Sony HDR-AS30V Zwart Review

Schlumpie 1 april 2014, laatste update op 27 juni 2014, 12.943 views

Sony HDR-AS30V Zwart

Uitstekende camera met veel functies. Kan voor allerlei doeleinden gebruikt worden door het goede geluid en de mogelijkheid om bij weinig licht op te nemen. Voelt ook zeer degelijk aan. Wat wel een minpuntje is is de prijs van de mounts, deze is simpelweg te hoog.

Pluspunten

• mooie beelden
  • wi-fi
  • gps
  • stabillisatie
  • batterijduur
  • prijs-prestatieverhouding
  • geluidkwaliteit
  • gps ontvangst
  • LED achterop goed zichtbaar
  • MicroSDXC ondersteuning

Minpunten

• je kan niet bij de aansluitingen als hij in de behuizing zit
  • weinig meegeleverde mounts
  • sd kaart kan er op 2 manieren in
  • accesoires zijn duur
  • geen foto-burstmode
  • tijdens het opladen is niet te zien hoe vol de batterij zit
  • niet alle instellingen zijn beschikbaar via de PlayMemories-app

Beeldweergave Score: 5
Opnamekwaliteit Score: 5
Features Score: 5
Design & bouwkwaliteit Score: 4

De plaatjes zijn klikbaar.

Keuze
Gewicht
Opnamegrootte
Problemen

Inleiding Terug naar boven
Na een lange tijd sparen had ik eindelijk genoeg geld om deze camera te kopen. Voordat ik deze had leende ik altijd de Drift HD170 stealth van mijn vader voor actieshots en voor de gewoon gebruikte ik mijn Galaxy S3 en Samsung ES90. De drift is al een aantal jaar oud, en het beeld raakt snel overbelicht met heel lelijk beeld als gevolg. Mijn S3 was niet geschikt voor actieshots, maar had wel als voordeel dat hij een burst mode heeft (6fps). Hier zit echter alleen een digitale zoom op, en deze is niet te bedienen met handschoenen aan. De ES90 had als nadeel dat de filmpjes die die maakt niet mooi zijn. Ik heb hem gebruikt bij het mountainbiken, en het beeld was grotendeels bewogen. Je kon nog wel zien wat er gebeurde, maar echt mooi was het niet. Kortom: ik had geen goede camera en had daar wel behoefte aan. Eerst was ik aan het sparen voor de HDR-AS15, maar deze was slecht verkrijgbaar op het moment dat ik hem wilde kopen. Gelukkig kwam ik toen uit op de HDR-AS30V, voor zover ik weet precies de zelfde camera, maar met NFC en GPS. Ik had ook nog eens het geluk dat hij in de aanbieding was, dus uiteindelijk heb ik er 200 euro voor betaald.

Keuze Terug naar boven
Als je naar een actiecamera op zoek gaat, is er veel om uit te kiezen. De grote merken zijn GoPro, Sony, Liquid Image, Contour en Drift. Daarnaast heb je natuurlijk de Chinese camera's, maar daar wilde ik niet aan beginnen. Waarom heb ik dan voor de Sony gekozen? Mede door de goede stabillisatie en de lange levensduur van de batterij is mijn keuze naar deze toe gegaan. Ik heb nog lang lopen twijfelen tussen de Sony en de GoPro. De GoPro heeft namelijk veel bevestigingsmogelijkheden en is oerdegelijk. Deze heeft echter geen GPS of NFC, en de batterij schijnt ook niet lang mee te gaan. Verder is de beeldkwaliteit van de goedkoopste versie (Hero3 White) een stuk slechter dan op de Sony, omdat in de White techieken van een paar jaar oud zitten. Verder was de stabillisatie voor mij een groot pluspunt.

Verpakking Terug naar boven
De Sony komt in een stevige verpakking, de camera is zichtbaar maar zit veilig in een stuk keihard plastic. Verder zit deze vastgeschroefd, je hebt echt een muntje of schroevendraaier nodig om hem uit de verpakking te halen. Hier kan je volgensmij zelf ook wat aan modden, wat natuurlijk altijd handig is. Verder zit er een rechte en kromme sticker, een klem, de batterij en een usb-kabel in. De behuizing is overigens niet volledig gesloten, geen idee waarom.

De camera Terug naar boven
De camera voelt stevig aan, als je schudt rammelt er niks en hij is lekker licht. Aan de achterkant zit de opnameknop en een schuifknopje, welke er voor zorgt dat je de opnameknop niet per ongeluk in kan drukken. De achterkant kan opzij schuiven en dan kan je de batterij en geheugenkaart er in doen. Verder zit er een rode LED, die aangaat als de camera aan het opnemen is. Aan de onderkant zit een klepje, waar de aansluitingen zitten: USB, HDMI uit, oplaadLED, een accesoirepoort voor bijvoorbeeld de AKA-LU1, microfoon in. Aan de voorkant zitten twee microfoons en de lens. Op de boven- en linkerkant zit een heleboel niks en aan de rechterkant het LCD, speaker en twee knopjes.

