Specificaties 2.1-set met subwoofer - Bekijk alle specificaties

Samsung HW-F355 Review

rem4rk4ble 28 maart 2014, laatste update op 15 mei 2014, 3.715 views

Samsung HW-F355

Pluspunten

• Vol geluid
  • Veel functionaliteit
  • Muurbeugel meegeleverd
  • Afstandbediening die tevens Samsung TV's kan aansturen
  • Auto ON/OFF functie

Minpunten

• Power adapter te lomp
  • Weer een AB erbij
  • Geen optical cable meegeleverd

Geluidskwaliteit Score: 4
Bij deze de eerste review voor dit product om de twijfelende koper over de streep te trekken.
Ik wilde bij mijn Philips TV wat meer geluid. De speakers in de Philips zijn drama, al snel boven 50% van het volume (wat al snel moet als je games speelt) gaan de speakers kraken. Wat ik zocht was een goedkope goede soundbar voor om en nabij de 150 euro.

De keuze
Er waren verschillende soundbars te koop maar deze en de Philips HTL2160 sprongen in het oog. De Philips met een totaal vermogen van 60W, de Samsung 120W. Merk je dat verschil? Ja! De Samsung is toch net even wat voller en mooier van geluid dan de Philips.

De verpakking + meegeleverde accessoires
De doos is een hoop lucht, maar dat komt door de breedte van de soundbar natuurlijk. In deze doos vind je:
  • Soundbar
  • Tulp naar AUX kabel
  • Power Adapter
  • USB 90 graden verloopstukje + 10 cm verloop usb male/female kabel
Functies
Deze soundbar heeft een aantal mooie functies:

Bluetooth
Hiermee kan je een tablet of smartphone koppelen en muziek afspelen op de soundbar

SoundShare
Mocht je een Samsung S series uit 2012/2013 hebben (zie website van samsung voor compatible modellen) kun je de soundbar zonder kabel connecten met de TV. Dit is handig want dit scheelt weer een extra kabel en zorgt ervoor dat je het volume van de soundbar kunt regelen via de televisie afstandbediening ipv de meegeleverde. Mocht je geen compatible model hebben, niet getreurd, op de afstandbediening van de soundbar zitten de standaard TV knoppen waarmee je uit de voeten kunt. Dit werkt alleen op Samsung modellen en dus niet op anderen, zoals mijn Philips.

USB
Je kunt een USB met MP3 of andere compatible bestandstypen aansluiten. Een telefoon werkt niet met een usb kabel uiteraard.

AutoON
Als je de TV aanzet, en je hebt de soundbar verbonden met SoundShare of de optische kabel (niet meegeleverd) dan gaat de soundbar automatisch aan. Doe je de TV uit dan gaat hij vanzelf na 20 min uit.

LCD Scherm
Laat zien wat je kiest en veranderd. Erg handig en iets wat de Philips niet had.

Ervaringen

Ik moet zeggen dat ik meer dan tevreden ben over de soundbar. Het geluid is mooi en vol. De subwoofer heb ik zelfs op minimaal staan en dan nog is ie een tikkeltje te hard naar mijn mening, maar ik heb ook een kleine kamer waar hij in staat. De speakers kraken niet en geven een mooi vullend geluid. Heb zelf de soundbar tegen de muur hangen maar mijn TV aan een beugel die heen en weer kan. Ondanks dat mijn TV dan 45 graden naar links staat tov de soundbar heb ik niet het idee dat het geluid uit een andere hoek komt. Dat vind ik wel echt een pluspunt van dit apparaat. Dit komt mede door de Crystal Amplifier pro en Sound 3D. Overigens is hij ook DTS 2.0 en dolby digital gecertificeerd. Verder kun je nog leuke sound effects kiezen net als de meeste TV's, waarbij je met sport het idee krijgt alsof iemand door een megafoon aan het praten is. Niet echt mijn smaak.

Design
Kort maar krachtig: Niet opvallend. Het schermpje is niet te fel en kun je zelfs dimmen mocht je dat toch nog vinden. Geen glinsterende logo's. Ziet er zelfs een beetje saai uit maar dat stoort mij totaal niet.

Kritiek
Is er dan niets negatiefs? Jawel: De adapter... Er zit een hele dikke adapter bij om de soundbar van stroom te voorzien. Zo'n laptop adapter uit de jaren 90. Not done, want dat ding moet je ook maar ergens zien te verstoppen als je niet zo'n design huis hebt als op de plaatjes. De ontstoorder aan het einde van de kabel zorgt er ook nog eens voor dat je een dunne kabelgoot wel kunt vergeten.
Ik snap ook niet dat in die 96cm lengte die voornamelijk gevuld is met lucht, de speakers op de uiteinden nemen niet meer dan 15cm van de totale lengte in beslag, er geen ruimte was voor een omvormer. Maar dit zal wel iets met de prijsklasse te maken hebben misschien, de subwoofer is immers ook bedraad, iets wat mij totaal niet stoort.

Update 15-5-2014
1,5 maand in bezit nu van de soundbar en er zijn me een aantal dingen toch opgevallen. Ten eerste heb ik nu de soundbar op news modus gezet. Dit zorgt ervoor dat de hoge tonen wat meer naar voren komen. Voor films is de standaard instelling goed maar voor TV kijken en gamen merk je toch dat de lage tonen de overhand krijgen en het onverstaanbaar wordt wat de commentator of een ieder op de televisie zegt. Dat je geen middentonen hebt is inherent aan het segment waarin deze soundbar zich bevindt.

Wat mij tevens opviel is dat mijn TV, en eigenlijk Ziggo, iedere nacht zenderupdates ophaalt. Omdat de soundbar op auto on/off stat gaat mijn soundbar iedere nacht aan en hoor ik Nederland 1. Eerste week hier steeds wakker van geworden en toch maar Philips gevraagd hoe dit zit. Het schijnen dus de zenderupdates te zijn en ik zou Ziggo moeten bellen om dit te laten fixen. Erg irritant want nu kan ik de auto on functie niet gebruiken. Ik vergeet Ziggo te bellen hierover maar zodra ik dat doe en antwoord heb zal ik deze review weer updaten!

Vragen, opmerkingen? Laat een comment achter!

Heb jij ook een Samsung HW-F355?

Hoi,

Vraagje: je geeft in de update iets aan over news modus maar ik heb deze niet, waar kun je deze vinden?

Hoe heb je de sw staan de trebble en de bass? Ik vind bij mij het geluid vreemd klinken, stemmen klinken met een echo en de bass overheerst. Ik heb de soundbar aangesloten op de tv via soundshare en staat op PCM.

Ik ben benieuwd naar jouw instellingen.
Hoi,
News enzo dat zijn de sound modus die je kan instellen. Deze zijn te vinden op de afstandbediening onder het knopje "Sound Effect".

De Trebble heb ik standaard staan, de bass -2, maar dit moet je zelf aanpassen aan de akoestiek van je kamer.
Wat betreft de echo: Heb je het geluid wel uit staan van je TV? dit zorgt namelijk voor de echo als dat wel zo is, of je moet even de 3D sound plus aan en uit zetten met de afstandbediening. Dit zorgt namelijk ook voor een galm in het geluid.
Heb hem trouwens met optical aangesloten dus niet via soundshare en wat je met PCM bedoeld, geen idee :)
Bedankt voor je antwoord.

Is het beter om 3d sound uit of aan te zetten? Je hebt ook op de ab de knop om sw in te stellen ik dacht dat dat subwoofer was maar dat is volgens mij niet zo.
Excuses zie het verschil al ik heb de h355 en niet de f355:)