TP-Link 300 Mbps AV500 Wi-Fi Powerline extender startset TL-WPA4220KIT Review

Baddie09 31 maart 2014, laatste update op 23 november 2016, 23.271 views

TP-Link 300 Mbps AV500 Wi-Fi Powerline extender startset TL-WPA4220KIT

een apparaat wat je zonder al te veel moeite installeert, en na een paar maanden te hebben gebruikt nog goed bevalt. Stabiele verbinding voor normaal gebruik.

Pluspunten

• Zeer eenvoudige installatie
  • Wifi kloon is echt een topuitvinding, beter dan een extender
  • vergeleken met concurrenten een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding
  • Prima snelheid (maar is ook afhankelijk van je eigen elektra)
  • Ander eplugs toevoegen (met andere snelheden) is een eitje

Minpunten

• Wifi lampje knippert erg vaak en fel, kan storend zijn
  • receiver is redelijk fors, waardoor hij andere stopcontacten overlapt
  • uitbreiding met een extra (ontvanger) plug is relatief prijzig vergeleken met de set die ik heb gekocht. Een optie is om te wachten op aanbiedingen die bij de dagaanbieders voorbij komen of meteen een uitgebreide set te kopen (die extra plug ga je toch wel een keer gebruiken).
  • Wifi klonen lukt niet altijd

Beheerbaarheid Score: 4

23-11-2016 WOW, 20.000 views!! Dank voor jullie interesse :)

(Zie WPS update voor UPC modems onderaan deze review)

Update 20-1-2015: Aanvullingen na langdurig gebruik, zie onderaan de review.

Na het lezen van enkele reviews over homeplugs heb ik uiteindelijk gekozen voor de TP-link omdat de specificaties aan mijn eisen voldeden en de prijs heel redelijk was. De reden dat ik voor de TP-Link heb gekozen is omdat ik geen enorm bedrag wilde uitgeven voor een relatief nieuw systeem waar ik nog geen ervaring mee heb. Er bestond zelfs de kans dat hij bij mij thuis niet zou werken.

De belangrijkste eisen aan de powerline extender waren dat hij zowel Wifi als UTP aansluiting had en dat de installatie eenvoudig moest zijn (Ik had geen zin in eindeloos configureren).

Na het uitpakken van de doos was de eerste installatie erg eenvoudig. Je steekt de plug in het stopcontact en verbind hem met de router, drukt op de verbindingsknoppen van de zender en de ontvanger en de rest gaat automatisch.

Het instellen van de Wifi kloon ging in eerste instantie wat minder voorspoedig, De ontvanger wilde de gegevens van de router in huis (Ziggo router) niet kopiëren. Omdat ik, ongeduldig dat ik ben, een paar keer verbinding had gemaakt en waarschijnlijk het systeeminstellingen in de war had geschopt heb ik de set met een harde reset weer op fabrieksinstellingen gezet.
Bij de tweede poging werkte alles naar behoren en heb ik nu een betere kloon van mijn zeer magere Ziggo wifi.
De zender staat nu op zolder en heeft een zeer groot bereik, hij is stukken sterker dan het wifi signaal op de Ziggo modem.

De afname van de snelheid heb ik niet gemeten omdat voor mij hier de snelheid niet heel belangrijk is, alle PC's in huis zijn op het vaste netwerk verbonden en met mijn mobiele apparatuur gebruik ik niet zoveel data. De snelheid is goed genoeg voor het kijken van YouTube filmpjes en Ziggo TV, maar meestal gebruik ik het alleen maar voor mail en een beestje surfen.

Ik ben positief verrast door het gebruiksgemak, functionaliteiten en snelheid.
Het enige echte nadeel is dat de (ontvanger) plug met het Wifi deel aan de grote kant is waardoor hij bij een normaal stopcontact ook een deel van het andere stopcontact bedekt waardoor deze niet gebruikt kunnen worden.

