Specificaties 120mm diameter met 24,53dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Raijintek Themis Evo Review

Foritain 24 maart 2014, laatste update op 24 maart 2014, 762 views

Raijintek Themis Evo

Pluspunten

• Goede prestaties
  • Flink OC potentieel voor weinig centjes
  • Uitstekende prijs/prestatie verhouding
  • Zeer stil op 1000RPM
  • Nog altijd niet hinderlijke geluidsproductie op 1500RPM (max)
  • Mooi en uniek oogend koelblok
  • Uitstekende installatiemethode van koelblok en ventilator

Minpunten

• Niet voldoende extras voor push-pull configuratie
  • op AMD socket is enkel een beneden-naar-boven plaatsing mogelijk
  • Kleurstelling wellicht niet voor iedereen

Geluidsproductie (min) Score: 5

Inbouwen
Testmethode
Prestaties

Productwebsite

Nog niet zo heel lang geleden liep ik tegen een review aan van een Raijintek Themis, een nieuw en nog wat onbekend merk wellicht voor sommigen, maar de resultaten waren best indrukwekkend. Toen ik voor een leuke mid-end build op zoek ging naar een degelijke, maar niet te prijzige koeler, besloot ik aan de slag te gaan met de ‘nieuwe’ Themis, de Themis Evo.

De Themis kostte niet meer dan 22 euro, de nieuwe Evo zit met een prijskaartje van iets boven de 30 euro net iets hoger in de markt. Daarvoor krijg je wel een extra heatpipe, en een aanmerkelijk groter koelblok. Het betreft een (in die prijsklasse) vrij standaard 120mm ventilator-model tower koeler. Met features als een eenvoudige installatie, en anti-vibratie mounting voor de ventilator wil Raijintek laten zien dat je voor een scherpe prijs toch een luxer product kan kopen. Uiteindelijk zal dat natuurlijk moeten blijken.

Uiteraard laat ik deze koeler voor deze review eerst even los op mn gebruikelijke test-setup. Voor deze test, en toekomstige koelers, heb ik een setup gekocht van een ASRock FM2A88X Extreme 4+ met een AMD Athlon 760k. Een socket FM2 Quadcore met unlocked multiplier. Wellicht niet het grootste heethoofd denkbaar, maar deze set zal zeker representatieve (en relatieve) performance resultaten van verschillende cpu koelers geven die ook goed bruikbaar zijn voor andere setups.

Verder vind ik het wel van belang te vermelden dat ik bewust geen foto’s bewerk of iets dergelijks, het enige wat ik doe is soms wat bijsnijden en verkleinen naar review-maatjes. Dit juist om een realistisch beeld van de producten te geven, waar stock foto’s van veel producten nog wel eens van de realiteit kunnen verschillen.

Nadat de Themis Evo heel kortstondig leverbaar was, zie ik nu op de prijzen-paginas geen vermelding meer. Een kleine check bij CaseKing.de (waar ik veel bestel) toonde dat hij vanaf 4 April weer leverbaar zal zijn. Vermoedelijk zal hij vanaf dat moment ook bij Nederlandse shops beginnen te verschijnen en goed leverbaar zijn.

Specificaties

De features specificaties van de Raijintek website:

Eerst even een complimentje voor de website zelf. Duidelijk, overzichtelijk, en met een mooi overzicht van alle onderdelen in de verpakking. Zo zie ik ze graag.

Eerst even de features, ze spreken voor zich, en uiteraard doet de marketing afdeling zoals bij alle bekende merken aardig hun best. In elk geval is de koeler in te zetten op alle moderne gangbare sockets.

Wat betreft de specificaties. Het is een vrij gangbaar maatje processorkoeler, de hoogte van 165mm is relatief gangbaar in z’n prijsklasse (maar check wel even dat ‘ie in je kast past natuurlijk), en het gewicht van 614 gram (exclusief ventilator) is niet dusdanig hoog dat je je zorgen hoeft te maken over de druk op je moederbord. 4 Heatpipes van 8mm is stevig te noemen.

