Corsair CMSA8GX3M2A1066C7 Review

ThinkPad 26 maart 2014, laatste update op 6 september 2014, 698 views

Corsair CMSA8GX3M2A1066C7

Werken bij mij NIET in een MacBook Unibody late 2008 en een Mac Mini 2009 .... Goed uitzoeken of ze bij jou wel werken dus!!

Pluspunten

• Zijn nogsteeds nieuw te koop
  • Werkt in Toshiba Satellite C850

Minpunten

• Werkt niet in MB late 2008, terwijl er notabene "MACMEMORY" op staat!
  • Werkt ook niet in Mac Mini early 2009
  • Werkt ook niet in Acer TimelineX 3820T (constant BSOD)
  • Prijs, modules van andere merken zijn een euro of 5 a 6 goedkoper

Deze latjes tweedehands gekocht om m'n MacBook (5,1 -niet Pro) late 2008 te upgraden.

Netjes de laatste EFI (MB51.007D.B03) erop gezet zodat 8GB zou moeten werken. Beide latjes erin geprikt, en alleen maar 3 beeps en 2 beeps, oftewel de MacBook zegt: "Jammer joh, met dit geheugen kan ik niks!".

Even in een Acer laptopje geprikt die ook DDR3 slikt, en die pakt ze prima, start netjes op en geeft in de BIOS ook keurig 8GB aan.

En dat is balen, want er staat heel groot "MACMEMORY" op de stripjes. Maar in een Late 2008 heb je er dus helemaal NIKS aan :'(

Ik heb ze ook nog getest in een Mac Mini early 2009, en daar werken ze ook niet (weer 3 beeps). Misschien met recentere (2010+) Apple hardware wel.

Uiteindelijk heb ik ze nog getest in de laptop van m'n vriendin, en Memtest geeft na 5 passes (hele nacht laten draaien) geen fouten: http://tweakers.net/ext/f/EFcwev69yHxmORmb8biBZtDZ/full.jpg
Het geheugen is dus in orde, het is puur de compatibiliteit

Ik ga op zoek naar andere stripjes, want ik wil wel graag 8GB geheugen in m'n MacBook hebben. Het is jammer dat ik ze niet nieuw gekocht heb, dan kon ik ze terugsturen.

Heb jij ook een Corsair CMSA8GX3M2A1066C7?

Deze latjes een slechte beoordeling geven omdat de Macbook ze niet pakt? Dan kan je net zo goed de Macbook een slechte review geven. Als de componenten niet compatibel zijn met elkaar (niet op de QVL staan of wat dan ook) dan noem ik dat niet een probleem van de afzonderlijke producten.

Dit is hetzelfde wanneer ik banden van een Formule 1 onder mijn eigen auto probeer te stoppen, dat gaat dat ook niet werken. Dat wil echter niet zeggen dat die banden noch mijn auto slecht zijn, de twee zijn gewoon niet compatibel.

edit: Ik wil niet zeggen dat het slecht is om te melden dat dit geheugen niet met (dit type) Macbook werkt, integendeel het is voor Macbook eigenaren juist heel informatief. Echter is het wellicht verstandiger om deze info ergens op het forum te plaatsen. Mensen die nu in de Pricewatch zoeken naar soortgelijk geheugen zien slechts 1 ster staan en slaan het geheugen direct over, terwijl het in andere laptops wellicht prima werkt. Pas wanneer die mensen de moeite nemen om deze review en de achterliggende reden te lezen zien ze waarom.

[Reactie gewijzigd door Moi_in_actie op 27 maart 2014 11:30]

Heb het wat aangepast.

Punt is, als er op je F1 banden stond dat ze ook op een personenauto passen, en dat vervolgens niet doen, dan is de beoordeling toch "Slecht" ?
Ah oke, ze schrijven inderdaad "any MacBook...". In dat geval blijft het nog altijd een twijfel geval bij wie de schuld ligt; Corsair die wellicht onterecht schrijft dat het geheugen moet werken, of de MacBook die het geheugen alsnog niet pakt. Op de website van Apple staat:
2GB (two 1GB SO-DIMMs) of 1066MHz DDR3 SDRAM; two SO-DIMM slots support up to 4GB
Het is me niet helemaal duidelijk of ze hiermee bedoelen dat er maximaal 4GB geheugen in kan (dus 2x2GB) of dat er maximaal 4GB sticks in passen (dus 2x4GB). Volgens dit topic zou het om de laatste optie gaan en zou het geheugen moeten werken. In dat geval ligt de fout dus bij Corsair.
Dus je geeft deze sterren puur omdat het niet werkt in je laptop?
Ja, misschien een beetje een wat 'harde' review, maar ik wil voorkomen dat het bij iemand anders ook niet werkt.

En als ze adverteren met "Macmemory", en daar werkt het vervolgens niet in....
Heb je wel de juiste BootROM? Zie ook de indicatie bij Memory op deze site:

Ik snap de frustratie, het is vaak irritant om de juiste memory te vinden voor een Macbook. Deze zou echter normaalgesproken uitstekend moeten werken! Raar...
EFI / Boot ROM MB51.007D.B03: Check!
>= OSX 10.6, Check! (Mavericks 10.9.2.)

Ik moet gewoon andere latjes nemen, want dit gaat niet werken.
De review lijkt wel een beetje hard maar de sterren zijn wel juist gegeven. Ze zetten er op dat het in een mac kan en vervolgens werkt het helemaal niet in een mac. Tja, dan kan je niet zeggen hoe geweldig het geheugen is want het komt niet eens tot de bios.
Review aangepast, heb ook een Mac Mini early 2009 staan, en daar werken ze ook niet in, zelfde probleem, ook 3 beeps.
Ik kan ook bevestigen dat dit geheugen niet werkt in een white unibody macbook. http://support.apple.com/kb/SP584?viewlocale=nl_NL

op internet kom je trouwens veel negatieve verhalen tegen over de Corsair RAM in een Macbook.

[Reactie gewijzigd door Toine1 op 5 juni 2014 21:27]