Specificaties 3,5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Acer Liquid Z2 Duo Zwart Review

Vic001 5 april 2014, laatste update op 8 oktober 2014, 839 views

Acer Liquid Z2 Duo Zwart

Goed toestel met tw simkaarten voor dagelijks gebruik. Wel oppassen met meegeleverde oplader!

Pluspunten

• Twee simkaarten
  • Zeer luide en heldere beltoon
  • Compact
  • Makkelijke bediening met veel mogelijkheden

Minpunten

• Beeldscherm is met redelijk lage resolutie
  • Korte accuduur
  • Penibele situatie met meegeleverde oplader
  • Enkele software fouten, o.a. blijft soms hangen op wi-fi die niet meer beschikbaar is

Voor een gebruiker die alleen moet bellen, moet bereikbaar zijn en toch af en toe e-mail wil controleren of soms internetten volstaat dit toestel prima.

Officile naam van dit toestel is Z120, terwijl de naam Z2 wel vaker wordt gebruikt. Verwarrend, maar het gaat om hetzelfde toestel.

Vooral ben ik blij met de zeer luide en heldere beltoon en prestaties van de luidspreker in het algemeen. Ik heb niet veel smartfones gezien die deze eigenschap hebben. De ontwerpers hebben hier duidelijk aandacht aan besteedt. Om die redenen is het toestel goed geschikt voor gebruikers die b.v. online radio willen luisteren via ingebouwde luidspreker, voor mensen die minder goed kunnen horen of voor gebruikers die o.a. in luide omgeving werkzaam zijn.

Ongeacht de eenvoudige processor en dankzij het eenvoudige beeldscherm (vergt niet veel van processor en geheugen) werkt het toestel soepel en snel: remt niet en loopt niet vast. De onderdelen lijken goed op elkaar afgestemd te zijn.

Gelijk twee software updates gekregen achter elkaar. Blijkbaar zorgt Acer goed voor de updates. Dit is positief.

Algemene bouwkwaliteit van het toestel is in orde.
Aanraakscherm is gevoelig en werkt goed.
Gevoeligheid van WI-FI ontvanger is lager dan gemiddeld, duidelijk niet geschikt voor grote afstanden. WI-FI module wordt door Fing herkend als "Sim Technology Group Shanghai Simcom Ltd".
Gevoeligheid van 3G module is gemiddeld.
Er is een slot voor micro sd card en eenvoudige camera.
Ook zijn er alle overige opties aanwezig die bij Android 4.1.1 horen met enige kleine uitbreidingen van Acer zelf.

Batterij niveau: deze daalt echt snel, b.v. in de loop van n nacht en alleen in standby (Wi-Fi en 3g staan uit) - daling ca. 12%. Bij minimaal gebruik zal de accu ca. 2 dagen uithouden. Bij intensief gebruik zal de accu binnen enkele uren leeg zijn. Dit is dus heel erg kort.

Het opladen duurt ca. 2,5 uur.

Over de oplader moet ik toch een opmerking maken. Tijdens het opladen hoorde ik periodieke piep van hele hoge frequentie. Met een andere oplader (ik heb meerdere thuis liggen van andere toestellen) was het niet zo. Om eventuele problemen te vermijden (o.a. verkorten levensduur van batterij en negatieve gevolgen voor elektrisch circuit) gebruik ik nu dus geen meegeleverde oplader. Ik denk dat deze oplader op de uitgang wat hogere stroom heeft. Of het ook zo de bedoeling is om sneller op te laden weet ik niet. Naar mijn idee hoort het zo niet te zijn.

Conclusie: goed toestel voor dagelijks gebruik voor niet al te veeleisende gebruiker die toch met de tijd mee wil gaan.

Nog een paar foto's toegevoegd met oog voor detail:
Foto Nr.1: software versie na laatste automatische update
Foto Nr.2: opening van luidspreker te zien op de achterzijde van het toestel.
Foto Nr.3: meegeleverde oplader (zijkant)
Foto Nr.4: meegeleverde oplader (onderkant)

Heb jij ook een Acer Liquid Z2 Duo Zwart?

"Plausibele situatie met meegeleverde oplader", ik denk dat je bedoelt:
Penibele situatie met meegeleverde oplader.

plausibel = aannemelijk, geloofwaardig
penibel = bezwaarlijk, lastig, moeilijk, pijnlijk

Het hinderlijke fluitje is het gevolg van een niet helemaal goed doordacht ontwerp,
het is de schakelfrequentie van de converter die in de adapter zit. Bij een slim ontwerp
ligt deze frequentie boven de gehoorgrens dus hoor je hem niet.
De piep kan verder geen kwaad dus eventueel kun je deze adapter volgens mij gewoon
gebruiken.
Bedankt voor je reactie. Het klopt inderdaad. Ik bedoel penibel.

Als een onderdeel niet goed doordacht is, is het in het algemeen een slecht teken.
Ik las op de forums veel klachten over kapotte accu van dit toestel. Ik denk dat niet de accu of toestel, maar juist de oplader de boosdoener is. Daardoor gaat het toestel eerder kapot. Het toestel zelf lijkt mij tot nu toe duurzaam.
Mijn advies blijft: voor zekerheid toch maar geen meegeleverde oplader gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Vic001 op 2 september 2014 23:39]