De ventilator is PWM controllable, dus te beheersen vanaf je moederbord, of op voltage te reguleren tussen de 1000 en 1500RPM. Bij 1500 RPM zou hij een maximaal van 24,53 dBA moeten produceren, wat in de regel een vrij stille maximale geluidsproductie zou moeten inhouden. De Sleeve bearing van de ventilator is helaas een wat goedkoper bearing type, wat een verwachte levensduur van 40.000 uur tot gevolg heeft. Nog altijd een goede 4,5 jaar bij 24/7 gebruik overigens.

Het uitpakken

De Themis Evo arriveert in een keurige verpakking, dat de kleur rood het thema is van Raijintek zal je wellicht al zijn opgevallen, en ook de verpakking is lekker in de stijl gekleurd.

In de verpakking vinden we uiteraard het koelblok, de ventilator, de montage benodigdheden voor zowel Intel als AMD, de handleiding (keurige handleiding overigens) en een zakje koelpasta. Ondanks dat de handleiding in veel talen komt zit Nederlands er standaard niet bij, mocht je dat echt nodig vinden is er gelukkig wel een Nederlandstalige handleiding op de website te vinden.

Eerst even naar het koelblok kijken, en ik moet zeggen dat de stock fotos het product eigenlijk geen eer aan doen. Ik had deze koeler gekozen op basis van een andere review, maar in het echt is het een heel keurig blok om te zien, en voelt hij ook zeer degelijk aan. Soms voelen koelvinnen nog wel eens licht aan, en buigen ze eenvoudig bij het oppakken, maar daarvan is geen sprake. Opvallend zijn de apart gevormde koelvinnen, en het “R” logo op de bovenkant.

De ventilator is rood met witte blades, iets wat je bij alle Raijintek koelers terug ziet komen. Mijn vermoeden is dat het net zo als bij Noctua een haat of liefde gevoel op zal wekken bij de kopers. Het enige wat ik persoonlijk een beetje jammer vind is dat de ventilator wat ‘tam’ oogt naast het stoer gevormde koelblok, maar het spuitwerk van de ventilator zelf ziet er keurig uit, en de kabel is in elk geval netjes zwart gesleeved.

De Themis Evo maakt gebruik van een backplate voor de montage, daar kom ik uiteraard bij het inbouwen straks op terug.

De benodigdheden zijn in elk geval mooi gemarkeerd voor welk soort processor ze nodig zijn, dat in combinatie met de keurige handleiding maakt de manier van montage in elk geval direct duidelijk.

En dit is een heel mooi dingetje wat je er bij krijgt, het is een handige manier van ventilator montage, wat voor een fijne installatie zorgt, en ook nog eens een dempend effect heeft. Ook daarover straks meer.

Dan nog even de onderzijde van de koeler. De 4 dikke heatpipes zijn mooi zichtbaar, en ook het contactvlak ziet er keurig vlak uit.

Inbouwen

Zoals altijd een kleine stap-voor-stap foto-serie van het inbouwen om het geheel duidelijk te maken.

Het inbouwen van de Themis Evo begint bij het plaatsen van de backplate. Aan de achterkant van het moederbord zien we hoe de backplate met de gebruikelijke 4 schroeven in het moederbord zit, aan de voorkant draaien we de zwarte plastic buisjes op deze schroeven om de backplate direct vast te zetten.

Vervolgens plaatsen we de (in dit geval AMD) metalen montage plaatjes over de zojuist geinstalleerde schroeven, en draaien we de koppen er op om ze goed vast te zetten. Gebruik uiteraard even de schroevendraaier om ze stevig, maar niet –te- vast te zetten.

Beetje pasta op de processor en we kunnen het blok op de processor plaatsen. Direct zal je opvallen dat dan enkel nog een schroefje (1 aan elke kant) nodig is om het blok vast te zetten.

Schroefjes er in, en het blok staat klaar!

Om de ventilator te plaatsen plaatsen we eerst de montage-rubbers in de hoeken.

Vervolgens gaat het cylinder-vormige deel eenvoudig in de daarvoor gevormde gaten van het koelblok, en klaar is kees! (Vergeet de kabel niet aan te sluiten natuurlijk eh). Wel spijtig is dat je slechts 5 ventilator-rubbertjes krijgt, ondanks dat het koelblok ruimte biedt voor een push-pull configuratie met 2 ventilatoren ontbreken de benodigde 8 rubbers hier dus voor. (Wellicht zou je het kunnen doen met 2 rubbers per ventilator, maar ze hadden er natuurlijk ook gewoon 8 in kunnen doen...)

