Sapphire HD 4830 512MB GDDR3 PCI-E Review

Harry_Sack 10 januari 2009, laatste update op 10 januari 2009, 1.639 views

Sapphire HD 4830 512MB GDDR3 PCI-E

Pluspunten

• prima prestatie
  • prima prijs, het is de goedkoopste volgens mij
  • ondersteuning voor directx 10.1 en de laatste OpenGL

Minpunten

• hoog stroomverbruik (tot 110W tdp)
  • 512 mb is goed te doen, maar 1 gb is beter
  • degenen die daar op letten, zullen de fan misschien vervelend vinden

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Ondankt het hoge stroomverbruik, dit schatje heeft maar liefst tot 110W nodig, is het een hele fatsoenlijke videokaart.
Sapphire kiest niet voor het standaard referentiemodel, namelijk voor zo'n veel te lange dubbelslotstofzuiger, maar voor een low-profile metalen koeler. Wat mij betreft is dat prima, het neemt toch wel 2 sleuven in, wat eigenlijk best standaard is voor videokaarten van tegenwoordig.
Ik ben prima tevreden met dit produkt van Sapphire.

Gebundeld krijg je een basic cd met daarop ati catalyst, drivers en de adobe reader. Veel meer heb je eigenlijk niet nodig.
Er zitten wat verloopstekkertjes en frutseltjes bij, maar niets waar je hart sneller van gaat kloppen. Daar ben ik eigenlijk ook erg tevreden over. Wat mij betreft mogen fabrikanten wel vaker een soort OEM ideaal aanhouden om hun kaarten te verkopen. De meesten gooien de doos na aankoop immers toch wel weg.

Aanbevolen wordt om een 450 W voeding te nemen, maar mijn 380 Antec EarthWatt trekt het prima.

De prestaties zijn goed en naar wat ik her en der gelezen heb over deze kaart, moet er flink wat overklokpotentieel in zitten. De RV770 videochip is namelijk ook gebruikt voor de duurdere modellen als de 4850 en de 4870.
Voor de 4830 hebben ze een en ander uitgeschakeld en wie weet kun je daar zelf op een geschikt moment mee gaan spelen. Dat wekt niet zozeer mijn interesse, want de snelheid en geluidsproduktie zijn mij prima genoeg. Wat als nadeel genoemd wordt in de reviews, is dat de geheugenchips geen koeling krijgen.

Onder GTA IV werkt alles als een zonnetje op 1280x1024, helaas kun je de textures dan alleen op medium kwaliteit zetten, maar dat is nog steeds behoorlijk scherp en vlot weergegeven.

Mijn conclusie over deze kaart luidt: Prima kaart, prima prijs, veel mogelijkheden als je daar iets mee wil doen.
Het nadeel wat ik tot dusver kan vinden: jammer van het stroomverbruik en misschien doe je er goed aan om in een 1 gb kaart te investeren als die uitkomt.

Bijgaand heb ik wat geleende plaatjes gepost van http://www.phoronix.com/s...tem=sapphire_hd4830&num=1

• gigabyte ga-p35-ds3r, E8400
  • GeiL 4 gb ddr2 4-4-4-12 blackdragon geheugen
  • samsung SyncMaster 2223NW
  • microsoft toetsenbord
  • optisch muisje
  • Antec New Solution NSK4480 EC (380W)
  • Windows XP

Heb jij ook een Sapphire HD 4830 512MB GDDR3 PCI-E?

Ik review bleek dat een HD4850 amper baat had bij 1GB. Soms zelfs een lagere performance had. Gewoon puur omdat het geheugen niet snel genoeg is.

Bij de HD4870 is het een heel ander verhaal die laat 5-25% verbetering zien. Dus bij een HD4830 zal 512 MB extra ook niet veel uitmaken.
dat je alleen de textures op midelmaat kan zetten komt door GTa4 zelf en niet door je videokaart Gta4 is een slechte console pc poort.
verder kon je best wat bencharks draaien en je temperatuur in idle en load melden.
Ja, ik vind dit wel een interessante kaart, was wel benieuwd naar de prestaties... Hier kan je uiteindelijk precies helemaal niets mee. Behalve lezen dat jij het een goede kaart vindt voor een goede prijs, wat natuurlijk twee volledig subjectieve termen zijn. Gooi er wat benchmarkjes bij! :) Verder is de opzet van je review prima, er missen alleen feiten.
Mooi om te weten dan een 380W voeding dit al trekt. (a merk)
Een vriend van mij had op dezelfde voeding een HD4850 aangesloten (op mijn advies :9 ) en zijn voeding heeft er de brui aan gegeven. Dit gebeurde echter niet direct! Dus het kan zijn dat deze voeding er alsnog mee kapt.
benches en temps zouden leuk zijn.

Verder: Sapphire gebruikt wel het standaardreferentiemodel voor de koeler (die dubbelslot is enkel bij de 4870 (X2)). Die 1GB heeft niet veel zin als je niet op een resoluties speelt van onder die van een 24" scherm. Een foto van de kaart zelf zou ook leuk zijn :).
"512 mb is goed te doen, maar 1 gb is beter
degenen die daar op letten, zullen de fan misschien vervelend vinden
"

waar baseer je dat op? Ik vind het erg uit de lucht gegrepen, want zelfs de top kaarten kunnen best af met 512 MB. Overigens zul je van 1 GB pas wat merken met een reso van 2550x1600 of meer.

edit: beetje spuit 11 (had over zin van Nickvds gelezen)

[Reactie gewijzigd door JanvD op 11 januari 2009 14:25]

En... betekent een TDP van 110w ook meteen dat hij constant 110w verbruikt? Je laat je teveel gek maken door wat je leest. Mijn HD4850 @ overvolt haalt dat niet eens in de praktijk.
zou wel mooi zijn als er ook een foto van de videokaart zelf bijzit :P
zal nog geen sterren geven, maar er si nog wel het 1 en ander te verbeteren.
Ik heb expres geen benchmarks toegevoegd, want dat zou wellicht een verkeerde weergave geven van de prestaties. Ik heb 'm namelijk zo omgewisseld voor mijn oude radeon x1950 pro en de detonator drivers opnieuw geinstalleerd. Bovendien draait mijn systeem nog met windows xp, dus dat is per definitie zonder directx10.1

Voor degelijke en betrouwbare cijfers, zou ik even een kijkje nemen bij de buren op hardware.info : http://www.hardware.info/...ATI_Radeon_HD_4830_test/3
Ok, toch maar een herinstallatie overwogen en gekozen voor vista 64 bit home ed.
Bij deze de score van de laatste 3dmark2006 ,

Mijn systeem
3DMark Score 10734 3DMarks

(dat komt neer op een verouderende middenmotor)

[Reactie gewijzigd door Harry_Sack op 13 januari 2009 20:08]