Asus Eee PC 900 Review

ArnieNFW 15 februari 2010, 6.396 views

Asus Eee PC 900

Pluspunten

• Klein, klein & klein. Zeer goed (helder) scherm, 1024pixels breed. WIFI, geluid prima. Redelijk toetsenbord. Prima multitouch touchpad (voor een touchpad).
  • De gewone (kantoor) applicaties zijn redelijk goed te doen.

Minpunten

• Geen bluetooth. Celeron processor (niet echt energiezuinig). Als hij uit staat gebruikt hij toch stroom. Werkend op batterij niet op 900Mhz te zetten

Let op: dit is een review van de ASUS EEE PC 900 16G - XP. Helaas staat deze niet apart in de pricewatch vermeld, maar het is wel een andere uitvoering dan andere 900's.

Algemene beoordeling
De ASUS EEE 900 is een 8,9" systeempje, mini-laptop, netbook, sub-notebook, UMPC, geef het beesje maar een naam. Ik heb deze 2e hands op de kop getikt van een mede-tweaker. Een gewone HP laptop heb ik al, dus ik had wat specifieke eisen. Belangrijk was dat hij uiteraard klein was, wel een schermpje had met horizontaal minimaal 1024 beeldpunten en ik wilde ook een systeem met een SSD. Ik heb lang gewikt en gewogen, maar de MSI WIND maar ook de ASUS EEE PC 1000 series vond ik of te duur, of al weer te groot worden. De 2G en 4G vielen af vanwege de 800 pixels horizontaal.

Uiteindelijk is het dus 2e hands een EEE PC 900-16G geworden. Deze komt waarschijnlijk uit een deal die je bij een nieuwe breedband aansluiting krijg. De 16G is naar mijn mening niet veel te vinden. Het enige review wat ik heb kunnen vinden is vrij negatief over de trage (16G) SSD die hierin zou zitten.

De specs:
Celeron M 353, 630MHz op batterijen, 900MHz op netstroom.
1GB aan RAM (2GB in bestelling)
16GB aan SSD, SD(HC) slot beschikbaar (16GB in bestelling), is andere fysieke schijf
Touchpad (multitouch!) met links & rechtse muisknop
Links RJ45 (Ethernet, 10/100MBps), Speaker & Microfoon aansluiting, 1xUSB
Achter: Voedingsplug, batterij (in mijn geval een 5200mAh model, wil nog wel eens verschillen)
Rechts: slot-gat, VGA-connector, 2x USB, SD(HC) slot
Voor: ledjes voor AAN (groen), battery-low (knipperend fel oranje), Drive (groen), WIFI (Blauw)
Scherm: 1024x600 met LED backlight. Is een zeer helder scherm.
Bovenaan scherm: 1.3Megapixel webcam
Tussen scherm & body (op scharnier, zeg maar): aan/uit knop
Toetsenbord: Heeft vrij normale layout. Uiteraard een speciale FN toets, waarmee bv geluid uit/harder/zachter gezet kan worden, WIFI aan/uit, Scherm helderder/donkerder, Slaapstand. Numlock. Je moet er van houden, een klein toetsenbord. Ik kan er redelijk op typen maar sla regelmatig de verkeerde toets aan. Het enige irritante is dat naast de /? toets niet de shift toets zit, maar het pijltje omhoog. De eerste weken sloeg ik daar regelmatig verkeerd.
Onderop: luikje voor SSD en Geheugen. Speakers (Stereo)
Er zit geen bluetooth op!

Diverse configuraties EEE PC 900
De eee 900 is in verschillende config's gemaakt. De versie met XP had een SSD van 4GB en 12GB. De linux variant was 4GB en 16GB. De besparing in kosten voor linux (vs WIndows XP) leverde een grotere SSD op, werd gezegd. Ook is er een 900HD versie (mij onbekend). En deze 16GB. Dit betekend in dit geval dat er nog een slot voor een SSD vrij zou moeten zijn (niet gecheckt, onbelangrijk voor mij).
De 16GB zou erg langzaam zijn. Ik zal dit zelf nog een keer testen en de resultaten hier publiceren. Ik heb geen ervaring met andere modellen, maar ik heb geen last van deze zogenaamde traagheid.

