Samsung Galaxy Gear Zwart (Zwart) Review

RobjeDopje 4 april 2014, laatste update op 4 april 2014, 553 views

Samsung Galaxy Gear Zwart (Zwart)

Pluspunten

• De functionaliteiten die erin zitten, werken goed
  • Batterijduur is oke (na 1 dag normaal gebruik 65% over)
  • Mooi en duidelijk scherm
  • Geluidskwaliteit is goed

Minpunten

• Zit niet lekker
  • Veel functionaliteit ontbreekt
  • Filmen van max 15 seconden
  • Telefoon gaat _heel_ hard leeg
  • Geen standaardsoftware op android 4.1.2
  • Bellen gaat altijd via speaker
  • Gewoonweg veel kinderziektes

Sinds 2 dagen de Galaxy Gear in bezit, in combinatie met een Galaxy S3 (Android 4.1.2).

Eerste probleem waar ik tegenaanliep was het koppelen van het device. Ik moest los, via een website, een APKtje downloaden (wel de officiele Gear Manager app) om de gear te koppelen en te gebruiken. Na die download werkte het inderdaad prima. De soort klok was in te stellen en zo ook de apps die ik op mn gear wilde.

Na wat getweak was het tijd om hem om te doen. Na 5 minuten merkte ik al hoe klef een rubber bandje zit. Je kent ze wel, die oude digitale horloges (met lampje en LCD display) met die rubber bandjes. Verschrikkelijk klef, vooral op een warme dag. Hij zit nou niet echt comfortabel, ik merk constant dat ik hem om heb. Een normaal horloge met een metalen bandje voelt gewoon een stuk prettiger.

Ik ben direct de features gaan uitproberen. Eerst bellen! Ik werdt gebeld op mijn mobiel, maar de gear begon te trillen en speelde mijn ringtone af. Je ziet snel wie er belt en je kunt direct opnemen / wegdrukken. De communicatie verloopt echter via het speakertje in de Gear. Het geluid is goed en duidelijk te horen, maar niet optimaal voor een gesprek in een ruimte met meerdere mensen. Het is alsof je constant op speakerphone praat. Voel me er nogal asociaal bij.

Bellen is wel fijn, met een swipe naar je contactenlijst selecteer je je contact en kun je direct gaan bellen. Werkt helemaal prima.

De notificaties heb ik niet aan de praat gekregen. Er zit ondersteuning in voor SMS & Email, maar niet voor whatsapp of skype o.i.d. (dit schijnt op te lossen te zijn met een softwareupdate, welke ik niet heb uitgevoerd)

Daarna eens gekeken naar het filmen via de smartwatch. Verbazingwekkende kwaliteit op 1280x720! Goede framerate en werkt ook redelijk in het donker. Je ziet wel redelijk wat "noise" zoals je gewend bent van CMOS chips. Daardoor wordt de kwaliteit toch wel wat slechter, met name in het donker.

Een groot nadeel is; je kunt maar 15 seconden filmen. Het is nergens in te stellen. Je klikt 1 keer om te starten met filmen, en dan 1 keer om te stoppen. Het enige dat je kunt aanpassen is het filmformaat (1280x720 of 640x640). Oh, de camera maakt overigens ook een "record" geluidje zodra je begint met opnemen, ookal staat je volume overal op stil. Is dus niet geschikt als je je snackbarboer wilt betrappen op het roken op de werkvloer!

De camera is echter wel geschikt om even snel een fototje of filmpje te maken van kleine dingen zoals een bonnetje o.i.d.

Dan de stappenteller - die werkt perfect! Reset per dag, en houdt zeer precies je stappen bij.

Wat betreft het gebruik als een "watch", heb ik, in tegenstelling tot de Tweakers review, een goed gevoel bij het in en uitschakelen van het schermpje. Zodra ik mn arm draai om naar de watch te kijken, springt het scherm binnen 300ms aan. Dat is net snel genoeg om niet irritant te zijn. Bij het autorijden zal de watch wel regelmatig aanspringen trouwens.

Nog een groot nadeel overigens; mijn telefoon is constant via BlueTooth verbonden met de watch. Normaliter gaat mijn batterij van de telefoon 24 uur mee. 12:00 100%, 20:00 60%. Nu ik de watch gekoppeld heb en BT aan heb staan, is de telefoon na 2 uur ongeveer 20% gezakt. En hij wordt erg warm in mn broekzak. 1 werkdag gekoppeld met je watch zonder op te laden en je telefoon is leeg!

De watch heeft zelf niet door of je buiten staat. Je moet handmatig je brightness omhoogschroeven om buiten iets goed te kunnen zien.

Al met al vind ik 200 euro net iets te veel voor deze gadget. Ik vind het niet echt een praktisch apparaat. Maar, als het zo doorgaat hebben we over een tijdje een mooi horloge waarin alle features zitten die je nodig hebt - meldingen, hartslagmeter, normale features voor een camera en een beter bandje.

Kortom; Het is een leuke gadget maar ik raad je af hem te kopen. Ik wacht zelf in elk geval nog een jaartje met het kopen van een smartwatch, ik denk dat er dan wel een mooi afgewerkt product op de markt zal zijn.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Gear Zwart (Zwart)?