Wavemaster MX-3+ Review

h2s 28 maart 2014, laatste update op 2 april 2014, 892 views

Wavemaster MX-3+

Pluspunten

• Strak en eenvoudig design
  • Zeer goede geluidskwaliteit voor deze prijsklasse
  • Uitstekende afstandsbediening
  • Lange kabels voor satellietluidsprekers en afstandsbediening

Minpunten

• Meegeleverde geluidskabel aan de korte kant
  • Middentonenweergave bij lage volumes kan net iets beter
  • Regeling voor bas en hoge tonen achteraan subwoofer

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4
Opgelet: deze review gaat over de 2de generatie van de MX-3+!
De set die hier is afgebeeld is de 1e generatie. De 2de generatie ziet er licht anders uit en bevat een aantal verbeteringen zoals een versterkte hoofdtelefoonuitgang.

Ik was toe aan een nieuwe 2.1 speakerset voor de pc in de prijsklasse tot 60.
Na verschillende sets van oa Logitech (z323, z523), Creative (T3300) en Edifier (M3200) te vergelijken waagde ik een gokje en koos ik voor een speakerset van het mij tot dan onbekende merk Wavemaster: de MX3+.
Op papier een veelbelovende speakerset voor een goede prijs, met hoofdzakelijk goede reviews.

Featureset
Bij het openen van de doos valt meteen op dat dit een zeer complete set is:
  • 2 satellietluidsprekers van 10W, met vaste kabel van 3m
  • Houten subwoofer van 30W, met regeling voor bas en hoge tonen
  • Bedrade afstandsbediening met aan/uit stand, volumeregeling, versterkte hoofdtelefoonuitgang en geluidsingang voor mobiele apparaten
  • Geluidskabel 3.5mm jack naar 3.5mm jack met lengte 1,5m
  • Adapter van 2 x RCA naar 3.5mm jack voor het aansluiten van een DVD speler, spelconsole, ...
Met een totaal van 50W heeft deze set opmerkelijk meer vermogen dan speakers van Logitech en Creative in deze prijsklasse. Benieuwd of dit zich ook vertaalt in de geluidskwaliteit.

Bouwkwaliteit en afwerking
Hier kan ik heel kort over zijn. De bouwkwaliteit is gewoon goed. Niet meer, niet minder. De subwoofer is in hout, de satellietluidsprekers in plastic. Precies wat je kan verwachten in deze prijsklasse.
De afstandsbediening is uitstekend en handig in gebruik. Deze heeft ook een goed gewicht zodat hij mooi op zijn plaats blijft.

Vormgeving en installatie
Strak zwart design. Voor mij zeer geslaagd. Het frontpaneel van de satellietluidsprekers kan verwijderd worden naargelang je voorkeur. Laat je echter niet misleiden: dit zijn wel degelijk 1-weg luidsprekers. De tweeter en tube onderaan zijn niet echt, maar hebben een puur esthetisch doel.
De satellietluidsprekers kunnen eventueel aan de muur gehangen worden.

De installatie is eenvoudig en de vaste kabels zijn met 3m langer dan gebruikelijk. Een groot pluspunt. Dankzij de 3m kabels kan je de satellietluidsprekers plaatsen waar je wil en ook de kabel van de afstandsbediening is ruim lang genoeg.
Het is voor mij dan ook onbegrijpelijk dat de meegeleverde geluidskabel maar 1,5m is. In veel gevallen te kort om de subwoofer netjes in een hoek te zetten. Een gemiste kans en dus ook een ster minder. Gelukkig is het een losse kabel en kan je dus een andere, langere kabel gebruiken.
Met de meegeleverde adapter kan je ook een aparaat met RCA uitgang aansluiten (DVD speler, spelconsole,...)

Geluidskwaliteit muziek/films/games
Ik ben zeker geen audiofiel, maar deze set is dan ook niet bedoeld voor audiofielen. De geluidskwaliteit is gewoon goed en dat voor zowel muziek, films als games. Het is wel noodzakelijk om even met de regeling voor bas en hoge tonen te spelen totdat je de juiste balans hebt gevonden, maar dan levert de MX-3+speakerset een uitstekende geluidskwaliteit voor zijn prijs. Alleen jammer dat de regeling voor bas en hoge tonen achteraan de subwoofer zitten en niet op de afstandsbediening.

Dankzij de 50W gaat deze set ook hard genoeg en ook bij hoge volumes blijft de klank zuiver.
Ook de geluidskwaliteit via de hoofdtelefoonaansluiting is uitstekend. De 2de generatie heeft een versterkte hoofdtelefoonuitgang en daarmee heeft Wavemaster het grootste probleem (volgens reviews die ik las) van de 1e generatie van deze speakers weggewerkt.

Midden- en hogetonenweergave
Eens je met de regelknop achteraan de subwoofer de juiste balans hebt gevonden is de hogetonenweergave uitstekend.
De middentonenweergave is ook goed, zeker bij midden tot hogere volumes. Bij lage volumes komen de middentonen niet altijd goed tot hun recht, afhankelijk van het muziekgenre. Maar storend is het zeker niet.

Basweergave
Voor wie van een Creative en zeker van een Logitech set komt is de basweergave even wennen. De speakersets van deze merken hebben vaak een zeer sterke basweergave, zelfs op de laagste stand. Op de hoogste stand krijg je dan extreme basweergave die vaak overstuurd klinkt bij hoge volumes.
Dit is volkomen anders bij de Wavemaster MX3+. De basweergave is veel meer gebalanceerd. Op de laagste stand levert de subwoofer nauwelijks enige bas. Op de middelste stand heb je een mooi gebalanceerd geluid. En op de hoogste stand krijg je stevige portie bas voorgeschoteld, maar minder dan bij Creative en Logitech sets.
Voor de bassheads onder ons dus misschien niet de beste keuze, maar voor mij persoonlijk perfect aangezien bij vorige sets de basweergave toch bijna altijd op de laagste stand stond.

De adviesprijs is 59,95. Een correcte prijs voor dit product. En als je even zoekt kan je deze zeker nog wat goedkoper vinden. Het moeilijkste zal zijn om de Wavemaster MX-3+ te vinden. Deze set van Duitse makelij is namelijk moeilijk te vinden in de benelux.

De Wavemaster MX-3+ is een uitstekende en zeer complete set voor een aantrekkelijke prijs. Ondanks een paar kleine minpunten toch een van de betere in zijn prijsklasse. Een aanrader dus.

Heb jij ook een Wavemaster MX-3+?