Philips Prestigo SRU8015 Review

Admiral Freebee 17 januari 2009, laatste update op 17 november 2015, 7.904 views

Philips Prestigo SRU8015

Pluspunten

• Goed scherm
  • Veel functies (onder andere favorietenmenu)
  • Goede prijs
  • Afwerking
  • Instructies bij instellen
  • Alle functies apparaten beschikbaar

Minpunten

• Gevoelig scrollwiel
  • Kleine cijferknoppen
  • Configuratie activiteiten
  • Niet mogelijk om firmware up te daten

Configuratie Score: 3
Sinds de komst van digitale televisie in ons huis, hebben we een echte overdaad aan afstandsbedieningen. Mijn vader lonkte al langer naar de Logitech Harmony One maar eerdere ervaringen met universele afstandsbedieningen en de hogere prijs schrikte hem wat af. Eerder hebben we namelijk een Logitech Harmony 655 gehad en deze vond mijn vader erg moeilijk om te bedienen. Bovendien was het display slecht leesbaar zonder bril voor hem.

Na een tijdje hebben we het toch aangedurfd om weer eens een universele afstandsbediening te kopen. De Philips SRU8015 stond in reclame en deze keer hebben we hem ook eens eerst uitgeprobeerd in het echt vooraleer tot aanschaf over te gaan. Ik dacht dat het misschien wel nuttig zou zijn om hier een review over te schrijven om onze ervaringen met anderen te delen.

Verpakking en eerste indrukken

De afstandsbediening zit verpakt in een plastieken blisterverpakking. De verpakking biedt wel een goede blik op het product maar het is vervelend om hem te openen en opnieuw sluiten zit er helemaal niet meer in. Maar ja, het product moet zichzelf natuurlijk ook wat verkopen in de winkel.

Op de verpakking maakt Philips een aantal claims waarvan de belangrijkste gaan over de gebruiksvriendelijkheid. Volgens Philips werkt de afstandsbediening zo gemakkelijk dat je geen handleiding meer nodig hebt. Ook wordt er uitgebreid ingegaan op de aanwezigheid van een scrollwiel wat deze afstandsbediening uniek moet maken.

Na het uitpakken heb je volgende items voor je:
• Een Philips SRU8015
• 3 x AA alkaline batterijen
• Twee handleidingen in verschillende talen

De eerste indruk die je krijgt van de afstandsbediening is dat hij groot is. En na het installeren van de batterijen voelt hij ook redelijk zwaar aan. Gelukkig zit dit gewicht bijna allemaal waar je de afstandsbediening vasthoudt waardoor het niet onprettig aanvoelt. Een tweede ding dat opvalt is het materiaal van de bovenkant. Dit bestaat uit een soort glimmend plastic wat nogal gemakkelijk vet wordt. Gelukkig is het eenvoudig proper te maken en valt het ook niet zo op.

De SRU8015 tegenover een standaard Philips afstandsbediening en die van de Telenet Digibox

Ergonomie en bouwkwaliteit

Zoals gezegd is de afstandsbediening nogal groot. Dit is echter niet negatief bedoeld, het geeft een gevoel van stevigheid. Dit wordt nog eens versterkt door de goede afwerking. Het plastic kraakt nergens en alles ziet er mooi afgewerkt uit. Ook het display is mooi geïntegreerd met de rest van het design en de zilveren accenten passen goed bij het zwarte glimmende plastic.

De SRU8015 behoort tot de Prestigo lijn van Philips

Ook over de ergonomie ben ik positief. Zoals gezegd zit het gewicht van de batterijen op de goede plek. Ook de handgreep is erg aangenaam geplaatst. Vrijwel alle toetsen zijn zacht verlicht en goed leesbaar. Alleen hadden de cijfertoetsen wel iets groter mogen zijn zodat je ze makkelijker kan vinden zonder ernaar te kijken. Het scrollwiel is ook een leuke toevoeging. Hierdoor kan je makkelijk door de menu's bladeren zonder dat het lastig wordt. Alleen is het erg gevoelig waardoor je de eerste keren makkelijk tegen het wieltje duwt als je met de pijltjestoetsen bezig bent. Na wat wennen weet je wel hoe je het wieltje moet ontwijken.

