Specificaties 30GB 2.5" (SATA-600) @ 500/100MB/s - Bekijk alle specificaties

Kingston SSDNow S200 30GB Review

Petertyuh 2 april 2014, laatste update op 2 april 2014, 841 views

Kingston SSDNow S200 30GB

Pluspunten

• Voelt zeer solide aan
  • Snel (als hij werkt)

Minpunten

• Compatibiliteit is niet bijster goed
  • Stabiliteit is slecht
  • Voor 8 euro meer heb je een 60 GB V300

Inleiding:
Ik wilde een nieuwe mediaspeler voor mijn ouders bouwen met OpenELEC en hiervoor heb ik natuurlijk ook een medium nodig om vanaf te booten.
De mediaspeler stond al vast, dat werd een Zotac Zbox ID42. En om het mezelf makkelijk te maken werd er een SSD bij besteld om vanaf te booten. Er zijn ook andere opties, dat weet ik, maar dit is veruit de makkelijkste.

Unboxing:
De SSD werd geleverd in een blister verpakking, dus uitkijken voor je vingers tijdens het openen.
An sich is het best makkelijk te openen met een stevige schaar, je hoeft alleen maar de gesmolten rand eraf te knippen en de onder en bovenkant zijn los van elkaar (dat heb ik dus ook gedaan). Hierna heb je een klein schijfje in handen wat best wel zwaar aan voelt. De SSD blijkt 87 gram te wegen en voelt door de metalen case erg goed aan.

Dat uitpakken ging nog allemaal vlekkeloos en zonder al te veel moeite, maar nu begon de ellende pas.

Installeren:
De Zbox ID42 heeft een hele mooie HD tray die zich moeiteloos om de SSD heen laat klikken en met een duimschroef zet je hem weer vast in het SATA slot. Kind kan de was doen, althans dat dacht ik.

Tijdens het opstarten van de Zbox werd de SSD niet gevonden, dus toen nog een paar keer gecontroleerd of dat hij wel goed in het SATA slot zat.

Nadat ik hem in een computer met Windows heb geformatteerd en gepartitioneerd, heb ik hem weer terug in de Zbox gestopt. Maar dat mocht niet helpen, want hij werd nog steeds niet herkend. Ik heb in de BIOS alle combinaties geprobeerd (IDE / AHCI en UEFI boot / legacy), maar dat mocht allemaal niet helpen.

Toen heb ik mijn eigen mediaspeler open geschroefd (en daar zitten heel wat schroefjes in.... ;( ) en de SSD er in gezet. Hier werd hij wel herkend en was ik ook in staat om Ubuntu 12.04 en OpenELEC te installeren. Windows 7 kon ik echter niet installeren omdat de schijf tijdens de installatie dwars ging liggen. Dat bleek hij ook vaker te doen waardoor de computer af en toe uit viel of niet kon opstarten (doordat de schijf niet herkend werd). Mooie plaatjes van de snelheid kan ik helaas ook niet produceren hierdoor.

Snelheid:
Ik heb hem dus alleen op mijn ASRock Vision 3D 245B kunnen testen en alleen boot tijden.
Daarin is hij even snel als mijn OCZ Vertex 1, met ongeveer 20 seconden tot dat OpenELEC volledig geboot is.
Een conventionele laptop 7200 rpm HD doet dat in iets meer 25 seconden. Dus dat vind ik wel een mooie prestatie.

Conclusie:
Na veel gepruts blijkt dat het niet zo'n hele goede SSD is.
Dit kan een enkele uitzondering zijn, maar dat ga ik niet proberen uit te zoeken. De SSD gaat retour winkel, ik heb er al veel te veel tijd aan besteed zonder resultaat.

Meer dan dit kan ik jullie helaas niet vertellen.

Heb jij ook een Kingston SSDNow S200 30GB?