Samsung WF70F5E3P4W Review

roodwinkel 7 april 2014, 1.596 views

Samsung WF70F5E3P4W

Pluspunten

• Zeer stil
  • makkelijk in gebruik
  • ecobubble lost het waspoeder beter op dan een regulier systeem

Minpunten

• Spoelt slecht en heel kort.
  • Het energie verbruik op 60 graden en hoger klopt niet met wat er in de boekjes staat of waar het label op gebaseerd is.
  • Natuurkundig gezien is het onmogelijk om 20 liter water met electriciteit te verwarmen voor minder dan 1 kwh en volgens het boekje kost dat 0,65 kwh. Volgens mij energie meter kost die was 1,8 kwh.

Energieverbruik Score: 1
Wasresultaat Score: 3
Tijdens het wassen op 60 graden vergbruikt de machine 3x zoveel stroom als staat aangeven in het boekje. En ik betwijfel of hij de 60 graden wel haalt. Ik denk eerder 55. En hij blijft ook maar heel kort op die temperatuur. Nog geen kwartier. Als je vetluis en de e.coli bacterie wil bestrijden dan is dat m.i. niet lang genoeg. En pas op 60 graden komt de was echt lekker fris uit de machine.
Tijdens de was op 95 graden kom ik met mijn metingen niet hoger dan 73 graden. Ik heb de machine geopend tijdens zn piek, want zodra de energie meter stopt met oplopen verwarmt de machine niet meer en toen heb ik er een geijkte glazen thermometer in gelegd.

Heb jij ook een Samsung WF70F5E3P4W?

Vertaald via google van de duitse consumentenbond :

Niet meer echt warm

Om het te gebruiken energielabel bijzonder goed te zijn, de verkoper altijd de beoordeling van nieuwe potentiŽle besparingen. U wilt een hoge energie-efficiŽntie rating voor hun apparatuur, de beste A + + + bereiken. Zij kunnen het apparaat te identificeren bij bepaalde programma's verbruiken zeer weinig stroom. Dit zijn de programma's label, gedeeltelijk aangewezen als energiebesparende programma's op het apparaat. Een van deze programma's is de door de Stiftung Warentest 60-opleiding goedgekeurde etiket. Veel apparaten bereikt de klasse A + + +. Maar niet met innovatieve technologie, maar met een truc: Aangezien de meeste energie is voor het verwarmen van het water is gewoon minder verwarmd. In 60 graden wasprogramma moderne machines vaak slechts met minder dan 50 graden Celsius, een slaagt zelfs maar tot 35 graden. Dit bespaart elektriciteit. Hoewel de aanbieder schrijven 60 graden op hun machines - maar in werkelijkheid is het meestal een 40 - tot 50-opleiding.
Auw, da's heftig inderdaad. Ben me momenteel aan het oriŽnteren en ik zie al wel dat het eigenlijk niet heel veel nut heeft om een dure en op papier superzuinige wasmachine te kopen. Toch jammer dat het op deze manier gaat.
Ik heb van de consumentenbond alle resultaten per energieklasse van de bestscorende machines naast elkaar gelegd. En dan komt er geen noemenswaardig verschil uit, of het nou A+++ is of A+. En dan bekijk ik hoeveel kwh/ kilogram de machine verbruikt.

1 kanttekening: de comsumentenbond test enkel op 40 graden. Maar dat zou al wel een indicatie voor 60 graden moeten geven vind ik.

Wat ook interessant is is dat 1 van de zuinigst gesteste machines een A+ klasse is. Dat gaat om een model van Bosch de WAE28362NL die niet meer verkrijgbaar is. Maar die machine is zo zuinig dat het eigenlijk niet meer geloofwaardig is. Ik meen 0.09 kwh/ kg. Dus dat vertrouw ik niet helemaal. Gemiddeld verbruiken de machines 0.16kwh/kg op een trommel gevuld tot 80% van het maximale gewicht.

