Specificaties Bedraad Qwerty met Cherry MX Brown switches - Bekijk alle specificaties

Gigabyte Aivia Osmium (Cherry Brown) Review

Cyleo 3 april 2014, laatste update op 3 april 2014, 1.020 views

Gigabyte Aivia Osmium (Cherry Brown)

Pluspunten

• Functies
  • Prijs/kwaliteit
  • Aanslag

Minpunten

• Software
  • Positie aansluitingen

Deze review is geschaard onder de algemene Gigabyte Osmium in de pricewatch. Het gaat echter om de Gigabyte Aivia Osmium MX Brown. Met dus bruine Cherry MX keys en niet de rode waarmee die in de pricewatch staat. De bruine versie heeft EAN 4719331547363, en productcode GKOSMIUM-BRN-USI. Ik heb dit geprobeerd te fixen bij tweakers, maar dit is niet goed overgekomen. De buren van hardware.info hebben hem wel goed staan, zie hier. Mocht je dus geinteresseerd zijn, kijk dan even goed naar de keys op de website van de shop!

Zoals wel vaker bij mijn lange reviews is er ook een HTML versie verkrijgbaar met een wat vriendelijkere opmaak. Deze is hier te vinden: Gigabyte Osmium Brown Review

Na jarenlang getypt te hebben op een simpel Microsoft Media Keyboard 3000 werd het wat tijd voor iets nieuws. Mechanische toetsenborden hadden al een poosje mijn intresse, maar vragen uiteraard een flinke investering. Daarom heb ik flink lopen onderzoeken welke switch en welk toetsenbord het meest geschikt is voor mijn doel. Ik heb daarvoor veel gebruik gemaakt van het Mechanisch Toetsenbord topic op tweakers, en de Mechanical Keyboard Guide op Overclockers. Daarnaast heb ik zo’n beetje iedere userreview gelezen die er te vinden was over ieder toetsenbord.

Uiteindelijk dus terecht gekomen bij de Gigabyte Avia Osmium met een bruine switch en witte achtergrondverlichting. Ik heb gekozen voor dit bord omdat deze veel functies bied, voor een schappelijke prijs in vergelijking met de andere toetsenborden.

Specificaties
De specificaties zijn van de Gigabyte site gehaald en zijn als volgt:

Zoals je ziet beschikt het toetsenbord over een flink aantal aansluitingen voor een toetsenbord. Ook is het geen klein toetsenbord. Naast deze functies heeft het toetsenbord Absolute Anti-Ghost technology, wat volgens Gigabyte garant staat voor praktisch geen input lag en 64 toetsaanslagen tegelijk over USB. Dat is nogal lastig testen, maar via de keyboard ghosting demo van Microsoft heb ik dit getest door met één hand op het toetsenbord te drukken en met de ander een print screen te maken en dat ging prima. Ik ben dus geneigd ze te geloven.

Met een hand op het toetsenbord drukken zorgt ervoor dat de volgende toetsenaanslagen worden doorgegeven. Dat ziet er dus prima uit.

Buiten deze functies zitten er nog een aantal handige foefjes op dit toetsenbord die hieronder zijn weergegeven. De macro's worden aangestuurd door Gigabyte's software waar ik later in de review op terug zal komen.

De Cherry MX Brown switch
Cherry MX Brown switch. Bron: forum.lowyat.net

Na lang wikken en wegen over welke switch ik wil heb ik gekozen voor de bruine switch. De bruine switch is bedoeld als een soort combinatie voor mensen die veel typen en gamen. Nu is dit allemaal erg persoonlijk, er zijn genoeg mensen te vinden die graag typen op rode switches (gericht op gamers), of gamen op blauwe switches (specifiek voor typen bedoeld). De blauwe switch viel voor mij als eerste af vanwege het geluid die de switch maakt. Toch leek het mij wel fijn om een actuation point te hebben. Dit is het punt dat je ziet in de bovenstaande animatie waar het metaal wordt ingeduwd. Dit punt voel je ook als je typt, en dan weet je dat je toets geregistreerd is. Bij de bruine switch is dit punt al vrij snel na het indrukken, en je hoeft de knop dus niet helemaal in te drukken om toch te typen.

Ten slotte heb je nog de rode en zwarte lineaire switches. Deze hebben niet dit actuation point, en zijn even zwaar over de hele diepte van het indrukken van de knop. De rode switch vond ik wat licht tijdens mijn tests, dus dan bleef de zwarte over voor mij. Omdat het mij toch wel fijn leek om zo'n actuation point te hebben, ben ik uiteindelijk voor de bruine switch gegaan.

