Sony Xperia Z2-tablet WiFi 16GB Zwart Review

Adamoland 3 april 2014, laatste update op 20 april 2015, 8.825 views

Sony Xperia Z2-tablet WiFi 16GB Zwart

1 jaar in bezit review. In 2014 de dunste, snelste, lichtste tablet op de markt. Aluminium randen, waterdicht en stofdicht. Wat mij vooral opviel is dat alles gewoon lekker werkt, geen haperingen ontdekt op het android besturing systeem. Scherm met wat issues.

Pluspunten

• Sherp, helder, kleurrijk scherm zonder oververzadiging
  • Snel (echt!)
  • Dun, licht (echt!)
  • Waterdicht, stofdicht
  • Lange accuduur
  • Afstandsbediening TV

Minpunten

• Dubieuze schermbouw kwaliteit "selfcracking screen"
  • Klepjes dilemma
  • TV afstandsbediening kan niet alle functies overnemen
  • Audio uitgang zit op rare plek
  • Onderwater kun je niets met 'touch' bedienen.

Korte eerste review voor de foto/video liefhebber. :)

Eerste indruk:
Maart 2014. Dunste, snelste, lichtste tablet op de markt. Degelijke afwerking met aluminium randen, waterdicht en stofdicht. Wat mij vooral opviel is dat alles gewoon lekker werkt, geen haperingen ontdekt op het android besturing systeem (kaal ruim 9 Gb over van de 16 Gb). MicroSD tot 128 Gb. Voor mij is dat plenty. De tablet voelt stevig aan, en is echt heel licht in de hand.

Praktijk:
Ik heb geen bloatware op staan, paar nieuwsapps, geen games en stream alles via WiFi. Video gaat vloeiend, bepaalde onderdelen skippen via stream gaat ook goed. De zwarttinten zijn goed donker wanneer overdag bekeken, maar 's avonds kun je wel zeer minimaal de randjes onderscheiden van de bezel. De kleuren zijn verder prima, ik zie geen oversaturatie. Het beste kan ik daarvoor mijn zelf geschoten foto's voor gebruiken. Ik kan dan het beste beoordelen wat de kleurechtheid is. Daarmee kom tot dezelfde conclusie: geen oververzadiging en goede kleurreproductie/gradatie. Ook de kijkhoeken zijn prima tot grofweg 179 graden zie ik geen verandering (overdag op 40-50% van max lichtsterkte, binnen, en 20-30% 's avonds). Ik verwacht ook niet minder. Als je foto's van 20-24 mb bekijkt dan moet ie wel een 1 tel laden, dat is gewoon normaal, maar nadat alles gecached is gaat het bijzonder vlot. Alles staat overigens op MicroSD. Foto's van 15 mb en lager (Jpeg) gaan gewoon zonder haperingen (res 6000x4000). Ik zou dit ook zo adviseren: Jpeg exporteren op kwaliteit 8 (PS) dan krijg je beste kwaliteit en snelheid. De resolutie is minder dan Samsungs Pro lijn, maar ik merk daar weinig van. Scherpte op foto's is prima. Batterijduur is uitstekend, bij matig/intensief gebruik (video, remote desktop) gaat hij makkelijk 3 dagen mee. Je kunt hem op krijgen in 13+ uur bij intensief non-stop gebruik. In gebruik neemt de batterijduur wel af, in het begin is het heel goed.

Opmerkingen:
Wat beter kan is de plaatsing van de audio uitgang, die zit links onder, dus hou je de tablet op tafel, dan is het geheel niet recht. Ook zijn de klepjes noodzakelijk, maar een hindernis. Voor laden zou je beter de magnetische lader dock kunnen halen van sony. Voorts viel me een rare uitsparing op tussen de bezel en de rand rechts-onderin, die op het eerste oog geen functie lijkt te hebben; had wat mij betreft iets strakker gekund aangezien dit in de toekomst stof kan verzamelen. Verder ondersteund de TV afstandsbediening van infrarood geen optie voor activeren van 3D (ook manueel is dit niet toe te voegen) helaas, getest op LG TM2792, maar valt mee te leven.

Onderwater:
Inderdaad een test waard aangezien de onderwater capaciteit beste is op dit moment (30min, 1,5 meter). Dit getest met gewone earplugs in, alles werkt, alleen de touchscreen detecteert allerlei ' touches'. Je kunt ook niets fatsoenlijk bedienen en op gegeven moment reageert de touch op niets (alles werkt wel gewoon door: filmpje en geluid). Inderdaad is de Z2 niet gemaakt om dit onderwater te kunnen bedienen, maar zou mooi zijn geweest als dat wel kon. Ik heb nogmaals getest in de douche, maar het gespetter maakt ook rare registraties op de display, advies: "lock" voordat je de douche in gaat. Na drogen gaat de touch weer goed, na aan/uit knop.

