Specificaties 5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Huawei Ascend G700 Zwart Review

crashdummy 27 maart 2014, laatste update op 30 maart 2014, 1.805 views

Huawei Ascend G700 Zwart

Pluspunten

• Snelheid (quad core) processor
  • Formaat
  • Dual Sim (dus geen meerdere telefoons meer nodig).
  • Accu standby tijd
  • Reactiesnelheid
  • Prijs kwaliteit verhouding
  • Uitbreidbaar geheugen
  • 3 Jaar garantie

Minpunten

• Bedieningsgemak stock installatie, bijvoorbeeld zonder appdrawer en zonder pulldown menu met laatst gebruikte programma's.
  • Camera (lichtgevoeligheid & scherpstelsnelheid, deels softwarekwestie)

Sinds een paar weken heb ik de Huawei Ascend G700 in gebruik, na jaren trouwe HTC gebruiker te zijn geweest.

Ter illustratie een klein beetje informatie over mijn telefoongebruik:
Mijn laatste, een zakelijke Desire S, heb ik geroot, Android 2.1 vervangen voor dualboot 4.04 & cyanogenmod Android 4.x (even vergeten) + overclock). Uiteindelijk beviel de officiŽle update naar 4.04 + Sense 3.6 het beste, dus heb ik die als enige erop gelaten. De overclock deed te weinig, dus die heb ik er weer afgehaald. Daarvoor had ik al HTC en Qtec's uit het Windows Mobile tijdperk, die ik voorzag van uiteenlopende software met 'oneindige testperiodes' e.d. :)

Van de G700 vallen de reactiesnelheid, bestendigheid tegen stuiteren en leesbaarheid van het scherm allemaal zeer mee. De accu en het energieverbruik ben ik ook content mee, evenals met de nauwkeurigheid van de gps en de snelheid van signalen vinden van zowel gps als Wifi.

Wat ook een groot positief punt is, is de prijs: Voor wat het is, is § 200 al goedkoop, maar ik heb hem gratis ontvangen bij een i.m.o. goedkoop 1 jarig abonnement. Via de cashback heb ik zelfs § 50 toe gekregen en het (onbeperkt bellen) abonnement valt niet duurder dan een sim-only en zelfs goedkoper dan rechtstreeks bij de provider te krijgen.

Ook bijzonder voor een midrange toestel is 3 jaar garantie. (Wel is mijn aanvraag met digitale foto van de streepjescode afgewezen en moet ik echt een stuk uit het doosje knippen om per snailmail te versturen. Grumpf.)

Qua verpakking: Lekker down to earth. Het doosje is precies even groot als de telefoon en het zit vol met een ladertje, een headset en een boekje. Geen piramide, geen glitter & glamour, maar gewoon een doos. In de juiste maat, dus zo klein mogelijk. Doos open = zegel verbreken.

Over het bedieningsgemak direct uit de doos kan ik duidelijk zijn: Ten opzicht van HTC Sense schiet het ernstig tekort. Echter is alles in Android customizable, dus als je eerst de MIUI appdrawer (gratis, open source, fijn en stabiel) installeert en daarna je eigen orde schept in de diverse desktops, voldoet het al beter. Standaard is het toestel voorzien van een root security lock en dit moet je laten zitten voor de 3 jaar garantie. Cyanogenmod en andere custom roms zijn hierdoor niet (zomaar) mogelijk.

Edit met dank aan njitter: Huawei communiceert niet eenduidig over dit onderwerp, maar in feite behoudt een succesvol geroot toestel zijn garantie. Als het toestel tijdens het rooten echter de geest geeft, vervalt de garantie. Link naar waar Huawei dit toezegde.

Het standaard Huawei toetsenbord vind ik niets toevoegen t.o.v. stock Android, zelfs minder goed. Ook hierin wint HTC Sense, zelfs van Android stock, doordat leestekens sneller gevonden zijn, woorden sneller correct worden aangevuld en de kleur van de toetsen de leesbaarheid vergroot en het gebruik prettiger maakt in mijn ogen.

Het toestel is eigenlijk te groot om te kunnen unlocken met 1 hand vanuit standby met codebeveiling of vectorbeveiliging. Dit is misschien universeel voor 5" toestellen, maar het is wel wennen. Een sms-duim ga je in elk geval niet kunnen krijgen, want je moet gewoon met 2 handen werken.
De camera, tsja, die voldoet aan de verwachting: Het is niets om over naar huis te schrijven, hij doet het en voor wat je mag verwachten best aardig. Met name bij een filmpje maken is er sprake van traagheid met scherpstellen, bijvoorbeeld bij (langzaam) bewegend beeld. Kon beter, kon slechter. Met de fotokwaliteit ben ik wel aardig content, hoewel een lens met een iets grotere hoek misschien praktischer zou zijn op een telefoon.

Tot slot is Huawei nog best een beetje een gimmick, waardoor meerdere mensen het toestel even wilden vasthouden en bekijken, inclusief de directeur van een bekende TelCo! Het apparaatje trekt volgens mij meer bekijks dan een Samsung of een iPhone. Doet mij niks, maar niet elke lezer is een Ťchte tweaker. :)

Heb jij ook een Huawei Ascend G700 Zwart?

Je hebt nog steeds garantie bij rooten:

"Het toestel blijft zijn garantie voorwaarden houden mits, tijdens het rooten proces, het toestel niet defect is geraakt.

met andere worden, als u het toestel gaat rooten en het proces is succesvol voldaan, dan behoudt u verder de garantie voorwaarden van het product.

Is het rooten proces niet succesvol afgerond en raakt het toestel hiermee defect, dan verliest u bij deze de garantie van het product."

Zie http://goo.gl/QEKdtS
njitter, bedankt!

De url die direct leidt naar het artikel bevindt zich tevens hier en sinds zojuist tevens in het reviewtje.

[Reactie gewijzigd door crashdummy op 30 maart 2014 07:12]