De specificaties van de bruine switch (Datasheet hier):
Tactile: Ja, maar minder dan blauw
Actuation Force: 45g (55g Peak Force) (Force Diagram)
Key Travel: 2mm tot actuation point, 4mm om te bottomen.

Voordelen:
  • Tactile switch laat je weten dat de switch is ingedrukt.
  • Actiuation en loslaatpunt zitten op dezelfde plek, handig voor dubbelklikken.
  • Relatief licht, beter voor langere typsessies.
Nadelen:
  • Sommige mensen vinden de actuation point niet duidelijk op de bruine switches
  • Gaat minder lang mee dan lineaire switches (20 miljoen volgens Cherry, wel 50 miljoen volgens Gigabyte).
Unboxing en aansluitingen

Het toetsenbord is verpakt in een enorme glanzende doos. Het hele pakket weegt nogal wat. Volgens Gigabyte klokt het toetsenbord 1.5 kg, en dat zou prima kunnen kloppen. In de doos vind je naast het toetsenbord een keypuller en 4 macro keys. Het feit dat het er 4 zijn is een beetje raar, er zijn immers 5 macro-keys. Onder het toetsenbord zit een polssteun welke afneembaar is. Aan de bovenkant van het toetsenbord zit een enorm dikke gebraide kabel. In deze kabel zit al na zo'n 15 cm een verdikking die dus hoe dan ook op je bureau beland. De kabel mond uit in een USB 2.0 kabel voor het toetsenbord zelf, een USB 3.0 kabel voor de passthrough en microfoon en koptelefoon aansluiting. Opvallend afwezig is de driver cd, de software zul je van de gigabyte site moeten afhalen.

Eenmaal geïnstalleerd op het bureau valt op dat dit toetsenbord smaller is dan mijn vorige toetsenbord, wat natuurlijk positief is. De toetsen zien er mooi uit. Het geheel is afgewerkt in matzwart en de toetsen zijn laser etched om het licht van de ledjes door te laten, en zouden dus niet weg moeten slijten. Nadeel van de matte afwerking is dat vetvlekken erg makkelijk zichtbaar zijn. Boven het toetsenbord zitten de 5 macrotoetsen en 2 scrollwieltjes om de intensiteit van de verlichting in te stellen het volume te veranderen. Rechtsbovenin zit een enorme Aivia knop. Met deze knop kun je door de verschillende macro modi wisselen. Aan de bovenzijde zit verder nog een USB 2.0 poort. Aan de rechterzijde zitten ten slotte de USB 3.0 aansluiting en de aansluiting voor de koptelefoon en microfoon. De rechterkant is niet heel handig gekozen. Zoals te zien is op het plaatje is er aan de linkerkant ruimte zat om dingen aan te sluiten. Aan de rechterkant ligt echter direct naast het toetsenbord mijn muis en muismat. Een beetje domme keuze van Gigabyte. Als het een tenkeyless model zou zijn geweest, dus zonder het numpad, had het misschien gekunt maar met een volledig toetsenbord is dit wat krap.

Qua lay-out lijkt doet het toetsenbord het meeste denken aan US-International. Als je gewent bent aan de standaard Europese of Nederlandse indeling is dat misschien even wennen, maar dit is mijn voorkeurslay-out. Hij is echter niet volledig hetzelfde als de anderen. Op de onderste rij zit naast de rechter alt een fn- en windows-lock knop. De fn-knop is voor de media-toetsen die ondergebracht zijn onder de F1 tot F4 knoppen. Ik had liever losse knoppen hiervoor gezien, maar ik ben blij dat ze aanwezig zijn. De windows-lock knop schakelt de windows knop uit, dit is een handige functie tijdens gamen waar je nog wel eens wild op je toetsenbord wilt rammen om vervolgens plotseling uitgelogd te zijn. Dat is hiermee dus op te lossen. Voor deze toetsen zijn de rechter windowsknop opgeofferd (prima) en de menu-knop. De menu/rechter-muisknop mis ik wel. Ik navigeer redelijk veel met mijn toetsenbord en mis nu de mogelijkheid om zonder muis eenvoudig acties te kunnen uitvoeren.

De lichtste stand.
De felste stand

De ledjes in dit toetsenbord zitten vlak boven de switches. Ze zijn goed te zijn als je de toetsen verwijdert. De intensiteit van de ledjes is makkelijk in te stellen via het scrollwieltje, en is uit te zetten door het wieltje in te drukken. In de onderstaande gallerij is een fotoserie te vinden met het toetsenbord op de laagste intensiteit en de hoogste intensiteit. De camera-instellingen zijn constant gehouden, zodat het relatieve verschil goed zichtbaar is.

