BlackBerry Z10 Zwart

Specificaties 4,2" • 1280x768 • 16GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

BlackBerry Z10 Zwart Review

Yeasis 29 maart 2014, laatste update op 11 juni 2014, 903 views

BlackBerry Z10 Zwart

Pluspunten

• PRIJS!
  • Updates
  • Bouwkwaliteit
  • Prestaties
  • Design
  • Scherm
  • Micro-SD kaart aansluiting
  • BB 10 (met BB hub en een fijn on-screen toetsenbord)
  • Accuduur (na update!)

Minpunten

• App aanbod

Hallo, dit is mijn eerste review deze wordt later nog uitgebreid.
Ik heb deze revieuw geupload toen je nog 100euro cashback kreeg op dit toestel via http://www.blackberrypromotions.nl/.
Dit is om 31 afgelopen, maar tot 31april kan je nog 50euro cashback krijgen.
Dit ook weer op http://www.blackberrypromotions.nl/.

Ik heb sinds 26maart deze telefoon en na de cashback actie en omdat mijn oude telefoon niet meer aan mijn eisen voldeed voor deze telefoon gekozen.

De telefoon wordt geleverd in een kleine doos en bij de europese versie krijg je zowel een USB-AC adapter voor de UK en EU.
Verder zit er nog een usb kabel in, veel boekjes en oortjes (die overigens niet in-ear zijn).
(foto gemaakt met Z10, dus deze staat er niet op)

Bij het opstarten krijg je een snelle instellingen scherm, nadat je deze hebt doorgelopen moest de telefoon nog updaten, maar dit ging allemaal vlot en ik heb hier geen problemen mee gehad.

De gebruikservaring van deze telefoon is erg goed, het lijkt veel vloeiender te zijn dan android en apps starten snel op.
De blackberry hub werkt perfect en dit is een fijne toevoeging aan dit OS.
Hieboven zie je het scherm met de apps die op dit moment open staan, deze staat tussen alle apps en de BB hub.

Hier zie je alle apps, dit lijkt veel op iOS, maar zelf heb ik daar geen problemen mee.

Zoals je ziet zijn er vrij veel instellingen te veranderen, al kan ik nergens de accuverloop laten zien.
(foto's van hoe BB OS10 eruit ziet, deze kunnen worden gemaakt door bijde volume knoppen in te drukken)

BB10 word geleverd met best veel app's al durf ik de meeste geen bloadware te noemen, wel staat er bijvoorbeeld meteen Twitter, Facebook en BBM op.
Ik het alles wat ik niet gebruik in een folder gedaan en deze zitten verder dus niet meer in de weg.
De on screen toetsenbord werkt prettig, tijdens het typen komen er worden boven de volgende letters te staan, als je dan over deze letter naar boven veegt maak je dat woord af.
BB 10 wordt ook geleverd met een office pakket, in de bovenstaande foto zie je het toetsenbord in de office app.

Ook het installeren van android apps werken goed, als je de Z10 met je PC verbind kan je er het programma Snap op zetten, dit is GEEN alternatief voor de play store, maar omdat de play store niet compatible is kan je deze gebruiken.
Verder werken de meeste android app's en games, maar omdat je geen google services hebt kan je bijvoorbeeld geen youtube app installeren en kan je alleen de mobile site gebruiken (blackbarry world heeft ook geen youtube app).
!LET OP, dit is de android versie van antutu, dus hiermee kan je zien hoe hij presteerd in android apps, in native apps ligt de performance willicht veel hoger!

De accuduur van deze telefoon schijnt heel slecht te zijn, zelf kom ik van een OT-995 af en hierbij kon ik het scherm op minimale herderheld met gelukt 1,5uur aan hebben, en bij deze telefoon kom ik veel verder en haal ik aangezien het een nieuwe telefoon is en ik er dus nog redelijk veel mee zit te spelen het einde van de dag met gemak.
Maar mocht je echt veel je telefoon gebruiken en constant het scherm aan hebben, zal je dit waarschijnlijk niet halen.