Wat betreft geheugen ruimte moet je rekening houden dat de Themis Evo het eerste geheugenbank op een s1150 moederbord overlapt. Standaard hoogte geheugen is geen probleem onder de koeler, maar geheugen met flinke heatsinks zal niet in het eerste slotje passen. Als je echt flinke ram-heatsinks wilt hou het dan bij max. 2 reepjes welke je in slot 2 en 4 plaatst.

Al met al was het inbouwen van de Themis Evo een erg fijne ervaring. Sommige koelers komen met een backplate die niet direct goed vast te zetten is en soms zijn de schroefgaten lastig te benaderen, maar Raijintek laat zien dat je dat voor de consument ook gewoon heel makkelijk kan maken. Ook het veel voorkomende frustratiepuntje van de ventilator-ophanging is goed over nagedacht, niet enkel dempt deze manier van montage vibraties, maar het maakt het ook nog een kinderlijk eenvoudige taak om het uit te voeren.

Wat ik wel spijtig vind is dat je bij de AMD montage niet kan kiezen de ventilator in een voor-naar-achter manier kan monteren, een probleem wat ik onlangs ook bij een Phanteks koeler tegen kwam. Prestatie-technisch maakt het normaliter weinig uit, maar het beperkt de manier waarom je pc er intern uit komt te zien, terwijl andere merken laten zien dat het ook anders kan. Bij Intel processoren kan je hem uiteraard wel gewoon in een gangbare voor-naar-achter positie plaatsen

Maar los van dat puntje gewoon hele dikke pluspunten voor Raijintek op het gebied van montage, daar kunnen een aantal merken echt van leren. Een frustratie-vrije montage is een waardevolle en ondergewaardeerde feature. Mensen die ervaren zijn met Noctua of Phanteks zullen inmiddels een beetje verwend zijn met individueel gemarkeerde zakjes en doosjes, maar Raijintek laat toch even mooi zien dat je in een veel lagere prijsklasse ook gewoon een easy-mode installatie kunt krijgen.

Testmethode

Om de prestaties te bepalen moet je eerst een methode bepalen. Hierbij probeer ik te kiezen voor wat ik denk dat in de praktijk bij ‘normale’ gebruikers veel aan de orde zal komen. Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij de temperaturen te meten op de volgende settings:
- Temperatuur bij idle, met de koeling op minimale snelheid
- Temperatuur bij load, met cpu op stock snelheid, en de koeling op maximaal vermogen
- Temperatuur bij load, met cpu op lichte overklok, en de koeling op maximaal vermogen
- Temperatuur bij load, met cpu op gangbare overclock, en de koeling op maximaal vermogen
- Temperatuur bij load, met cpu op gangbare overclock, en de koeling op de setting met de voor mij maximaal acceptabele geluidsproductie, zonder gebruik van headset of speakers.

Ondanks dat er uiteraard meer denkbare instellingen te meten zijn, wil ik het ook niet onnodig onoverzichtelijk maken, en vermoed ik dat met de bovenstaande getallen toekomstige gebruikers ruim voldoende informatie hebben om de meest voor de hand liggende vragen te beantwoorden. (“Zijn de algehele prestaties in orde”, “Koelt dit ding goed als ik maar een beetje overclock”, “Kan hij niet alleen goed koelen, maar ook nog binnen praktisch bruikbare geluidsproducties deze prestaties leveren”). Daarnaast zijn de antwoorden op eventuele andere vragen ( oa. “Heb ik nog ruimte over voor extremere overclocks?”) ook eenvoudig af te leiden.

