Specificaties 5,5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Zopo ZP998 Wit Review

Gurupat 3 april 2014, laatste update op 1 juli 2014, 208 views

Zopo ZP998 Wit

Prettig toestel met geweldig 5,5 inch full HD scherm. Hij is wat groot voor in je broek. Door Dual sim ideaal voor zakelijk plus privé telefoonnummer in één apparaat. Minder snelle GPS fix maar nog steeds goed bruikbaar. Hij krijgt regelmatig updates, ook naar kitkat.

Pluspunten

• Goede prijs kwaliteitsverhouding.
  • Al een paar valtesten goed doostaan.
  • Krijgt regelmatig updates, ook naar android 4.4, kitkat.
  • Je kan de style zelf terugzetten naar stock.
  • Heeft standaard rechtenbeheer voor applicaties waardoor je zelf kan bepalen wat voor rechten een applicatie krijgt (prettig voor privacy).
  • Prachtig scherm, hoge resolutie.
  • Dual SIM voor privee en ook zakelijk telefoonnummer, ook handig in buitenland.

Minpunten

• GPS antenne niet goed geconstrueerd, hierdoor niet altijd goede locatiebepaling. GPS is overigens niet slecht!
  • Bluetooth pairing met pin code gaat fout door vermist invoerscherm voor pincode.
  • Past niet gemakkelijk in broek.
  • Geen LTE

Waarom deze telefoon
Ik had geen zin om twee telefoons mee te zeulen voor privé en zakelijk.
Deze zopo heeft een samsung note versie 1 phablet en een nokia windows telefoon vervangen.
Hij heeft namelijk plek voor twee sims en voor de rest een prima featureset.
Er zijn verschillende Chinese fabrikanten die vergelijkbare telefoons maken.
Bij de keus heb ik laten meewegen dat ZOPO een fysieke winkel heeft geopend in Rotterdam.
Dat leek me bij garantie en issues wel handig.
;)
Ik heb hem besteld bij de Nederlandse weshop van die fysieke winkel.

Belangrijkste features:
- Een helder 5.5 inch full HD scherm,
- Goede verbindingsmogelijkheden: bluetooth, wifi, NFC
- Redelijke batterijduur
- Vlotte CPU. Hij reageert soepel op je invoer en speelt filmpjes gemakkelijk af.
- 3g, geen LTE
- vervangbare accu
- Niet duur

Vooronderzoek
Van te voren heb ik reviews gezocht en daar was men behoorlijk positief.
De stamina bleek daarbij vaak middelmatig, voor de rest was men zeer te spreken over deze telefoon.
Vaak kwam de opmerking dat nog moest blijken of er updates zouden komen.

Ervaringen
ik was al gewend aan een samsung note (versie 1) en daardoor is de grootte voor mij niet een bezwaar.
Hij is vrijwel even groot als de note phablet.
Iemand met kleine handen zal meer moeite hebben om hem vast te houden met één hand.
Hij is wat groot voor in je achterzak.

Het 5,5 inch full HD scherm is geweldig. Ik zit er redelijk vaak op te internetten en filmpjes te kijken.
Ik gebruik hiervoor VLC en heb nog nooit een filmpje gehad dat stotterde.

Door Dual sim ideaal voor zakelijk plus privé telefoonnummer in één apparaat.
Je kan zelf instellen welke sim je standaard gebruikt voor 3g en SMS berichtjes. Voor bellen kan je kiezen voor een standaard of per telefoontje kiezen tussen de twee nummers. De instellingen zijn gemakkelijk aan te passen zonder dat je hiervoor je telefoon moet herstarten.

De GPS is redelijk. Ze hebben volgens de forums de antenne niet handig gemaakt waardoor de fix langer duurt dan bij mijn vorige telefoon.
Voor de goede orde, de GPS is zeker niet slecht maar met bijvoorbeeld een auto voorruit met verwarmingsdraden zal zeker een snelle GPS positiebepaling langer laten duren. In de open lucht duurt het tien a dertig seconden voor een cold fix.

Bluetooth pairing met reguliere apparaten zoals headsets gaat prima zolang er geen pin code moet worden ingevoerd bij een "blind" apparaat.
Ik bedoel hiermee dat pairing met een andere tablet of mobiel prima verloopt.
Je komt in de problemen zodra je een apparaat probeerd te koppelen dat een pin code vereist zoals een GNS 2000 bluetooth GPS appaaat.
Deze verwacht een "0000" pincode die je moet invoeren op de zopo, alleen is er geen invoerscherm op de zopo gemaakt.
Mijn jabra headsets en scala rider headset pairen zonder problemen.

De accu is te vervangen en na de laatste update (4.2.2 in juni 2014 ) gaat hij bij mij circa anderhalve dag mee.
De accu is niet duur (zeker in vergelijking met samsung accu's).

Toekomst
Hij krijgt regelmatig updates, ook naar kitkat.

Heb jij ook een Zopo ZP998 Wit?