De USB 3.0 passthrough functie van dit toesenbord heeft nogal wat reviewers wat kopzorgen bezorgd en zou het niet met alle apparatuur doen of niet op de juiste snelheden. Om dit te testen heb ik mijn onlangs gereviewde Sony SD-kaartje met een Transcend USB 3.0 reader aan het toetsenbord gehangen en de snelheden getest. De snelheden zijn hetzelfde als via de USB 3.0 aansluiting van het moederbord zelf (zie de foto links). Prima dus. Naast de kaartlezen heb ik ook nog een Corsair USB 3.0 stick geprobeerd, en ook die deed het prima. Meer USB 3.0 apparaten heb ik helaas niet, dus ik kan niet garanderen dat alles werkt.

Software en drivers

Van de Gigabyte is de Aiva Ghost software te downloaden. Dit stuk software is typisch Aziatisch, wat neerkomt op niet bijzonder gebruiksvriendelijk, veel zwart en een beetje raar design. Het meest irritante is nog wel dat het de softwarengineers bij Gigabyte leuk leek om in het programma je muis te doen veranderen in een soort hand met zo'n handschoen waar je vingers uitsteken. In de gallerij hieronder staan een aantal screenshots van de software. Je kan hier ook het 'breathing' effect van het toetsenbord uitschakelen. Dit raad ik ten zeerste aan, omdat dit ervoor zorgt dat het Aivia logo op je toetsenbord pulseert alsware je toetsenbord leeft. Bijzonder irritant, des te meer omdat het nogal een fel ledje is die niet uitgeschakeld kan worden en niet gedempt kan worden.

Buiten deze Oosterse opvallendheden is de software vrij karig qua mogelijkheden. Zo kan je niet automatisch een programma starten via één van de Macro toetsen. Ik heb dit opgelost door zelf een macro te maken die Widows+R indrukt, en vervolgens de .exe opstart van het programma wat ik wil. Deze actie kost in totaal minder dan een seconde, maar als je focus niet goed is of je windows-lock toets is geactieveerd werkt dit niet. Jammer dat zo'n basale functionaliteit mist. Een aantal programma's zijn wel op te starten, zoals de calculator en Internet Explorer. Ook zijn er voorgemaakt macro's voor dubbelklikken, knippen, plakken, mute, pauze en nog een aantal bazale opties. Niets waarvoor ik ze persoonlijk zal gaan gebruiken. Voor mij zijn ze wel handig voor Latex en andere programmeer achtige talen, maar hiervoor is de Macro interface wel iets te karig en bied deze te weinig mogelijkheden om dingen aan te passen. Hij is erg makkelijk in gebruik, maar kan wel iets geavanceerdere opties gebruiken, zeker om dingen achteraf aan te passen.

Er zijn in totaal 25 Macro's toe te kennen door op de grote Aivia knop te drukken in de rechterhoek. Door een keer te drukken verandert de kleur van het logo en krijgen de 5 G-toetsen een andere functie. Mocht je het wat veel vinden om door 5 kleuren heen te scrollen en heb je genoeg aan 2 of 3x5 mogelijkheden, dan kun je eenvoudig kleuren uitschakelen via de software. Dat is dus wel prima opgelost en het is een mooie manier om over veel functies te beschikken zonder dat je er heel veel ruimte voor moet inleveren.

Als laatste puntje lijkt er iets qua drivers niet helemaal zuiver te zijn. Mijn Windows-installatie geeft namelijk 2 onbekende apparaten aan sinds ik dit toetsenbord heb aangesloten. Het toetsenbord en al zijn functies doen het prima, dus het belemmert het gebruik niet maar erg netjes is het niet. Mocht je echter echt op zoek zijn naar een goed softwarepakket en handige manieren om Macro's op te nemen, dan zal dit niet jou toetsenbord zijn. Misschien is de Logitech G710 of een Razer dan meer iets voor jou.

Mechanisch toetsenbord in gebruik

Het eerste dat mij opviel met het typen op de Osmium is hoe licht het typen eigenlijk gaat. Toetsaanslagen vergen weinig kracht en je drukt ze zo in. Het feit dat de actuation point lastig te voelen is met MX Brown keys kan ik ook bevestigen al wordt dit naar verloop van tijd beter. Het is vooral erg fijn om wat meer travel te hebben op je toetsen, je weet echt dat je iets indrukt. De kleine bump die je naar verloop van tijd voelt, in combinatie met het geluid van een indrukte toets zorgt wel voor meer feedback. Het toetsenbord gebruikt stabilizers om de grotere toetsen als de shift te stabiliseren. Dit werkt goed voor de aanslagen, al gaat de toets zelf nog wel een beetje scheef staan. De stabalizers van Corsair schijnen dit beter te doen.

