Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Bekijk alle reviews

AMD Radeon R9 R938G2401U1K Review

+3
TERW_DAN 23 maart 2014, laatste update op 25 maart 2014, 2.622 views

AMD Radeon R9 R938G2401U1K

Pluspunten

  • Snelheid
  • Low Profile
  • Software

Minpunten

  • RAMDisk ziet het geheugen niet als AMDgeheugen
  • Beschikbaarheid in NL.

Eindoordeel

Score: 5Per criterium
Prijs Score: 4
Featureset Score: 5
Stabiliteit Score: 5
Overklokbaarheid Score: 4
http://tweakers.net/ext/f/PTHMSxLJ3mCHB8MtGJ3T9EHz/full.png

Dat AMD videokaarten en CPU/APU's maakt dat weet bijna iedereen, maar dat ze ook geheugen op de markt brengen is niet zo heel bekend. In de pricewatch staan wel een paar kitjes vermeldt, maar echt bekend is het niet.
Van ASRock kreeg ik een leuke testsetup om het geheugen eens uit te proberen, in combinatie met een A10 7850K APU, een ASRock FM2A88X+ Killer-moederbord en een Noctua NH-L9a CPUkoeler.

http://tweakers.net/ext/f/TIL7i38TFzQmMtqlYAjTWWeW/full.jpg

Waar ik vooral benieuwd naar was was de invloed van de snelheid van het geheugen in combinatie met de gebruikte IGP. In de review van het moederbord heb ik gekeken naar diverse benchmarks, in deze review heb ik een geheugenintensieve applicatie gepakt, Blender in dit geval, en wat 3Dbenchmarks om te kijken wat het geheugen te bieden heeft. .

http://tweakers.net/ext/f/sPKE4lr1FplWlGaLTAUCMxwY/full.jpg


De R9 kit wordt geleverd als kitje van 2 modules van ieder 4GB met een maximale snelheid van 2400MHz met een CAS latency van 11-12-13-31. Dat lijkt vrij hoog, maar zoals iedereen die zich een beetje in geheugen verdiept weet zegt CASlatency lang niet alles, en kan een te lage latency zorgen voor mindere prestaties doordat er meer foutcorrectie nodig is

http://tweakers.net/ext/f/EPfL99IMlvckkWsk1zW9Wcef/full.jpg

Specificaties
Geheugen typeDDR3
Kitgrootte8GB
Modulegrootte4GB
Snelheid1200MHz / DDR3-2400
Timings11-12-13-31
Voltage1,65V
ProfielenAMP en XMP
HeatsinksLow profile
GarantieLevenslang


AMP en AMD overdrive
XMP profielen kennen we natuurlijk al van Intel platformen, en AMP is de tegenhanger van AMD. De modules hebben zowel een XMP als AMP profiel, dus op een Intelplatform kun je het geheugen ook op die manier instellen.

Maar AMD biedt hier nog wat meer met AMD Overdrive. Hier kun je veel instellingen inzien, aanpassen van onder andere het geheugen.

http://tweakers.net/ext/f/MPofHcviK8wBdx2mTHmWTXPg/full.jpg

Ik ken weinig mensen die zover duiken in wat het geheugen allemaal kan dat je dit zou willen instellen. Ik ben er zelf ook gewoon vanaf gebleven, en ben uitgegaan van het AMPprofiel, maar je kunt hier in principe nog alle kanten mee op als ik het zo zie.
Verder biedt AMDoverdrive een monitoringtool van CPU, GPU en het moederbord, biedt zaken zoals fancontrol en zit er ook een syntetische benchmark ingebouwd.

AMD Radeon RAMDisk
Bij dit geheugen krijg je ook de mogelijkheid om een RAMDisk aan te maken, via een stukje software geleverd door DataRAM. Met 8 GB kun je tot 4GB aan je RAMDisk toewijzen, en daardoor is het niet echt ideaal. 4GB is een veel te kleine opslagruimte om iets zinnigs mee te doen. Een game erop installeren zal al bijna niet gaan. En de ruimte van je RAMDisk kan niet meer gebruikt worden als RAM, waardoor je al snel te weinig in je systeem hebt.
Het lijkt met name bedoeld te zijn voor configuraties met een hele sloot aan geheugen, waarbij je een zinnige hoeveelheid kunt gebruiken.

http://tweakers.net/ext/f/ptvfhtJKAVwDuQDdRXWN17EU/full.png

Een snelle benchmark laat zien dat de snelheden gigantisch hoog liggen, dat is natuurlijk een interessante optie. Een minpuntje vond ik wel dat de software aangaf dat er geen AMD geheugen gevonden werd, terwijl dat er toch echt inzit.

update: Dat minpuntje is inmiddels ook door AMD bevestigd en het zou opgelost moeten worden voor het einde van de maand, zodat het geheugen ook daadwarelijk als Radeon memory gezien zal worden.


http://tweakers.net/ext/f/yMLWYZ4JlZp1QIQBKPhdYB8M/full.png

Benchmarks
De benchmarks die ik heb gedraaid zijn;
• Blender
• 3DMark
• CineBench 15
• Tomb Raider
Ik heb geprobeerd van alles wat te pakken om een idee te geven hoe de prestaties verschillen met verschillende geheugensnelheden.

