, daar valt nog wel mee te leven, maar ik vind het concept een misser van Samsung.

Warmte- en geluidsproductie

Geen opmerkingen, ik heb niets gemerkt van warmteproductie.

Mobiliteit en accuduur

Voor mijn gevoel gaat de tablet niet erg lang mee op een volle accu, een uur of 6 bij normaal gebruik. In elk geval een stuk slechter dan bij de P5110.

Is denk ik redelijk voor een "zesjestablet". Wanneer Android 4.4 wordt uitgebracht voor de P5210 met de broodnodige optimalisaties dan ben ik een stuk positiever.

Featureset

Weinig bijzonders te melden hier. Er zitten standaard functies op zoals Bluetooth, 2.4/5 GHz WiFi, GPS en sensoren die leuk zijn voor spelletjes. Er zit een microSD-slot in maar verwacht niet dat je standaard een USB-hostpoort en HDMI-uitgang krijgt. Dit zijn losse accesoires.

Prestaties

Alhoewel de ruwe performance van CPU en GPU in orde zijn, voelt dat niet zo aan. De beeldopbouw is een beetje schokkerig en zijn voorganger de P5110 draait op een custom ROM veel vloeiender (maar alles duurt langer).

Vergeleken met de P5110 is het WiFi-bereik verslechterd. Als ik beide modellen naast elkaar leg en de P5110 geeft 100% aan dan is de P5210 < 80%. In de praktijk is het bereik wel voldoende.

Ik denk dat de combinatie x86 + Android nog niet volledig is uitgeoptimaliseerd; er is nog veel ruimte voor verbetering.

Dit examplaar scoort in AnTuTu iets boven de 14K punten. Hij moet ruim 18K kunnen halen (zegt men).

Beeldkwaliteit

De beeldkwaliteit is prima, en de maximale helderheid ruim voldoende. Kijkhoeken en contrast zijn goed. Het scherm is wel erg gevoelig voor vette vingers.

Bouwkwaliteit en robuustheid

Hij voelt stevig aan en ik denk dat hij een klein ongelukje wel overleeft. Het exemplaar wat ik hier heb liggen is netjes afgewerkt.

Rooten & custom ROM's

Samsung presteert het altijd om ROM en RAM vol te stoppen met software die je niet wilt gebruiken. Uiteraard krijg je het meeste niet weg zonder root-toegang. Omdat we root-toegang moeten hebben voor het beoogde doel was dit het eerste om uit te zoeken. Ik liep al vrij snel tegen het feit aan dat het een x86-tablet is en hiervoor wordt door de community relatief weinig ontwikkeld. De keus qua custom ROM's is dus beperkt en deze ROM's zijn allemaal gebaseerd op de stock ROM van Samsung. Wat ik ervan gelezen heb is dat een kale ROM bouwen vanaf source code (nog) niet lukt vanwege missende drivers.

CWM en TWRP zijn beschikbaar voor de P5210. Het lukte op mijn Windows 7-laptop niet om de recovery te uploaden via zowel Heimdall en Odin. Voor de P5110 lukt dat op dezelfde machine wel (wel via Heimdall, niet via Odin). Na het bijna opgegeven te hebben heb ik het geprobeerd via Odin op een oude XP-laptop. Dit functioneerde wel. Hierna konden custom ROM's worden geïnstalleerd.

Ik heb Grievous en Pimpdroid geprobeerd. Grievous voelt het meest vloeiend aan, maar niet alle applicaties werkten er naar verwachting onder (geldt ook voor de stock ROM :P). En met Pimpdroid kun je in een zakelijke omgeving niet aankomen :+ Beide ROM's zijn goed ontdaan van Samsung-rommel, maar niet alles kan weg.

Voorlopig zit de P5210 dus vast aan Android 4.2.2. Als Samsung 4.4 uitbrengt zal de performance hopelijk een stuk beter zijn, en kan de P5210 één van de betere tablet worden op betere, nieuwere drivers.

Ik heb een dubbel gevoel bij deze tablet. Zoals vaak bij Samsung is de hardware prima, maar is de software een bron van ergernis. Zoals hij nu verkocht wordt, is het een "redelijke" aankoop na een custom ROM. In potentie kan hij in de toekomst "goed" worden.

Update 03/09/2014: Samsung is bezig met de uitrol van KitKat voor dit model!

Heb jij ook een Samsung Galaxy Tab 3 10.1" WiFi 16GB Zwart?

Ik ben heel benieuwd waarom je in een zakelijke omgeving wilt gaan lopen rooten en custom ROM's installeren.
Voor software t.b.v. device management heb je root toegang nodig om alle functies te kunnen gebruiken.

En in de praktijk bleken de standaard Samsung-ROM's helaas niet goed genoeg voor het beoogde gebruik.
Heeft deze ook multi-window?
Onder 4.2.2 in elk geval niet, of ze dat met de 4.4.2-update toegevoegd hebben weet ik niet.

De Tab 3 8.0 is de enige die het heeft.