Akasa Euler incl. 120W Power Adapter

Specificaties Mini PC • 1 interne bays - Bekijk alle specificaties

Akasa Euler incl. 120W Power Adapter Review

TERW_DAN 29 maart 2014, laatste update op 29 maart 2014, 2.066 views

Akasa Euler incl. 120W Power Adapter

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Afwerking
  • 65W TDP gaat ook prima

Minpunten

• beperkte inbouwmogelijkheden

Kwaliteit voeding Score: 4

Specificaties
Inbouwen
Temperaturen
Bouwkwaliteit, afwerking en modbaarheid
Tot slot

De Akasa Euler is een kast voor thin mITXbordjes, en is in feite 1 grote heatsink. Hierdoor is deze kast volledig passief gekoeld. Thin mITXbordjes worden allen gevoedt door een losse 19V adapter, die ook bij deze kast is meegeleverd, dus je hebt geen fans in een voeding die geluid produceren. Als je dan een SSD gebruikt in plaats van een HDD heb je een systeem dat simpelweg geen bewegende onderdelen heeft, en dus ook helemaal geen geluid maakt.

De kast is uitgevoerd in zwart genodiseerd aluminium, en is vrij zwaar, ruim 2KG. De voorkant van de kast is strak afgewerkt. Er zitten enkel 2 ledjes en een powerbutton. Verder geen USBpoorten, audiopoorten of andere zaken die je vaak bij andere kasten wel ziet. Dat zorgt dat het geheel een behoorlijk strak uiterlijk heeft, maar heeft als nadeel dat de aansluitmogelijkheden ook enigszins beperkt zijn, je kunt alleen de aansluitingen aan de achterkant gebruiken.

De behuizing heeft koelribben over de gehele lengte van de kast lopen, alleen het frontje en de achterkant zijn vlak. Hierdoor heb je een redelijk groot koeloppervlak voor de CPU.

specificaties
Materiaalgeanodiseerd zwart aluminium
Afmetingen228 x 187 x 62mm
Gewicht2200 gram
Formfactorthin mITX
HDDbays1x 2.5”
PSUExterne adapter. 120W adapter meegeleverd.

Officieel biedt de kast ondersteuning voor een CPU met een TDP van 35W. Nu had ik alleen nog een G530 en een 2500K liggen. Die 2500K gaat tot 95W, dus dat is sowieso uitgesloten, maar een Celeron G530 met een TDP van 65W wilde ik nog wel eens proberen met deze kast.

Meegeleverd wordt een voeding van 120W, in mijn ogen is die dan een beetje overpowered, immers, 120W zal die kast niet af kunnen voeren waarschijnlijk, maar je hoeft niet bang te zijn dat de voeding tekort schiet. Doordat je werkt met een externe adapter heb je geen probleem dat er ergens in de kast nog een voeding moet komen te zitten die ook een boel warmte genereerd, waardoor het mogelijk is dat die dus verder pasief gekoeld kan worden.

Je bent wel wat beperkt in de keuze van je moederbord, er kunnen enkel Intelborden in met een LGA115x, omdat daarbij de schroefgaten goed uitlijnen met de heatsink in de kast. Daarbij moet het een thin mITX zijn. Als je een systeem als dit gaat kopen dan is het handig om daar rekening mee te houden, en de hardware te zoeken die bij elkaar past. Maar upgraden naar een ander platform op den duur zal wat lastiger worden, zou je dat ooit willen doen.

Inbouwen
Het inbouwen van de hardware in deze kast is wat anders dan de andere kasten waar ik tot nu toe mee gewerkt heb. Tot dusver heb ik altijd de bovenkant of zijkant van een kast af moeten halen, de hardware erin kunnen schroeven en de bovenkant/zijkant er weer op kunnen zetten.
Maar bij deze kast is dat een stuk anders. Bij deze schroef je namelijk de onderkant eruit, een legt het moederbord er dan in, bovenop de heatsink en schroeft het moederbord er dan in vast.
Een stappenplan hieronder met een Celeron G530 op een ASRock H61 bordje en een Plextor 256GB SSD.

1 – schroeven aan de zijkanten losmaken

Aan de zijkant zitten 4 van dit soort schroeven. Als je deze losschroeft dan kun je de onderkant eruit tillen.

2 – De onderkant eruithalen
De onderkant van de kast heeft de plek voor de VESAmounts, maar daar kun je ook vrij makkelijk de onderplaat mee eruit tillen zodat je de hardware kunt plaatsen.

3 – hardeschijf/SSD
Als eerste schroef je 2 metalen brackets aan de HDD of SSD vast, zodat je die vervolgens aan de bovenkant van de kast vast kan schroevne.

4 – moederbord plaatsen
De volgende stap is wat koelpasta op de heatsink doen en vervolgens het moederbord plaatsen.
Het bordje zal precies uitlijnen met de 4 schroefdraden van de heatsink en de 4 schroefgaten voor het ITXbord. Deze kun je vervolgens alle 8 vastschroeven met de meegeleverde schroefjes.