Uiteraard is de laatste genoemde meetsetting in de praktijk erg belangrijk, maar ook zeer subjectief, want wat is nu een acceptabele geluidsproductie. Echter heb ik (nog) geen dB meter in huis, maar kan ik wel aangeven dat ik geen voorstander ben van luidruchtige pcs (ik stoor mij vrij snel) en mijn gehoor prima in orde is. De maximaal acceptable geluidsproductie betekend dat ik op ca 1 meter afstand van de setup, met een open case, comfortabel iets anders kan doen (lezen, schrijven, wat dan ook), zonder dat het geluid storend is (maar het mag uiteraard wel hoorbaar zijn.). Bij een dichte of gedempte case mag je dus rekening houden met en verder voordeel voor de geluidsproductie in deze test.

Verdere punten:
- De kamertemperatuur is in deze tests een constante 23 C
- Gezien ik niet altijd dezelfde case kan gebruiken maak ik gebruik van een open constructie
- Geen verdere ventilatoren of koeling, enkel de onderdelen die de fabrikanten in de doos mee leveren worden gebruikt
- Ik gebruik de meegeleverde koelpasta, mocht je dat er niet bij krijgen gebruik ik Arctic MX-4.
- Voor load test gebruik ik Prime95 met de setting In-place large FFTs (maximum heat). Een belasting die in de praktijk bij gaming of videowerk praktisch nooit zal voorkomen, dus neem dat in overweging bij je eventuele aanschaf.
- Ik noteer de temperatuur nadat deze minimaal 30 minuten onveranderd blijft.
- Bij het passeren van 70 C faalt de koeler een test, en vervallen de resultaten op die instelling. Ik het dan niet aanraden om die betreffende koeler in het dagelijkse leven te gebruiken met die bepaalde instelling, gezien andere factoren zoals een warme zomer dag, of de opbouw van stof in de case, dan wel tot kritieke temperaturen kunnen leiden.

De test setup:
- ASRock FM2A88X Extreme 4+
- AMD Athlon X4 760k Black Edition
- Corsair Vengeance LP 1600Mhz RAM

De precieze settings van de overclocks
- 3.8Ghz 1.3875v 0.000v offset. De stock setting van mijn chip.
- 4.1Ghz 1.3875v 0.000v offset. Een kleine 8% OC, niet veel, maar voor elke beginner zonder veel risico uit te voeren met praktisch elke koeler.
- 4.5Ghz 1.4375v 0.036v offset. Een kleine 20% OC. M.i. een gangbare OC en in dagelijks gebruik een bruikbare instelling. Een relatief hoog voltage was nodig om mijn CPU stabiel te krijgen bij “slechts” 4.5Ghz, maar ruim onder de max van 1.55v.

Het bovenstaande is de methode welke ik op alle cpu koelers zal toepassen. Eventuele opmerkingen buiten deze setting geef ik uiteraard duidelijk aan in de review.

Prestaties

De resultaten op de bovengenoemde settings:

Begint een flinke grafiek te worden zo...

De Raijintek Themis Evo mooi in het rood naast de koelers uit mijn eerdere reviews. De meest interessante vergelijking hierin is uiteraard met de Scythe Mugen 4 PCGH, die welliswaar een paar euro meer kost, maar toch grofweg in dezelfde prijsklasse speelt. Verder hou ik mn oog op de Cooler Master Seidon 120V, een instap waterkoeler met ook een ‘slechts’ iets hogere prijs. Vergeet bij het beoordelen van deze grafiek niet dat de Themis Evo gewoon de goedkoopste koeler uit de test is als ik de stock en Siberian even uitsluit (die twee kunnen de prestatie strijd natuurlijk absoluut niet aan).

Wat we in de resultaten zien is dat de Themis Evo wat koelprestaties betreft de Mugen 4 PCGH met een flinke afstand achter zit laat, en dat ook het verschil met de Seidon 120V marginaal blijft. Niet alleen dat, maar je kan zelfs stellen dat hij de bijna 50 euro kostende Phanteks TC12DX, en zelfs de 100 euro kostende TD03 aardig op de hielen zit!

