Specificaties 7.1-kanaals met 100W versterker en 8x HDMI - Bekijk alle specificaties

Harman Kardon AVR 270 Review

tzeunis 24 maart 2014, laatste update op 24 maart 2014, 3.006 views

Harman Kardon AVR 270

Pluspunten

• Mooie uitstraling
  • Bouwkwaliteit
  • Geluid (in combinatie met HKTS65)

Minpunten

• licht volumeknop niet te dimmen en kan fel zijn

Geluidskwaliteit Score: 5
Na 8 jaar touwe dienst en vooral veel plezier en luistergenot te hebben gehad van mijn oude HK130, DVD27 en HKTS7, vond ik het tijd worden om een nieuwe receiver aan te schaffen. De oude set was nog het enige zilveren gekleurde audio onderdeel van mijn huidige setup en mijn voorkeur ging uit naar zwart. Ik heb deze AVR-270 tijdens de Hunt van IBood gekocht voor een spotprijsje en later via HK de HKTS65 speakerset aangeschaft.

Ik ben geen audiofiel of iemand die iedere toonhoogte gaat meten en/of beluisteren, maar ik zal deze set vergelijken met mijn oude HK setup en daarnaast mijn eigen mening geven.

De AVR 270
http://i43.photobucket.com/albums/e394/Tzeun/harman-kardon-avr-270.jpg http://i43.photobucket.com/albums/e394/Tzeun/HK/448d8d6b-f419-42af-9a15-f5ec0cd03337.jpg
De Harman Kardon AVR 2700 is een 7.1-kanaals netwerk AV receiver met een vermogen van 100 Watt per kanaal. De receiver beschikt over acht HDMI inputs, waarvan een op het frontpaneel, met 3D ondersteuning en ARC ondersteuning. Ook is het mogelijk HD materiaal dat via de HDMI inputs komt te laten opschalen naar een 4K Ultra HD resolutie. Draadloze communicatie vindt plaats via Apple’s AirPlay streaming, en DLNA. De AVR 270 ondersteunt Dolby TrueHD en DTS-HD Master Audio audioformaten en heeft een USB poort aan de voorzijde voor het eenvoudig aansluiten van een smartphone, tablet of harddisk. Daarnaast is een RJ45 aansluiting op de achterzijde aanwezig. Verder zien we uiteraard de speakeraansluitingen (colorcoded), tosslink ingangen, ananloge meuk en de AC-in.

Setup
De setup is een wereld van verschil vergeleken met mijn oude AVR130. Er wordt een 'mooie' grafische interface via de HDMI kabel weergegeven en alles is on-screen in te stellen. Tevens is een HK microfoon (EzSet / EQ) bijgeleverd die je op luisterhoogte houdt en vervolgens worden alle speakers automatisch afgeregeld. Ik had dit van te voren zelf ingesteld en het programma kwam akelig dicht in de buurt. Hulde! Zodra er een internetverbinding is kunnen er internetradiozenders beluisterd worden. De receiver kan verder overweg met WMA en MP3 streams.

Betreffende de aansluitingen is dit voor mij persoonlijk een hele vooruitgang. Mijn AVR130 had geen HDMI doorlusmogelijkheid en nog 4 tosslink ingangen voor digitale audio. Er liepen dus 4 HDMI kabels naar mijn TV. Nu zijn deze gereduceerd naar 1 en loopt alles via de HDMI ingangen. Zodra een apparaat wordt aangezet switch de HK naar de juiste ingang. Erg handig.

Bouwkwaliteit
Zoals ik gewend ben van HK. Stevig en geen beweging in te krijgen. Mooi geborstelde voorkant met strakke kunststoffen display unit. De volumeknop is verzonken terwijl deze bij mijn oude nog uitstak. Het licht is vervangen van blauw naar wit wat een chique uitstraling geeft.

Geluid
Zoals ik hierboven al vermeldde, ben ik geen audiofiel die alles gaat nameten en vergelijken. Een conclusie: het is een beest van een versterker. Er moet uiteraard toegevoegd worden dat ik van een instapmodel (HKTS7) naar een HKTS65 ben overgestapt na het beluisteren van beiden bij de lokale audioboer hier. De speakers zijn aanzienlijk groter en bevatten een 3-weg systeem ten opzichte van mijn oude tweeweg. Daarnaast viel mij meteen bij het beluisteren al op, dat de hoge tonen veel prominenter aanwezig zijn; een wereld van verschil in vergelijking tot de kleine speakers. Overall kan ik het geluid warm noemen. De subwoofer vult de satellieten zeer goed aan en de sterkte van de bas is regelbaar achter op de sub.

Alle satellieten zijn hetzelfde; zowel in afmeting, watts en bevestiging. De subwoofer is draadloos (kan ook bedraad) worden aangesloten en geeft zo meer speling in de plaatsing binnen de setup. Verder is de subwoofer aanzienlijk kleiner dan mijn oude sub en was ik bang voor verlies van lage tonen en klank. Niets bleek minder waar en ik kan geen verschil ontdekken. De kabels worden netjes weggewerkt via een ingang via het voetje achter in de speaker. De speakers kunnen ook zonder het voetje gebruik worden.

De afwerking is verder subliem; zwart pianolak met een fijne mesh en het HK logo klein en onopvallend erop. Enkel op de subwoofer is het logo prominent aanwezig.

Concluderend
Een top versterker met een goede bouwkwaliteit, chique uitstraling, mooi en warm geluid.

Heb jij ook een Harman Kardon AVR 270?

Nette review en fijne foto's! Ik heb nu al een jaartje of 5 (gokje) een AVR255 staan en die bevalt redelijk. Zeker de laatste tijd mis ik wel wat zaken en het vermogen is me eigenlijk iets te weinig voor mijn nieuwe frontjes.
Ik ben destijds begonnen met een HKTS11 setje en heb recent de subwoofer en daarvoor de fronts vervangen. Sub is nu een FInal S220 en de frontjes zijn vervangen door 2 Boston A360 speakers. Dit is een WERELD van verschil! De subwooffer is echt VEEL beter dan die HK sub! Een veel strakkere nettere bas die je niet alleen hoort maar ook voelt! Ook de frontjes zijn een verademing! Als ik muziek luister is de sub eigenlijk alleen bezig met de HELE lage geluiden en doen de A360's de rest! Dit is zo'n groot verschil!!! Ja het kost wat, ja het ziet er een stuk aanweziger uit (wat de vrouw wellicht minder vind) maar het scheelt echt bergen!

De volgende upgrade gaat zijn de surround en center vervangen maar eigenlijk moet de receiver dan ook vervangen worden gezien het vermogen me nu echt te weinig word. Dit gaat er dit jaar ben ik bang nog niet van komen gezien we gaan trouwen en daar nu zo'n beetje mijn halve spaarrekening aan op gaat:)
Thanks voor je feedback. Ik hou van minimaal en niet dat patserig groot. Logisch dat er beter geluid uit komt gezien het feit dat er een mooie klankkast in iedere speaker aanwezig en deze van hout gemaakt is. Inderdaad een mooie speaker opzet, maar veel te prominent aanwezig voor mijn smaak in mijn setting :-)

Ik had een HKTS9 en de stap naar deze HKTS65 is al enorm vooruit. Daarbij komt dat de nieuwe sub gewoon prima voldoet in mijn setting. De oude was veel groter, maar gaf minder mooi geluid.