Specificaties Tower, 8 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

MS-Tech X4 Crow Review

FoodOnCrack 23 maart 2014, laatste update op 19 mei 2014, 498 views

MS-Tech X4 Crow

Pluspunten

• Uitgebreide front IO met hdd hot swap bay.
  • 4 fan controllers voor 8 fans in totaal met low-uit-high snelheden.
  • Verwijderbare hdd kooi
  • Overal stoffilters.
  • Plaats voor nh-d14 zonder side-fan

Minpunten

• Bouwkwaliteit
  • Ruwe stoffilters
  • Vibratie door de HDD's.
  • Niet genoeg ruitme voor waterkoeling.
  • Beperkte cpu koeler hoogte met side-fan
  • DIE MOLEX CONNECTORS (waarvan nou 1 draadje kapot is gegaan)
  • HDD bay klepje veert niet terug
  • Geen rubberen grommets
  • 2.5 inch mount in hdd tray blokkeert toegang voor sata power.
  • Vingers gesneden aan het bovenste verwijderbare paneel...

Ik heb deze case al een paar maanden geleden gekocht bij Alternate voor 120 euro (circa 20 euro goedkoper als de CM Storm Stryker).

Op het oog lijkt dit meteen een hele goede behuizing, de koeling is goed en het interieur is ruim.

Deel 1: De buitenkant.
Het eerste wat opvalt is de grote verwijderbare stoffilter bij de sidefan. Alles is dust proof met grove filters die makkelijk te verwijderen zijn. Met grof bedoel ik dat de textuur vrij grof is en makkelijker kleine deeltjes door kan laten als een fijnere filter.
Aan de bovenkant bij de front i/o vind je 2 usb 3 poorten en 2 usb 2 poorten, een SD kaartlezer, 3 fan controllers (2 3-pin fans per stuk), front audio jacks en een aan/uit knopje voor de LEDjes van de front fans. Tevens is bij de IO een bakje om je spullen kwijt te kunnen, een power en reset switch met de gebruikelijke ledjes en een 2.5 inch en 3.5 inch hdd hot swap bay.
Bij deze bay is binnen een maand het veertje los geraakt dat de 3.5 inch klepje omhoog houdt, deze heb ik niet terug kunnen zetten omdat ik er niet bij kan en de deksel niet van de behuizing afgehaald kan worden.
Achter deze hdd bay zit een verwijderbare plaat met mesh, hier vind je 2x 120mm fan mounts met bijgeleverde stoffilters.
Aan de voorkant van de behuizing zitten 2 120mm intake fans met groene ledjes, Binnen 1 maand zijn van allebei de fans de ledjes linksboven kapot gegaan. Deze fans zitten al aangesloten op de fan controller en zijn doodstil op de laagste modus. Ook weer 2 verwijderbare stoffilters. Deze vibreren echter makkelijk door de HDD's, maar als je ze 2 mm uit laat steken is dit geen probleem meer.
Ook zijn er 3 5.25 inch ODD bays met een toolless mechanisme wat makkelijkt werkt DMV een grote thumbscrew met een veertje.

Het zijpaneel aan de rechterkant is vlak. Het paneel aan de linkerkant heeft een grote 200 mm fan met groene leds en de mogelijkheid voor 2x 120mm fans. Aan de buitenkant zit een grote verwijderbare stoffilter en een fan controller voor 2 3 pin fans. De 200mm fan is nét te horen op de laagste stand.
Het zijpaneel lijkt trouwens een beetje scheef te zijn gesneden, aangezien deze er strak op zit bij mij, maar aan de achterkant boven verder uitsteekt als de onderkant.

Aan de achterkant van de behuizing vind je 4 rubberen gaten voor waterkoeling, je io opening, 8 pci-e sloten met mesh en de opening voor je PSU. Ook is er een 'schijfje' die door je zij paneel steekt zodat je deze kan vastzetten met een slot.

Aan de onderkant vind je goede rubberen voeten en een 120mm mount met stoffilter en je psu opening met een stoffilter.

Deel 2: De binnenkant.
Zodra je de sidepanels eraf haalt valt een ruim interieur je op. Er zijn 8 hdd trays, 4 in iedere hdd kooi. De bovenste kooi is te verwijderen door 2 clipjes in te drukken. De hdd trays voelen stevig aan, en werken met 2 puntjes die in de 3.5 inch hdd klikken als je de bay een beetje buigt. Voor anti vibratie zijn rubberen ringen meegeleverd die je zelf rondom de hdd of slede moet plakken. Ook kunnen 2.5 inch drives in het midden geschroefd worden van de tray.
Zodra de bovenste kooi is verwijderd heb je veel lengte voor de gpu en heb je een directe airflow voor de bovenste 120mm fan.

Cable management is makkelijk met redelijk veel openingen voor bekabeling, ook is er een tunnel voor de kabels die toolless is met grote clips. Zonder deze tunnel is er maar 1.5 mm ruimte achter het moederbord. Er zijn echter geen rubberen 'grommets' bij de openingen voor de kabels, jammer voor een behuizing over de honderd euro.