Blender:
Met blender draai ik een 3Drender, dit is een van de meest geheugenintensieve applicaties die goed te meten zijn en betrouwbare resultaten geven. In mijn vorige geheugentests kwam deze eruit als de applicatie waarin de grootste verschillen zichtbaar zijn, vandaar dat deze niet mag ontbreken. Het model dat ik gebruikt heb is deze: http://www.blendswap.com/blends/view/24761

Blender - rendertijd in seconden
400MHz 700.99 s
533MHz 639.59 s
666MHz 630.36 s
800MHz 608.87 s
933MHz 614.52 s
1066MHz 584.78 s
1200MHz 569.78 s
Lager is beter

Omdat het renderen een vrij geheugenintensieve taak is zie je dat ook wel terug in de resultaten. Het verschil tussen de traagste en snelste settings is ruim 130 seconden, ruim 2 minuten op een render die op dit systeem gemiddeld rond de 10 minuten zit.

CineBench 15
Een van de benchmarks waarbij geheugenbandbreedte ook niet geheel onbelangrijk zou moeten zijn, al is het de vraag of de verschillen groot zijn. Met CineBench 11.5 waar ik eerdere tests mee heb gedaan heb ik immers geen grote verschillen opgemerkt in het draaien van de CPUbenches. De OpenGL benchmarks zullen naar verwachting wel wat grotere verschillen opleveren.

Cinebench - Single CPU rendering
400MHz 83 cb
533MHz 88 cb
666MHz 89 cb
800MHz 89 cb
933MHz 87 cb
1066MHz 90 cb
1200MHz 84 cb
Hoger is beter

Cinebench - Multi CPU rendering
400MHz 296 cb
533MHz 301 cb
666MHz 306 cb
800MHz 307 cb
933MHz 302 cb
1066MHz 307 cb
1200MHz 316 cb
Hoger is beter

Bij de renders zit er niet echt een gigantisch verschil tussen. Bij sneller geheugen liggen de scores iets hoger, al fluctueren ze een beetje. Echt heel spannend zijn deze resultaten niet te noemen eigenlij.

Cinebench - OpenGL
400MHz 24.36 fps
533MHz 29.7 fps
666MHz 34.25 fps
800MHz 34.81 fps
933MHz 35.01 fps
1066MHz 39.1 fps
1200MHz 45.48 fps
Hoger is beter

De OpenGL rendering geeft een heel groot verschil, met bijna dubbele prestaties tussen de hoogste en laagste scores. Met name de laatste 2 stappen leveren nog een flinke winst op.


3DMark
Zeker omdat ik ook de IGP gebruik is het handig om eens goed te kijken naar de invloed van het geheugen op 3D gebied. En 3DMark is zo'n beetje dé bekendste benchmark. Ik ben uitgegaan van de 3DMark 11 performance benchmark.

3DMark 11 - performance benchmark
400MHz 1624 3DM's
533MHz 1886 3DM's
666MHz 2079 3DM's
800MHz 2073 3DM's
933MHz 2081 3DM's
1066MHz 2261 3DM's
1200MHz 2382 3DM's
Hoger is beter

Opvallend is hier dat tussen de 666MHz en 933MHz er eigenlijk niet echt verschil zit. Ga je daarboven zitten dan liggen de scores ineens een stuk hoger, ga je naar beneden dat duiken ze ook flink naar beneden.

Tomb Raider
Naast het feit dat het gewoon een hele gave game is zit er ook een goede benchmark tool in. De tests zijn gedaan op een resolutie van 1680x1050. 2560x1600 leek me voor de IGP in deze test wat overkill (maar uiteraard zijn die wel terug te vinden in de tests van het moederbord zelf). 1680X1050 is de native resolutie van mijn monitor, dus dat was een makkelijke keuze.

Tomb Raider - Nornal - 1680x1050 - No Vsync
400MHz 16.6 fps
533MHz 21.4 fps
666MHz 26.0 fps
800MHz 25.9 fps
933MHz 27.0 fps
1066MHz 30.7 fps
1200MHz 35.9 fps
Hoger is beter

In een echte game zoals Tomb Raider zie je goed het resultaat van sneller geheugen. Je gaat hier echt van onspeelbaar met 17fps naar redelijk goed speelbaar op 36ps, door enkel het geheugen sneller te laten lopen. Ook hier valt het op dat er tussen 666MHz en 933MHz geen echt groot verschil zit, maar als je naar boven gaat dan krijg je ineens nog een bult extra performance er voor terug.

Lightsmark 2008.
Een inmiddels wel antieke benchmark te noemen waarin zelfs de brakste videochip een behoorlijke score neerzet. Maar juist daarom heb ik deze ook gedraaid, om te zien of je hier grote verschillen in de snelheden gaat zien.