Vergelijk:
In vergelijking met Surface 2 een wereld van verschil, vooral qua snelheid. De Snapdragon 801 CPU met Android KitKat werk echt heel soepel. Verder is de android ecosysteem behoorlijk uitgebreid. Als je kijkt naar de concurrentie van Samsung (denk aan Galaxy Pro), die ik ook overwoog, dan krijg je een niet-amoled Edge-lit lcd met hogere pixeldichtheid met iets oververzadigde kleuren, iets oudere Snapdragon 800 en iets minder ram. Dat gekoppeld met het niet bestand zijn tegen water / stof en plastic achtige bouwconstructie. De Sony heeft daarentegen een weliswaar mindere pixeldichtheid, maar betere kleurechtheid, Full-led, Snapdragon 801, 3 Gb ram en minder bloatware. In mijn ogen zijn deze specs beter voor video/foto viewing. Met de huidige prijs (499 euro) komt die echter net een tikkel te hoog binnen. Zeker de prijsverschil van 40 euro met de 32Gb versie is raar. Als ik Sony was had ik een 32Gb en 64Gb versie gemaakt. Waarbij 450 euro wellicht beter was voor de 32 Gb versie en 550 euro voor 64 Gb. Tja...maar als je nu zo'n product wilt hebben dan is momenteel helaas geen betere, voor goedkoper.

Update april 2015: 1 jaar in bezit. Nacht tevoren in oplader gezet, volgende ochtend zat er een fractuur lijn door het scherm, spontaan. Dit is iets wat eerder ook bij anderen op internet gebeurd was (google het op " self cracking screen Sony"). Op reparatie aanvraag wordt niet gereageerd. Heb nu de Samsung Galaxy Tab S 10.5. De scherm van de Sony verbleekt bij de Samsung super AMOLED, al ben ik niet blij met de dunnere randen van de Samsung ( niet goed vast te pakken). Wel oplosbare dingen, maar de Samsung evenaart de Sony qua software niet, iets om te overwegen als je Samsung kiest. Ik heb nu de Samsung geroot en loopt prima.

Heb jij ook een Sony Xperia Z2-tablet WiFi 16GB Zwart?

Hi @ All,

Sinds 25 november ben ik in het bezit van de Xperia Z2 Tablet (SGP511).
Bij deze wil toch wel een paar, helaas, negatieve gebruikerservaringen delen. Wellicht dat mensen die overwegen er een aan te schaffen misschien even wachten met de aanschaf.

Voor mij zijn er twee zeer hinderlijke problemen met de Z2 Tablet en die zijn vooralsnog niet verholpen, als dat al kan.
= de touchscreen is niet helemaal OK in vergelijking met bijv. mijn andere tablets (Samsung Galaxy Tab 4 & Asus TF700t); Vaak moet meerdere keren het touchscreen aangeraakt worden om een reactie te krijgen. Een ander voorbeeld; Een icoon 'vast' houden om te verslepen resulteert vaak in het opstarten ervan.
Op diverse sites werd hier al over geklaagd en met de laaste updates (3 december) is er nog niets verandert m.b.t. probleem.

= streaming video is een 'NO GO' bij de Xperia Z2 Tablet; geregeld bevriezen waarbij dan de webbrowser opnieuw opgestart moet worden.
Hierbij maakt het niet uit welke webbrowser er wordt gebruikt; Opera, Chrome of UC Webbrowser. (HD)
Neem als voorbeeld de live channels van de NOS. Ook de live channel via de app van de NOS zelf bevriest geregeld of loopt vast.
Kortom streaming video; niet OK, ook dit probleem wordt op een aantal fora besproken.
Voor de duidelijkheid; ik heb de Z2 Tablet ook via een ethernet verbinding getest om te zien of de WiFi misschien het probleem was, helaas ...
= als laatse, maar dat is designfout en daar kies je dan voor als je de Z2 Tablet aanschaft; de koptelefoonaansluiting zit onderaan. Zet je dus de Xperia Z2 Tablet in de Sony cradle, dan heb je een probleem met de koptelefoonplug.

Ik hoop dat potentiele aanschaffers hier iets mee kunnen ..
Zelf overweeg ik ernstig om de Z2 Tablet om te ruilen voor het topmodel van Samsung; jammer, het design is prachtig en zeker NIET fragiel zoals in de Tweakerstest aangegeven.

