Specificaties 10,8" (1920x1080), Win 8.1 Pro, WiFi+3G - Bekijk alle specificaties
Kies andere uitvoering

Dell Venue 11 Pro (7130-1974) Zwart Review

DaDolceTestpanel 30 maart 2014, laatste update op 17 november 2015, 4.015 views

Dell Venue 11 Pro (7130-1974) Zwart (Testpanel)

Pluspunten

• Goede prestaties
  • Mooi scherm
  • Verwisselbare accu

Minpunten

• Gewicht
  • accu duur

Woensdag 12 maart 2014 was een goede dag voor mij. Toen kreeg ik namelijk een mailtje binnen met de mededeling dat ik één van de vier winnaars was van de Dell Venue 11 Pro actie van Tweakers. Zelf kon ik het bijna niet geloven omdat ik nou eenmaal niet zo veel geluk heb in zulke dingen. Ik ben zo’n persoon die in een poker spel met 2 azen in de hand tegen iemand met een aas en een vier vóór de flop all-in gaat en 7 van de 10 keer verliest. Je snapt natuurlijk dat ik zo’n mooie kans niet voorbij liet gaan…Gelijk de dichtstbijzijnde AH ingelopen en een staatslot gekocht. Ben benieuwd…
En nu over op de review zelf.

Eerste indrukken

De Dell Venue 11 Pro wordt geleverd in een simpele kartonnen doos. Je krijgt een lader met een micro USB kabel en een kleine quickstart boekje erbij. De toetsenbord zat in een aparte kartonnen doos. Niks bijzonders zover.

Algemene beoordeling

Na een kleine week er mee gewerkt te hebben, ben ik tot de conclusie gekomen dat het een verdomd handig apparaat kan zijn. Je moet het alleen niet als een tablet behandelen want daarvoor is het gewoon te zwaar en de accuduur is slecht als je het vergelijkt met andere tablets. Het is alleen zoveel meer dan een tablet. Dit is een ultrabook in een tablet vorm. Met een haswell Core i5 kom je absoluut geen processorkracht tekort en met een 128 GB SSD kom je ook niet snel ruimte tekort als je het zakelijk gebruikt. Je film- en muziekcollectie kun je er natuurlijk niet op kwijt. Houd er wel rekening mee dat je effectief zo’n 86 GB hebt en geen 128 GB. Mocht je dat te weinig vinden dan is er altijd nog de microSD aansluiting om relatief goedkoop maximaal 64 GB extra ruimte er bij te kopen. En 4GB aan geheugen is ruim voldoende om je dagelijkse geheugen consumptie te bevredigen. Samen met de toetsenbord is het een complete ultrabook. Ik vind het dan ook vreemd dat je het toetsenbord apart bij moet kopen. Naar mijn idee horen ze gewoon samen verkocht te worden. Het is wel even wennen met typen en het kleine formaat. Maar ondertussen begin ik er handigheid in te krijgen. Één USB aansluiting is misschien wel wat weinig… Zelf heb ik er geen problemen mee omdat ik gebruik maak van een blutooth muis. Wat ik wel jammer vind is dat je er standaard geen stylus bij krijgt en er ook geen ruimte is in de behuizing voor een stylus. Het scherm heeft namelijk wel een digitizer. Je mist een stylus wel als je bijvoorbeeld aantekeningen aan het maken bent tijdens een college of een vergadering. Ook tijdens gewoon gebruik in de desktop modus van Windows 8 zou een stylus goed van pas komen.

Bouwkwaliteit

De behuizing is gemaakt van kunststof. Ondanks dat voelt het erg stevig aan. De achterkant bevat een rubbercoating. Wat me opvalt is dat je nauwelijks vingerafdrukken op de achterzijde achter laat. Midden op de achterzijde zit de Dell Logo. Het ziet er best mooi en zakelijk uit. Je kunt de achterklep makkelijk losmaken zodat je bij de onderdelen kunt. De accu is dus erg makkelijk te verwisselen wat een grote pluspunt is. Doordat je de achterklep makkelijk los kunt maken geeft het wel een beetje mee als je er op drukt. Je moet behoorlijk veel druk uitoefenen wil je daar op het beeldscherm iets van zien. Al met al voelt alles behoorlijk stevig aan.