Om te testen of ik ook daadwerkelijk sneller ging typen heb ik een klein typtestje gedaan. Met een typetest haal ik op het mechanisch toetsenbord 92 WPM, terwijl ik met mijn laptoptoetsenbord (HP Elitebook 8540P) op 88 WPM uitkom. Niet echt een significant verschil, al heb ik wel het idee dat ik minder fouten maak op een mechanisch toetsenbord. Op de een of andere manier 'voel' je wanneer je fout gaat.

Persoonlijk zou ik, als ik het weer zou moeten doen, waarschijnlijk niet perse voor een full-sized toetsenbord kiezen. Een mechanisch toetsenbord zonder het cijfergedeelte (een zogenaamd tenkeyless model) zou voor mij ook prima geschikt zijn en levert wat ruimte op op je bureau, waardoor je je muis comfortabeler kan plaatsen. Nu zit die toch wat ver naar rechts en dat kan ergonomisch beter.

Voor het geld heeft Gigabyte een mooi toetsenbord afgeleverd met een sloot aan functies. Het toetsenbord ziet er goed uit, typt heerlijk en levert waar voor zijn geld. De wieltjes voor LED en volume zijn slim bedacht. Ook voor het feit dat een polssteun is meegeleverd is prijzenswaardig. Qua toetsenbord is het jammer dat er geen dedicated media-keys zijn, maar dit is overkomelijk. Vervelender is dat je hierdoor de menu-toets mist maar dit zijn allemaal geen onoverkomelijke zaken.

Daarnaast zitten de poorten zitten op een onlogische plek rechts, en ook aan de functionaliteit van de software schort nog het één en ander. Buiten deze minpuntjes kan ik echter weinig mis vinden met dit toetsenbord en dan blijft er een volledig mechanisch toetsenbord over die Gigabyte voor een concurrerende prijs heeft neergezet. Zeker een toetsenbord om mee te nemen in je vergelijking als je op zoek bent naar een mechanisch toetsenbord.

Uiteindelijk geef ik dit toetsenbord 4.5/5 sterren. Bij gebrek aan die optie ga ik voor 4, de doorslag daarvoor is de karige software en de rare plek voor aansluitingen.

Mochten jullie meer willen weten, vragen hebben, of een sectie graag wat uitgebreider zien, laat dit dan vooral weten in de comments

Todo
-Alternatieven
-Externe reviews
-Commentaar verwerken
-Degelijkheid verwerken als ik hem langer heb

Heb jij ook een Gigabyte Aivia Osmium (Cherry Brown)?

Nette en zeer uitgebreide review . hulde ;)
Prima review, uitgebreid en overzichtelijk.

Klein verbeterpuntje: Je spreekt overigens wel over de stabilizers, maar noemt helaas niet om welke het precies gaat (Cherry of Costar?). Ook kon ik niet terug vinden of het om plate mounted of PCB mounted switches gaat (ik gok zelf plate mounted, maar zekerheid is altijd fijn :)).

In ieder geval nu al een +3 waard ;)

[Reactie gewijzigd door MiBe op 4 april 2014 00:41]

Klachten over dit toetsenbord. "Gaat naar verloop van tijd meervoudige aanslagen genereren" Mijn dochter werd woedend van dit toetsenbord. Password invullen terwijl je alleen maar sterretjes in de regel ziet, gewoon niet in kunnen loggen omdat dit apparaat een F er 3 keer uitgooit , en een G ook. Of is er een barbatruuk om dit te repareren ? Heb lopen klooien met instellingen toetsenbord, maar niets hielp. Nooit weer een toetsenbord van deze fabrikant. Google flink voordat je deze koopt....
Mooie review, mag ik vragen of het toetsenbord het nog steeds doet en of een soort van update?
Ik ga namelijk misschien dit toetsenbord halen, bedankt!
Het toetsenbord werkt bij mij nog steeds prima. Helaas is de support van Gigabyte wel weg (geen updates meer sinds deze review) en dus ook nog steeds vrij waardeloze software. Qua hardware heeft deze denk ik nog wel steeds een van de betere prijs/prestatie verhoudingen.
Oh oke bedankt!
Dan ga ik dit toetsenbord halen, om de software geef ik zelf niet heel erg om dus dat maakt mij niet uit ;)