TP-Link TL-WA801ND-300Mbps Wireless N Access Point Review

dafallrapper 1 april 2014, laatste update op 1 april 2014, 1.903 views

TP-Link TL-WA801ND-300Mbps Wireless N Access Point

Pluspunten

• de interface: Duidelijk en laad lekker snel.

Minpunten

• de interface: Bij elke wijziging moet je het access point herstarten.
  • bereik
  • betrouwbaarheid van signaal en prestaties.

Beheerbaarheid Score: 4
Ik had eigenlijk al geen vertrouwen in TP-Link, maar gezien de verdiende Bronze Award op hardwareinfo, de positieve reacties op tweakers en de lage prijs heb ik toch besloten om dit access point aan te schaffen.

Ik heb een access point nodig om ons bereik in een nieuwbouwwoning te verbeteren.

Ik had eigenlijk gehoopt dat hij op zijn minst een betere dekking had als mijn huidige Belkin F7D4301 v1, maar helaas. Het bereik is wisselvallig sterker, maar soms ook zwakker. Daarnaast wordt het WiFi meteen onbetrouwbaar zodra ik bestanden van mijn homeserver kopieer naar mijn laptop of andersom. Het kan op dat moment zijn dat mijn gsm zijn verbinding verliest, of dat mijn vriendin haar laptop wel is verbonden maar vervolgens geen pagina's krijgt geladen. Ik heb alle mogelijk instellingen* geprobeerd, maar zowel de stabiliteit en het signaal blijft erg tegenvallen.

* Denk hierbij aan alleen N op 20 en op 40hz en alle kanalen. Alleen G en alle kanalen. WiFi van mijn Belkin uitgeschakeld. Firmware update gecontroleerd, maar deze was er geen.

Ik ben niet al te flauw. Ik had besloten om hem toch even te laten hangen en het gewoon te proberen. Af en toe de antenne posities of de positie van het apparaat te wijzigen. Na twee weken heb ik de hoop toch opgegeven en besloten om het apparaat terug te brengen. Dit heb ik niet direct gedaan. Mijn ouders wilde ook beter WiFi dan dat het originele glasverzel modem van Genexis biedt. Mijn ouders wonen in een huis uit 1986, dus misschien dat hij daar beter presteerde. Ook hier hebben we ook een hoop geprobeerd en ook hier is het een teleur stelling. Voor mij de eerst komende jaren geen TP-LINK meer!

Als ik dit product in een korte regel zou moeten omschrijven: Het is gewoon een goedkoop access point waar je niet veel van moet verwachten.

Heb jij ook een TP-Link TL-WA801ND-300Mbps Wireless N Access Point?

Dat is zelfs gewoon standaard bij elke router/modem/access point. Die dingen draaien meestal op een Linux variant. En je herstart de service met de nieuwe instellingen.

Heb je ook al gekeken of je kanalen niet in de weg zitten met de buren?
Yep. Alle kanalen getest. Die van de buren zitten inderdaad wel op het kanaal die ik het liefste gebruik. Fijn die hotspots van UPC. Ik werk als systeem beheerder en eigenlijk alle apparaten Cisco's, linksys en mijn Belkin thuis herstarten enkel de service die je wijzigt. Pas ik het draadloos aan, dan herstart enkel het draadloos. Niet het volledige apparaat. Pas ik het router wachtwoord aan. Dan herstart het apparaat niet, maar krijg ik wel een popup om opnieuw in te loggen om te testen of je de juiste gegevens hebt ingegeven. Deze TP-LINK vind voor alles een volledige herstart noodzakelijk :(

[Reactie gewijzigd door dafallrapper op 2 april 2014 10:09]

Minpunten
"de interface: Bij elke wijziging moet je het access point herstarten''

Dit is best normaal bij elke router/modem/ access point.
Als je een verandering aan maakt dan kan je meteen zien of dat gevolgen heeft voor je netwerk.

"Zo kan je ook de bomen nog door het bos zien''