Featureset

Belangrijkste features zijn natuurlijk de Core i5 4300y processor, de 128 GB SSD, de 10.8" IPS touchscreen en de 4 GB aan geheugen. Hieronder zal ik de andere aansluitingen vermelden en mijn bevindingen met jullie delen.
Op de onderkant zit maar één aansluiting: voor de docking of een toetsenbord. Aan de weerszijden van de aansluiting zitten magneetjes (om hem aan de docking of het toetsenbord te bevestigen) en twee gleuven (ook voor de docking bedoeld). Ik ben erg te spreken over de magneetjes. Je hoeft helemaal geen moeite te doen om het toetsenbord aan te sluiten. Met de ogen dicht gaat het nog. Zodra je met de tablet in de buurt van het toetsenbord komt dan trekken ze elkaar aan en zit het gelijk goed.
Aan de linkerkant zitten van boven naar beneden een audio aansluiting, volumeknoppen, speaker en een USB aansluiting. De volume knoppen voelen goed aan en geven een duidelijke klik als je ze indrukt.
Aan de rechterkant zitten van boven naar beneden een ledje, aan/uit knop, speaker, Noble security slot, microSD kaartgleuf, micro USB aansluiting en een mini HDMI aansluiting. Net als de volume knoppen voelt de aan/uit knop goed en geeft het een duidelijke klik als je het indrukt. De microSD klep is behoorlijk irritant omdat je een paperclip of iets dergelijks nodig hebt om het open te maken. En zelfs dan is het priegelen. Het klepje dient als een soort tray voor de microSD. Een pluspunt in mijn ogen is het feit dat je het apparaat via de micro USB aansluiting op kunt laden. Probleem is dat als je het aan je telefoon oplader hangt, je het apparaat uit moet zetten om het überhaupt op te kunnen laden en dan duurt het alsnog een eeuwigheid om het vol op te laden. Na 17 uur aan mijn telefoon oplader (5v 0.7a) gehangen te hebben was de accu van 8% naar 79% gestegen. Toch is het beter dan helemaal niet op kunnen laden omdat je je eigen lader niet bij hebt. Naast de mogelijkheid om een beeldscherm via de mini HDMI aan te sluiten kun je ook gebruik maken van widi (wireless display). Daarvoor heb je dan wel eerst een adapter nodig. Dit heb ik nog niet uit kunnen testen omdat ik niet over zo’n adapter beschik.
Aan de bovenkant zie je alleen maar 4 grills…voor de koeling (de linker twee voor de luchtinvoer en de rechter twee voor uitvoer).
De voorkant is zoals je van een tablet kunt verwachten: midden boven een 2 MP front camera met daarnaast een lichtsensor en midden onderin een Windows tiptoets. In het midden natuurlijk het 10.8 inch Full HD ips scherm met daaromheen een bezel van 2 cm. In het beeldscherm zit ook een digitizer van Synaptics in verwerkt. Ik kan je vertellen dat een op Wacom gebaseerde stylus zoals die in de Galaxy Note hier niet mee werkt. Op de achterkant zit nog een 8 MP camera.
Draadloze verbindingsmogelijkheden heb je natuurlijk ook: NFC, Wifi en Bluthooth 4.0.

Ergonomie

Met een beelddiagonaal van 10.8 inch is het geen kleine jongen. En met een gewicht van 797 gram is het absoluut geen lichtgewicht. De rubbercoating op de achterkant zorgt er wel voor dat je goed grip hebt. En als je het apparaat niet al te lang met één hand vasthoudt (na een uur kreeg ik toch wel een lamme arm) is het ook goed onderweg te gebruiken. Je moet het meer als een ultrabook zien. Als tablet zijnde is het echt te zwaar. Als je het als een ultrabook behandelt komt het veel beter tot zijn recht.

