Transcend JetFlash 700 16GB Zwart

Specificaties 16GB USB-stick (€0,417 per GB) - Bekijk alle specificaties

Transcend JetFlash 700 16GB Zwart Review

Nonstop decay 29 maart 2014, laatste update op 30 maart 2014, 606 views

Transcend JetFlash 700 16GB Zwart

Pluspunten

• Scherpe prijs
  • Voordelige snelheden
  • LEDje
  • Gaatje voor hanger
  • Niet te groot

Minpunten

• Vingerafdrukken snel te zien
  • Dopje kan niet op achterkant vastgeklikt worden
  • Geen topmodel/racemonster

Ik heb de Transcend JetFlash 700 gekocht, omdat ik hiervoor maar één USB-stokje had met een capaciteit groter dan 1 GB en ik het handig vind om apart eentje te hebben voor 'gewone bestanden' en eentje als multiboot-station voor meerdere Linux Live CD's en andere handige tools. Dat andere stokje is trouwens de ADATA Superior S102 16 GB, waar ik de vergelijkingen mee zal maken.
De keuze is op de Transcend JetFlash gevallen vanwege de gunstige prijs; slechts ± €2 duurder dan veel 8 GB modellen en de lees- en schrijfsnelheden leken gunstig ten opzichte van de gelijkgeprijsde modellen, volgens de prijsvergelijker van Hardware.Info (70 MB/s). Om precies te zijn kostte de JetFlash €7,80 bij Informatique, waar €2,50 verzendkosten bij kwam.

Transcend JetFlash 700
Hoe wordt ie geleverd?
Capaciteit in Windows: 14,7 GB (GiB)
Capaciteit in bytes: 15.788.687.360 (dat wordt dus naar boven afgerond op 16 GB)
Bestandssysteem: FAT32
Extra software: Transcend Elite, RecoveRx Software (NIET GETEST, compatibel met Windows XP t/m 8 en Mac. Voor wie toch geïnteresseerd is: http://nl.transcend-info....nter/DLSoftware.asp?SID=1 voor Elite en http://nl.transcend-info....nter/DLSoftware.asp?SID=4 voor RecoveRx)
Verpakking voor- en achterzijde

De verpakking geeft een aanwijzing over hoe deze het best is te openen door een symbooltje bovenaan de achterkant en op de aangegeven manier gaat hij ook vrij makkelijk open. Scheuren langs de lijntjes blijft wel moeilijk...

En mocht er iemand speciale interesse hebben in de opgegeven specificaties (zoals te zien op de verpakking):
Specificaties
Dimensions: 61,5 x 18,6 x 8,7 mm
Weight: 8,5 g
Connection interface: USB 2.0/USB 3.0
Certificates: FCC, CE, BSMI, C-Tick, KC
Warranty: Limited Lifetime

De Transcend JetFlash is een USB-stokje met een dopje om de USB-aansluiting te beschermen. Het is een zwart model met op de voorkant de naam van de fabrikant met logo, USB-type en opslagcapaciteit in witte letters. Aan het achtereind is een gaatje om bijvoorbeeld een sleutelhanger of gelukspoppetje aan te kunnen binden. De uiteinden zijn iets afgerond en de 'boven-' en 'onderkant' zijn iets verzonken, waardoor een soort badvorm ontstaat. De kuip is glimmend afgewerkt en bevat bovendien een afvoerputje in de vorm van een blauw LED-lampje dat brandt als ie bezet is. De opgegeven afmetingen zijn: 61,5 x 18,6 x 8,7 mm en het gewicht bedraagt 8,5 g, volgens de verpakking. Op de foto is te zien dat deze maten juist lijken.
Tegen de liniaal en vergeleken met Adata Superior S102

Achterzijde

USB-aansluiting is blauw en van het 3.0-type

Het stokje is iets kleiner dan z'n voorganger (van mij, de Adata dus), wat ik een voordeel vind. Het uiterlijk lijkt me vrij normaal, sober en functioneel. Door het glimmende uiterlijk zijn wel alle vingerafdrukken te zien. Het gaatje om iets aan op te hangen is leuk meegenomen, maar ook vrij standaard. Een indicatie-LED kan handig zijn, maar in mijn behuizing staat ie achtersteboven (en ook nog eens onder het bureau), dus voor mij overbodig. Een enkel nadeel dat ik kan bespeuren is dat er een los dopje bijzit dat helaas niet aan de achterkant geklikt kan worden. Als je die dus niet de hele tijd voor je neus/in je hand houdt, kun je 'm wel eens kwijtraken. Aan de binnenkant zit wel weer een soort kliksysteem waarmee het dopje goed vast kan worden geklikt als je 'm niet gebruikt. Al met al een simpel ding waar weinig op aan de merken is.
Er gaat een lichtje branden bij gebruik

Aan het gaatje kun je leuke dingen hangen

Benchmarks
N.B. De vergelijking tussen de Transcend en de Adata is misschien niet helemaal eerlijk, omdat de eerstgenoemde helemaal leeg is en de ander al wat bestanden bevat. Heel veel zal het echter waarschijnlijk niet uitmaken.

