Canon PowerShot A720 IS Zilver Review

Haan 11 januari 2009, laatste update op 11 januari 2009, 1.455 views

Canon PowerShot A720 IS Zilver

Pluspunten

• 6x optische zoom
  • Veel instellingen mogelijk
  • Lens verwisselbaar

Minpunten

• Laden flits duurt beetje lang
  • Beeldkwaliteit zou beter kunnen

Snelheid en automatiek Score: 4
Batterijduur Score: 5
disclaimer
Allereerst even deze disclaimer:
Ik ben een digitale camera n00b en doe alleen maar 'point & shoot' foto's maken. Deze review is dus ook vanuit dat oogpunt geschreven. Verwacht dus geen hoogstaande technische analyse en termen. Als je daarin bent ge´nteresseerd kan je hier een uitstekende en zeer uitgebreide review vinden die ik tegenkwam bij het zoeken van wat extra informatie voor deze review. :)

In juni deze camera gekocht voor de verjaardag van m'n vriendin. Deze was op dat moment in de aanbieding voor maar 155 euro, waarvan ik nog steeds denk dat het een foutje geweest moet zijn, aangezien de prijs meestal rond de 200 euro ligt. (ik heb de prijs/kwaliteit verhouding dan ook op het hogere bedrag gebaseerd, anders had ik daar een 'zeer goed' als beoordeling gegeven. De beslissing om voor dit model te gaan is wel gebaseerd op de lage prijs, anders hadden we zeer waarschijnlijk een goedkoper model genomen, zoals de A570 die ook ongeveer rond de 150 euro kost)

We hadden deze camera dus uitgekozen omdat deze veruit de meeste features bood voor de prijs. Ik ben uiteindelijk wel degene die serieus naar de features heeft gekeken, als het aan m'n vriendin had gelegen had ze gewoon een willekeurige roze camera genomen ;)

Beknopte specs
  • SD geheugenkaart
  • Beeldstabilisatie
  • Gezichtsherkenning
Goede eigenschappen
Belangrijke pluspunten aan deze camera vind ik de 6x optische zoom en het gebruik van SD geheugenkaartjes, dat is een stuk goedkoper uitbreiden dan xD kaartjes voor toestellen van Olympus, of de MS kaartjes van Sony. Dat is ook de belangrijkste reden geweest om niet voor een camera van dat merk te gaan, omdat ik sowieso nog een 2GB SD kaartje had liggen. (al worden geheugenkaartjes van alle soorten natuurlijk steeds goedkoper. Maar op dat moment ging het wel om een paar tientjes die je dan weer extra uit zou moeten geven).

De camera heeft verder een hoop mogelijkheden qua instellingen (landschap, portret, dieren, nacht, etc), maar daar maken wij eigenlijk geen gebruik aan. Maar als je het wel leuk vind om controle over de instellingen te hebben, is het goed om te weten dat dat kan ;)

Nog een feature die ik nooit zal gebruiken, maar de camera wel onderscheidt van andere camera's is dat je er ook andere lenzen op kan zetten. Voor zover ik weet zijn er in ieder geval een groothoek lens en telelens. Ik heb wel even getest hoe je de lens verwijderd, dat is vrij eenvoudig te doen.

Wat ik erg fijn vind, is dat de camera bijna direct klaar staat als je hem aanzet om een foto te maken. In vergelijking met een eerder toestel dat we hadden (type koelkast en goedkoop merk) die daar iets van 10 seconden over deed absoluut een verademing. Die oude camera had wel een ongelofelijk lange batterijduur, waarschijnlijk dankzij de 4 AA batterijen die er in moesten ;) Dit was wel een puntje waar we wat huiverig voor waren bij een nieuwe camera, omdat daar meestal 2 AA batterijen in gaan, of een soort van accu. Maar ook deze camera heeft een prima batterij duur. (zo'n 200 foto's, inclusief veel bekijken en af en toe een filmpje maken)

Mindere eigenschappen
Waarschijnlijk zitten er voor de meer ervaren fotograaf wel meer minpunten aan de camera, maar ik heb er zelf eigenlijk niet zo veel.
Wat wel beter had gekund is de oplaadtijd van de flitser, dit duurt best lang, waardoor je als het wat donker is vaak moet wachten tot je weer een foto kan maken.