Dan komen we aan het pronkstuk van de afstandsbediening: het scherm. De resolutie van het scherm maakt dat het erg aangenaam is om naar te kijken. Ook is het goed leesbaar en verduidelijken de grote iconen de menu's. De helderheid van het scherm is aan te passen en zo kan je kiezen tussen een heel helder scherm of iets minder maar nog steeds goed leesbaar. Ik heb hem op de laagste helderheid staan om er zeker van te zijn dat de batterijen goed meegaan. Op de foto staat hij helderder ingesteld omdat het scherm er altijd wat donker op uit kwam.

Het scherm van de SRU8015 is van goede kwaliteit

Functionaliteit en configuratie

Philips beweert dat de SRU8015 zo eenvoudig in te stellen is dat je geen handleiding nodig hebt. Ik had inderdaad geen handleiding nodig maar de configuratie had nog wel iets eenvoudiger gekund. De instructies op het scherm zijn duidelijk en trouwens ook in het Nederlands. Stap voor stap kan je al je apparaten toevoegen. In mijn geval stonden alle apparaten er standaard al in. Zelfs de digitale decoder van Telenet stond mooi onder het merk "Telenet". Tot hier toe ging het allemaal redelijk goed. Een kleine irritatie is dat je de OK knop niet kan gebruiken voor de configuratie maar dat je hiervoor op het vinkje onder het scrollwiel moet duwen. De configuratiewizard maakt je hier echter wel op attent.

Iets moeilijker wordt het bij de configuratie van activiteiten. Complexe activiteiten programmeren gaat goed zolang je exact weet welke knoppen je nodig hebt. Als de activiteit tijdens het testen niet werkt zoals verwacht dan moet je heel de configuratie van die activiteit opnieuw overdoen. Je kan geen aanpassingen maken. Dit is vervelend als je op één moment een pauze van 5 seconden in plaats van 3 nodig hebt bijvoorbeeld. Eenmaal geconfigureerd werken de activiteiten wel erg goed. Je kan ook uit een lijst van icoontjes kiezen zodat je ze gemakkelijk kan herkennen op het scherm in het hoofdmenu.

Wat ook leuk is, is dat je je favoriete zenders in een apart menu kan onderbrengen. In dit favorietenmenu wordt ook gelijk het logo van de zender getoond. Alle zenders die ik heb toegevoegd stonden er met naam en logo in. Ik kan me wel voorstellen dat deze logo's op termijn natuurlijk verouderd gaan zijn maar toch is het een leuke toevoeging.

Verder reageert de afstandsbediening altijd redelijk vlot. Als het scherm uit is en je drukt op een toets is er wel een merkbare kleine vertraging maar dat went zeer snel. Eenmaal het scherm aanstaat is er vrijwel geen vertraging te merken, zowel bij de IR commando's als in de menu's van de afstandsbediening zelf.

Favorietenmenu met logo's

Qua functionaliteit biedt deze afstandsbediening alles wat ik er van verwachtte, met name:
• Ondersteuning voor veel apparaten
• Mogelijkheid tot leren van commando's
• Toevoegen van activiteiten
• Toevoegen van favoriete zenders
• Aansturen domotica (helaas alleen via IR)

Mocht je apparaat dus niet standaard in de afstandsbediening staan, kan je nog altijd de commando's leren. Dit gaat vrij eenvoudig. Ik heb het gebruikt om een aantal toetsen een andere functie te geven en het was zeer duidelijk met de instructies op het scherm.

Batterijduur

Dit deel van de review zal ik nog moeten updaten. Tot nu toe werkt de afstandsbediening al twee weken op 3 x 1800mAh Ni-MH batterijen. De afstandsbediening zou een visueel signaal moeten geven als de batterijen leeg geraken maar dat ben ik nog niet tegengekomen hoewel ik al veel met het ding heb gespeeld ;)

Ondanks de minpuntjes aan deze afstandsbediening ben ik er toch erg tevreden mee. De geboden functionaliteit en de kwaliteit van het scherm zijn zeer goed voor de prijs. Jammer is wel dat het niet mogelijk is om de firmware up te daten. Dat zou deze al zeer goede afstandsbediening echt perfect kunnen maken. Op die manier zou men het scrollwiel iets minder gevoelig kunnen maken. Ook zou men de zenders kunnen updaten en apparaten toevoegen.

