Specificaties WiFi - Bekijk alle specificaties

Google Chromecast (2013) Review

Verwi159 28 maart 2014, laatste update op 29 maart 2014, 33.602 views

Google Chromecast (2013)

Pluspunten

• Installeren is een makkie
  • Prijs is uitstekend
  • Content kijken op tv werkt simpel
  • Werkt met zowel Android, iOS, Windows en OSX

Minpunten

• Weinig mogelijkheden voor instellen
  • Weinig aanbod (tot op heden) voor Nederland
  • Kan moeilijk zijn een plekje te vinden om de Chromekast weg te werken

Geluidskwaliteit Score: 5
***schoonheidsfoutjes, opmerkingen en tips of vragen over het product mogen allemaal gedeeld worden*** :*)

Afgelopen weekend had ik besloten om een Google Chromecast te bestellen, nadat bekend werd dat die officieel in Nederland uitkwam. Voordat ik verder ga met de review zal ik mijn situatie thuis uitleggen. Ik ben nog thuis wonende en ik zocht nog iets om mijn content beneden op de bank te kunnen bekijken. Op mijn eigen kamer staat een Apple TV aangesloten op mijn televisie. Via een DNS service kan ik mijn favoriete Amerikaanse streamingsdiensten bekijken zoals Netflix en Hulu Plus. Door de DNS te veranderen op mijn iPad en iPhone werkt dit ook prima, maar nu was ik gelimiteerd tot het bekijken van content op mijn eigen kamer of op een klein scherm door de rest van het huis. Ik ben te gierig om nog een Apple TV te kopen :X , dus ben ik opzoek gegaan naar een alternatief voor die keer dat ik beneden tv kijk.

Met de komst van de Chromecast naar Nederland voor een zeer schappelijke prijs van 35 euro leek mij dit dé perfecte oplossing! Door alle informatie op het internet kreeg ik al stiekem een vermoeden dat niet zo ging werken als ik graag wilde. Ik zal daar straks nog wat meer over vertellen. Nu eerst maar eens kijken wat er in de doos zit en hoe het aansluiten gaat.

De verpakking
De Chromecast komt in een mooi klein doosje. Je schuift het doosje uit de hoes en bij het openen zie je gelijk de Chromecast en op de deksel staan de instructies (drie stappen, dat kan nooit moeilijk zijn). Verder zit in de doos:
usb naar mini-usb kabel.
HDMI verlengstuk
stroomadapter

Dat is alles wat erin zit, geen afstandsbediening of iets dergelijks. Alles gaat via je mobiele apparaat.

Installeren
Op de klep van de doos staan drie stappen weergegeven.
Stap 1: plug de Chromecast in een hdmi poort en sluit de bijhorende usb-kabel aan op de Chromecast en in de usb poort van de tv of aan het stroomnet via de bijgeleverde adapter.
Stap 2: Zet de tv aan en navigeer naar het juiste hdmi kanaal, waar de Chromecast in zit.
Stap 3: Volg de instructie op de tv. Daar staat aangegeven dat je naar chromecast.com/setup moet gaan.

Stap 1: De Chromecast haalt helaas niet genoeg stroom uit de hdmi poort en moet via een externe bron nog een keer van power voorzien worden. Op mijn televisie zit een usb poort waar dat kan en anders is er een adapter aanwezig voor et stopcontact. Het kan zijn dat de Chromecast moeilijk in een hdmi poort is te stoppen, bij mij ging dit redelijk makkelijk met het extra verlengstuk, maar het is een redelijk dik apparaat. Stap 1, appeltje eitje.

Stap 2: TV op het juiste kanaal gezet en Chromecast wordt geladen en geeft aan dat ik de setup uit moet voeren.

Stap 3: Je kan met je smartphone, tablet of pc naar de instructie pagina. Op je smartphone of tablet moet je de chromecast app downloaden en op je pc of mac een programma downloaden. Het installeren op zichzelf is niet moeilijk. Ga met het apparaat naar keuze naar je wifi instellingen. Selecteer een nieuw netwerk (je maakt eerst direct verbinding met je chromecast). Dit zal eruit zien als 'Chromecast xxxx' (iedere chromecast heeft zijn eigen unieke nummer). Na het connecten ga je terug naar het installatie programma en volg je de stappen. Tip: wacht met het veranderen van de naam, nadat de installatie voltooid is. Bij mij stopte die de installatie omdat de connectie verbroken werd (want de naam was veranderd...) Afijn, je kiest het netwerk waar je de Chromecast aan wilt hangen, geeft je wachtwoord op en je Chromecast maakt verbinding met je netwerk. Sluit je apparaat ook weer aan op je wifi netwerk en klaar is kees.

