MyDigitalSSD Bullet Proof USB 3.0 mSATA SSD Enclosure Adapter Zwart Review

sepulep 5 april 2014, laatste update op 17 november 2015, 7.732 views

MyDigitalSSD Bullet Proof USB 3.0 mSATA SSD Enclosure Adapter Zwart

Pluspunten

• snel
  • goede prijs/performance verhouding

Minpunten

• gedoe met kabels

Mobiliteit Score: 4
Het is opvallend dat de huidige prijzen van interne SSDs lager zijn dan van traditionele Flash USB sticks. Na een teleurstellende ervaring met een Patriot Supersonic Magnum van 256GB was ik op zoek naar een alternatief. Na wat zoeken op de tweakers pricewatch vond ik de MyDigitalSSD Bullet Proof USB 3.0 mSATA SSD Enclosure Adapter: een externe behuizing voor mSata SSDs. Deze is te koop voor 25 euro, tezamen met een 240GB Crucial M500 een veelbelovend en prijs competitief alternatief, want net iets goedkoper dan de goedkoopste traditionele flash USB sticks met een capaciteit van omstreeks 256GB.

Uiterlijk

De MyDigitalSSD is ongeveer 74x42x13 mm groot; dit is ongeveer twee maal zo groot als een forse USB disk, maar nog steeds zeer handzaam. Het grootste verschil met een USB thumb drive is het feit dat je de drive met een kabel aan de USB van de computer moet verbinden - dit is net even wat minder handig, aangezien je ook altijd een kabel bij je moet hebben. De behuizing is een soort van uitgehold aluminium blok, aan twee kanten afgesloten met vastgeschroefde metalen plaatjes. Aan een kant zit een micro B USB 3.0 aansluiting en een gaatje waardoor een LED op het PCB naar buiten schijnt. Het geheel is stevig, maar niet waterdicht.

De MyDigitalSSD wordt geleverd met een korte USB kabel en een zakje met schroefjes en mini schroevendraaier.

Installatie

Binnenin de behuizing zit een printplaatje, waarop een mSata SSD op de gebruikelijke manier kan worden geprikt. Dit printplaatje schuift los in de behuizing, waarna het afsluitende plaatje erop geplaatst en vastgeschroefd kan worden: eenvoudig, maar effectief!

Benchmark test & conclusie

De MyDigitalSSD met M500 voldoet uitstekend; Een backup van mijn home disk met 208GB werd in ongeveer 45 min gemaakt, dwz ongeveer 77Mb/sec, een keurige score aangezien dit inclusief encryptie onder Linux was (dwz geen hardware matige versnelling van de M500).

Hierna bedacht ik dat de laptop van mijn wederhelft een vrije mSata poort heeft! Ik kon dus eenvoudig een vergelijkende benchmark runnen met de M500 in de MyDigitalSSD versus de M500 direct aangesloten op de interne mSata poort (het test systeem wasn een laptop van XNB gebaseerd op de W551EU van Clevo). De resultaten staan in onderstaande figuren (boven: mSata direct, onder: via USB).

[img=620]2p3vtxjY[/img]
[img=620]orQArCpi[/img]

Verassend is om te zien dat de snelheid via USB vrijwel gelijk en soms hoger, is dan een directe mSata aansluiting! (de mSata benchmarks liggen wel behoorlijk onder de mogelijkheden die de M500 zou moeten hebben - mogelijk is dit een configuratie fout, maar in ieder geval lever je met de MyDigitalSSD niet heel veel in).

Al met al is de MyDigitalSSD in combinatie met een goedkope mSata SSD een voordeling en snel alternatief. De enige aantekening die ik zou kunnen maken is dat een directe aansluiting (zonder kabel) praktischer zou zijn (wel zou in dit geval het risico groot zijn dat nabij gelegen poorten geblokkeerd worden).

Heb jij ook een MyDigitalSSD Bullet Proof USB 3.0 mSATA SSD Enclosure Adapter Zwart?

Hey, grappig product! leuke review, thx
Erg interessant product inderdaad, zie het nu pas voor de eerste keer. Superhandig voor het maken van backups.
Ik probeer je snelheid onder Linux te peilen. Je zegt 208GB in ongeveer 45 min gehaald te hebben. Omgerekend is dit 77MB per seconde (niet 100mbit zoals in de review staat). Echter vind ik je benchmark nog het meest interessant. 280MB/sec is ruim 6x zo snel als een 64GB Kingston USB stick met ongeveer dezelfde prijs/GB als de M500 (want daarmee haal ik 44MB/sec). Weet je zeker dat dit programma megaBytes meet en niet megabits? Als het eerste het geval is ga ik dit ding zeker kopen! 6x zo snel als een USB stick weegt wel op tegen 2x zo groot :9 . Heb echter nog 1 bedenking: je hebt de snelheid op de eerste GB gemeten. Daar haal ik bij het kopiëren van een image van 3 GB ook een veel hogere snelheid dan aan het einde van de copy. Haal je bij grote files van meerdere GB's ook ongeveer 280MB/sec op het einde?

Ook is dit blokje handig om erbij te gebruiken zodat de kabel niet meer nodig is: http://www.dx.com/p/usb-3...egree-adapter-blue-299650
oeps, aangepast. Volgens mij zijn de CrystalDiskMark scores idd megaBytes (in ieder geval kun je dit makkelijk vergelijken met andere scores), en ja dit is behoorlijk wat sneller dan een standaard flash drive :), maar bedenk dat hier danook een SSD in gaat. Ik kan de test niet zo makkelijk herhalen, want hij is inmiddels in gebruik als mirror van m'n home disk (en ext3), maar ik denk dat de snelheid op dezelfde manier zal afnemen als voor de M500..

zo'n blokje (maar dan recht) heb ik ook gekocht; het werkt, maar is niet super stabiel, aangezien de micro connector niet heel stevig aansluit en de drive zwaarder is dan een flash drive.
Ja elders op het internet staan inderdaad benchmarks van dit ding die de max. snelheid van de M500 halen! Heb hem gekocht. Met zo'n 90 graden blokje zou je dat probleem van gemakkelijk losschieten van de micro-connector niet moeten hebben want de ssd staat er recht boven :)