RW vd Knoop
Heb tablet al tijdje in bezit en dit soort "hindernissen" uberhaupt niet 1x meegemaakt.
Touch: zeer gevoelig, glove modus uit doen helpt wellicht tegen dit soort fratsen. Met een vettig laagje op je touchscreen eerder dat je 2x iets moet klikken dan dat je een spontane dubbelkik krijgt.

Streaming video "no go:" pertinent niet mee eens. Ik denk dat dit een website incompatibiliteit issue is, ik weet niet welke jij gebruikt? Desktop modus, mobile modus? Ikzelf zeker geen 1x meegemaakt.

Dat van de koptelefoonaansluiting stond al genoemd in de review. Je kan los vd cradle de tablet op zijn kop houden, dan flipt het beeld ook en is de ingang boven ;)
Hi CyberAmp,

Dank voor je antwoord.
M.b.t. de streaming video; het vreemde is dat dezelfde NOS streaming video channel (bijv. politiek 24) op de Samsung Galaxy Tab4 zonder problemen verloopt terwijl de Z2 er na een paar minuten ' vastloopt' .
Dit staat dus los van de modus die er gebruikt wordt; bij Samsung maakt het niets uit, de tablet blijft de streaming zonder problemen uitvoeren.
Ik heb bij de Z2 Tablet uiteraard ook diverse modi uitgetest maar geen van de modi had een positief effect.
Enige voorbehoud is hierbij is dat Samsung Android 4.4.2 draait.
Op onderstaande site wordt hier ook melding van gemaakt;

M.b.t. de Cradle; dat had ik al gedaan en werkt goed ... Qua ontwerp vond ik het wel merkwaardig van Sony.

M.b.t. de touchscreen;
Helaas komt het voor dat sommige apps niet compatibel zijn waardoor functionaliteit verminderd wordt. Ik ken deze specifieke app niet, maar in het algemeen is de hardware capabel om streaming video aan te kunnen. De term " no go" is dus daarom niet juist. Er zijn inmiddels meer systeem updates beschikbaar en in ergste geval kun je een andere app uitkiezen.
Helaas heb ik dus een andere ervaring.
Voor de zekerheid zojuist Z2 Tablet opnieuw laten installeren via de PC Companion.
Hierna alleen de webbrowsers Opera, Chrome en UC Webbrowser geinstalleerd.
Nog steeds problemen met streaming video.

Persoonlijk blijf ik het vreemd vinden dat precies dezelfde webbrowsers op de Samsung totaal geen problemen geven.
Zoals gezegd; het enige verschil is de Andropid versie van de Samsung, 4.4.2
Voor mij dus wel degelijk een 'no go' m.b.t. video streaming met Z2 Tablet.
De Z2 Tablet gaat omgeruild worden voor de Samsung S

Dank in ieder geval voor de reacties ..
Vreemd. Ik heb vrijwel elke streaming video scenario kunnen gebruiken. Zou kunnen liggen aan bepaalde netwerk instellingen. Heb je gekeken of je op een wifi 5 Ghz of 2.4 Ghz aangesloten zit? ik weet dat sommige apparaten daar tussen problemen kunnen krijgen met de buffer. Anyways, succes ermee.
Hi CyberAmp,

Ik heb als uiterste poging om niet toch de Z2 Tablet te hoeven omruilen (het is een mooie Tablet om te zien), een her-installatie uitgevoerd via de Sony Companion (Windows) Software.
Mijn ervaring is dat een her-installatie van een Android device na een lange tijd zowiezo altijd wel een postief effect heeft op de prestatie. In ieder geval gold dit voor mijn Asus TF700T en mijn Xperia Z1 mobile.

Lang verhaal kort maken; streaming video lijkt nu zonder problemen te verlopen. Ook de touch-screen problemen zijn nagenoeg verdwenen.
Dank in ieder geval voor je meedenken en wellicht hebben andere lezers hier wat aan.
Klepjes went wel, ik heb dat ook op mijn Z en ik weet inmiddels niet beter meer, ik vind de waterdichtheid zwaarder wegen dan het gedoe met klepjes. Zo heb ik m'n telefoon al een keer in bad en in de wasbak laten vallen, doe je dat met een Galaxy S of een iPhone dan is het gelijk gebeurd. Nu kun je dus gewoon in bad je tablet gebruiken zolang er maar geen druppels op het scherm komen.