Al met al duurde het installeren nog geen 5 minuten!

(het is dus wel belangrijk dat je Chromecast en je apparaat op hetzelfde wifi netwerk zitten, anders werkt het natuurlijk niet 8)7 )

Ondersteuning Chromecast

Ondersteuning in Nederland: (Actuele lijst hier: klik)
  • Netflix
  • YouTube
  • Google Play Movies
  • Google Play Music
  • Red Bull TV
  • VEVO
  • Realplayer Cloud
  • Plex
Ondersteuning Amerika: (Actuele lijst hier: klik)
  • Netflix
  • Songza
  • Plex
  • PostTV
  • Viki
Zoals je kan zien is de lijst in Nederland nog erg beperkt en vooral gericht op de Google diensten. Het is al bekend dat RTL en NPO al bezig zijn hun apps binnenkort ondersteuning te geven voor Chromecast. Goede zaak! Ik zou graag zien dat Chromecast net zoveel ondersteund wordt als AirPlay, maar Chromecast is nog jong, dus met de tijd zal dat ongetwijfeld gebeuren.

Gebruik
Om de review 'clean' te houden en niet vol te stoppen met geratel van mezelf en voor diegene die het interessant vinden en dat graag lezen, heb ik dat onderaan toegevoegd :)

Ik zal nog even kort uitleggen hoe de Chromecast ervoor zorgt dat het beeld van je device op je tv komt. In mijn geval, op de iPad. Stel ik wil een YouTube filmpje afspelen op de tv, via de Chromecast, dan selecteer je de video op je iPad en druk je daarna op het symbool voor de Chromecast. Wat er nu gebeurd is anders dan bijvoorbeeld AirPlay voor de Apple TV. Mijn iPad stuurt niet de video door als een stream, maar verstuurd de URL naar de Chromecast en de Chromecast speelt dan onafhankelijk van mijn iPad. Het enige wat je iPad doet is de afstandsbediening spelen.

Nu komt hetgeen waar ik bang voor was. Gaan mijn Amerikaanse diensten werken out-of-the-box? Nouuu... nee! (Onderaan in het 'ratel gedeelte' leg ik uit hoe ik het probleem opgelost heb)

Welke services heb ik getest:
- YouTube
- Netflix (USA)
- Hulu Plus
- Realplayer Cloud
- Pandora
- Chromecast extensie voor de chrome browser (niet voor de chrome browser app)

Ik kan ze één voor één uitleggen, maar het komt vrijwel allemaal op hetzelfde neer. Je selecteert de video die je wilt zien en drukt op het chromecast knopje en kijken maar. Beeldkwaliteit is uitstekend, zolang je verbinding maar snel genoeg is. Het enige wat misschien interessant is om extra uit te leggen is de chromecast extensie voor de chrome browser.

De extensie is nog in bèta en verstuurd de beelden in max. 720p (high bit rate) door naar de tv. Het werkt nog niet vlekkeloos, maar 90% van de tijd werkte het prima en wat het doet is je chrome browser één op één over op je tv. Het gaat wel met een vertraging, dus comfortabel scrollen e.d. zit er niet in, maar een video kijken kan prima. Als je YouTube open hebt en je speelt een video af in volledig beeld, werkt dat uitstekend! Als de extensie uit de bèta komt, zal ik de review daar nog even op aanpassen.

Het enige echte minpunt aan het apparaat vind ik de beperktheid die je hebt bij de Chromecast. Je kan niks veranderen, behalve de naam en de internet connectie. Mocht je Chromecast de internet connectie verliezen, dan moet je eerst weer connecten via zijn eigen wifi, de chromecast app in en opnieuw aan je netwerk hangen (installatie opnieuw uitvoeren eigenlijk). Ik had graag aanpassingen kunnen maken in de internet settings, zoals dns veranderen. Maar als het eenmaal werkt en dat doet het ook, heb je er geen omkijken naar.