De behuizing Terug naar boven
De behuizing zelf voelt ook stevig aan, hij rammelt niet, ook niet als hij in de mount zit. In de voorkant zitten gaatjes zodat het geluid er doorheen kan. Aan de binnenkant van die gaatjes zit een soort rubberen vlies, wat het water dan weer buiten houdt. Waarschijnlijk is de behuizing hierdoor maar tot 5m waterdicht, maar voor mij is dit prima. Aan de rechterkant zitten twee doordrukknopjes, welke in tegenstelling tot de opnameknop niet te vergrendelen zijn. Sony heeft dit opgelost door er een randje omheen te plaatsen. Aan de onderkant zit het enige deel wat niet van plastic is: de statiefschroef. Verder zit hier het vergrendelmechanisme voor de voorkant.

Beeldkwaliteit Terug naar boven
Kort gezegd zijn de beelden die de Sony maakt mooi. Bij 720P120 heb je wel snel last van ruis. Foto's zien er ook goed uit.
Voorbeeldfilmpje (1080P30, 120°, stabillisatie aan):

Ik ben bezig om een downloadbaar bestand te maken, zodat je geen last hebt van de compressie van YouTube.
De slow motion funtie is zeer fijn. Je kan het beeld echt heel mooi en langzaam zien verlopen. Ik heb even een testje gemaakt, ik heb stukjes geknipt, maar de snelheid is precies zoals het beeld uit je camera rolt. Tijdens slow-motion opnamen wordt er geen geluid opgenomen, wat soms wel jammer is.
Hier is het filmpje te zien(720P120, 170°, stabillisatie uit):

PlayMemories Terug naar boven
Playmemories is de software die Sony voor zijn camera's maakt. Je hebt een versie voor op je telefoon en een versie voor op je computer. Op je telefoon kun je live zien wat je camera ziet via wi-fi. Je kan de instellingen veranderen en foto's en filmpjes maken. De mobile-app werkt best goed. Hij verbindt automatisch met de wi-fi van je camera als je niet verbonden bent, zodat je maar een keer alles in hoeft te stellen. Er zit wel een beetje lag in de verbinding, maar dit is minder dan een halve seconde. Gemaakte foto's kun je op je telefoon openen en versturen met bijvoorbeeld Whatsapp, video's kan je niet terugzien zonder ze eerst op je telefoon te downloaden, wat behoorlijk lang duurt.
Op de computer kun je er meer mee. Zo kun je zien waar je bent geweest (als je gps aan stond ten minste) en van foto's kun je zien waar ze gemaakt zijn. Je zou ook ergens een overlay op je video kunnen zetten, maar ik heb dit niet kunnen vinden, zelfs niet na het gegoogled te hebben.
Edit: ik heb het nu wel gevonden. Het zit onder tools>edit media files>create multi-view.
Edit2: Ik draai sinds kort CyanogenMod op mijn telefoon, en de app werkt nog steeds probleemloos.
De pc-versie
Onder SteadyShot zit nog een optie "hoekinstelling", waarbij je kan kiezen tussen 120° en 170°.
Dit zit onder het 'mode' knopje.
PlayMemories is hier te downloaden.

Afmetingen Terug naar boven
In deze plaatjes staan de afmetingen van de camera, en tussen haakjes staan de afmetingen als hij in de case zit. Ja, ik heb het heel professioneel in Paint bewerkt...

Mounts Terug naar boven
De mounts die standaard meegeleverd worden zijn misschien een beetje karig. Je krijgt één klem voor op de camera, een rechte en een gebogen sticker. Optionele mounts kun je kopen (duur!). Wat wel goed is is dat er een statiefschroef op de behuizing zit.

Batterijduur Terug naar boven
In mijn test heb ik de camera ingesteld om elke 5 seconden een foto te maken, met de stabillisatie aan.
GPS+WIFI uit: Eerste foto: 0:32, laatste: 4:06. 3 uur en 34 minuten, 214 minuten.
GPS+WIFI aan: Eerste foto: 22:27, laatste: 1:19. 2 uur en 52 minuten, 172 minuten
480P30 video, GPS+WIFI uit: eerste beeld: 22:43, laatste beeld: 2:18. 3 uur en 34 minuten, 214 minuten.
Opladen is bij mij met 2 uur klaar.
Zoals de Engelsen zouden zeggen: "impressive".