Logisch dat je onder water niet kunt bedienen maar waarom zou je dat willen? Lijkt mij een beetje raar. Die 5 minuten dat je onder de douche zit kun je toch wel even zonder tablet? Vind ik niet echt een nadeel. Water geleid stroom dus logisch dat het wordt geregistreerd als aanraking. Je gaat nu een natuurlijke wet als nadeel opnoemen ;)

Prijs lijkt veel, maar vergeleken met de iPad air vind ik het wel meevallen. Ik vind dit eigenlijk één van de eerste tablets die de concurrentie met de iPad aan kan gaan. Dit apparaat ziet er echt supergelikt uit en is inderdaad ook nog de dunste, snelste en lichtste tablet op de markt. Dan vind ik 489 wel meevallen en dat gaat vast nog wel omlaag binnenkort.

Hoe dan ook ben ik verkocht wat Sony telefoons en tablets betreft, ik heb nu een Z en zie de nut voor een tablet niet want met mijn Tab deed ik ook helemaal niks, maar deze zou ik net als de Z2 zo halen als ik het geld ervoor had. Sony is echt heel goed bezig.

Ik maak me wel een beetje zorgen om de opmerkingen hierboven wat betreft de touchresponse. Ik lees dat jij er geen last van hebt maar toch, dat zou voor mij een reden zijn om nog even de kat uit de boom te kijken. Het kan natuurlijk een softwarebug zijn maar ook hardware en dan is het toch al snel vervelend.
Onderwater touch kan handig zijn om bijvoorbeeld foto's te maken. Dat water splashes geregistreerd worden, ach technisch lastig inderdaad, maar als dat niet kon zou handig zijn geweest. Touch werkt perfect hoor. :*)
Over de touchscreen respons
Ik heb zelf al een tijdje een Xperia tablet Z2 in bezit (pre poductie sample al een tijd). In het begin waren er inderdaad grote problemen met de touchscreen functionaliteiten. Alleen dat had puur te maken met de versie van de OS die erop stond. De WIFI variant heeft de update al gekregen die alles verhelpt. Alleen de 4G versie heeft nog niet een perfecte versie van de OS erop staan. Deze komt voordat die echt massaal de verkoop in gaat er wel op. Samenvattend: Maak je geen zorgen.
Bedankt voor de snelle review! Hoe is de touch response? Ik lees bij meerdere reviewers op internet dat deze soms wat minder is, heb jij hier ook last van?
Thanks! Oh, Welke meerdere reviews? Ik had in het forum een keer een opmerking over geplaatst maar tot nu toe slechts een keer voorgekomen dat touch minder was, en dit is echt geen issue. Heb gehad toen vinger heel droog is, beetje op vinger blazen en hij werkte daarna. Ik kan redelijk precies werken met remote desktop op 1900*1200 resolutie met sluiten, openen en tabbladen klikken, verplaatsen van Windows, werken met file Explorer, toevoegen van torrents, typen via onscreen keyboard (windows 8.1). Alles is heel klein maar werkt perfect hoor; geen muis nodig :*) op Android is alles groter en gaat dus nog beter.
Bijvoorbeeld in onderstaand forum wordt dit uitgebreid besproken:
[url]http:// community.sony.co.uk/t5/Tablets/Xperia-Z2-tablet-touch-screen-issue/td-p/1582051[/url].
Bij hen is de response vaak op random momenten slecht en is het lastig om de android toetsen te gebruiken of de menu knop. Ik begrijp dat jij deze problemen niet herkent?
Dankjewel voor de link. Ik heb hun reacties gelezen maar herken dit niet. Ja zoals ik heb geschreven, wanneer je de Xperia Z2 onderwater dompelt dan werkt touch niet. Dan moet je alles drogen en aan / uit doen. De situatie zoals in de forum geschreven lijkt te maken te hebben met individuele units.
Bedankt voor je reactie! Goed om te weten dat dit in ieder geval niet bij elke unit het geval is
Bericht verwijdert; verkeerde plek.

[Reactie gewijzigd door Tsubaki op 6 april 2014 15:46]

Hi Tsubaki dit klinkt helaas als een bug wat mijns inziens niet direct thuishoort in een eerlijke product review. Ik kan dit echt niet reproduceren. Wellicht is het forum hiervoor meer geschikt, om de oorzaak / oplossing nader te analyseren.
Kan je kem ook eens testen buiten bij schitterend weer, men huidige is dan onbruikbaar en zoek er ééntje die ik nog wel kan lezen als het beter weer er aan komt ;-)
De LCD kan fel, maar niet zo fel dat die tegen de zon opkan. Dat kan geen enkele apparaat. Ik heb nog redelijk wat kunnen bekijken buiten, maar wat redelijk is dan maar.
CyberAmp , dank voor je mooie review! Een vraagje, kan je ook meerdere apps naast elkaar draaien (split screen)? Denk bijv. aan 2 PDF bestanden in het gehele scherm. :)
Splitscreen niet, er is wel zoiets als second screen, dus je kan wel pdf via de browser bekijken en dan een ander op de background. :) De apps die second screen kunnen zijn beperkt denk aan calculator etc. Op zich is split screen wel geinig, maar ik vraag me af of dit vaak gebruikt zal worden, aangezien je niet kan schuiven met de "windows". Dat kan wel met second screen.
Bedankt voor de review, erg informatief.