Chromecast vs Apple TV
Misschien niet een eerlijke vergelijking, maar wel één die denk ik (veel) mensen gaan maken. Apple TV is natuurlijk veel uitgebreider met content, heeft een afstandsbediening, eigen interface en is alleen beschikbaar voor Apple gebruikers. Al die functionaliteit terzijde, dan blijft AirPlay over. Is het één beter dan de ander? Weet ik nog net zo niet. Als Apple een AirPlay only device zou uitbrengen, zouden ze nek aan nek gaan denk ik. Het voordeel dat de Chromecast biedt is dat die het materiaal zelf laad en afspeelt en je kan ondertussen nog iets anders opzoeken op bijvoorbeeld je tablet en je bent niet gebonden aan een Apple apparaat (wat voor mij geen probleem is :+ )

Ik ben zeer tevreden over de prestaties van de Chromecast, voor 35 euro is het echt geen miskoop en het doet wat het adverteert. Het apparaat functioneert naar behoren, alleen het is een beetje omslachtig om soms met het apparaat te communiceren. Nu is het nog wachten tot er meer apps komen die chromecast compatible zijn.

Edit: via de comments kreeg ik te horen dat Plex ook prima werkt al in Nederland (ondanks dat die niet onder Chromecast apps valt in de link)

Mijn persoonlijke geratel :)

Content aanbieders in Nederland
Wij als Nederlanders lopen helaas nog vre-ze-lijk achter als het op video content aankomt in vergelijking met Amerika. We hebben EINDELIJK Netflix ondersteuning gekregen, maar dat is nog lang niet zo uitgebreid als de Amerikaanse versie. Dat is de reden dat ik een Amerikaanse DNS heb, want ik weiger binnen de perken van ons land te blijven met het matige aanbod. En misschien interessant, DNS abonnement en Netflix of Hulu Plus abonnement kosten omgerekend evenveel in euro's als het Netflix abbo in Nederland los.

Ik heb jarenlang gedownload (usenet en torrent) en kon zo alle series bijhouden die ik wilde volgen, maar elke keer downloaden en wachten en mislukte bestanden en repareren enz enz. Ben ik nu overgestapt op de meest 'legale manier' die er mogelijk is als Nederlander, unlimited streaming via DNS! Af en toe moet ik nog wel wat downloaden, maar met de glasvezel aansluiting thuis is dat geen probleem meer.

Amerikaanse services werkend krijgen
Hoe heb ik het DNS probleem opgelost vraag je je misschien af. Nou het heeft wel wat voeten in de aarde gehad. Normaal gesproken zijn er verschillende manieren om de DNS in te stellen. Via je apparaat of een aanpassing maken in de router zelf. Zelf gebruik ik optie 1, omdat niet alles via de de Amerikaanse DNS hoeft te lopen. Maar optie 1 werkt alleen als je content kijkt op het apparaat zelf of streamt naar bijvoorbeeld een Apple TV via AirPlay. Chromecast wilt alleen de URL van je hebben en streamt dan zelf de content.

Dan moet ik maar optie 2 gebruiken dacht ik zo. Maar zo makkelijk als het klinkt is het natuurlijk weer niet... Normaal gesproken voer je de DNS in en klaar is kees. Elk apparaat dat verbinding maakt met de router (lees: 'DNS router') heeft dan de mogelijkheid om Amerikaanse content te kijken. Ik heb het netwerk thuis opgezet via de modem en daaraan een Apple Airport Express en Airport Extreme. Werkt prima, maar de Chromecast werkt net even anders dan anders. Maakt niet als je de Chromecast aan de DNS router koppelt, schijnbaar omzeilt die je eigen DNS thuis en maakt die verbinding met die van Google zelf en dan is het hele principe van Amerikaanse DNS buitenboord gegooid...

Maarrr!!!! Na enige tijd Googlen kwam ik een mooi artikel tegen dat me uit de brand heeft geholpen. Zie hier de magische link! Dit is een aanbieder van een DNS service en ze hebben het probleem getackeld (let er wel op dat je je eigen dns moet invullen en niet die van hun moet overnemen als je geen abbo bij ze hebt). Het komt erop neer dat je routersoftware nodig hebt die veel meer instellingen kan aanpassen dan normaal gebruikelijk is, namelijk DD-WRT. Toevallig had ik nog een router liggen met dat erop. Hallelujah! O-) _/-\o_ Stappen gevolgd en BAM! Alleen DNS instellen is niet voldoende, je moet zeggen dat elke verbinding via jouw ingestelde DNS loopt en niet meer over die van Google en dan werkt de Chromecast perfect zoals ik wil.