Ik had veel geklooi met de bijgeleverde molex connectors, 1 was voor de fancontrollers aan de voorkant en 1 aan de zijkant. Dit waren mannetjes, en de pinnetjes zater los in de molex connector. Ik heb er 10 minuten over gedaan om deze goed in de female te krijgen. Ook was de achterkant van de molex connector open, dus heb deze afgeplakt met elektriciens tape om kortsluiting te voorkomen voor de zekerheid. Dus dit is een minpunt...

Verder lijk je een hoge cpu-koeler te kunnen installeren, maar met de side-fan heb je slechts 15 cm ruimte wat te kort is voor een hyper 212 evo. Ik heb deze fan verwijderd voor 2cm extra ruimte en een noctua nh-d14 te plaatsen wat sneller ging als 1 molex connector :P .

Aan de bovenkant heb ik 2 120mm fans geplaatst, deze zitten vrij dicht op het moederbord, een 240mm waterkoeling set gaat NIET passen in de behuizing hierdoor. Ook kunnen de fans NIET extern geplaats worden zonder de klep aan de bovenkant permanent te verwijderen.
Ook heb ik mijn twijfels of een h80i zou passen met de 200mm fan aan de zijkant.

Conclusie:
Vrij goede behuizing voor zijn prijs met leuke features, maar je gaat jezelf snel hinderen aan de beperkte cpu koeling mogelijkheden. Ook de vibrerende stoffilters en de missende rubberen 'cable grommets' zijn jammer. Verder is er wel goede stock cooling en is het fijn om een uitgebreide io aan de voorkant te hebben met een hot swap hhd dock.

Bijlage:
Foto 1: Algemene foto van de behuizing.
Foto 2: De behuizing zonder paneel, hier is te zien dat een nh-d14 past net als een gtx 660 met de hdd kooi verwijderd. Kabel managment is iets minder bij mij...
Foto 3: De ruimte tot aan het moederbord met gewone 120mm fans, een h100i zal het dus niet worden als je deze behuizing neemt. Of je moet de onderste hdd kooi losschroeven en als je HDD mogelijkheden kwijtraken.
Foto 4: Uit het niets, veertje los geraakt. Hdd's passen echter nog gewoon goed.

Ik hoop dat deze uitgebreide review een goede indruk geeft, vraag gerust meer over deze behuizing!

EDIT:
Seasonic platinum gekocht, de sata power kon niet aangesloten worden op mijn SSD. Dit werdt namelijk geblokkeerd door plastic wat ik heb weggeknipt. En een van de draadjes van de molex connector van de fan hub is kapot gegaan. Heb 2 draadjes los moeten trekken en aan elkaar gelasd met een WAGO lasdop voor flexibele draad. (Dit is zo ghetto dat ik ervan moet huilen)
De seasonic platinum 760W past met de onderste fan gemount.

Best een miskop naar mijn mening. Sparen voor de Storm stryker, FD xl r2 of phantom 630??

Heb jij ook een MS-Tech X4 Crow?

Ik heb foto's geüpload maar ik zie ze nergens staan bij deze review... Komt dit nog of moet ik ze op een andere site dan maar uploaden? :9
Waarschijnlijk zijn ze dan te groot o.i.d. Zit een maximum aan bestandsgrootte aan. Wordt ook gemeld als je het probeert maar soms kijk je er gewoon overheen, heb ik zelf ook wel eens.

Waarom heb je precies gekozen voor een MS-Tech voor dit geld als je veel "grotere" namen voor hetzelfde of minder geld kan krijgen?

Ik vond deze behuizing er gewoon gaaf uit zien. Het leek op het eerste oog ook een goede behuizing. Buiten de minpuntjes vind ik het nog steeds een gaaf ding, maar achteraf gezien had ik liever doorgspaard voor een CM storm Stryker. Misschien ga ik nu langzaam sparen voor se Enthoo Primo :9 .

Ik zou ook de resolutie verlagen van de foto's. Dat is het nadeel van smartphones tegenwoordig, veel megapixels maar de fotos blijven 3 maal niks ;) .
Leuke review. Je kunt ook plaatjes in je review plaatsen.
Hiervoor kan je de volgende RML-code gebruiken:
[img]http://link.naar.verkleind.plaatje.jpg[/img]
Eventueel linken naar een grotere versie van je plaatje door een link om de verkleinde versie heen te zetten (thumbnailen).
Over plaatjes en andere tweakers.net FAQ (even Ctrl f gebruiken om te zoeken :) )
Een goede richtlijn is een breedte van niet meer dan 570 pixels, en een hoogte van niet meer dan 430 pixels. JPEG-bestanden, gesaved met een kwaliteit van 30-60 (op een schaal van 0-100) hebben de voorkeur voor foto's. PNG- en GIF-bestanden hebben de voorkeur voor screenshots, lijntekeningen, schema's, enzovoort.
Keep up the good work !
Mooie review, je laat duidelijk de plussen en minnen van de kast merken. Misschien nog wat aan je lay-out sleutelen en je beoordeling zal zo op +2 staan.
Dankje, het is een van mijn eerste reviews en is met haast getypt. Zie nu ook de typefouten ;) .

[Reactie gewijzigd door FoodOnCrack op 24 maart 2014 15:12]