Een schoonheidsfoutje in het ontwerp is dat het wifi lampje erg overspannen knippert als de verbinding correct is. Hopelijk is dat softwarematig aan te passen want het geeft in een donkere kamer een disco effect. Je zou verwachten dat het langzaam knipperen betekent dat alles goed is, maar dat betekent juist dat er iets mis is......

Na enkele dagen gebruik ben ik zeer tevreden met het resultaat. Ik heb zelfs na een aanbieding van Wehkamp enkele startersets erbij gekocht voor in het huis van mijn schoonmoeder. De starterset was goedkoper dan een losse ontvanger, dus was de keuze makkelijk. Haar probleem is dat door de stalen constructie in haar huis de Wifi geen goed bereik heeft. Door de homeplug kan ze nu elke kamer op internet.

Update: Na een aantal weken in gebruik, zeer te spreken over de stabiliteit van het net netwerk via de plug en ook over de snelheid. Verwacht geen extreem hoge snelheden, maar voor de dagelijkse bezigheden is het zeer geschikt.

Zit je te denken of een homeplug ook bij jou kan werken moet je goed inschatten of het elektriciteitsnetwerk geschikt is voor het doel waarvoor je het wilt gebruiken. Doorlussen van kabels en oude leidingen zullen de snelheid niet ten goede komen, dan kun je waarschijnlijk beter een UTP kabel trekken.

WPS
Omdat de homeplug mij goed is bevallen en mijn schoonmoeder erg veel problemen heeft met Wi-Fi in haar huis heb ik bij haar ook de homeplug geïnstalleerd. Na de installatie werkte het internet als een zonnetje, alleen was ik niet in staat om het UPC Wi-Fi netwerk te kopiëren middels de WPS knop. Ik dacht in eerste instantie dat het aan de homeplug lag maar na speuren op Tweakers.net ligt het volgens mij aan de modem van UPC (http://tweakers.net/nieuw...-routers-vanwege-lek.html). De WPS knop lijkt dus de boosdoener, dus als mensen de Wi-Fi willen klonen met een standaard UPC modem (Technicolor) gaat dat niet lukken.

Update 13 november, na enkele maanden gebruik: Het valt me op hoe stabiel de verbinding is. Ik heb één keer meegemaakt dat er geen verbinding mogelijk was. Geen idee wat de oorzaak was, maar na een keer opnieuw de plug in het stopcontact te hebben gestopt werkte hij weer als een zonnetje. Let wel dat de snelheid niet zo stabiel is als via een kabel, mijn huisgenoot merkt dat als hij thuiswerkt en een conference call heeft de verbinding soms te langzaam is. Wellicht dat dit komt omdat de plug in een andere kamer staat en de afstand te groot is voor een dergelijk dataverbruik. Zoals ik hierboven al heb vermeld, voor het dagelijks huis- tuin- en keukengebruik voldoet de snelheid.

Edit: enkele tekstuele wijzigingen en ik heb meer ervaringen toegevoegd (rating betrouwbaarheid verhoogd)

Update 20-1-2015: Na bijna een jaar gebruik kan ik zeggen dat ik erg tevreden ben over het homeplug concept. Inmiddels heb ik een aantal wijzigingen doorgevoerd in mijn thuisnetwerk om de dekking te verbeteren. Naast mijn Ziggo Ubee modem (draak van een apparaat) heb ik een Asus RT-AC68U gekocht om op de begane grond een betere 2,4 en 5 GHz wifi dekking te krijgen. De homeplug geeft dekking op zolder. Daarnaast heb ik in mijn garage een ip-camera geplaatst welke ik heb aangesloten op een goedkopere AV200 plug die is gekoppeld aan de AV500. De plug zit in een stekkerdoos welke via een meerdere stekkers is verlengt, en wat schetst mijn verbazing, de snelheid is meer dan voldoende en stabiel om een camera te bekijken. Ik heb in het afgelopen jaar slechts één keer een storing gehad met de verbinding welke direct was verholpen door de stekker even uit het stopcontact te halen en weer terug te stoppen. Inmiddels heb ik ook de instellingen pagina gevonden zodat ik de individuele plugs kan aanpassen aan mijn voorkeuren. Het enige wat een beetje lastig blijft is het klonen van de Wifi. Ik wilde de plug koppelen aan de Asus wifi, maar dat was nog niet zo makkelijk. Voor mijn gevoel is het meer geluk dan wijsheid als het lukt, maar misschien ligt het ook aan de modem die je gebruikt. WPS zou het moten vergemakkelijken, maar erg intuïtief werkt het niet.