Ik hoop dat ik zo wat onzekerheid voor wat mensen heb kunnen verhelpen, als je net zoas ik bent en content over de sloot wilt kijken :*)

Heb jij ook een Google Chromecast (2013)?

Ik vind de Chromecast een verademing. Ik heb hem voor mijn vader gekocht (woon inmiddels op mijzelf) en elke keer als ik hem vertelde dat ik weer een gave film of serie had bekeken, kreeg ik gelijk de vraag.. Zet hem even op een schijfje (ja die man weet niet beter:)

Nu heb ik thuis Plex draaien en heb een (gratis) account aangemaakt Myplex en nu kan mijn vader via de google chromecast mijn gehele bibliotheek bekijken en elke film kijken die hij wilt. Dus geen gezeur meer over het op een cd'tje zetten of stickje zetten. :)
Wat een goede oplossing voor je vader! Hoe kijkt je vader via Plex? Chrome browser streamen naar de Chromecast?
Ik heb de plex app geïnstalleerd op z'n iPhone en hij hij kan dan via de plex app de films of series naar de chromecast streamen:)
Duidelijke mooie review.
Heb hem vandaag binnen gekregen. Ja de functies zijn wat beperkt nog maar ik denk dat daar wel verandering in gaat komen. Voor de prijs hoef je het zeker niet te laten in ieder geval. Krap 40¤ en hij is bij je thuisbezorgd.

Wat mij opviel is dat bij het delen van een chrome tabblad vanaf de PC hij ook gewoon de audio meestuurt met het streamen. Best netjes als je dus bijv. dumpert streamed.

Wat ik nadelig vind is dat je hem aan het stroomnet moet hangen(of USB poort van de tv) voor de power. Ik had hier niet bij stil gestaan. Het kabeltje is op zich lang genoeg om naar een stop contact te komen maar het zag er allemaal zo mooi uit op de plaatjes. Soort USB stick en derin stoppen en klaar. Iets minder mooi dus, heb zelf een 0.5m kabeltje gehaald omdat je anders zo'n enorme lus hebt tussen de USB poort van de Tv en de chromcast zelf.

Al met al tevreden en hopen op mooie apps :D
Goedemorgen.
Waar heb je het gekocht.
Je kan het via de Google Play store kopen. Komt nog wel een paar euro bovenop voor verzending.
En mocht je geen creditcard hebben (net als ik), sommige Nederlandse webshops verkopen nu ook de Chromecast. Kijk maar eens in de pricewatch.
Klopt inderdaad. Geluid word automatisch meegestuurd. Erg netjes! Ja, het mooiste zou zijn als er geen extra power nodig zou zijn, maakt het apparaat nog simpeler om ook even mee te nemen naar iemand of switchen van tv. Goede oplossing van het kleine usb kabeltje. Bij mij thuis maakt dat niet uit, heb de usb kabel uit het zicht weg kunnen werken :)

En denk dat er nog veel ondersteuning voor gaat komen, maak je daar maar niet ongerust om ;)
Plex werkt trouwens prima in NL hoor.
Oh dankje, zal het even aanpassen. Zag dat de service op je computer (deels) gratis is, maar voor de app moet je betalen. In ieder geval voor de iOS versie, 4,49 euro.
En dat is die meer dan waard, heb ook sinds afgelopen week een chromecast incl met Plex en netflix. En werkt lekker :)
Dus netflix streamen vanaf de tablet met Hola better internet werkt niet?

Das wel jammer, want bij mij werkt het aansluiten van de nexus 7 met een slimport adapter aan de receiver niet :(. Wel direct op de TV maar dat wil ik nou weer niet.

Ik wil gewoon met de chromecast mijn muziek vanuit een degelijke muziekspeler app op mijn tablet en netflix vanaf mijn tablet kunnen streamen, via een versterker :(

Het blijft allemaal nog best beperkt en volgens mij is zo'n Androidstick dan toch veel makkelijker? Of sla ik nu de plank mis?
Streamen vanaf de tablet gaat inderdaad niet werken. Wel kan je Hola gebruiken op je laptop of pc om naar de chromecast te streamen, het is nog in bèta, maar werkt vrij goed. Voor alle andere toepassingen, pakt de chromecast zelf de url en haalt die de video binnen.

