Bekijk alle uitvoeringen
Specificaties 4,7" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Motorola Moto X Zwart Review

Floris Jan 24 maart 2014, 3.463 views

Motorola Moto X Zwart

Anderhalf jaar heb ik gedaan met mijn Xperia P waarna het voor mij tijd werd voor een nieuwe telefoon. Mijn eisen voor een nieuwe telefoon waren:
-klein
-high end

Klein zodat ik hem met 1 hand kan bedienen en high end zodat ik nooit maar dan ook nooit last heb van vastlopers of bugs. Ik doe niks bijzonders met mijn telefoon dus wil dan ook dat alles 100% soepel loopt.

Voor mij lag de keuze tussen de iphone 5s, de Sony Xperia Z1 compact en de Moterola Moto X. Sony viel af omdat de software op mijn Xperia P nogal buggy was, hij liep regelmatig vast als ik de telefoon wilde opnemen, en verder had ik veel irritaties door allerlei kleine bugs die het samen opgeteld voor mij verpesten. Een vriend van me heeft de Xperia Z die dus een generatie nieuwer is dan mijn oude Xperia P en ook hij had last (wel in mindere mate) van dezelfde bugs als ik op mijn Xperia P. Daarom besloot ik om niet zoveel geld uit te geven aan de Xperia Z1 Compact met het risico op wat kleine bugs. Want ik vond dat als ik veel geld uit geef wil ik ook absoluut geen gezeik hebben en moet alles helemaal soepel draaien. Dus ja dat werd bijna een iphone totdat de Moto X in Nederland uitkwam. Qua prijs scheelt de Moto X zo enorm met de iPhone dat ik besloten heb voor de Moto X te gaan.

De Moto X is op alle vlakken een verbetering ten opzichte van mijn oude xperia P. Alles loopt snel en vloeiend! Tot nu toe ben ik de volgende negatieve dingen tegengekomen:
-Er zit geen Nederlands talig woordenboek op waardoor met het standaard toetsenbord geen autocorrectie heeft, dit heb ik opgelost door SwiftKey te installeren wat ik op zich wel kan aanraden behalve dat ik het uiterlijk van het SwiftKey toetsenbord niet zo strak vind. Maar de woordvoorspelling van SwiftKey is echt ontzettend goed! De app kost wel eenmalig 4 euro. Er zijn verder nog verschillende andere alternatieven te vinden en wanneer je geen woordvoorspelling gebruikt kan je prima af met het standaard toetsenbord.
-Er is standaard geen muziek-app meegeleverd. Dit schijnt bij de Nexus 5 ook zo te zijn. En er zijn genoeg alternatieven te vinden in de PlayStore.

Verder loop alles perfect en ben ik tot nu toe super tevreden! Een erg handige functie is dat wanneer je hem beetpakt hij direct een beweging registreert en de tijd inclusief notificaties op het scherm toont. Voor deze extra functie had ik hem niet aangeschaft maar het is echt super handig in gebruik.

Nog even kort over de hardware, hij is echt super snel, het scherm is perfect en met de accu kan ik met gemak een dag rondkomen. De camera wordt op internet niet hoog aangeprezen, maar ik ben er dik tevreden over.

Ik heb de telefoon nog maar 3 dagen dus heb nog niet alles uitgebreid kunnen testen. Dus heb je nog vragen over de Moto X of wil je iets specifieks getest hebben, laat het dan even weten!

Heb jij ook een Motorola Moto X Zwart?

Reviews door de redactie

google keyboard

om onduidelijke redenen niet standaard op de moto en ook niet te verkrijgen via de playstore (?)

lost hoe dan ook het Nederlandstalige aspect op

[Reactie gewijzigd door benedictuz op 25 maart 2014 18:24]

Nice bedankt! Hij is niet in Nederland verkrijgbaar in de playstore, maar in jouw link naar xda staat een downloadlink. Het lost inderdaad het Nederlandstalige aspect op!