Batterijk / batterijduur
De batterij is een 5200mAh model. In combinatie met de Celeron levert me dat een paar uur op. Ik kan niet specifiek aangeven hoe lang, heb er nooit een timer bijgehouden want ik gebruik hem in de trein, zet hem in de slaapstand als ik moet overstappen, uit als ik op werk ben. En hetzelfde weer op de terugweg.
2,5 uur kan makkelijk. Wat jammer is, is dat als het lampje battery-low begint te knipperen (fel oranje, niet te missen) je gemakkelijk nog 20-30minuten haalt.
Belangrijk is te weten dat de EEE 900 serie last heeft van een (hardware) bug op het moederbord; hij lekt stroom als hij uit is. Mensen met een 900HD zeggen dat dat model er geen last van heeft.
Het schijnt tochwel ergens tussen de 20-30% per dag. Omdat ik hem elke dag gebruik en 's nachts oplaad, merk ik het niet. Maar toch.... jammer dat deze fout er in zit.

Uiterlijk
De UMPC is zoals gezegd vreselijk licht & klein. ASUS levert er een berschermingstas bij. Vrij dik, zwart schuimmateriaal. Die wordt gemakkelijk wat vies, maar is wel erg handig en zorgt voor de nodige bescherming in de (rug)zak.
Ik vind wit niet mooi, maar dat is voor mij volstrekt onbelangrijk.

Software
Ik heb hem dus met een officiele XPHome versie (licentie sticker aan de onderkant, snel fotograferen wat hij slijt snel). Ge´nstalleerd met Opera, JAVA, Zonelabs Free Firewall, Office XP (W/E/PP), geen swapfile paar kleine utilities geeft dat me nog 11,5GB vrij (de 16GB wordt als 15GB aangegeven in de file explorer).

Gebruik / Snelheid
Ik vind het gebruik ronduit verbazingwekkend. Met 630MHz is het met de gewone dingen prima werken. Ik heb overigens geen virusscanner. Je moet alleen niet teveel tegelijkertijd doen, dan wordt het zwaar irritant.
Windows start verbazingwekkend snel op. Als je Word opstart, staat het hoofdscherm erop voor je Amsterdam kan zeggen, ongelooflijk snel (zelfde geldt voor Excel en Powerpoint). Opera gebruikt veel geheugen; helemaal lekker vind ik die niet werken maar zonder virusscanner kies ik liever hiervoor dan IE. Overigens: het werkt wel, laat dat duidelijk zijn.
MSNen doe ik bijna niet, maar toch even de webcam ermee uitgeprobeerd. Op 630MHz (batterij) staat de cpu nagenoeg op 100%. Kwaliteit CAM is prima.

WIFI
Kwaliteit van de WIFI verbinding (adapter) is hetzelfde als mijn andere Toshiba, HP, Lenovo, PSP, WII aparaten; dat wil zeggen: prima. Ik heb met 2 lagen gewapend beton ertussen nagenoeg altijd een ZEER GOED verbinding, soms een GOED. Ook hier lees je veel verschillende verhalen. Verbindingen die niet meer bijkomen ed. Op mijn configuratie geen enkel probleem. Maar ik heb deze overigens wel meestal uit staan.
Update: Ik merk overigens wel dat als ik hem uit de slaapstand haal (WIFI aan bij het erin gaan) ik wel eens WIFI uit-aan moet zetten. Dat gaat overigens met een FN-knop erg makkelijk.

Scherm
Ik heb de helderheid van het scherm (volgens het menuutje waar ik het mee in kan stellen) op iets van 25-30% staan en toch is het scherm nog helder genoeg om het bij burolampen/treinlicht te lezen. Overdag ook (niet in fel zonlicht). Uit reviews gelezen dat dit scherm erg goed is vergeleken bij andere UMPC's. Ik kan dat alleen maar beamen.
Ik ben blij dat ik dus 1024px horizontaal heb, de 600 vertikaal .... tja, het moet ergens vandaan komen, hŔ? Ik heb er geen last van, in ieder geval.

Touchpad
Ik heb al een aantal laptops (gehad) en allemaal hadden ze een touchpad. Deze is minimaal even goed als de duurdere die ik gehad heb van IBM, Lenovo, DELL en HP. Hij is multi-touch, heel erg handig is dat je dus met 2 vingers naar beneden strijken, je naar beneden scrolt. Er zijn er nog meer, maar ik ben ze vergeten (heb ze dus kennelijk niet nodig). Een losse muis is en blijft handig. Moet zeggen dat ik in het begin in de trein nog wel eens een muis pakte, maar nu alleen maar met het touchpad werk. Het werkt zoals gezegd prima voor een touchpad.

Overclocken
Er is een EEECTL utility te vinden, waarbij je eea kan overclocken. Het programma crashed bij mij. 900MHz op de batterij lukt niet. 830Mhz (tussen 630 en 900 in) heb ik verder niet geprobeerd.
De spanning van de batterij is 7,2Volt en de voeding (30watt) levert 12Volt. Kennelijk staat er wat hardware op een lage spanning, die hoger moet als hij op 900MHz draait.
Ik vind het niet boeiend. De ATOM CPU was in dit opzicht beter geweest, maar de prestaties onder load zijn gelijk. De ATOM CPU was ook een stuk duurder (2e hands & Nieuw).