Ja, een Android Stick zou voor jou misschien een mogelijkheid zijn. Is handig als je geen smartTV hebt. Weet niet hoe betrouwbaar en degelijk het is. Heb me er niet in verdiept. Ben niet zo thuis in de Android wereld :9

Op dit moment is Google Play Music de enige samen met Pandora in Amerika die muziek ondersteuning hebben voor Chromecast. Ik verwacht dat Spotify e.d. niet lang zullen achterblijven. Je kan tegenwoordig ook versterkers kopen met AirPlay en Spotify ingebouwd.

Maar zoals je in de tekst hierboven aangeeft, lijkt de Chromecast niet voor jou.
Ik ben wel een behoorlijke tijd in het bezit van een Android stick. Eigenlijk is dat gewoon een tablet zonder scherm, aangesloten op je TV.

Ik draai XBMC er op met een draadloos toestenbord van Logitech, met geïntegreerd touchpad.

Ik moet zeggen dat ik er erg tevreden over ben. Films en vooral ook series, 95% voorzien van ondertiteling gaan perfect. Je kunt hem voor ongeveer 100 euro bestellen via internet (NL) en dan hebben ze alles al voor je ingesteld. Netflix en uitzending gemist werken ook prima.

Er zit ook een airplay functie op. Who needs Apple TV!

Als ik dan zie wat de, inderdaad goedkopere, Chromecast kan, dan voel ik me voor 70 euro meer een stuk rijker. Een motor is een stuk goedkoper dan een auto, maar met je gezin kun je er niet mee op vakantie :-)
Heel mooi en uitgebreid artikel. Vraag is of je onze lezers op chromecastworld op de hoogte kan houden van je verrichtingen. Als je wilt kunnen we ook iets afspreken. Stuur dan een PB :) :)
Ik krijg regelmatig de foutmelding onder het kijken van netflix, met mijn chromecast: deze titel kan niet worden afgespeeld. Probeer het later opnieuw of selecteer een andere titel. Aip-701

Weet iemand wat hier de oorzaak van kan zijn?
Je maakt gebruik van de Nederlandse Netflix? Dit is wat Netflix zegt : https://help.netflix.com/nl/node/13815

Al gegoogled verder nog? Ik ben niet bekend met het probleem.
Deze oplossing had ik zelf ook al gevonden en dat mocht helaas niet baten. Het ligt denk ik niet aan netflix, omdat ik zonder de chromecast probleemloos series kijk.
Maar bedankt voor de moeite.
Heb je ook al geprobeerd om je Chromecast te resetten naar fabrieksinstellingen? Zoals je zelf aangeeft ligt het probleem bij je Chromecast zelf. Kan ook verder niks vinden via Google.
Heb sinds hij voor nederland verkrijgbaar is ook de chromecast. Plex op de Nas en Server.
Helaas geeft hij voor de Nas(Qnap) aan dat de versie te oud is, zie nog geen nieuwe versie hiervoor.
Op mijn server werkt plex goed. Muziek via de chromecast gaat prima, maar films/series helaas niet.
Deze lopen vast. Via XBMC rasp gaat dit wel.
Nu zou dit natuurlijk aan mijn netwerk kunnen liggen, maar hoe vindt ik dit uit.
Iemand een idee?
Heb hem nu paar dagen getest. Moet zeggen dat ik het raar vind dat er een flinke vertraging in het streamen van beeld ziet vanaf een chrome tabblad naar de TV. Kwaliteit levert ook nog eens flink in, en de vertraging is ongeveer 1,5 seconden. Dit met een 300N verbinding, gigabit LAN een de wifi router zelf staat 1M naast de chromecast.
Video streamen vanuit chrome is dus niet echt je van het.
Oh apart. Het streamen van het tabblad zelf loopt ook niet erg soepel bij mij, maar een video full screen afspelen gaat zonder problemen. Heb zelf een 100Mb/s glasvezel verbinding en router stond er bij mij ook vlak naast.
Mediabrowser heefr ook Chromecast ondersteuning. Helaas nog wel zeer onstabiel/buggy.