Specificaties LED all-in-one (Kleur) met WiFi en Ethernet - Bekijk alle specificaties

Brother DCP-9020CDW Review

Jan64nl 6 april 2014, laatste update op 11 april 2014, 6.908 views

Brother DCP-9020CDW

Pluspunten

• Veel mogelijkheden
  • Snel genoeg
  • Gunstige prijs

Minpunten

• Bijgeleverde drivers/software zijn niet erg gebruiksvriendelijk
  • Vrij groot apparaat

Scansnelheid Score: 4
Scankwaliteit Score: 4
Afdruksnelheid Score: 4
Afdrukkwaliteit Score: 3
Drivers en stabiliteit Score: 2
Ik zocht een laser/led all-in-one voor een zo laag mogelijke prijs die dubbelzijdig kon printen en met wifi netwerk aansluiting. In kleur kunnen printen was mooi meegenomen, maar zou afhangen van de prijs. Fax had ik niet nodig.

Na veel gezoek en vergelijken kwam ik bij deze aio uit. Besteld via internet. Bij ontvangst bleek het een flink groot en vrij zwaar apparaat. Groter dan ik had verwacht. Komt overigens vooral door de papierbak waarin 250 vel kan. Wat mij betreft had dat ook een bak voor 50 vel mogen zijn, want ik print vrij weinig. De aio aansluiten op het wifi netwerk ging via het touchscreen heel snel en soepel. Maar toen de software installeren. Die software heb je nodig om te kunnen scannen. Wat een crime! Herhaalde malen ge´ntalleerd en gede´nstalleerd op mijn laptop (hoofdcomputer met windows7), met en zonder usb-kabel. Elke keer kon de aio niet gevonden worden. Terwijl de aio zelf toch echt aangaf dat ie met het netwerk was verbonden. Uiteindelijk op een andere computer (desktop met windows 7) binnen het netwerk geprobeerd. Die was verbonden via ethernet met het netwerk. En dat lukte in 1 keer en zonder problemen.
Later is het me toch gelukt om de software goed op de laptop ge´nstalleerd te krijgen, onder andere door de laptop met een ethernetkabel te verbinden met het netwerk.

Printen gaat prima. In ieder geval sneller dan een inktjet. En van traag printen via het draadloze netwerk merk ik niets. Tekst in kleur en grafieken en zo is ook prima. Maar voor een echt mooie foto printen is deze aio niet geschikt. Laser sowieso niet. En inktjetprinten van foto's is veel duurder dan via een winkel/internetsite dus...
Scannen gaat ook prima. Heb dat alleen wat geprobeerd maar nog niet uitputtend getest.
KopiŰren is lekker. Gewoon via de deksel invoeren en walla. kan ook dubbelzijdig. De voorgeprogrammeerde toetsen via de touchscreen voldoen prima.

Touchscreen had van mij overigens niet gehoeven. Geef mij maar gewoon knoppen. Touchscreen is voldoende gevoelig, maar soms zijn de "toetsen" wat priegelig.

Printen via de ipad en android tablet gaat ook prima. Installatie app is een fluitje van een cent. En de ipad en tablet vonden de aio gelijk. Alleen geprobeerd via het netwerk dus niet via een rechtstreekse draadloze verbinding. Het doorzetten van de bestanden via het netwerk naar de printer gaat wel heel erg traag. Maar dit is voor mij alleen een gimmick en ik ben niet van plan dit veel te gebruiken.

Kortom: prima apparaat voor redelijke prijs. Ben benieuwd hoe lang de toners meegaan...

Heb jij ook een Brother DCP-9020CDW?

Mooie review, toevallig al inzicht over hoelang de toners mee gaan?
Inmiddels de zwarte toner vervangen. Tja de prijs is ff slikken.... ;( . Maar voorlopig ben ik er weer vanaf.
En hoeveel pagina's heb je met een toner geprint?
Ongeveer 750 pagina's zwart/wit. Maar dat was dus wel met de meegeleverde toner. Meestal zit daar minder toner in.
Dank je voor je reactie.

Dat is best wel behoorlijk weinig eerlijk gezegd.
Nee. Aangezien ik niet veel print heb ik de originele toners nog steeds in gebruik. Ik denk dat ik nu 1000 pagina's heb geprint. Vooral zw, paar in kleur. Bij zwarte toner is enige daling zichtbaar, bij de kleuren nog niet.
Kan je zonder de app printen op de ipad via de ingebouwde airprint, of heb je echt een app nodig?
Je kan ook een rechtstreekse wifi verbinding maken met de printer. Maar ik heb dat nog nooit geprobeerd, dus ik weet niet hoe en of dit goed werkt.
Dat zou eigenlijk veel gemakkelijker moeten zijn. Je klikt in welke app dan ook op de deel knop. Dan klik je op print en dan zou die automatisch de printer moeten herkennen. Dat is juist de kracht van Airprint.
Airprint werkt er op.

Heb zelf niets met apple, maar als je airprint in google intypt en de eerste link aanklikt zie je letterlijk deze printer er tussen staan :-) toevallig dat het zo snel ging, ik wilde naar aanleiding van je post even kijken wat airprint was 😃

Bedankt voor je review!

Zit ook enorm op de wip om deze printer te kopen. Ik print niet zo heel veel (zo'n 100 pagina's per maand denk ik)

ik las een review waar mensen klaagden over de slechte scan-kwaliteiten (merk je daar iets van?) en de enorm hoge kosten per pagina, die bij licht gebruik redelijk gecompenseerd werden door lage aanschafprijs.

De features spreken mij behoorlijk aan, maar scannen vind ik nog wel een klein beetje belangrijk. Ben benieuwd wat je er van vind! :-)
Scannen doe ik heel weinig. Ik gebruik wel de kopieerfunctie. Dat is in feite ook scannen. Met tekst is dat een enkel prima. Prima kopieŰn. Foto's en plaatjes heb ik nog niet geprobeerd. Ik zal t eens proberen n het melden.
Dank voor de review. Ik twijfel tussen deze en een OKI. De OKI is in de aanbieding en heeft geen WiFi.
Mijn vraag is; kan deze Brother dik papier aan? Volgens de specificaties is de maximale dikte bij handmatige invoer 163 grams papier. Ik wil graag op 200 grams papier kunnen printen. OKI, HP en Kyocera geven allemaal aan dat het kan tot iets van 220 grams.

Heb jij hier ervaring mee? Heeft ie automatische papierdikte herkenning (bestaat dat eigenlijk wel...) of moet je de dikte instellen bij afdrukken (bij m'n oude OKI c5300 moet dat ingesteld worden).

Of is er iemand anders met ervaring met deze printer qua dik papier?
Ik hoor het graag.
Ik heb geen ervaring met dik papier. Maar als gebruik van papier van 220 gr voor jou belangrijk is dan zou ik het er met deze printer niet op wagen gezien de specificatie van 163 gr. Dat is nogal een verschil.