Een absolute topprestatie wat betreft de koeling dus, maar hoe zit het met de geluidsproductie? Direct zal je opvallen dat de resultaten bij 4.5Ghz en 4.5Ghz met beperkte maximale geluidsproductie gelijk zijn, oftewel de maximale geluidsproductie van de Themis Evo is gewoon goed te noemen. In tegenstelling tot de Mugen 4 PCGH is hij op volle toeren echter niet geheel onhoorbaar, hij is iets aanwezig, maar zeker niet hinderlijk voor bijvoorbeeld een kamergenoot. Het geluid wat je hoort op volle toeren klinkt overigens meer als de bearing van de ventilator dan de luchtstroom, een indicatie dat Raijintek in de toekomst met nog meer ontwikkelijk wel eens nog mooiere dingen kan gaan laten zien. Uiteraard is het ook nog eens zo dat je met deze prestaties en ruime marge de ventilator nog iets stiller zou kunnen zetten als je dat nodig vindt, en dat je dan alsnog flink ruimte hebt voor aardige overclocks.

Van groot belang is natuurlijk de geluidsproductie bij lagere toeren, en op de minimale toeren is de Themis Evo ventilator zelfs met open constructie praktisch onhoorbaar, zeker met een gesloten case kan je hier prima een geluidloos systeem mee maken. Uitstekend dus.

De Themis Evo in de Cooler Master Cosmos SE

Mijn eerste ervaring met Raijintek was meteen een positieve. ~30 euro is niet veel geld voor een stevige tower koeler, en de prestaties zijn gewoon zeer goed te noemen. Zelfs duurdere modellen worden verslagen, en zelfs flink duurdere modellen voelen de hete adem van de Themis Evo al in hun nek.

De koeler kan geheel stil blijven, en zelfs om de maximale prestaties te behalen blijft de geluidsdruk beperkt, zeker onder niveaus waarop anderen in je omgeving er last van zouden hebben. Dat je de ventilator zelf meer hoort dan de luchtstroom is een teken dat er nog wel verbeteringen te behalen zijn, maar zelfs op dit moment zijn de resultaten uitstekend.

Een paar kleine puntjes houden de Themis Evo wel van perfectie af. Zo hadden er eigenlijk gewoon voldoende materiaal kunnen toevoegen om een twee-ventilator setup mogelijk te maken, en ook de optie om op AMD processoren in een voor-naar-achter opstelling te kunnen staan had niet mogen ontbreken. Verder is het best een indrukwekkende koeler om te zien, maar de uitstraling van de ventilator zal niet iedereen aanspreken.

Maar er staat ook gewoon veel positiefs tegen over. Los van de koelprestaties en de geluidsproductie krijg je ook nog eens een uniek en heel mooi oogend koelblok, een uitstekend montage-systeem van het blok zelf, en een innovatief en zeer prettige manier van ventilator-bevestiging. Ik heb vaker geroepen dat een eenvoudige installatie op zich al een kleine meerprijs waard is, maar Raijintek laat zien dat het ook in een erg betaalbaar product niet hoeft te ontbreken.

Aan het einde van de rit is het eigenlijk gewoon vrij simpel: Als je een processorkoeler zoekt in deze prijsklasse kan je gewoon heel lastig om de Raijintek Themis Evo heen. Ik kijk in elk geval al erg uit naar toekomstige builds waarin ik hopelijk met meer van hun producten aan de slag kan gaan!

Zoals altijd nog wat hogere res fotos:
http://tweakers.net/ext/f/nWDp3C87h0YSJbofPxmstt1H/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/Amb8WcThlQ0JlGWoa3Hytq7c/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/859fRWf1IDMdN5oxgFPzZDMV/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/A2lD49xxfn5s8ufy8fnJock7/medium.jpg

Vind je deze review leuk dan zou ik een leuke reactie natuurlijk erg waarderen, en uiteraard is kritisch commentaar ook zeer welkom. Kijk anders ook eens bij mijn andere reviews; ik vind het leuk ze te maken, maar natuurlijk ook om ze te delen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Raijintek Themis Evo?

Waar heb je deze cooler gekocht?
www.caseking.de

of je kan caseking.nl gebruiken, dat is dezelfde shop. Normaliter kan je deze artikelen ook via Afuture oid bestellen nadat ze in Duitsland leverbaar worden, geen idee waarom dat bij deze niet het geval is. Bestel zelf veel via CaseKing (ivm het wat 'uniekere' assortiment, best de moeite daar eens een kijkje te nemen.

edit:

[Reactie gewijzigd door Foritain op 28 mei 2014 19:00]