Menu Terug naar boven
Het menu is overzichtelijk en spreekt voor zich. Je bladert er door heen met de 'next' en 'prev' knoppen op de zijkant en je selecteert opties met de opnameknop. Het menu bestaat uit de volgende onderdelen: movie, photo, intvl(voor timelapse), setup, play, pwoff. In de setup zijn de volgende opties: video, steady, angle, flip, scene, lapse, wi-fi, gps, plane, aoff(auto off), beep, date, dst(daylight saving time), USBPw, V-sys(videosysteem), reset, formt, back. Aardig wat functies dus. Wat wel jammer is is dat je na elke gewijzigde instelling teruggaat naar de camerafunctie. Handig voor als je een enkele instelling wilt veranderen, maar vervelend als je meerdere instellingen wilt wijzigen.

Geluid Terug naar boven
Het geluid is zeer mooi, je hoort hoge en lage tonen zoals je ze in het echt ook hoort. Helaas wordt de geluidskwaliteit een stuk minder als je de camera in zijn behuizing doet, dan klinkt het een beetje blikkerig en zachter. Ik heb er een vergelijkingsfilmpje over gemaakt, waarbij ik het geluid vergelijk met een Samsung Galaxy S3 en een Drift HD170 Stealth.

Dit is het liedje: https://www.youtube.com/watch?v=u2cwY4FXM2w

In 720P60 en 720P120 wordt er geen geluid opgenomen, in 1080P30, 1080P60 en 480P30 wel.

Vergelijking Terug naar boven
De Sony maakt vergeleken met de Drift veel mooier beeld. De Drift heeft last van een raar probleem, waarbij er allemaal roze vlekken in het beeld komen bij veel licht. Dit is gedeeltelijk op te lossen door de belichting op -2 te zetten, maar dat heeft weer als resultaat dat het beeld snel donker wordt. De Sony heeft hier absoluut geen last van, dus het beeld is veel mooier. Ook is de Sony kleiner dan de Drift, wat altijd voordelig is. De Drift is wel makkelijker te bevestigen, dankzij zijn draaibare lens en de vele meegeleverde mounts. De klem onderop de drift is te verwijderen met een schroevendraaier of met je vingers, doordat er een soort beugeltje onder is gemaakt. Voor de Sony heb je iets als een muntje nodig om dit voor elkaar te krijgen. Ik had de ES90 ook in de vergelijking willen opnemen, maar helaas heb ik hem in het water laten donderen toen ik ze vanaf de boot van mijn vader aan het vergelijken was |:( .
Het roze-vlekkenprobleem van de Drift
Gemaakt door de Sony
Gemaakt door de Drift

Bereik Terug naar boven
Het bereik van de wi-fi is niet super. Als ik mijn telefoon op mijn bureau zet en mijn camera onder mijn bureau, wordt het beeld al een beetje schokkerig. Mijn bureau is overigens van +-1cm dik MDF gemaakt. Als ik de camera naast onze Airport express(oude versie) zet en naar boven ga, ontvang ik alleen nog het netwerk van de Express. Buiten haal ik ongeveer 20-25 meter. Niet al te best dus, maar de wi-fi is ook niet bedoeld voor lange afstanden.

De gps-ontvangst daarentegen is super. Nadat hij twee weken heeft uitgestaan heeft hij met 1.5 minuut een fix (open lucht). Na een minuut of twee uitgestaan te hebben heeft hij een fix binnen 13 seconden. Ook binnen ontvangt hij makkelijk een gps signaal.

Gewicht Terug naar boven
De camera inclusief batterij en sd-kaart weegt 86 gram en in de behuizing weegt deze 140 gram.

Opnamegrootte Terug naar boven
Ik heb in de verschillende standen voor één minuut gefilmd op 120°, de grootte van de bestanden staat hieronder.
1080P60: 180 MB
Foto's:
4608X2592: 2.71 MB
1920X1080: 486 KB

Problemen Terug naar boven
Toen ik er voor het eerst een sd-kaart in stopte, gaf de camera een foutmelding. “Media” knipperde op het scherm. Ik nam aan dat dit een probleem met de kaart was, dus probeerde ik een andere kaart. Deze had ook het zelfde probleem. Zo heb ik even lopen prutsen en achter mn oren gekrabd, en toen bood het boekje uitkomst: ik had de kaart er verkeerdom in gedaan. In het micro-sd kaartslot kan je ook een Sony Memorystick doen, en waarschijnlijk kan je hierdoor de kaart er op twee manieren in stoppen. De bedrukte kant van de sd-kaart moet naar de batterij toe gericht zijn.

