Specificaties Socket 1366 met Intel X58 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GA-EX58-UD5 Review

A4-tje 23 augustus 2009, 4.035 views

Gigabyte GA-EX58-UD5

Pluspunten

• Veel Sata-aansluitingen
  • Dual-BIOS
  • 2 Gigabit Ethernet LAN

Minpunten

• Weinig Sata-kabels

Layout Score: 4
Ik was toe aan een nieuw systeem waar ik weer een tijdje mee vooruit kon. Mijn keuze was uiteindelijk gevallen op de Core I7.
Hiermee werd meteen duidelijk dat ik maar uit een beperkt aantal moederborden kon kiezen wat aan de ene kant fijn is, want makkelijk te vergelijken, maar ook weer moeilijker, want zit alles er wel op wat ik wil.
De strijd is uiteindelijk gegaan tussen de GA-EX58-UD5 en de MSI X58 Platinum want mijn portemonnee is ook niet oneindig. De GA-EX58-UD5 won het voornamelijk op dual-bios, SLi-mogelijkheid en betere tweaking mogelijkheden voor overclocken. Wel heeft dit bord meer mogelijkheden voor uitbreidingen in de toekomst wat natuurlijk nooit weg is. Qua stroomverbruik is er amper verschil wat dus geen voor- of nadeel oplevert.

Het krijgen van het product begint al met een mooie doos met hologrammen erop wat het een sjiek uiterlijk geeft en meteen het gevoel dat het alleen maar goed kan zijn.
Uitpakken van zulk soort dozen is altijd een feest om te doen en om te zien wat er allemaal uit de doos komt; waarmee we uitkomen op de...

Featureset
De Featureset is goed, maar anders mag je ook niet verwachten van een high-end moederbord wat mij betreft. Drie PCI-Express x16, 1 maal x8 & 1 maal x1. Zes DDR3-DIMM sloten, 12 maal USB 2.0 en 10 Sata aansluitingen. Ook de 2 Gigabit Ethernet LAN zijn meer dan welkom
De achterzijde is voor mij ook genoeg Backpanel

De bundel die erbij zit valt een beetje tegen; 4 Sata kabels, een IDE en floppy kabel, een E-Sata bracket, wat papier om naast je neer te leggen als je de boel installeert en natuurlijk de CD met stuurprogramma's.
Vooral het aantal Sata-kabels valt me tegen want met 2 optische drives zou je nog maar 2 hardeschijven aan kunnen sluiten terwijl er 10 aansluitpunten zijn...
~[update] ook de RAID config lukt niet geweldig als ik 2 schijven buiten de RAID% wil houden en 4 overige daarin wil zetten. vraag ligt al enige tijd bij Gigabyte NL. zodra ik meer weet kom ik erop terug.
~[Update 2] RAID zal niet lukken als je bepaalde schijven zal willen gebruiken. ik kan dus helaas niet een aantal schijven in RAID 5 zetten en mijn aparte schijf voor windows kunnen behouden. echt balen! hierbij dus een minpunt voor het moederbord.

Layout
Redelijk in elkaar, ruim genoeg om 3 videokaarten te plaatsen; alhoewel dan de ruimte voor overige kaarten beperkt wordt.
De PCI-express x1-slot zit wel op een rare plaats want door de koeler van de north-bridge is er geen enkele ruimte om een kaart in te steken.

Een te grote koeler is niet aan te raden aangezien je dan niet (goed) bij de insteeksloten meer kan van het werkgeheugen. Ook raar is dat ik overal heb gelezen dat je eerst de witte insteeksloten moet gebruiken voor het werkgeheugen omdat hij anders niet werkt. Meteen het geheugen daar in gestoken en alles werkt perfect.
Heerlijk om 10 Sata-poorten te hebben die is opgedeeld in een 6 en 4-deel. De laatste vier lopen via de south-bridge. Ze zijn geplaatst onder een 90 graden hoek en staan dus haaks op het moederbord, handig voor de air-flow in je kast.

Prestatie
Goed, doet gewoon wat hij moet doen en nog te kort in bezit om te zien wat hij allemaal kan. In het BIOS zijn in ieder geval genoeg mogelijkheden om te overklokken en te tweaken.
Enige wat ik op dit moment nog niet helemaal goed werkend krijg is de RAID-configuratie, maar dat kan er ook natuurlijk meer mee te maken hebben dat ik er zo nodig mee wil spelen :)

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Alles werkt naar behoren en stabiel, nog geen last gehad van plotselinge niet verklaarbare dingen. Wel raar dat nadat ik het BIOS van een wachtwoord had voorzien ik niet meer van alle settings in het BIOS gebruik kon maken. Sommige menudelen waren niet meer te selecteren. Een reset van het BIOS revisie 3 (zowel mogelijk op het bord als met een knop op het backpanel) zorgde ervoor dat ik alles weer tot mijn beschikking had.

Overklokbaarheid
Genoeg mogelijkheden in het BIOS en op internet genoeg manieren te vinden om dit uit te voeren (zelf nog niet gedaan).

Compatibiliteit
Alle kaarten die ik erin heb gestoken (Asus Radeon HD 4870 & Asus Xonar DX) doen het goed, evenals het geheugen (OCZ Gold).

Ondersteuning door fabrikant
Goed, ondertussen al weer Firmwire 4 op hun site te downloaden (Bestand en een erg actief forum op onder andere Tweaktown waar medewerkers van Gigabyte antwoord geven op vragen.
Nieuwere firmwire is mijns inziens niet zo gek met een product dat net op de markt is en gezien het dual-BIOS maak ik me daar ook geen zorgen over :)

Natuurlijk puur persoonlijk. Dit was een van de borden uit het goedkopere segment en ik vind dat je in vergelijking met de andere (duurdere) borden genoeg krijgt. Wel is de prijs/presatieverhouding met minimaal 250,= natuurlijk nooit echt goed te noemen.