Volgens de consumentenbond worden de energielabels dit jaar gecontroleerd door een instantie en binnenkort zullen de reslutaten daarvan bekend worden gemaakt. (vermoed ik)
Interessant :). Nja ik ben zelf alleen dus zou sowieso niet voor een wasmachine gaan met een mega capaciteit, simpelweg omdat je het niet gebruikt en dus sowieso nutteloos stroom en water zit te verbruiken. Vooralsnog eens even goed de reviews erbij houden en minder kijken naar specs en labeltjes :)
Mooi dat men ook in deze categorie eens kritisch kijkt naar de fabrikanten.

Handig die warmtemeting en het verbruik!
Dank,
Er klopt iets niet met die energielabels. Het lijkt een marketing truuc. Tot 40 graden klopt het energiegebruik keurig maar daar boven klopt het in de verste verte niet meer. En de temperatuur klopt bij de meeste machines vaak ook niet want op die manier kunnen ze het makkelijkst energie besparen, en door minder water te gebruiken wat m.i. ten koste gaat van het was resultaat.
Het is heel simpel:
Het kost een minimale hoeveelheid electriciteit om bijv 20 liter water te verwarmen met 40 graden. Dat is om en nabij 1 kwh. Zuiniger dan dat kan een wasmachine nooit zijn. Terwijl de boekjes van de fabrikant dat wel beweren. Volgens Samsung kan mijn machine dat voor 0.65 kwh doen. Dat kan dus nooit, het is natuurkundig gezien onmogelijk om die warmte op te wekken met electriciteit.

2 energielabels naast elkaar:
zanussi inhoud 5 kilo, jaarverbruik 162 kwh, label A+
samsung inhoud 7 kilo, jaar verbruik 122 kwh, label A+++

De Samsung gebruikt meer water omdat hij een houd heeft van 7 kilo en toch gebruikt ie minder stroom volgens de fabrikant.
De labels zijn gebaseerd op 220 wasbeurten en niet op een bepaald aantal kilo wasgoed.
Dus grofweg zou je voor zanussie 5kg x220 = 1100 kg
en samsung 7kgx 220 = 1540 kg
Conclusie: volgens het label wast de samsung meer en verrbuikt ie minder stroom. Wat m.i. onmogelijk is.

[Reactie gewijzigd door roodwinkel op 10 april 2014 14:01]

Als ik een wasmachine zou bouwen zou ik een warmtewisselaar inbouwen: dus het koude binnenstromende water verwarmen met het warme wat wordt afgevoerd. DŠn kom je op een veel lager energie verbruiken dan 20 liter helemaal moeten verwarmen.
De grap is dat de machine van deze revieuw zijn waterverbruik heel goed aanpast aan de lading en daarmee ook zn energie verbruik.
En alleen de hoogst scorende " 8 kilo machines " van de consumentenbond zijn juist efficienter bij een halve/gedeeltelijke belading.
Ik durf ook geen advies te geven, ik weet het ook niet meer.
Ik vind dat de comsumentenbond de machines moet testen op of ze ook doen wat ze beloven ipv hoe er gemiddeld gewassen word. Er valt wat voor te zeggen voor hun maniervan testen maar op deze manier is het kinderspel voor de fabrikant om ons te verneuken. Volgens mij hebben de fabrikanteneen vrijbrief geregeld om op een legale manier aan kartelvorming te doen.

p.s mijn constateringen zijn onder voorbehoud van fouten. (ik denk dat ik 95% kans maak dat ik goed zit, maar je weet het nooit)
Maar het blijft een feit dat er een minimale hoeveelheid energie/stroom nodig is om een hoeveelheid water te verwamen met electriciteit. Het zou niet moeilijk moeten zijn om aan te tonen dat die labels rammellen aan alle kanten. Alleen de berekening hoe de verbruikswaarden/label van een wasmachine tot stand komen is alles behalve inzichtelijk.

succes met het orienteren

[Reactie gewijzigd door roodwinkel op 18 mei 2014 18:42]