Specificaties 24" @ 1920x1200 (WUXGA) (TN, 5ms) - Bekijk alle specificaties

BenQ V2400W Zwart Review

tsjech@ 12 januari 2009, laatste update op 12 januari 2009, 1.321 views

BenQ V2400W Zwart

Pluspunten

• Vormgeving
  • Beeldkwaliteit
  • 1:1 pixelmode
  • HDMI
  • Geen ghosting
  • Menu
  • maakt geen geluid

Minpunten

• Geen DVI kabel in doos
  • Niet in hoogte verstelbaar
  • Algemeen:
  • Bij 24" monitoren met een resolutie van 1900x1200 is de pixelpitch net te klein. Hierdoor worden je lettertypes op een wat grotere afstand moeilijker leesbaar.

Ik heb deze monitor inmiddels 3 maanden in gebruik en aangeschaft destijds bij een volledige upgrade van mijn pc.

Algemene beoordeling:

Alle specs zijn te vinden op:

Ik kwam deze monitor op het spoor door een review in Computer Totaal. Ik wilde een nieuwe monitor om mijn oude 21" Trinitron CRT te vervangen. Dit vooral voor de ruimtebesparing en ook een stukje energiezuinigheid van mijn totale systeem.

Er waren destijds weinig reviews hierover en de test in de Computer Totaal was nou niet echt diepgaand, zeker niet als je de testen van het blad C'T bent gewend.

Uiteindelijk was dit een van de weinige monitoren die al mijn eisen in zich had:
- 1:1 pixelmode
- HDMI
- minimaal 1080 beeldlijnen (1900x1200)
- Mooie uitstraling (staat op hoek van mijn bureau en is dus van alle kanten zichtbaar)
- Budget ca. 400,-
- geschikt voor FPS en films (geen ghosting/goede zwartweergave)

Featureset :
De aansluitingen op deze monitor zijn VGA/DVI/HDMI en zitten achterop in een soort inham, ik mis hier een afdekplaat zoals de Samsung T-serie heeft. Aan de zijkant (niet zichtbaar van voren) zit een aansluiting voor de koptelefoon. De monitor heeft geen speakers, daar koos ik bewust voor, want naast dat het meestal de monitor lelijk maakt, is de kwaliteit van dat soort speakers beneden alle peil.

Het menu is erg eenvoudig en de aanraakgevoelige knoppen werken perfect bij mij (in tegenstelling tot de enige review die ik destijds kon vinden op het internet)

De 1:1 pixelmode werkt perfect (zeker icm met HDMI) en pakt automatisch de juiste resolutie wanneer nodig. Dit is zeer prettig bij HD-films, omdat je geen uitgetrokken beeld krijgt zoals bij veel 1900-1200 schermen.

Kleurweergave:
De monitor kent een aantal kleurmodes: Standaard/Movies/Photo/Dynamic/sRGB
Ikzelf gebruik de standaard instellingen. Opvallend dat deze fabrieksinstellingen erg goed op mij overkomen en in tegenstelling tot veel monitoren geen aanpassing benodigd hebben. Dit terwijl ik gewend was aan een Sony Trinitron 21"CRT die normaal voor grafische beeldbewerking werd gebruikt. De overige modes vind ik niet echt geschikt waarbij vaak 1 kleur te veel naar voren komt, alleen de Photo-mode gebruik ik tijdens photoshop sessies omdat daarbij de kleuren inderdaad meer overeenkomen met de afdrukkwaliteit van de foto's.

Contrast en helderheid:
Op basis van mijn vorige monitor was ik erg bang dat een TN-paneel mij zou teleurstellen. Ook de specs geven maar een helderheid van 250cd/m˛, dit is lager dan de specs van andere merken. Echter het blijkt maar weer hoe weinig je van die specs kan uitgaan. De helderheid is perfect. Ik heb hem op 80% staan omdat die anders te fel is (ook bij daglicht). Er is geen waarneembare backlight bleeding en het contrast is in mijn ogen (kan het niet meten) zeer goed. De zwartweergave is voor een TN-paneel erg goed. Zelfs bij donkere situaties in FPS (CoD4 en 5) en films zie je alles nog erg goed. het zwart is ook goed zwart en dat is prettig wanneer je in 1:1 pixelmode weinig verschil ziet tussen de balken en zwart in het beeld.

De kijkhoek kan ik niet echt over oordelen.. als ik er omheen loop is die goed, maar ik heb hem op een bureau staan en zit er altijd recht voor.

Ghosting:
Vanuit de reviews werd al gemeld dat er geen storende ghosting waarneembaar is, de 2 ms specificatie moet dit ook al kenbaar maken, maar aangezien ik een CRT gewend was moet ik zeggen dat met beide monitoren naast elkaar er wel een verschil zichtbaar is. Echter tijdens CoD4 heb ik hier niks van kunnen ondervinden en bij films is al helemaal geen ghosting zichtbaar.