Nawoord
Nouja eerste review dus benieuwd wat ik beter zou kunnen doen. opmerkingen meer dan welkom en een paar foto's komen er nog aan.

Update: Foto's geplaatst. + Probleem RAID toegevoegd + Componenten (geheugen + koeler niet in prijswatch vandaar hieronder)

Proc = Intel Core I7 920 2.66 GHz
Intern geheugen = OCZ Gold 3 GB, PC3-12800, 1600 MHz, 8, Non-ECC, Kit Of 3
Koeler is Nexus Technology LOW-7000 Aluminium, Koper

Heb jij ook een Gigabyte GA-EX58-UD5?

Reviews door de redactie

Kan je ook trunken met die 2 LAN poorten?

Mooie review verder.
Die realtekjes ondersteunen teaming inderdaad. 't zjn dezelfde als op de X48-DQ6 waar ik het ooit op heb geprobeerd. Maar het heeft eigenlijk alleen nut als je een flinke hoeveelheid data verstouwd (naar meerdere bronnen die deze snelheid aankunnen) en je hdds het kunnen bijbenen (maar met moderne disks is de transfer van zo'n realtek waarschijnlijk wel bij te benen).
@ Zenix:
aangeraden werd de Intel te gebruiken, deze geeft dus ook moeite want is niet te installeren omdat "het systeem niet voldoet aan de minimale eisen" daarom heb ik de vraag uiteindelijk maar bij de nederlandstalige site gelegd maar dat duurt (ervaring) een week of 2.

@frankknopers
zoals ik in de review al zet heeft deze de beste prijs-prestatie op het moment. maar als je gewoon sec naar de prijd kijkt is het natuurlijk nooit goed te noemen (ik vind persoonlijk 250,= een hoop geld)
wel ben ik natuurlijk uitermate blij met mijn aanwinst :)
@ Zenix:
Je moet raid wel inschakelen in de bios.
Heb jij al een antwoord gehad op je vraag bij Gigabyte?
Ik heb nu een GA-EX58-EXTREME gekocht en daar heb ik hetzelfde probleem bij.
@ Nock372:

sorry even al niet meer gekeken:
ik ben er ondertussen uit en het is niet mogelijk om een aparte schijf met je besturingssysteem erop te laten staan en een paar andere schijven in RAID te zetten. ze hebben zelf een test gedaan (volgens hun mail) en kregen het niet voor elkaar.
je hebt dus 2 keuzes:
1. alle schijven wissen in de gewenste RAID zetten en het gewenste besturingssysteem erop zetten.
B. alle schijven wissen, de gewenst schijven in RAID zetten en 1 (of meerdere) schijven er buiten laten staan en je besturingssysteem erop zetten.

optie 2 lijkt me het beste maar ik heb geen zin om al mijn film/muziek/enz. kwijt te raken/te backuppen (veels te veel :) ).
ik heb dus uiteindelijk alles maar gelaten zoals het is en gebruik gewoon een programma om mijn backups te maken op een schijf waar verder niets op staat.

hopelijk heeft het nog geholpen ;)
Ik heb ook 2 LAN aansluitingen op m'n GB P45 DS3 mobo. Probleem is dat windows zegt dat er bij LAN verbinding 2 geen netwerkkabel is aangesloten aan de rechterkant van de taakbalk. Klopt, want die zit in poort 1 :+ . Opzich geen last van, maar weet je toevallig hoe je deze fout weghaalt?
Fout is weg te halen door de 2e lan-verbinding uit te schakelen in apparaatbeheer.
tenminste, als je niet van plan bent deze te gebruiken.

andere manier is om de 2e verbinding uit te schakelen bij de netwerkverbinding in configuratiescherm.
Of in het BIOS. Tenminste, in mijn GA-EX58-EXTREME heb ik de optie GreenPower, de ongebruikte LAN-poort gaat dan automatisch uit :)
Gewoon in de bios uitschakelen.
zoals gezegd in de BIOS onder integrated peripherals. als je niet zeker weet welke poort je gebruikt kun je het daar ook testen.
gebruik je de intel raid of de gigabyte raid?
Leuke review, kort maar krachtig. Ik heb dit bordje ook sinds halverwege dec 08 en het bevalt perfect. Uit of the box startte het systeem probleemloos op met een Core i7 920 en 6 GB kingston valueram 1333 MHz. Ik heb nog steeds F3 bios erop staan, want die werkt al goed.

Ik snap alleen niet dat je de prijs als negatief punt noemt. Natuurlijk is het een duur bord ten opzichte van een S775 of een socket AM2+ bordje, maar daar kun je ook niet mee vergelijken.

Als je vergelijkt met andere X58 bordjes dan heeft deze toch wel een zeer complete featureset, terwijl de prijs op een relatief laag niveau ligt.
Dit vind ik zelf ook negatief:

Ik bedoel, als het erop zit hoort het gewoon te werken ookal ga je het niet gebruiken.
Presteert dit board beter dan de andere Gigabyte borden?
In de review van T.net zelf stond de UD4 als het best presterende board.
Presteert deze nog beter?
Als het PCI-express x1 slot niet dergelijk te gebruiken is vind ik dat ze hem er of af hadden moeten laten, of zo moeten neerzetten dat je hem kan gebruiken, als je m niet kan gebruiken vind ik het onzin. Hetzelfde als een auto leveren met 3 complete wielen en het vierde wiel zonder band...