Verbeterpunten Terug naar boven
Wat ik graag zie veranderen aan deze camera is dat je kan zien hoe vol de batterij is tijdens het opladen. Nu zit er alleen een LED op die uit gaat als hij vol is. Daarnaast zijn de accesoires erg duur. Voor een rechte en een gebogen plakker ben je 25 euro kwijt, bij GoPro heb je voor dit bedrag 3 rechte en 3 gebogen plakkers. Ten slotte vind ik het jammer dat ze een nieuwe behuizing hebben gmaakt, maar dat je hierbij geen duiklens krijgt (een platte lens). Als je nu met de camera wil gaan duiken, heb je een nieuwe behuizing nodig omdat deze maar tot 5 meter diep waterdicht is en omdat je van deze behuizing het plaatje op de voorkant niet kan vervangen. Dat komt dus neer op een meerprijs van 90 euro als je onderwaterbeelden wilt maken.

Conclusie Terug naar boven
Al met al is dit een zeer goede camera. Als je (net als ik) twijfelt tussen deze en de GoPro Hero3 White, kan ik je aanraden om voor deze te kiezen. Niet alleen omdat hij meer doet, maar ook omdat de beeldkwaliteit beter is en de stabillisatie super is.

Ik heb zelf erg veel aan deze filmpjes gehad:
Vergelijking met Hero3 White:

Vervolgfilmpje:

AKA-LU1:

Stevigheidstest (skip naar 13:17):

HDR-AS100V:

Deze filmpjes gaan weliswaar over de AS10 en AS15, maar voor zover ik weet zit er nauwelijks verschil tussen deze twee en de AS30V.

Als je opmerkingen, vragen, verbeteringen of aanvullingen hebt, mag je deze gerust in de comments zetten. Ook als je wil dat ik iets test mag je dat gerust vragen.

Terug naar boven

Heb jij ook een Sony HDR-AS30V Zwart?

Hi Schlumpie,

bedankt voor je nette review. Jouw review heeft me toch tot denken gezet aangezien ik op het punt sta om ook een action cam te kopen. Zoals zovelen, keuze tussen Sony en GP. Vooral beeld stabilisatie is belangrijk aangezien ik hem voornamelijk voor de wintersport ga gebruiken.
Ik lees me nog wat verder in maar dit heeft zeker geholpen!

Thanks

Sander
Goeie review. Hoe is het beeld als het donker is?
Tnx!
Ik heb zelf nog niet echt in het donker gefilmd, maar in het filmpje 'vergelijking met Hero3 white' staat op 19:12 een voorbeeld. Ik zal het zelf binnenkort ook even testen voor je.

[Reactie gewijzigd door Schlumpie op 1 juni 2014 19:04]

Dankje, het filmpje zegt genoeg. Prima beeld iig, ga er ook eentje kopen :)
Waar heb jij m gekocht voor 200?
Ik heb hem gekocht bij Pixmania, daar was een tijdelijke aanbieding. Ik heb die aanbieding overigens vaker terug zien komen.
Das nou het jammere van aanbiedingen, ze gaan weer weg... Bedankt iig!
Heb je al filmpjes met de GPS overlay kunnen maken?

Ben erg benieuwd naar ervaringen op dat vlak.
Het is gelukt om filmpjes met gps overlay te maken, er zitten echter wat nadelen hieraan. Ten eerste verlies je een deel van je beeld, ten tweede kan je niet kiezen wat er weergegeven wordt (maximumsnelheid bijvoorbeeld) en als laatste kan je niet zien waar je op de kaart zit, maar alleen je afgelegde routes. Dit is met PlayMemories, misschien kan je de boel importeren in andere software, dit heb ik niet geprobeerd. Als je wil kan ik nog een voorbeeld uploaden.
De filmpjes die ik op youtube zie laten een traag reagerende snelheid/GPS zien in de overlay.

Het verliezen van beeld is niet erg, het ging me puur om de mogelijkheid om snelheid en positie in een overlay te krijgen. Voor iets meer dan 200¤ begint dit ding een leuke gadget te worden maar dan moet het wel werken.
Zeer late reactie van mij, maar vond het toch noemenswaardig.

Ik heb vorige week met gps gespeeld, en bij het bekijken van de gegevens die binnenkomen viel het me op dat er elke seconde een update kwam, en geen live doorvoer van data. Dit verklaart waarschijnlijk waarom de interface 'sloom' reageert, gezien het niet sneller kan.
Mooie goede review!! Dat helpt mij ook weer een beetje. Ik vraag me alleen af hoe ik de GPS fix kan controleren? Hoe weet ik dat die verbinding heeft? Ik wilde namelijk even de Muti View testen met snelheid, maar ik krijg de melding dat er geen GPS data is. Terwijl ik deze wel heb aangezet.

Bedankt voor de eventuele hulp :-)

Gr, Joris
Je kan zien of de GPS verbinding heeft door middel van een klein kruisje op het scherm onder het GPS logo. Als dit kruisje er staat, is er geen GPS fix, en dus geen GPS data. Sommige gebieden duurt het wat langer om een fix te krijgen dan andere.
Ok, bedankt.. Ik ben nog niet buiten geweest :-) Zal ik dat maar een proberen!

Bedankt voor je hulp!