Specificaties Stereo speaker - Bekijk alle specificaties

JBL Charge Grijs Review

Vixtor 23 maart 2014, laatste update op 20 april 2014, 3.375 views

JBL Charge Grijs

Pluspunten

• Midden- en hogetonenweergave
  • Eenvoudig in gebruik
  • Vormgeving
  • Kwaliteit materiaal
  • Neopreen hoes
  • Grote accu (10 uur!)

Minpunten

• Prijs bij normale webshop (koop via ING rentepunten!)

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4
In deze review beschrijf ik mijn ervaringen over de MP3 speaker: de JBL Charge (grijs). Deze speaker heb ik inmiddels een week in gebruik, en leek het mij verstandig hierover mijn mening te delen op Tweakers.

(Reden van) Aanschaf
Sinds eind 2013 ben ik meer te weten gekomen over MP3 speakers. Voorheen keek ik er nauwelijks naar om, omdat ik er toen nog geen geld voor over had, en mij niet duidelijk was wat het praktisch nut ervan is. Ik ben vervolgens mij gaan verdiepen in deze kleine apparaatjes had inmiddels een tablet aangeschaft, en bleek in huis soms de muziek te missen (bijvoorbeeld tijdens het koken van het eten; hier kan nogal flinke herrie vanaf komen). Ik ben daarom de dichtstbijzijnde gadget/electronica winkel binnen gestapt (Dixons) en heb me eens gebogen over de verschillende varianten van MP3 speakers. In deze winkel hadden zij 3 speakers op een rij staan: de JBL Flip, de JBL Charge en de Bose Soundlink Mini. De JBL Flip vond ik niet zo geweldig klinken, dus bleven de Bose Soundlink Mini en JBL Charge over. De Bose Soundlink Mini bleek ontzettend duur te zijn maar wel een flinke bult geluid te kunnen geven, terwijl de JBL Charge vrij goed geluid had, lagere prijs, en een stuk slechtere bass weergave. Ik ben vervolgens op het internet de JBL Charge tegen gekomen in de ING Webshop met rentepunten, waardoor deze geen 150, maar 85 euro kostte. Ik heb hier niet lang over nagedacht en deze daarom gauw aangeschaft. De ING webshop had dit artikel op voorraad en duurde 2 werkdagen voordat dit bij mij geleverd was.

Eerste indruk
Bij het binnenkrijgen van de JBL Charge, zat deze netjes verpakt in een strakke (kleine) doos, met hier omheen een plastic band om op te hangen in de winkel. Bij het openen van de verpakking zie je de speaker prominent voor je liggen, met daarbij een kleine doos voor accessoires en handleiding. De speaker was verpakt in een anti-statisch materiaal wat (gelukkig) een goede zaak is.

Specificaties / Inhoud
Toen de JBL Charge uit de verpakking had gehaald, was ik wederom verbaasd over het mooie ontwerp: de strakke cilindervorm geeft meteen een speciaal gevoel alsof je niet een goedkoop ding voor je hebt liggen. De gebruikte materialen zijn voornamelijk plastic (de behuizing), metaal (grille voor mid/hoge tonen n bij de basbox) en rubber (de anti slip voeten). Ondanks ik een grote tegenstander ben van plastic (het voelt gelijk goedkoop aan), kreeg ik dat bij deze speaker niet. Hij oogt sterk, en zo voelt deze ook: nergens kun je de behuizing indrukken, en over het algemeen is het strak ontwerp. Ook de ingang voor een USB kabel is goed afgesloten met een klepje die niet eenvoudig open gaat (handig tegen stof). Wat wel weer apart is: de ingang voor een 3.5mm AUX of mini USB om op te laden zijn wl open, en daar kan wel stof inkomen (eenvoudig, omdat de ingang "achterop" de cilinder zitten, nt boven de rubber voetjes). Zolang je hem goed schoonhoudt zal het in ieder geval geen probleem zijn.
De knoppen op het apparaat zijn van plastic, maar voelen (omdat deze gebold zijn) wel stevig aan, hebben een goede travel en klikken, zodat je het hoort wanneer je ze indrukt. Verder bevat de speaker rondom de powerbutton een blauw/rode ring waaraan je kan zien of hij aan is. De accu wordt aangegeven door middel van 3 kleine helder blauwe LED's. Deze geven echter niet een goede nauwkeurige voorstelling over de %batterij die nog over is.
Het kleine doosje van accesoires bevat een USB-microUSB kabel (wit), een USB ingang blokje (wit) n de mogelijkheid om een Engelse of West-Europese stekker erop aan te sluiten. Dit is een super mooie toevoeging waar ik ook zeer over te spreken ben. Je klikt eenvoudig de stekker aansluiting die je wil erop aan, en deze blijft stevig zitten. Verder bevat het doosje nog enkele boekjes die ik niet heb gelezen, maar wel bewaard.
Ook was ik bijna vergeten te melden dat er een Neopreen hoe is bijgeleverd die de speaker strak verpakt. De feel van deze synthetische stof is goed, en lijkt vrij schok-resistent te zijn. Een prima toevoeging waardoor ik niet bang hoef te zijn dat de speaker beschadigd raakt. Wanneer je hem in de hoes steekt kun je eenvoudig bij de USB port om andere apparaten op te laden, wat fijn is voor onderweg. Daarnaast zorgt de hoes ervoor dat het geluid toch helder en met hoog volume wordt door gelaten; niet dat ik dit ooit heb gebruik/ga gebruiken, maar wel noemenswaardig.