En daarmee zit het systeem in elkaar.

Het is even hannessen, zeker het aansluiten van de SATAkabels en de kabeltjes voor de powerbutton en de ledjes. Je hebt niet bijzonder veel speelruimte, dat is wat lastig, maar het is zeker te doen.

Dan is er nog een extra stap die je kunt nemen als je wilt. Je kunt de kast namelijk aan een VESAmount van een monitor schroeven waardoor je de kast netjes achter een monitor weg kunt werken.
Nu had ik hier toevallig nog een TFTje staan die VESAcompatible is, dus daar heb ik dat gelijk eens mee uitgeprobeerd. Het is een oud 19” TFTje, de verhoudingen tussen kast en monitor zijn misschien een beetje zoek, omdat je tegenwoordig toch wel uit mag gaan van een 23” monitor. Mijn grootste vraag was of de monitor stabiel zou blijven staan omdat de kast met hardware toch wel 2,5KG weegt. Maar dat vormde gelukkig geen probleem

5 – monteren op VESAmount

De VESAmontage is heel simpel, schroef de 4 schroefjes in de schroefgaten achter op de monitor, en daar kun je vervolgens de kast aanhangen.

Zeker in kantooromgevingen zul je hierdoor goed gebruik kunnen maken van een beperkte ruimte. Een nadeel is wel dat als je de VESAmount achterop de monitor gebruikt, je de monitor zelf niet meer aan een wallmount of iets dergelijks kunt bevestigen.

Temperaturen
De vraag die je je zelf stelt bij een kast zoals deze is simpelweg of het ding in staat is het systeem te koelen, of dat het stiekem toch wat te warm wordt. Daarom wat testjes gedaan.
Als eerste de temperatuur in idle, vervolgens een singlecore load van superPi en een dualcoreload met wPrime. Als laatste een OCCT Linpack belasting.

Akasa Euler Temperaturen
idle 42 C
superPi 48 C
wPrime 51 C
OCCT Linpack 54 C

De temperaturen lopen niet heel gek ver op, zelfs niet met een behoorlijk zware test. Dus wat dat betreft is het lang niet zo'n gekke oplossing. Je voelt dat de kast wel wat warmer wordt, maar zelfs als hij langdurig aanstaat gaat de CPU niet throttlen of rare dingen doen.

Bouwkwaliteit, afwerking en modbaarheid
De bouwkwaliteit van de kast is prima. De kast is solide en behoorlijk zwaar, maar zorgt daardoor wel voor een lekker stevig geheel. Wat afwerking betreft heb ik geen klagen, er zitten geen scherpe randjes aan die niet horen en geen delen die niet goed passen. Nu is het zo dat de kast niet uit heel veel onderdelen bestaat, eigenlijk is de bodemplaat het enige losse onderdeel van de kast, omdat de behuizing en de heatsink allemaal aan elkaar geschroefd zijn en niet losgemaakt hoeven te worden.

De modbaarheid is dan niet echt geweldig, omdat er nu eenmaal niet veel te modden is. De inbouwmogelijkheden worden beperkt tot een thin mITXbordje en een enkele 2.5” drive, en daarmee is alle ruimte ook wel zo'n beetje opgevuld. Maar als je een kast als deze koopt, koop je die ook niet om mee te gaan modden, dus dat lijkt me in dit geval geen groot probleem.

Voor de Euler leg je zo'n 90 euro neer op het moment. Daarmee is het niet de goedkoopste kast, maar als je bedenkt dat dit toch een wat meer nicheproduct is, en het afzet tegen de andere passiefgekoelde oplossingen die je af en toe ziet is de prijs lang niet gek. Je krijgt er immers ook nog een 120W adapter bij voor je moederbord (en als je die niet wilt kun je de Euler ook kopen zonder die adapter, waardoor de kast nog zo'n 65 euro kost).

Tot slot
De Euler is een leuk kastje, al is het ding er wel voor een zeer specifieke toepassing. De afwerking en koelmogelijkheden zijn goed, hij doet het beter dan verwacht als het aankomt op het systeem koel houden, zelfs als het systeem langere tijd aanstaat onder belasting. Het ding heeft daarnaast ook een best stoer uiterlijk, als 1 grote heatsink, maar daar moet je natuurlijk van houden.
De inbouwmogelijkheden zijn zeer beperkt, een 2.5” schijfje en een thin mITXbordje zijn eigenlijk de enige dingen die je in kunt bouwen. Maar eigenlijk heb je daarmee natuurlijk alles wel wat je voor een systeem als dit nodig hebt.

Als je dus een compact, volledig passief gekoeld systeem wilt hebben zonder dat je heel veel power nodig hebt en genoeg hebt aan alles wat er op een thin mITX zit en een enkele drive, dan is dit een heel leuk kastje.

Heb jij ook een Akasa Euler incl. 120W Power Adapter?