Filmpie kijken
Ik heb wat fimpjes geprobeerd met VLC player. Divx, MPEG2, het gaat goed. Op batterij houdt het niet over, maar het kan. Het geluid via de speakers (onderop weggestopt) is veel meer dan ik er van had verwacht, maar koptelefoon is natuurlijk ook prima.
Update: Ik heb even naar de CPU gekeken terwijl ik naar een MPEG2 stream uit een SVCD (dus geen hoge bandbreedte): op 230V ongeveer 2-8% CPU. Op batterij ongeveer 8-12% schommelend. Vrij netjes dus (was me niet eerder opgevallen). Windows of fullscreen, maakt nauwelijks uit. Wat dus wel zo is: als je gaat schakelen naar andere programma's dan gaat alles even (tijdelijk) schokkerig.

Gamen
Tja... ik heb de spelletjes als Dune2 en Dune2000 geprobeerd, en dat gaat perfect. De 3d-shooters, daar is dit systeem niet voor bedoeld, alhoewel je op internet nog wel eens leest dat er redelijke FPS gehaald worden (8-25).

Persoonlijke conclusie
Ik ben verliefd op mn ASUS EEE PC 900-16G XP. Had het jaaaren eerder moeten doen :-)
Hij (ehhhh, moet ZIJ zeggen natuurlijk) doet meer dan ik verwacht had, maar let op: ik had dus lage verwachtingen. Ik mis bluetooth, om in de trein via mn mobieltje te kunnen internetten, maar dat kan alsnog via adapter. Word/Excell ed: perfect. Internetten: geweldig. Simpele games: perfect.

EDIT

Accessoires
Na een kleine 2 maanden in gebruik te hebben, heb ik mijn machientje geupgrade met de volgende zaken:
- 2GB (corsair VS2GSDS667D2 G)
- 16GB (KINGSTON SDHC class 4 - SD4/16G)
> Ivm nogal wat in forums (fora?) gemelde problemen, heb ik deze gekozen door de memory-wizards op het internet te volgen. Genoemde memories worden dus gegarandeerd door de fabrikanten.
- Extra oplader (een aanrader, zie foto, Lader bij DealExtreme)
- Vinger-muis, makkelijk voor in de trein (zie foto, Vinger-muis bij Dealextreme, Vinger-muis draadloos).

Op het ogenblijk gebruik ik Microsoft Visual Basic 2008 Express erop: werkt perfect!!

Mocht je vragen hebben, stel deze dan vul ik het review aan.

Heb jij ook een Asus Eee PC 900?

Het lekken van de stroom kan ik makkelijk verklaren, als hij uit staat dan staat er op het moederbord nog gewoon stroom. Helemaal uitzetten kan dus niet.

Wat wel handig hieraan is dat je een gsm kunt opladen via usb terwijl de eee pc gewoon uit staat. Op de usb poorten staat ook gewoon stroom namelijk, zelfs als deze helemaal uit staat. Ik ken nog geen pc die zoiets heeft. Het is een hele nette review :)
Allereerst: goede review, maar even een reactie op een reactie ...
"als hij uit staat dan staat er op het moederbord nog gewoon stroom"
Je bedoelt dus dat er spanning op staat en dat er dientengevolge stroom loopt. :+ Volgens mij wordt er op een LTS al met de paplepel ingeslagen dat spanning STAAT en stroom LOOPT. Basiskennis voor een tweaker, dunkt mij ... 8)7

[Reactie gewijzigd door hatross op 15 februari 2010 10:16]

Op het net en ook op het forum van tweakers wordt het echt als een bug omschreven. Op zich kan het -vind ik- ook niet, batterij-leegloop met ca 20% per dag als hij uit staat.
mijn pc doet dat ook, en das nou niet iets wat handig is ofzo. mijn G15 staat bijvoorbeeld altijd aan :?
Wake on USB, Wake on Lan uitzetten in bios
Wie trouwens alle tyouchpad-gestures wil weten, kan deze link bekijken:

Ik heb dezelfde hardware sinds een jaar; een 16 GB linux EEE900 die ik zelf omgeknutseld heb naar XP. ook nog 2 GB erin gestopt.
Heerlijk klein portabletje; ik kom net terug van een maand vakantie in Maleisie (gewoon in de rugzak meegesleept) en daar heeft ie goede diensten bewezen, voor tekstverwerking en internetten. Ook thuis in de slaapkamer gebruik ik 'm dagelijks.
Maar minpunten zijn er ook:
- de batterijduur is wel erg kort; met wifi aan haal ik de twee uur niet meer.
- hij is traag zodra de schijf gelezen of erger nog, geschreven moet worden. bij windows- of virusscanners updates is-ie tijdelijk nagenoeg niet bruikbaar.
Een beter scherm is kleurweergave en resolutie had voor foto's bekijken/editten welkom geweest.
Voor de €300,- die ik toen betaalde (was een van de eerste netbooks na Asus'7 inch) was het oten een prima koopje, inmiddesl krijg je voor dat geld veel meer.
Maar als goedkoop portable tweede masjientje voldoet ie nog best leuk.
Leuke review, wist niet dat deze versie van de eee er ook was.

Als je wil proberen kijk dan welke FPS je haalt bij de spellen die ik heb getest op mijn eee pc 1000h. in mijn review staan welke spellen het zijn. Ik ben zeer benieuwd of de 900 die spellen ook enigzins trekt.

in het geval je de moeite wil doen natuurlijk ;) maar ik ben best wel nieuwsgierig naar de prestaties.

nog een paar suggesties voor spellen op de 900:
- gta 2
- red alert 1 eventueel 2
- quake 1 & 2 & 3
- heroes of might and magic 3 & 4 (als het je ding is natuurlijk)

[Reactie gewijzigd door bjhansma op 10 januari 2009 21:11]

Ik kan me helemaal vinden in je bespreking ! Laat vooral ook weten of die 1GB extra RAM-geheugen wat uitmaakt, want daar ben ik misschien ook wel in ge´nteresseerd voor mijn 12GB-versie.

PS: een laptop is weldegelijk mannelijk en dien je dus met "hij" te beschrijven :) .
Goeie review..

@ ponzi,, als arnieNFW niet homofiel is, dan lijkt het me dat hij op een zij verliefd is :9
Iemand die het snapt :-)
Hoi,
Ik ben ook een bezitter van een EEE900 maar dan de linux variant.
Ik heb XP er op geinstalleert en heb ook dat batterij probleem.
Het schijnt op te lossen kunnen worden met een andere batterij als ik me goed herinner.
Die bug zit echt niet in de 900HD versie. Ik kan 'm gewoon na 2 weken niet gebruiken aan zetten en dan ben ik misschien 7-10% kwijt (na 2 weken!).
Daarnaast kan je je EeePC opsturen naar Asus en krijg je een nieuw moederbord. Probleem opgelost dus.

Trouwens, GTA2? GTA Vice City draait zelfs prima op de EeePC900. Wel eventjes de adapter erin, op 900MHz draait het beter dan op 630MHz.

Heb onlangs ook weer eens Battlefield 1942 uit de kast gepakt en geinstalleerd. Dat draait ook perfect !! Ik weet nog wel dat ik daar vroeger op m'n P3 nog een aparte videokaart voor moest kopen, omdat het anders niet goed werkte.

Wat betreft de negatieve eigenschappen... als je BT mist en geen Celeron wilt, gewoon een 901 of 'hoger' kopen.

Ben nog steeds in m'n nopjes met de EeePC, met een muis met USB nano receiver erbij past hij nog in de sleeve, maar wel wat lastiger, al is zo'n nano receiver weer prima want die hoeft er dus eigenlijk nooit uit. Prima apparaat tegen een leuke prijs.
Genoeg mensen die hun EEE naar asus hebben gestuurd en daarna nog steeds het probleem hadden. Het is gewoon een bug, niet iets kapot oid.
ik draai vice city nog net op 1000h op 1,8 ghz met 2 gb ram. had ik niet verwacht dat die op 900 draaide. lijkt me niet dat die een fatsoenlijke framerate haalt of wel.
Er was hierboven een vraag of 2GB beter werkt dan 1GB. Een lastige vraag; niet door mij gecontroleerd door benchmarks ed.

Maar gezien het feit dat ik de swapfile uitgezet heb (SSD) en ik wat grotere applicaties wilde draaien (VB 2008 Express) dacht ik dat het verstandiger zou zijn.

Punt is.... nu heb ik de IDE openstaan, klein projectje geladen. MSDN help openstaan. Explorer. Zonealarm firewall etc etc, En nog is er 1,5GB over (ram). Dus is het echt nodig...daar twijfel ik dus nu aan. Maar ja, het gevoel speelt ook een beetje mee.

---------------------

Om niet ook nog eens de bluetoothstack te hoeven te laden, heb ik voor in de trein dmv een USB kabel internet via mijn Blackberry Blold aan de gang. Dus wired, niet wireless.

[Reactie gewijzigd door ArnieNFW op 20 februari 2009 15:25]