• 17/01/09: kleine foutjes verbeterd en stukje toegevoegd over de responsiviteit van de afstandsbediening

Heb jij ook een Philips Prestigo SRU8015?

Ben zelf ook aant denken om een vervanger te kopen voor mijn Logitech Harmony 525.

Reageert deze ook veel sneller? (Zapsnelheid)
Die was erg onder de maat bij de Logitech.
Hoe kun je deze instellen? Op de afstandsbediening met produktcodes?
Is die een beetje up to date?

EN tenslotte, kun je ook sleeptimer instellen op deze remote?
Dit miste ik op de harmony!

Nette review trouwens, mooie fotos er bij alles op en aan ;) _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Caris op 13 januari 2009 16:12]

Ik vind dat de zapsnelheid iets sneller had gemogen maar het stoort zeker niet. Als het TFT schermpje uit is, dan duurt het iets langer eer hij reageert maar eenmaal het aanstaat, gaat het heel snel. Meerdere toetsen na elkaar worden dus wel snel geregistreerd.

Instellen gebeurt door in een lijst met fabrikanten de juiste te zoeken. Dan moet je je apparaat aanzetten en dan blijf je op de power knop duwen totdat het apparaat uitgaat. Met wat geluk heb je dan de juiste instelling te pakken. Deze kan je dan testen en als het niet goed is kan je verder gaan met op de power knop te duwen. Je kan ook op de website van Philips rechtstreeks de code van je apparaat opzoeken. Al mijn apparaten stonden er in ieder geval in. Het nieuwste apparaat is wel al van 2007 maar naar wat ik begrijp is het wel vrij up to date.

Als je met sleeptimer instellen bedoelt dat je de functie van je TV kan instellen, dan gaat dat zeker aangezien alle functies van mijn apparaten werken. Zelfs de dimmer van het display van de DVD speler! Wat je anders zou bedoelen is me niet duidelijk. ;)

Bedankt voor het compliment trouwens :)

Even mijn eigen advertentie spammen. Ik heb nog één van deze afstandsbedieningen over. Als je in V&A zoekt vind je mijn advertentie ;)
Inmiddels heb je de afstandsbediening alweer een tijdje, kan je misschien al iets meer vertellen over de batterijduur? Ben je inmiddels nog tevreden met de afstandsbediening? Ik wil deze of de harmony 600 aan gaan schaffen voor mijn htpc, daarvoor is het wel handig als de pijltjes toetsen makkelijk/blind ingedrukt kunnen worden. Het lijkt me dat het scrollwiel een beetje in de weg zit of is dit totaal niet zo...? Werkt het scrolwiel ook in programma's als Xbmc? Ik neem aan dat het als een omhoog-omlaag-toets functioneert?
De batterijduur is zeker een aantal maanden. Exact hoeveel moet ik eens vragen aan mijn vader, maar we hebben nog maar één keer de batterijen hoeven op te laden. We zijn er nog tevreden mee, maar het is wel vervelend dat je bij het herprogrammeren de volgorde moet aanhouden.

Het scrollwiel kan wel wat in de weg zitten bij het blind intypen van de pijltjes. Zeker in het begin reageert het scrollwiel op bijna elke aanraking. Je gebruikt het overigens alleen voor in de menu's van de afstandsbediening zelf te navigeren, niet als volumeknop ofzo.
Een zeer goede, uitgebreide review zoals we van jou gewoon zijn!
Heeft deze afstandsbediening ook een USB aansluiting of iets dergelijks om de firmware te kunnen updaten?
Nee, dit staat ook in de review en zelfs bij de opsomming van de puntjes ;)
Het nadeel is dus dat als je nu iets nieuws koopt, het er misschien niet meer op werkt?
Of werken veel producenten van electronica altijd met dezelfde codes?

misschien heb ik wel interesse
Doorgaans wordt er lang met dezelfde code doorgewerkt ja. Mochten er ondertussen nieuwe functies bijgekomen zijn kan je die altijd leren met de originele afstandsbediening. Dat is heel even werk maar eenmaal geprogrammeerd ben je er vanaf :)
kan je ook een timer instellen? Ik bedoel dus dat je een bepaalde activiteit (bijvoorbeeld TV aan) op een bepaalde tijd kan instellen. Dus dat de TV als een wekker gebruikt kan worden.
Ik denk niet dat die functie bestaat nee.