Het is een mooie telefoon met de feel van een erg dure telefoon.
Hij is oorspronkelijk voor de zakelijke markt gericht en dit voel je meteen.
Verder is de accu te verwisselen en kan je er een micro-sd kaartje instoppen wat natuurlijk altijd handig is.
Er moet wel een micro-sim kaartje in, maar ik had mijn oude met een schaar geknipt en de Z10 herkende hem meteen.
Verder zijn de bezels wel erg dik maar ik heb hier geen last van, het scherm is mooi en het verschil tussen hd en fullhd zul je waarschijnlijk niet zien op 4.2"

De wifi-bereik van deze telefoon is heel goed, vergeleken met mijn oude telefoon (de OT-995 die gemiddeld presteerde) kan ik met deze telefoon nog veel verder weg van de router voordat de verbinding wegvalt.
Over de 3g/4g-functionaliteit kan ik niet veel zeggen aangezien ik dit niet gebruik, al lijkt het bereik hier ook prima.

Een dag eerder had ik mijn ChromeCast ontvangen en omdat de er geen Youtube app te verkrijgen is kon ik deze niet in combinatie gebruiken, netflix heb ik niet en ik heb dit dus ook nog niet kunnen testen.
Bij het aansluiten van je telefoon op de PC kan je BB Link installeren, dit is een prettig programma om bestanden en andere dingen als contacten te synchroniseren.

De camera lijkt goede foto's te maken en het filmen in full-hd lijkt ook prima.
De camera app heeft overigens weinig instelling opties.
Foto gemaakt met de Z10 op een bewolkte dag (geupload op tinypic, dus hij is verkleind):
Volledige foto: https://dl.dropboxusercon...0/IMG_20140330_140503.jpg

Mocht je verhalen hebben gelezen over het vastlopen of uitvallen van de telefoon.
Volgens BB is dit met de laatste updates opgelost en ook was de functionaliteit toegevoegd om android apps te installeren.
Verder komen er regelmatig nieuwe updates uit die deze telefoon steeds een stuk beter maken, de browser bijvoorbeeld is sinds een update een paar maanden geleden een stuk verbeterd en veel sneller geworden.

Omdat deze telefoon mij maar 120euro heeft gekost (220 bij CoolBlue en 100euro CashBack), ben ik erg te spreken over deze telefoon.
Hij presteerd veer beter dan elke andere telefoon van deze prijsklasse en voor 250euro is het nogsteeds een prima telefoon.

Hij heeft dan maar een dual-core processor, maar in praktijk werkt alles lekker snel en ik ben nog niet echt haperingen tegengekomen.
Verwacht geen telefoon met de prestaties van de Galaxy S5 of the iPhone 5S, maar voor dit geld is er denk ik geen betere telfoon te krijgen.

Mochten er nog vragen/opmerkingen zijn, kan je hieronder gerust een comment plaatsen, en ik zal deze beantwoorden/aanpassen.

Update 14-04-2014:
Ik gebruik nu een youtube app die ik via 1mobile market heb gedownload, deze vraagt niet voor google play services.
Overigens kan je op deze app niet inloggen maar wel je chromecast (mist die al is ingesteld) gebruiken en ook livestreams werken.
Supertube (zoals aangeraden) niet geprobeerd omdat ik heb gelezen dat deze geen chromecast ondersteund en dit is een must voor mij, maar deze app zou wel goed voor jou kunnen werken.

Verder download ik updates voor deze telefoon via mijn telefoon zelf en heb ik dus nog niet de nieuwe versies gebruikt met oa een betere accuduur, wanneer deze OTA komt zal ik deze review uiteraard vernieuwen.

Heb jij ook een BlackBerry Z10 Zwart?

Welke OS versie gebruik je?
Accuduur is namelijk echt stukken verbeterd in de gelekte versies.
OS 10.2.1.2228: http://forums.crackberry....fixes-discoveries-914616/
OS 10.2.1.2234: http://forums.crackberry....-2234-all-devices-916026/
Zie post: http://gathering.tweakers...message/41983803#41983803
Bedankt voor je reactie,
Ik zal er nog eens naar kijken maar op dit moment gebruik ik de laatste officiële (die via de telefoon komt):
10.2.1.2102
En hierop is ook deze review gebaseerd.

[Reactie gewijzigd door Yeasis op 31 maart 2014 15:04]

Via 1mobile Market heb ik wel youtube erop staan
Deze versie van de app (die dus van 1mobile market komt) vraagt inderdaad niet om Google play services, heel erg bedankt.
Chromecast werkt ook meteen, zal morgen de review erop aanpassen!
Ik heb er een prima werkende YouTube app op zitten. BlackBerry World biedt zelfs een gratis native app SuperTube for YouTube aan die, behalve de standaard YouTube, allerlei extra mogelijkheden biedt!

Batterijduur is met de laatste update idd prima!!!