Aangezien je zelf een processor met een TDP van 65 watt erin hebt zitten ga ik er van uit dat een i3 met een TDP van 54 watt ook wel gaat lukken.
Is de voeding die bij de behuizing geleverd wordt passief? Of wordt deze door een klein ventilatortje gekoeld, dat is namelijk wel het geval bij heel veel picopsu's en dat wil ik liever niet...
54W zal vast ook wel gaan, houd wel je temps in de gaten, maar die 65W CPU ging gewoon prima.

De meegeleverde voeding was passief, daar zat geen ventilatortje in, dus je kunt echt een 100% stil systeem bouwen als je wilt
Perfect! Heel erg bedankt!
Als ik gewoon Prime95 een halfuurtje aan laat staan en kijk wat de hoogste temps zijn kan ik er wel van uitgaan dat hij nooit warmer dan dat zal worden toch, of niet?
Ja, dat lijkt me een goede test. Enige dat dan nog invloed heeft is de omgevingstemperatuur
Thx, die fluctueert tussen de 18 en de 23 graden, dus dat komt wel goed.
Erg interessante kastjes. Scheelt erg veel met bijvoorbeeld de pricewatch: Streacom FC5 OD Zwart. Deze kast vindt ik zelf wel wat mooier maar gezien je hier 200 euro betaald en dan niet eens een voeding erbij krijgt maakt het wel veel te duur. Weet jij of er veel verschil in kwaliteit is tussen deze twee kasten?

Jammer dat je bij die andere review geen SSD kunt plaatsen.
Ik ken die Streacon zelf niet, dus hoe het kwalitatief gezien zit weet ik niet.
Wat wel is is dat die Streacom wat meer ruimte heeft, daar kun je nog een optical in kwijt, dat kan bij deze niet (enkel een 2.5" apparaat). Maar of hij dan gelijk zoveel meer waard is betwijfel ik eigenlijk.
Inderdaad, je moet er ook met PicoPSU's gaan kloten en als ik daar reviews van lees dan is het een en al gedoe. Mij lijkt dus dat dit een goed alternatief is, echter niet geheel vergelijkbaar.

De andere komt meer in de buurt (qua vorm) maar mist inderdaad de dvd en al helemaal de 2,5" ruimte.

Hopen dat dit merk nog merk nog met een goedkoop alternatief komt voor de streacom.

De Galileo is inderdaad leuk, maar dan moet je een mSATAdrive gebruiken voor de storage.
Een optical boeit mij persoonlijk weinig. Leuk dat dat erin kan, maar voor die 2 keer per jaar dat ik zo'n ding echt nodig heb zou ik zo'n systeem daar niet op uitkiezen.
De Euler en Galileo zijn iig de 2 fanless kasten die ze nu in het assortiment hebben zitten. Geen idee of er nog meer komen.
Kastje en daarmee ook de review zijn inmiddels wat ouder.

Ook het compatible lijstje moederborden onder specificaties zijn niet meer up to date.

Mijn vraag: Zou een thin mini itx bord van vandaag de dag ook passen (LGA 1151 socket)
Ben van plan dit kastje te gebruiken in combinatie met een I3 6100 en ASrock H110TM-ITX.

Iemand een idee of dit zonder problemen gaat passen?
Dit setje onderdelen gaat denk ik zonder problemen passen:
- moederbord dat je gebruikt heeft de goede formfactor: 'thin mini-ITX'.
- moederbord en processor zijn voor elkaar gemaakt:
- moederbord heeft socket 1151
- processor past in socket 1151
- processor heeft een behoorlijk snelheid: CPU-benchmark: 5485
- Thermal Design Power (TDP) van de processor is: 51W Dat moet kunnen in combinatie met het koelvermogen van de Akasa heatsink. Iets meer dan aanbevolen, maar uit andere reviews blijken geen problemen.

Belangrijkste selling point van deze combinatie:
- De behuizing (=de Akasa Euler) is passief gekoeld. Dus stil
- Het moederbord wordt gevoed met een 19V powerbrick. Dit is een trafo zonder ventilator. Dus stil.
- Als je dan ook nog een SSD gebruikt (tegenwoordig niet meer dan logisch), dan heb je mooi extra snel systeem, maar dus ook: stil
Conclusie: 3 x stil = 100% stil

Ikzelf heb thuis twee oudere configuraties staat op basis van de Akasa Euler. Fantastisch! Ik wil nooit meer iets anders. Stil, stil, stil, in de huiskamer, op mijn werkplek boven, vooral 's avonds, als alles in en om het huis doodstil is. Draaien al bijna vier jaar non-stop. Perfect.

PS
Een Gigabyte moederbord kan, naast met de Akasa voeding van 19V ook overweg met een 12V powerbrick... En als je dan ook nog een monitor met een externe 12V voeding hebt, kan het systeem dus ook in een boot, in een auto of 'op de camping' gebruikt worden...