Pixeldefecten:
Ondanks dat ik de pixelgarantie complete zakkenvullerij vind van de computerzaken, heb ik toch een pixelgarantie genomen bij Azerty. Helaas voor niks, want de monitor heeft geen enkele fout tot op heden.

Bouwkwaliteit en afwerking:
Het scherm zelf is perfect afgewerkt. Wellicht aan de achterkant hadden ze ter plaatse van de kabelaansluitingen nog een afdekplaatje kunnen plaatsen, dit zou hem helemaal perfect maken. Rondom het scherm zit eerst een 5mm matte rand en daarnaast zit de omlijsting in glanzend zwart met een achterrand die net zichtbaar is van aluminiumkleurig plastic, waarbij onderin de knoppen zijn verwerkt. Ik weet niet of BenQ dit bewust doet, maar de 5mm matte niet glanzende rand zorgt ervoor dat de glanzende rand eromheen niet storend is bij films etc. Van vingerafdrukken heb ik heen last, enkel het stof dat het plastic aantrekt. De matte rand is wel weer moelijk schoon te maken aangezien het geen glad oppervlak heeft.

De voet is helaas niet in hoogte verstelbaar en heeft dezelfde aluminium look als de rand om het beeld. echter door het grote oppervlak van de voet dat plat zichtbaar is valt hier veel meer op dat het gewoon plastic is. De monitor staat ondanks zijn a-symmetrische verhoudingen en de voet die niet in het midden staat heel erg stevig. Beter als menig TFT monitor.

Wat opvalt is dat deze monitor geen enkel geluid maakt. Dit in tegenstelling tot diverse merken waar je gepiep in een hoge frequentie hoort.

Vormgeving:
Ik heb bewust voor deze monitor gekozen terwijl die wel wat meer kostte dan andere opties. De vormgeving was daar een belangrijke reden voor. De monitor is van alle kanten mooi en heel erg dun, 2,5 cm aan de rand en dan een bolling in het middenachter tot ca. 6cm. Alleen de T-serie van Samsung komt hierbij in de buurt. De A-symmetrische plaatsing van de voet en knoppen zorgt ervoor dat de 24" monitor niet als een massaal lelijk ding op een bureau overkomt, maar maakt hem zelfs wat kleiner voor het oog.

Prijs: Op basis van de vormgeving + mogelijkheden en vooral de HDMI en 1:1 pixelmode was de monitor niet eens zo duur. Echter wanneer vormgeving, 1:1 pixelmode en HDMI niet belangrijk is, dan waren er veel goedkopere opties. Tel daarbij op dat er geen DVI-kabel in de doos zit maar alleen een VGA-kabel, dan krijgt de monitor maar een voldoende voor prijs.

Conclusie:
Deze monitor is zijn prijs dubbel en dwars waard. Gamen en films kijken hierop is een genot. 24" CoD4 lijkt net alsof je zelf in een film zit. Het is een perfecte vervanger van mijn vorige 21" CRT hoge kwaliteitsscherm. Geef je minder om features zoals HDMI en 1:1 Pixelmode en speelt vormgeving geen rol, dan zijn er zeker nu al goedkopere opties. Als directe concurrent van deze BenQ moet de T240 van Samsung gezien worden. Echter ten tijde van mijn aankoop was deze veel duurder en de T240 maakt net wat meer geluid dan de BenQ waar je niks hoort.

Heb jij ook een BenQ V2400W Zwart?

"Algemeen:
Bij 24" monitoren met een resolutie van 1900x1200 is de pixelpitch net te klein. Hierdoor worden je lettertypes op een wat grotere afstand moeilijker leesbaar."

Dat víndt jij! Allereerst vind ik dat juist positief, alles is lekker scherp. Bovendien kan je heel makkelijk de letters vergroten in windows/linux.

Verder prima review, ik mis alleen de plaatjes, dat zou een flinke toegevoegde waarde zijn.
ja is idd mijn mening. Het inzoomen werkt wel maar dat is dan alleen voor je schermtekst en niet je tabbladen en headers van veel programma's.
Nee je kan ook de DPI van windows instellen. Als je deze op 120 zet dan worden de letters groter.
Mooie review, misschien nog wat foto's?
Ik twijfelde eerst ook over dit scherm voor mijn Xbox 360, (Scherm heeft HDMI)
Maar mijn keuze ging al snel naar een ander scherm door de lage helderheid van 250 cd/m wat in uw ogen toch goed is.
Ook de test van Computer Totaal bekeken, maar was maar wat aan de magere kant!
Mooi dat het scherm bevalt!
lees deze reviews even voor info over aansluiten op xbox en PS3. Volgens mij was het aansluiten op de Xbox niet zo positief.

hier de reviews:

[Reactie gewijzigd door tsjech@ op 12 januari 2009 16:34]