Het standaard toetsenbord op de moto x is Android keyboard aosp (android open source project) en die heeft blijkbaar geen Nederlands woordenboek, of iig niet meegeleverd op de moto x. Het standaard toetsenbord is dus anders dan het google keyboard maar ziet er wel precies hetzelfde uit.

[Reactie gewijzigd door Floris Jan op 25 maart 2014 19:40]

Geen standaard muziekapp op de Nexus 5? Zit gewoon de volle bundel aan Google Apps op dus ook Play Music.

Verder ben ik wel benieuwd of je nog postiever bent geworden over de active notifications van de Moto X. Veel reviews noemen dit als een van de belangrijkste redenen waarom je deze telefoon - met op papier minder goede hardware dan de andere telefoons die je hebt overwogen - zou overwegen.

Had je ook direct de 4.4.2 update al om te downloaden of stond deze al voorgeinstalleerd?
Oh lol, play music heb ik eraf gegooid, ik dacht dat dat een playstore was voor muziek, maar je kan hem dus ook als muziek speler gebruiken:) die stond er iig wel op, en die staat ook op de Nexus 5

De active notifications zijn echt super fijn inderdaad, maar het scheelt je 1 keer op de unlock knop drukken en je hebt de mogelijkheid om de berichten te lezen op je lock scherm, om alleen daarom deze telefoon aan te schaffen is misschien wat overdreven. Het formaat was voor mij veel belangrijker. En inderdaad de hardware is al wat ouder maar ik zou niet weten hoe ik in dagelijks gebruik het verschil zou moeten merken met een Nexus 5. Alles is gewoon vloeiend en super snel op de moto x. De gps is ook super snel, als ik binnen ben heb ik alsnog binnen enkele seconden een fix (niet een fix omdat google mijn wifi herkend, een echte gps fix)

Als je het vergelijkt met een pc, dan denk ik dat het cpu verbruik van de moto x nooit richting de 100% gaat en dus is alles gewoon vloeiend. En natuurlijk zal een nieuwere generatie processoren alles nog beter maken maar dat is vooral een verschil op papier maar niet in de praktijk, in ieder geval niet voor mij omdat ik alleen maar whatsapp, facebook en chrome gebruik.

4.4.2 stond al voor ge´nstalleerd! Het is gewoon bijna het zelfde als wat er op de Nexus 5 staat.
Met je review ben ik het volledig eens, en ook ik was op zoek naar een Nederlands woordenboek voor de autocorrectie bij het typen. Dat is vooralsnog mijn enige aanmerking op het toestel.

Verder kan ik beamen wat Floris Jan zegt. Zelf heb ik een tijdje een iPhone gebruikt en ben altijd een Sony fan geweest, maar deze Moto X is alles wat ik ervan verwachtte en wat is beloofd in de reviews en dergelijke. Betrouwbaar, vloeiend, mooi beeld, kleine randjes, ligt heerlijk in de hand en de camera is welliswaar net niet zo goed als die van Sony, maar zeker niet slecht.

Al met al, ik begrijp je keuze voor de Moto X. Active notifications zijn een mooie toevoeging, wel even kijken dat je alles goed instelt.

Wat overigens een zeer sterk punt is van dit toesten, in mijn opinie, is de manier waarop je vanaf het openen van de doos wordt begeleid. Ik ben zelf een relatief ervaren smartphone/adroid gebruiker. Maar de manier waarop de overstap van mijn oude toestel naar de Moto X ging was bijzonder plezierig. Je wordt echt in de watten gelegd. Daarnaast geeft zowel de verpakking, als de telefoon eenzelfde premium gevoel mee als een iPhone doet.

Ik hoop verder dat mijn kleine tirade hierboven niet misplaatst is als reactie op deze review, maar ik ben toch wel dusdanig tevreden over mijn nieuwe Moto X dat ik dat hier wel even wilde delen. Ja! De Moto X is zijn geld waard!