Vanwege het algemene gebruiksgemak, en het feit dat plugs toevoegen een fluitje van een cent is en je zelfs met verloopstekers een prima dekking hebt, heb ik mijn oordeel verhoogt naar 'uitstekend' omdat het product dat meer dan verdient.

Heb jij ook een TP-Link 300 Mbps AV500 Wi-Fi Powerline extender startset TL-WPA4220KIT?

Er zit standaard een andere ssid op met voorgeprogrammeerd wachtwoord. Als je de wifi niet koppelt met de router kun je die gewoon gebruiken. Helaas kun je de naam van de standaard ssid en wachtwoord dan niet veranderen. Tenminste, niet voor zover ik kan zien, er is nl geen IP nummer waarop je kunt inloggen om de instellingen aan te passen.

[Reactie gewijzigd door Baddie09 op 15 april 2014 21:40]

Bedankt voor je snelle reactie :P !

Zolang hij een andere SSID heeft is het goed!
Heb hem nu besteld, als ik een manier kan vinden om hem aan te passen pas ik hem aan en anders laat ik het gewoon staan.

Nogmaals: bedankt!!
Het kan wel volgens de handleiding, had die er even bij gezocht want dit zou voor mij een dealbreaker zijn. Als die cloning functie niet werkt dan wil ik niet een of andere random netwerk naam hebben.
Rond pagina 16 hebben ze het over het configureren van het netwerk.
Goede review!

Even een vraagje, weet jij misschien of je de SSID en wachtwoord ook verschillend kan maken?
Hele mooie review. Ik heb gisteren het setje van TP-LINK 4226KIT aangeschaft. Deze is dacht ik vrijwel identiek aan jouw setje, alleen één van de adapters heeft een geïntegreerd stopcontact. Ook ik vond het design een beetje onhandig, aangezien het een dermate groot blok is, dat een tweede stopcontact wordt afgeschermd. Daarnaast lukte mij de installatie ook niet geheel. Ik kreeg geen signaal binnen, waardoor ik later pas door kreeg dat ik de TP-Link zelf als netwerkadres moest aanklikken. Dit is uiteraard te verhelpen door de WiFi-kloon. Echter, dit lukte mij maar steeds niet. Vandaar dat ik door te 'googlen' op jouw review ben gekomen en nu dus zie dat het aan mijn UPC modem ligt. Het moeten selecteren van een ander netwerk adres vind ik niet zo een heel groot probleem, zo lang het internet het maar vloeiend en goed doet! Maar nogmaals bedankt voor de heldere uitleg.
Hallo,

Afgelopen vrijdag heb ik deze set geinstalleerd. Op een Xperia box kon ik wps van de box niet laten communiceren met deze powerlines.

Uiteindelijk heb ik een groot netwerk kunnen maken door in te loggen op de powerlines.
Eerst probeerde ik 192.168.0.1, maar dit bleek niet te werken.

Met de bijgeleverde cd lukte het wel. Deze heb ik in mijn laptop gezet en toen kon ik wel de admin pagina benaderen.

Ssid aangepast naar die van de router even als het wachtwooord.
Ik kwam in de handleiding tegen:

Pagina 18 Paragraaf 3.6 "LED Schedules"
Ah, kijk da's mooi. Ik moet zeggen dat ik er nu geen last meer van heb omdat ze plugs niet zichtbaar hangen, maar dank voor het melden!