Eerste gebruik
Het aanzetten van het apparaatje gaat eenvoudig en geeft na 3 seconden al een geluidje dat hij klaar is om verbonden te worden met apparaten. Allereerst moet je de JBL Charge zichtbaar maken voor de omgeving, en dat kan door de power button 3 seconden in te houden, waarna deze rood gaat gloeien en de speaker een "zoek geluidje" maakt. Eenvoudig te vinden met je smartphone Bluetooth, je koppelt, en klaar. Bij het afspelen van geluidsfragmenten wordt meteen het juiste overgestuurd via Bluetooth. Dat brengt mij natuurlijk op de kwaliteit van de speaker zelf: de speaker kan een heleboel geluid voortbrengen die in mijn oren niet vervormt naarmate het volume hoger gaat (hoogste volume heb ik niet geprobeerd, maar dat lijkt me ook overbodig). De weergave van midden en hoge tonen klinkt goed, en de bass is redelijk. Het kleine lichte speakertje kan via de bassbox toch nog goede lage tonen waar ik over het algemeen blij van wordt. Vergeleken met een gemiddelde laptop speaker is het in ieder geval stukke beter.
Zou je echter toch nog twijfelen over de bass, dan zou ik aanraden het te beluisteren in de winkel, en ook zeker even naar de Bose Soundlink mini luisteren. Deze andere speaker is namelijk tig malen beter in lage tonen, maar kost dan ook wel meer. Luister het verschil, en vraag jezelf af of je die 50 euro niet extra wil inleggen voor het beste apparaat op de markt! Wanneer je echter deze speaker goedkoop op de kop kan tikken (85 euro op ING rentepunten shop) zou ik toch snel deze aanraden.

Accu
Omdat deze speaker ook een speciale feature heeft waarmee je andere apparaten kan opladen heb ik deze ook maar even uitgeschreven. Bij het eerste gebruik was de accu volledig volgeladen (niet 50% zoals je wel vaker ziet), wat ik dus een goede service vindt van JBL. Toppie, want zo kon ik het apparaat direct uitgebreid testen. Het aansluiten van apparaten via de USB port is simpel en geeft direct energie door aan het desbetreffende apparaat. Eenvoudig om je telefoon mee op te laden en tegelijkertijd muziek eruit te pompen (fijn voor een feestje?). De doos vertelde mij dat het apparaat 10 uur mee zou gaan, maar ik kwam tot ~8 uur bij de eerste lading die was meegegeven. Het volladen duurde met de eigen adapter echter wel lang: 6 uur. Maar daarna zou je ook weer volop en lang kunnen genieten van een flinke portie herrie/muziek. Bij een tweede keer het apparaat volledig vol te laden kwam ik tot ruim 10 uur luisterplezier. De JBL Charge heeft daarom wel zijn beloften waar gemaakt.
Het opladen duurt echter wel lang met de bijgeleverde adapter: 6-8 uur zou het ongeveer duren. Omdat ik dit niet zeer relevant vind heb ik dit niet bijgehouden. Daarnaast gebruik ik deze speaker iedere dag vrij veel, waardoor deze nooit de "rust krijgt" om opgeladen te worden.

Deze JBL Charge is een sterke compagnon met krachtige accu. De hoge en midden tonen zijn zeker goed, maar zoek je naar super sterke lage tonen, dan kom je uit op de Bose Soundlink Mini. Deze is echter wel een stuk duurder dan de JBL, maar wel een overweging die je moet maken. De JBL heeft met zijn cilindrische vorm snel je hart gewonnen en is fijn in gebruik. Tot slot moet je niet vergeten dat het vooral een leuke gimmick is, waar je goed mee uit de voeten kan. Wanneer je deze wilt aanschaffen met flinke korting: vraag of iemand nog wat ING Rentepunten over heeft, zodat je maar 85 hoeft te betalen in plaats van 150. Voor die lage prijs is dit echt een toppertje!

Edit 20-04: Neopreen hoes en accuduur/opladen meer over vermeld.

Heb jij ook een JBL Charge Grijs?

Mooie review, helemaal met je eens. De bas verraste mij ook positief en uit de 2x 10W speakers komt best aardig geluid.
Verder vind ik de neopreen-hoes ook een plusje waard.

Ik mis de prijs die JBL op z'n eigen website weergeeft, namelijk 129. Voorts heb ik de speaker sinds aanschaf in meerdere winkels gezien voor 129, dus de webshops die 149 vragen zijn toch een beetje aan de dure kant.