Prestatie

Er zit behoorlijk krachtige hardware in de Venue en om dat te testen heb ik wat benchmark programma’s gedownload en het vergeleken met 2 andere apparaten:
Samsung RC730 laptop met 128 GB Samsung 830 SSD, Intel Core i7 2670QM CPU, Geforce GT540M GPU en 4 GB geheugen
Toshiba Encore WT8-A-102 met 32 GB SSD, Intel Atom Z3740, Intel HD Graphics, 2 GB geheugen

Cinebench:

Zoals te verwachten is de GT540M van de RC 730 niet te vergelijken met de Intel HD Graphics van de Venue en de Encore. Interessanter is de vergelijking tussen de Venue en de Encore. De Venue moet toch een heleboel pixels meer verzetten. Afgaande op de grafiek moet dat geen probleem zijn. Ik heb dan ook geen enkele hapering gezien tot nu toe.
Op CPU gebied presteert de Samsun RC 730 me de Core i7 ruwweg 3 keer beter dan de Venue met de Core i5 4300Y en de Venue presteert op zijn beurt meer dan 2 keer beter als de Encore met de Atom. Eigenlijk had ik verwacht dat de Venue een betere score neer zou zetten. Niet dat ik iets gemerkt heb tijdens mijn dagelijkse werkzaamheden. Maar voor mijn werkzaamheden zou de Atom ook nog voldoende zijn geweest.

CrystalDiskMark:

Van boven naar benden: Venue, Samsung 830, Encore

Zo’n 2 jaar terug was de 830 serie van Samsung één van de snelste SSD’s die er te krijgen was. De Ljt 128 l6g van Lite-On die in de Venue zit verslaat de 830 op elke gebied. Dat vind ik behoorlijk netjes…al is de 830 serie ondertussen verouderd. Als je de benchmarks van de Samsung Evo serie op internet bekijkt, dan zie je dat de Lite-On nog wat achter loopt. Of je voor de dagelijkse werkzaamheden dat zal merken betwijfel ik.
Al met al presteert de Venue voorbeeldig. Windows draait erg vloeiend en zonder haperingen en ook elke programma die ik geopend heb werkte snel en goed.

Beeld- en geluidskwaliteit

Jammer genoeg beschik ik niet over de juiste meetapparatuur om de beeldkwaliteit goed te testen. Wat ik je wel kan vertellen is dat de kijkhoeken goed zijn. Je ziet zo op het oog geen kleur verschil als je het beeld onder een hoek houdt. De kleuren zien er erg mooi uit. Wat me wel een beetje tegenvalt is de helderheid. Ik heb het vergeleken met een Galaxy Note 10.1 2014 versie en een Toshiba Encore. De Venue heeft het minst heldere scherm van de drie. Ik wil niet zo ver gaan en zeggen dat het slecht is. Als je de helderheid op max. zet is het zelfs buiten nog goed te gebruiken. Maar het kon geen kwaad als het nog wat helderder was.
Geluidskwaliteit is goed. Beter geluid dan op mijn laptop. Niet dat dit veel zegt…De speakers van mij laptop zijn verschrikkelijk om naar te luisteren. Voor muziek of films zou ik zelf sowieso nooit mobiele apparaten zonder een goede setje in-ears willen gebruiken. Voor de Venue geldt het zelfde. Goed genoeg om het karwei te klaren, maar verwacht niet dat je er van zal genieten.

Warmte en Geluidsproductie

Ik moet je zeggen dat ik behoorlijk verbaasd was dat ik een tablet geluid hoorde maken. De tablets die ik tot nu toe in mijn handen heb gehad bevatten geen van allen een actieve koeling. Het voelde een beetje gek aan de eerste keer. Het is niet echt storend, maar zeker wel hoorbaar.
Echt heet wordt het ook niet. Na ongeveer 1 uur de Venue met Prime 95 op de pijnbank gelegd te hebben, mat ik een maximum temperatuur van 40.8 graden Celsius. De heetste plek was net onder de rechter lucht uitvoer grills. Je krijgt wel klamme handen van als je het langere tijd vasthoudt, maar je brandt je er niet aan.