Ook had ik wat meer verwacht van de beeldkwaliteit vergeleken met het oude toestel, maar dat kan natuurlijk ook gewoon aan ons liggen :P

Nawoord
Het zal intussen wel duidelijk zijn dat ik behoorlijk tevreden ben met deze camera ;) Voor iemand die gewoon foto's wil maken en verder niet zoveel spannende dingen doet is hij prima geschikt, of biedt hij eigenlijk al teveel features die toch niet gebruikt gaan worden. Omdat wij hem een stuk goedkoper kochten, was dit echter wel de perfecte keus, anders zou je hem waarschijnlijk pas kopen als je juist op zoek bent naar een toestel waar je meer mee kan dan een standaard simpel model.

Update
Op verzoek even een foto om aan te tonen wat ik bedoel met de beeldkwaliteit (geresized omdat hij anders niet in fotoalbum paste..). Meer naar achteren is het niet scherp en korrelig, terwijl er wel veel licht is.

Heb jij ook een Canon PowerShot A720 IS Zilver?

Nog een negatieve eigenschap:
Batterij consumptie.... hij vreet ze !!
Alkaline Duracell, 10-15 fotos en de batterij status wordt als leeg aangegeven.
Zelf heb ik deze camera al bijna een jaar in bezit. Echter ben ik het niet eens met je punt over het beeldkwaliteit. Uit ervaring kan ik alleen maar concluderen dat deze camera in vergelijking met mijn voorgaande digitale camera's juist goede tot zeer goede beeldkwaliteit levert. Verder is het misschien raadzaam om eens de handmatige functie's te gebruiken. Waarmee je naar mijn idee nog betere foto's kan maken.
Nog een negatieve eigenschap:
Batterij consumptie.... hij vreet ze !!
Alkaline Duracell, 10-15 fotos en de batterij status wordt als leeg aangegeven.
Ik denk dat er maar weinig camera's zijn welke veel foto's kunnen maken met alkaline batterijen. Maar 10-15 foto's vindt ik wel een beetje overdreven. Met normale alkaline batterijen van Varta (kosten 5 a 6 euro per 10 bij een groot speelgoed zaak) kan ik eenvoudig 40 a 50 foto's mee maken voordat er een melding komt dat de batterijen leeg zijn. Met de oplaadbare variant van Varta (2500mAh) kan ik makkelijk 300 foto's mee maken. (Gebruik zelf weinig de flitser en veel de handmatige funties)

Wat ik overigens mis aan je review is, dat deze camera ook raw kan schieten door gebruik te maken van een CHDK firmware. Review: http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2329392,00.asp
Ik heb deze camera nu ook een aantal maanden.

De opmerking over slechte beeldkwaliteit snap ik ook niet. Je kan 'm natuurlijk niet vergelijken met een DSLR, maar voor compact camera is de beeldkwaliteit heel behoorlijk. Iets wat ook de diverse review sites aangeven.

Ook batterijduur is prima voor een camera op AA batterijen. Uiteraard moet je geen alkalines gebruiken, maar met volgeladen 2500 mAh NiHM batterijen kan ik honderden foto's maken.

De reden voor mij om voor deze camera te kiezen:
  • Goede beeldkwaliteit (voor een compact camera)
  • Past in mijn jaszak
  • Lens is afgedekt als ie uit staat (geen gedoe met lensdoppen die kwijt kunnen raken)
  • Handmatige instellingen (leuk om mee te experimenteren, en lastige situaties)
  • AA batterijen (i.p.v. camera/merk specifieke batterijen die je niet op elke hoek van de straat kan kopen, een specifieke lader vereisen en bovendien heel duur zijn als ze vervangen moeten worden)
  • Voldoende zoom (wat meer groothoek zou leuk zijn, maar je kan niet alles hebben)
  • Optische zoeker (soms handig)
  • Hackable d.m.v. CHDK
De opvolger van deze camera (de A2000) mist overigens veel van deze pluspunten.
Alkaline batterijen lijken mij ook niet geschikt voor camera's, daarom hebben ze nimh batterijen uitgevonden. Mijn ervaring is, is dat je met 2 nimh batterijen van 2800 mah net een dag foto's kunt maken.

