Specificaties Socket 1366 met Intel X58 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GA-EX58-UD5 Review

Matis 8 januari 2009, laatste update op 8 januari 2009, 1.819 views

Gigabyte GA-EX58-UD5

Pluspunten

• Veel extra brackets voor aansluiten van randapperatuur (Firewire en USB)
  • Veel extra kabels, 4 x SATA (waarvan 2 gehoekt)

Minpunten

• Een dure plank, maar wel een goede prijs-kwaliteit verhouding.

Layout Score: 4
Toen ik wilde overstappen op de 1366 voet van Intel had ik op dat moment de keuze uit twee MoBo's; de Asus Asus P6T Deluxe en de Gigabyte GA-EX58-UD5 (rev. 1.0).

Omdat ik voorheen wat problemen heb gehad met mn oude asus plank (P5N-E SLI) en ik de vormgeving van de Asus-plank niet mooi vond (die grote "vleugel" op de NorthBridge) had de Gigabyte plank al een streepje voor.

Zeker toen ik hoorde dat een vriend van mij de plank al flink OC-ed had was het voor mij duidelijk, de GA-EX58-UD5 (rev. 1.0) ging het worden.

Dus ik de plank gekocht icm Core i7 920 en 3 x 2 GB Kingston RAM @ 1333 MHz (stock). Allereerst viel me al op dat het setje overcompleet is, er zitten 4 sata-aanslutingen bij, waarvan 2 gehoekt. Erg handig voor mijn 2 HDD's welke ik in RAID0 heb draaien (Via de controller in de Sout Bridge). Ook zaten er 2 brackets bij, 1tje voor e-sate en 1tje voor firewire. Ik heb ze allebij niet gebruikt, omdat ik op dit moment genoeg heb aan de USB en Firewire poort op mn Mobo en frontpanel.

Na installatie van VISTA x64 (SP1) meteen alle drivers erop gezet van de site van Gigabyte http://www.gigabyte.com.t...Model.aspx?ProductID=2958 en dat werkte zonder problemen.

Daarna geflashed naar BIOS versie F3, wat ook voortreffelijk werkt. Verder werkt het prima (momenteel F4) en ook de compabiliteit met alle randware werkt prima.

Na wat tweaks in de BIOS werkt ook de WOL functie op twee NIC's prima.

Verder werkt het systeempje prima, ik heb nog geen OC toegepast omdat ik momenteel nog een stockcooler voor mn CPU heb.

Ik wil binnekort overstappen op de TRUE-cooler, om mn systeem te gaan testen.

Heb jij ook een Gigabyte GA-EX58-UD5?

Reviews door de redactie

Bedankt voor het melden van je ervaringen. Dat alles soepeltjes verlopen is. Ik heb dit bord ook op het oog dus ik wacht vol verwachting op je testresultaten.
Een beetje een magere review als je het mij vraagt. Volgensmij kan je veel meer schrijven en testen met dit bord :9

Ook kopjes zouden het geheel een stuk lekkerder leesbaar maken. Wat ik altijd doe is de dingen waar je een score voor hebt gegeven (Algemene beoordeling, Featureset, Layout, etc) allemaal als dik gedrukt kopje bij langs gaan en vertellen waarom je tot die score bent gekomen.
Ook een aantal fotos in de tekst geeft het geheel een mooie aankleding. Heb je zo 4 sterren te pakken :). Bekijk anders mijn reviews maar eens of andere hoog geplaatste review van moederborden. Dan krijg je genoeg ideeŽn wat je allemaal kan testen.

succes!

[Reactie gewijzigd door Reinman op 8 januari 2009 11:39]

Thnx voor de tips, ik zal vandaag of morgen mn review even verduidelijken en aanvullen waar nodig.

Je review van de Asus M3N78 is echt ziek (in positieve zin :9~ ) zoveel tijd heb nu ook weer niet ;).

Ik ben idd te laat begonnen met het reviewen, bord zit al lang en breed in mn kast, maar toch bedankt. O-)

[Reactie gewijzigd door Matis op 8 januari 2009 20:34]

ik heb het probleem ondertussen dat ik niet alle opties in het bios kan bereiken (donker gekleurd dus niet te selecteren). wie weet hoe ik dit kan veranderen zodat ik weer overal bij kan?
BIOS heb ik voorzien van een wachtwoord en als ik mijn wachtwoord moet invullen dan zijn alle opties geel in het hoofdmenu en voer ik hem in dan zijn er een aantal niet te bereiken.
ik heb het al met een reset van het BIOS geprobeerd maar dat werkt dus niet...
Ik heb m vandaag besteld, dus ik ben benieuwd!!
I.c.m. Intel Core I7 920 Boxed
en 4 GB OCZ Gold OCZ3G16004GK 1.9V

[Reactie gewijzigd door natju op 24 februari 2009 14:48]

waarom 4GB? wil je geen triple channel?
wat bedoel je met "er zitten 4 sata-aanslutingen bij"?
Ik dacht dat er 10 sata aansluitingen waren?
Of bedoel je kabels? Dat lijkt me ook vreemd, 10sata aansluitingen en slechts 4 kabels?
Hier nog een kleine info,Voor mensen die problemen hebben met de Win8 instalatie in raid.

Flash je mobo naar F13
Voor de Windows 8 installatie zet je raid aan in de bios (In de bios RAID aan zetten onder : Integrated Peripherals --> SATA RAID/AHCI modus.
Nu de installatie uitvoeren.....Zo kun je met dit mobo RAID0 draaien in Windows8

gr aj