Mobiliteit en accuduur

Zoals al eerder gezegd is het geen lichtgewicht. Maar gezien de hardware die erin zit is dat ook niet vreemd. Als een ict medewerker van een klein bedrijf is het belangrijk dat ik overal mijn werk kan doen. Normaal zeul ik dan mijn laptop mee. Aangezien de hardware van mijn laptop nagenoeg hetzelfde is als de Venue, is het voor mij een ware verademing. In plaats van mijn laptop neem ik dan gewoon de Venue mee…scheelt toch zo’n 2 kilo. Het scherm is wel een stuk kleiner dan ik gewend ben, maar wel goed te gebruiken door de prima resolutie. Wat ik wel miste was een stylus tijdens het werken buiten. Als je bijvoorbeeld met een powerpoint presentatie bezig bent is een stylus vaak fijner dan met je dikke vingers op het scherm te zitten en al helemaal veel fijner dan de touchpad op het toetsenbord. Ik moet je er wel bij vertellen dat ik zelf nog steeds met Office 2007 werk. Of het in nieuwere versies beter te bedienen is met een touch screen weet ik niet.
Accuduur is voldoende. Ik haal er met gemak een volle werkdag mee omdat ik maar halve dagen werk, maar als je een standaard werkdag neemt dan ga je dat net niet redden. Na iets meer dan 6,5 uur constant gebruik heeft het toch een oplaadpunt nodig. En dat terwijl ik geen zware applicaties gedraaid heb. Gewoon wat Office werk zoals Word, Outlook en Excel en de rest van de tijd via een rdp connectie op de server gewerkt. Je hoeft ook niet overal de oplader mee naartoe te nemen. Op het werk heb ik een lader voor mijn telefoon en als het nodig is, dan plug ik de Venue daar wel in.
Als test heb ik gekeken hoe lang de Venue het vol kon houden als je er non-stop films op gaat kijken. Na 5 uur en 33 minuten was de accu zo goed als leeg (8%). Als je het vergelijkt met moderne tablets, is dat niet echt een goede score. Ook moderne ultrabooks doen het beter in dat opzicht. Wat wel een groot voordeel is, is het feit dat je de accu heel makkelijk kan vervangen. Een reserve accu op belangrijke dagen bij de hand te hebben geeft dan toch een stuk meer zekerheid. Zeker als je wel gebruikmaakt van zwaardere programma’s.

Hardware en Prijs

Qua hardware kom je niks tekort. Je hebt alle toeters en bellen wat een normale ultrabook ook aan boord heeft. En dat allemaal in een tablet behuizing. Dat is gewoon top natuurlijk. De wifi adapter verdient een pluim. Bereik is op zijn minst even goed als die van mijn laptop. Ik heb nog geen andere tablet gezien die bij ons op de zolder nog een goed bereik had. Nog iets wat het vermelden waard is, is het feit dat er een Sierra Wireless AirPrime EM8805 module in zit. Na wat zoekwerk op internet kwam ik erachter dat het een HSPA+ module is. Dus geen 4G jammer genoeg (Wat ik vreemd vind is dat op de module zelf Qualcomm 4G staat ). Als je de achterklep open maakt en de accu eruit haalt kun je je microsim aan de linkerkant insteken. Bereik is gewoon goed.

De prijs vind ik wel een beetje aan de hoge kant. Ik begrijp dat er behoorlijke luxe hardware in zit, de vraag is alleen of je dat allemaal nodig hebt. Als tablet heeft het een aantal problemen. Het is gewoon te log en te zwaar om langere tijd met één hand vast te houden en de accuduur is te kort. En voor een ultrabook is het scherm net te klein en weer schiet de accuduur tekort. Het zit een beetje tussen beide werelden in. Je hebt de prestaties van een ultrabook in een tablet jasje. Als compromis hebben ze moeten inleveren op de accuduur, het formaat en het gewicht. Toch vind ik het eindproduct erg geslaagd.

Accessoires

Er zijn een aantal accessoires die het overwegen waard zijn om bij te kopen:

- Slim toetsenbord (prijs 116 euro)
Die heb ik erbij gekregen en uit kunnen testen. Het werkt goed
genoeg. Voor langere typ werk kan ik je toch een normale toetsenbord aanraden.

- Extra accu (prijs 85 euro)

- Tablet toetsenbord (prijs 185 euro)
Zit een extra accu in voor langere werktijd. Heb ik niet uit kunnen testen.

- Docking (prijs 162 euro)
Heb ik niet uit kunnen testen. Maar lijkt me erg handig als je het zakelijk gebruikt.

- Dell Active Stylus (prijs 34 euro)
Heb ik niet uit kunnen testen. Ik zou dat zeker wel willen bestellen.

Heb jij ook een Dell Venue 11 Pro (7130-1974) Zwart?

De inleiding is geniaal :)
als je verstand van poker hebt misschien.

Verder super review! +2 van mij.

Alles keurig uitgelegd.
super revieuw alles netjes uitgelecht en voor iedereen te snappen.