@Haan: Misschien leuk om ook iets op te nemen over de image stabilizer functie in de Canon camera en de review wat op te vrolijken met 1 of 2 foto's die je gemaakt hebt met je camera?
Ik had al gezegd dat ik een digitale camera n00b ben hŔ ;)

Ik gebruik de camera met een setje oplaadbare varta batterijen die 10 euro kostten voor 4 stuks, inclusief lader, en daar doet het ding het behoorlijk lang op.

Dat je ook RAW foto's kan maken door een hack had ik nog nooit van gehoord, is inderdaad een mooie extra feature als je wat meer uit de camera wilt halen, ik ga daar zeker eens naar kijken, als ik die link even snel bekijk voegt het ook nog meer dingen toe :)

Ik zal zo even een foto toevoegen waarmee ik laat zien wat ik bedoel met mindere beeldkwaliteit. Ik zeg verder ook niet dat het slecht is, alleen dat ik er meer van had verwacht vergeleken met m'n oude camera.
Mijn A720 doet echt maar 10-15 fotos op 1 set batterijen. Perfecte fotos (zeker in vergelijk met andere cameras uit dezelfded prijs categorie) maar batterij lurker. In het begin toen ik hem net had (meteen nadat ie op de markt kwam in 2006) deed ik inderdaad ook tig fotos met 1 set. Maar nu..... niet meer.
En ik ben niet de enige, google er maar eens op en je zult zien dat meer mensen hier last van hebben en niemand weet de oorzaak. (Dure batterijen, niet oplaadbare, wel oplaadbare, speciale accu sets.... geen oplossing|, probleem blijft)
Ik kan er in zoverre mee leven; we nemen nu altijd 5 sets van 2 batterijen mee, halen we zo'n 50 fotos mee. Weirde is; wanneer de camera aangeeft dat de batterijen leeg zijn en je test ze in een batterij tester; zijn ze nog voor zeker 80% vol......

Ja ik heb nieuwe geprobeerd, en ja oplaadbare en alkaline, en ja ook duracell en varta. (terzijde: de Aldi batterijen hebben meer power dan de Duracell, dus gaat onze voorkeur daar naar uit)
Irritante is dat ik juist deze camera kocht omdat ie met batterijen werkt. Dus nooit het probleem krijgt van lege accu's. Want loop naar de dichtstbij zijnde tankstation/blokker/AH etc.... en je hebt weer power. En die luxe heb je niet met accus, is je (reserve) accu set (ook) leeg. Dan kun je niks meer. Nog geen dansende hamster fotograferen.

Het lijkt een model probleem te zijn.

Ik heb nu eens geprobeerd het met een volledige reset te doen.... zal me benieuwen hoeveel we er nu kunnen schieten.....

[Reactie gewijzigd door LessRam op 11 januari 2009 16:38]

Het lijkt een model probleem te zijn.

Vreemd probleem. Heb je je camera vaak in koude omgevingen liggen? Mij komt het wel eens voor dat bepaalde batterijen dan minder worden naarmate ze langer in een koude kamer hebben gelegen. Mocht je nog garantie hebben, dan adviseer ik je om eens contact op te nemen met Canon Nederland over je batterij probleem.

Je beschreven probleem komt namelijk niet bij mijn camera voor, terwijl hij toch bijna een jaar oud is. Ook staan er in verschillende professionele reviews dat de camera lang op twee oplaadbare batterijen kan werken. Beetje vreemd dus dat het bij jouw camera wel voorkomt.
Dat is inderdaad ook mijn ervaring, de camera gaat zeer lang mee op 2 batterijen. Ik was sowieso allang terug gegaan naar de winkel als ik maar 15 foto's kon maken, dat lijkt me zelfs met de goedkoopste troep batterijen nog veel te weinig.