Logitech X-140 Review

nepeta nigra 11 januari 2009, 3.826 views

Logitech X-140

Pluspunten

• Bescheiden vormgeving
  • Redelijk geluid
  • Goede prijs/kwaliteitsverhouding

Minpunten

• Laag contrast in muziek
  • Lokalisatie
  • Bas

Mid- en hoogweergave Score: 3
Basweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 3
Muziekweergave Score: 3
Had een nieuw speakersetje nodig voor een nieuwe pc, budget-pc, dus niet te duur. Er was geen plaats voor een subwoofer, 2.0 was dus het idee. Ik wilde in eerste instantie een Philips kopen, maar die heb ik op aanraden van de verkoper van Mediamarkt Utrecht vergeleken met deze, de Logitech X-140. Bleek dat de basweergave beter was en het maximum volume hoger, de keuze was snel gemaakt.

§25.

Eigenschappen
Twee zwarte kastjes met elk twee speakers, op de ene twee draaiknoppen voor volume en bas/trebble-relatie, koptelefooningang, ingang voor mp3-speler. 1,5m snoer van een van de boxen naar een stekker, een stuk snoer van 2m naar de andere box, 1,5m naar de luidsprekeruitgang van de computer.
Boxjes zijn 7x4x25cm, bij de voet 7x10x25cm, zie ook afbeelding

Kwaliteit
Redelijk. Geluidskwaliteit; bass en detail, is aardig. Vergeleken met mijn koptelefoon duidelijk minder qua lokalisatie, vergeleken met een testprogramma voor de geluidschip dat bij het moederbord (Abit A-S78H) zat. Ik heb het niet getest met spelletjes, ben daar een beetje uit.
Wat muziek betreft, detail bij klassieke muziek is niet geweldig, in het algemeen is de bas ondermaats bij al wat zwaarder is dan plasticpop. Bij een hogere volumes blijft de kwaliteit lang constant, al gaat halverwege de volumeknop de bas relatief niet meer vooruit.
De meeste muziek speelt dit setje redelijk goed, ik heb me er in ieder geval niet aan geŽrgerd.

Esthetica
Ziet er strak zwart uit, klein Logitech-logootje bovenin beide boxen is niet erg storend. Mesh voor de speakers is net afgewerkt, beide speakers zijn in elk boxje te zien, vind het persoonlijk ok.

Redelijke geluidsweergave voor een huis-tuin-en-keuken-pc, redelijke prijs. Goede koop volgens mij.

• Antec NSK6580B zwart
  • Abit A-S78H, 5.1 geluidschip
  • Logitech toetsenbord, zwart
  • zwarte monitor, geen idee welke
  • zwarte muis

Heb jij ook een Logitech X-140?

Zojuist ook gekocht. Simpel setje, geen fratsen. Gewoon netjes!
Edit: Inmiddels zijn ze 20% goedkoper..., 20 eurootjes.

[Reactie gewijzigd door mtissink op 18 januari 2010 16:08]

Net gehaald voor 19.95 bij computerland.
Het geluid is goed, alhoewel ik soms ruis hoor op de achtergrond, maar dat kan aan youtube liggen aangezien ik met media player er geen last van heb :)
Wat verwacht je dan van een setje van €25? Ik denk dat je met deze review de speakertjes relatief slecht neerzet terwijl ze voor dit geld toch prima dingetjes zijn hoor. Als ik klassiek wil luisteren ga ik dat ook niet op die speakertjes doen, maar dan zet ik m'n versterker wel aan. Ik mag toch hopen dat je het op een versterker met goeie speakers beter ervaart dan op een speakersetje van nog geen 3 tientjes :P
Ik ben het helemaal met deze review eens. De speakers zijn zeker niet slecht, maar na het overweldigende aantal uiterst positieve reacties had ik er toch wat meer van verwacht.

De speakers die iets van 10 jaar geleden bij mijn pc zaten als bundel (stokoude Philips speakers, ik kan helaas geen modelnummer meer vinden) deden het eigenlijk wat beter.
heb deze net gehaald, niet slecht.