Specificaties Stereo speaker - Bekijk alle specificaties

Philips Fidelio A9 draadloze HiFi-luidsprekers Review

mouse86 31 maart 2014, laatste update op 31 maart 2014, 510 views

Philips Fidelio A9 draadloze HiFi-luidsprekers

Pluspunten

• Geluid is fantastisch

Minpunten

• Flinke vertraging van audio op de ingangen,
  • apparaat is langzaam,
  • mobiele apps zijn bijzonder slecht,
  • het apparaat is volledig onbruikbaar geworden door de slechte algehele werking

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 1
Muziekweergave Score: 4
Voorwoord

Na alle lovende berichten hier op tweakers en na het uitgebreid beluisteren van de set in de mediamarkt heb ik deze aangeschaft.

Helaas bleek dit een enorme miskoop. Ik vind dan dat de 8 van de 9 tweakers reviews niet goed het product beschrijven, en naar mijn idee komt dit omdat Philips 8 personen van tweakers een gratis setje hebben aangeboden in ruil voor het plaatsen van een review. Deze reviews zijn veels te rooskelurig in hun eindoordeel - naar mijn idee-. Ik denk dat ze kritischer waren geweest wanneer de volle mep voor de set was betaald.

Precies de reden waarom ik de tijd neem om deze review te op te stellen en te informeren voor dit product, mocht u twijfelen over de aanschaf ervan.

Het geluid

Ik begin bij het positieve, de boxen kennen een uitstekend geluid voor hun afmeting. Prachtige lage tonen en een gebalanceerde midden en hoge toon. Voor de prijs en de afmeting krijgt deze set een dikke vette 9 van mij. Klasse hardware ontwikkeling

Controls - SmartPhone only

Deze speakers zijn gericht op gebruikers met een tablet of een smartphone (Android, PC of Apple). Alle instellingen zoals bass, balance, treble gaan via een dergelijk apparaat.

Helemaal geen bezwaar tegen, zij het niet dat de software ontwikkeling ontzettend slecht is. Zelfs met de nieuwe Airplay+ die Philips recentelijk heeft uitgebracht ter vervanging van hun 1 ster oude Airplay blijft het waardeloos.

Wat is er dan slecht aan? Start de app, en wacht minuten totdat je uiteindelijk bij spotify een nummer kan starten (getest op Galaxy Note 2 en Tab). En als ie al start, wees dan blij dat hij het nummer volledig afspeelt. En dit ligt niet aan mijn internet verbinding, ik heb hier glasvezel en nooit problemen met mijn netwerk. Volume gaat eveneens via de app, en zo heb ik gisteravond laat de buren flink laten schrikken omdat het de box een paar minuten "vastliep" en ik niet via de app maar ook niet via het apparaat het volume naar beneden kon brengen. De oplossing was gauw de netspanning eraf trekken.

Bovenstaande zowel via WiFi als Ethernet aansluiting geprobeerd, beide hetzelfde resultaat.

De druppel

Omdat ik het geluid fantastisch vind van deze boxen heb ik lang getwijfeld om ze wel/niet te retourneren. De druppel is geweest dat deze boxen een hoorbare vertraging (lag) hebben in het geluid. Soms tot wel een halve seconde later! Dit is onacceptabel om een filmpje of pratende show te kijken. En deze vertraging geldt voor alle ingangen! Dus zowel Optisch, MP3 3.5mm IN en RCA ingangen hebben een flinke audio vertraging. Deze vertraging neemt hoorbaar toe als je de ethernet kabel erin prikt of als je hem verbind met WiFi.

Ter info; ik ben er zeker van dat deze vertraging door de speakerset komt. Ik heb dit als volgt getest; ik met een 3.5mm splitter een hoofdtelefoon aangesloten en tegelijkertijd deze speakerset. Duidelijk wordt dan dat het geluid via de oortelefoon veel eerder binnen komt dan de audioset.

Aangrijpende punten van andere reviews

- "Great Speakers, software is not fit for purpose" (DanR)
- "Great Speakers, Wifi control is a joke" (Applemanuk)
- "Highly unstable" (sparky100)
- "Sound delay when using with TV or video" (DavidAalborg)
- "Good sound and design, hopeless internet radio" (ibis)
- "connectivity failures, lag with playback., poor control app." (RobbieC)

Zie meer gebruikers reviews op de website van Philips:

Heb jij ook een Philips Fidelio A9 draadloze HiFi-luidsprekers?