Transcend JetFlash 700 in USB 3.0 poort

En nu in USB 2.0

Ter vergelijking: Adata Superior S102 in USB 3.0

En ook in USB 2.0

De sequentiële lees- en schrijfsnelheden op USB 3.0 liggen erg dicht bij de geadverteerde snelheden, en dat is mooi. Dat USB 3.0 tot 4 x sneller zou zijn dan USB 2.0 (zie verpakking) valt echter niet te zien aan mijn resultaten. Met USB 2.0 valt de leessnelheid terug naar de helft, terwijl de schrijfsnelheid nauwelijks inzakt. Bij de Adata Superior is hetzelfde te zien. Zo te zien gaan de leessnelheden op USB 3.0 over de limiet van USB 2.0, terwijl bij het schrijven deze limiet niet wordt bereikt. Daardoor kan lezen wel sneller met USB 3.0, terwijl schrijven voluit kan met zowel USB 2.0 als 3.0. Het mag duidelijk zijn dat de Transcend JetFlash geen racemonster is, maar voor een scherpgeprijsd apparaat zet deze wat mij betreft nette resultaten neer. Ik ben er tevreden mee.

Om ook een indicatie te geven van de 'real world' prestaties heb ik hier een screenshot van het kopiëren van bestanden van het ene USB-stokje naar het andere. (Van de Adata naar de Transcend, USB 3.0.) En ik heb een screenshot van het kopiëren van de Transcend naar m'n interne HDD (USB 2.0). En tot slot andersom, van de HDD naar USB (2.0), wat nog wel sneller leek te gaan (begon met zo'n 50 MB/s en zakte langzaam naar ongeveer 20 MB/s). Het betreft hier, zoals te zien, meerdere kleine bestanden die worden gekopieerd. Ik vond het kopiëren vrij snel gaan. Van USB naar USB ging met ongeveer 11 MB/s, van USB naar HDD iets over de 30 MB/s en terug van HDD naar USB ook ongeveer 30 MB/s. Niets mis mee, wat mij betreft.
N.B. Ik gebruikte de USB 2.0 poorten van mijn monitor, omdat de poorten in de behuizing vreemd genoeg wel eens haperen en dienst weigerden toen ik de bestanden probeerde over te zetten. :-( Dit probleem lijkt zich enkel voor te doen onder Linux, met Windows werkt het wel goed.

Sceenshot van bestanden kopiëren USB-USB (genomen in Linux Mint 16)

En USB-HDD

En ook HDD-USB

Betrouwbaarheid
Ik heb dit stokje pas net (deze week) aangeschaft en in gebruik, dus over de betrouwbaarheid op lange termijn kan ik nog niet veel zeggen. Ik heb er echter het volste vertrouwen in dat hij goed zal werken en lang meegaat. De fabrikant is een grote en bekende naam in de flashgeheugenmarkt en levenslange garantie (zie verpakking) straalt ook vertrouwen uit. Bovendien zijn de scores voor duurzaamheid en betrouwbaarheid hoog op testfreaks.com en ik krijg niet pagina's vol klachten als ik zoek op “transcend jetflash 700”. Mijn voorspelling is dus een hoge score en die zal ik dan ook geven tot het tegendeel is bewezen.

Uit de benchmark is op te maken dat de Transcend JetFlash ongeveer net zo snel leest als mijn Adata Superior, terwijl de sequentiële schrijfsnelheden iets lager liggen. De random writes zijn daarentegen weer iets sneller. Ook in de echte test presteert ie goed. Deze snelheden volstaan wat mij betreft prima voor simpel gebruik als (kleinere) bestanden uitwisselen tussen verschillende PC's. De meeste mensen zouden hier goed mee uit de voeten moeten kunnen.
Ik denk dat ik ervoor kies om de Adata te blijven gebruiken als multibootschijf met wat handige programma's erop en de Transcend voor tekstbestanden en afbeeldingen en dergelijke. De iets hogere sequentiële schrijfsnelheid van de Adata lijkt mij namelijk wel van pas komen als ik hele bootschijven naar het USB-stokje wil schrijven.

Commentaar/feedback is altijd welkom! Zowel inhoudelijk als op het taalgebruik en de opmaak. Bedankt voor het lezen en ik hoop dat je er wat aan hebt!

• Asus P8H77-M
  • BitFenix Raider
  • Dell Ultrasharp U2412M

Heb jij ook een Transcend JetFlash 700 16GB Zwart?

Mooie en heldere review. Handig dat er een oogje in de USB-stick zit. Wat ik dan niet begrijp is dat de fabrikant zelf niet een handig touwtje of andere gimmick meegeeft. Zou toch wanneer je op de gimmick je naam zet de idelae manier zijn om je merk meer te promoten.

Verder schrijf je in je review dat
Bedoel je dan met haperen dat de overdracht halverwege stopt of vertraagd werd of werd de USB-stick in ze geheel niet meer herkend?
Bedankt voor de reactie en het compliment! :)

Met haperen bedoel ik dat ie er helemaal mee ophoudt. Hij wordt niet meer herkend en wordt "ge-unmount". Soms verschijnt ie dan nog in de verkenner, maar dan kan ie niet geopend worden en geeft niet aan hoeveel in gebruik is.
Voor de duidelijkheid: Dit probleem is niet aan de Transcend JetFlash te wijten! Het gebeurt net zo goed met de Adata. Het lijkt er dus op dat mijn Linux-installatie niet goed reageert op USB 3.0-apparaten. Misschien helpt het als over een maand ofzo Linux Mint 17 uitkomt en ik die installeer. Daar hoop ik op.
Bedankt voor de snelle reactie. Goede uitleg van het probleem en goed om te lezen dat het niet aan de USB-stick ligt.

[Reactie gewijzigd door Mindpower op 31 maart 2014 17:30]