Heb de 16GB zonder 4G nu 3 dagen (van MyCom) en ben er niet over te spreken.
Ondervind grote problemen met t touchscreen waarvan de blijvende hapering er voor zorgt dat ik bij alle handelingen hinder ondervind.
Toestel geeft bij updaten aan volledig up-to te zijn.
Blijft dit probleem, dan gaat ie maandag weer terug.

Een tablet van bijna ¤500 MOET gewoon dik in orde zijn wanneer t op de markt gezet wordt en ik weiger mee te gaan in de mode van de early-adopters die én de hoofdprijs betalen én de kinderziektes er wel uit halen.

Edit: stijl/taalfout

[Reactie gewijzigd door eekastar op 26 april 2014 10:49]

Sony maakt al wat langer touchscreens, ik voel me niet bepaald een zgn. early adopter. Enige wat ik hier lees is een hoop frustratie zo'n relatief dure aankoop en terecht. Ik heb de mijne al wat langer dan jij en heb werkelijk elke dag gebruikt, op de grond laten wallen en onderwater, alles doet het gewoon prima. Als de touchscreen in jou model om een of andere reden niet goed werkt dan heb je reden om hem om te ruilen en dat is vervelend. Ik geloof er werkelijk niks van dat dit bij alle Z2 apparaten is. Ik denk dat het een hardware issue is en geen kinderziekte. Ik heb elke dag wel pret met deze tablet en kan het adviseren boven elke tablet die er nu is. Succes in ieder geval!

Mijn model is gemaakt in China en "intended for France" en met IT,FR,EN,PL,NL,DE geschreven bij de serie nummer, code SGP511 E1/B Kijk of je hier wat aan hebt.

[Reactie gewijzigd door Adamoland op 26 april 2014 11:06]

Bedankt voor je snelle reactie!
Alle kwaliteit van dit type wordt door t (zie boven) vaker ervaren touchscreen probleem op mijn exemplaar idd gefrustreerd.
Nu lijkt er volgens de geruchten op XDA n update te zijn, voor dit software probleem, die dit euvel kan verhelpen. Mijn exemplaar geeft echter aan dat t volledig up-to-date is.

Mijn ergernis richt zich op de fabrikant(en).
Ik verdenk ze er van nieuwe modellen niet voldoende uit te testen alvorens de markt op te gaan, daarbij handig gebruik makend van de groeiende wereldwijde community voorlopers en tweakers die uit puur enthousiasme er zelfs n soort wedstrijd van maken wie er voor de fabrikant t meeste bugs kan vinden.
Maar ik wil gewoon ouderwets waar voor mn geld!

PS: mn gebruik vd term 'early adopter' was niet persoonlijk bedoeld...
Heb overigens exact dezelfde serienr. toevoegingen
Bedankt voor de review. Ik ben overtuigd, ga hem dus ook halen.

Die lader zat ik ook al aan te denken. Gebruik jij ook andere accessoires?
Ik zit aan een aantal te denken,
cover link
lader link
toetsenbord link

Ik las ergens dat het glas niet gehard zou zijn dus kras gevoelig. Ben geen fan van scherm stikkers. Hoop das dat de cover voldoende is.
Klinkt prima. Gehard scherm is m.i. marketing praatje want niemand gaat met sleutels op scherm krassen. Cover is wel voldoende (gebruik zelf helemaal geen cover en geen last van krassen) .
Dank Vinand voor de uitleg, ik heb hem nu zelf ook besteld. Ik moet hem gewoon hebben :P
Het probleem doet zich ook voor als ik met de Z2 Tablet een ethernet verbinding opzet.
De wifi heeft geen probleem, zowel thuis niet als op mijn werk. Zowel 2Ghz. als 5Ghz. geeft problemen.
En wat ik al aangaf, mijn andere Android devices (Samsung & Asus) hebben geen problemen.
Zelf heb ik een vermoeden dat het probleem ligt bij de 'Sony Xperia schil' die over de Android 4.4.4 heen is gebouwd.
Ik ben niet zo van het 'rooten' van Android devices anders had ik dit kunnen uittesten.