Lightsmark 2008 - 1680x1050 fullscreen
400MHz 171.9 fps
533MHz 218.4 fps
666MHz 261.2 fps
800MHz 268.3 fps
933MHz 266.4 fps
1066MHz 300.6 fps
1200MHz 338.3 fps
Hoger is beter

En ook hier zien we dat traag geheugen echt een flinke bottleneck veroorzaakt, dat in het midden de verschillen vrij klein zijn, maar zodra je naar 1066MHz op 1200MHz gaat je er ineens flink wat op vooruit gaat.

Naast deze benchmarks heb ik nog meer benchmarks gedraaid op deze config in vergelijking met een i5. Deze staan in de review van de A10 7850K: http://tweakers.net/produ...-7850k-black-edition.html

Prijs en beschikbaarheid
Dit kitje is momenteel nog niet echt in de Nederlandse winkels te vinden, het staat niet in de pricewatch met een prijsvermelding, en op Hardware.info is het ook niet te vinden. En als het niet in die 2 prijsvergelijkers staat, dan is de kans klein dat het goed verkrijgbaar is in de winkels.
Via Amazon.com kwam ik 'm tegen voor $110, zo'n 79 euro. Als ik dat vergelijk met een aantal andere kitjes dan zit het zo'n 10 euro boven de goedkoopste kit die momenteel in de pricewatch staat. En is het niet duurder dan gemiddeld. In dat opzicht denk ik dat als AMD die R9 geheugen op de markt brengt voor deze prijs, het best een interessante kit kan zijn in combinatie met moederborden die met AMP overweg kunnen.

update: van AMD en ASRock heb ik inmiddels vernomen dat het de bedoeling is dat er meer distributeurs komen in Nederland en Europa voor dit geheugen, zodat de beschikbaarheid een flink stuk zal verbeteren.
Waar er nu nog geen prijs in de pricewatch staat zal dat hopelijk op korte termijn veranderen.

Tot slot
In eerdere reviews heb ik gezegd dat de snelheid van het geheugen niet zo'n bijzondere grote impact had. Maar dat was met tests die op een Intelplatform zijn uitgevoerd. Met een AMD APU is het toch zeker wel aan te raden er snel geheugen in te zetten, want je krijgt er gewoon flink betere prestaties voor terug. Nu heb ik in bovenstaande review wel de extremen opgezocht, door ook DDR3-800 / 400MHz instellingen te gaan gebruiken, maar je ziet in veel benchmarks dat met name de laatste paar stappen van 933MHz naar 1200MHz met deze APU nog echt een goed verschil kunnen maken. Zoveel verschil zelfs dat het kan gaan om het wel of niet soepel kunnen draaien van een game.

Als je dus gaat voor een AMD APU, en zeker als je de IGP gaat gebruiken, dan is het de moeite waard om snel geheugen te nemen.

Gebruikt in combinatie met:

Bekijk alle afbeeldingen:

Heb jij ook een AMD Radeon R9 R938G2401U1K?

Deel je ervaringen en help andere tweakers!

Schrijf review

Reacties (10)

Wijzig sortering
Op wat voor instellingen had je tombraider staan? Want ik moet zeggen dat die fps voor mijn gevoel vrij hoog zijn. Maar ik draai die game dan ook 1080p met alles open. Voor de rest prima review. Erg nuttig als ik voor iemand weer eens een budgetpc in elkaar moet schroeven.
Op wat voor instellingen had je tombraider staan? Want ik moet zeggen dat die fps voor mijn gevoel vrij hoog zijn. Maar ik draai die game dan ook 1080p met alles open. Voor de rest prima review. Erg nuttig als ik voor iemand weer eens een budgetpc in elkaar moet schroeven.
Op normal, en enkel VSync uitgezet (wat ik altijd doe in benches, omdat ik dan niet gelimiteerd word in de framerate, al is dat hier natuurlijk nog niet het geval).
Antialiasing staat dan op FXAA en de texturefilter op Anisotropic 4x en high precision en tessalation uit.
In elk geval de standaard preset.

Ik ga er nog wat uitgebreider mee testen voor de review van het moederbord en de APU. Maar ik wil niet alle benchmarks in iedere review zetten, omdat je dan een zee van grafiekjes krijgt waar je de weg dan weer lekker snel in kwijt raakt. En dat leek me niet zo heel handig eigenlijk.
Daar heb je helemaal gelijk in dat je niet teveel van die grafieken erin moet zetten. Maar nu kan ik het in elk geval even vergelijken mijn mijn eigen setup. Dank u voor de info
Daar heb je helemaal gelijk in dat je niet teveel van die grafieken erin moet zetten. Maar nu kan ik het in elk geval even vergelijken mijn mijn eigen setup. Dank u voor de info
Houd iig de rest van de reviews in de gaten, want ik ga sowieso nog wat beter kijken naar de IGP.
Mooie review weer, zou alleen wel de kanttekening willen plaatsen dat ik verwacht dat het grootste effect van het snellere geheugen weg is, op het moment dat je een discrete grafische kaart gebruikt in plaats van de IGP, aangezien deze zijn eigen geheugen heeft.
Ik vraag me dan ook af wat het nut is van dit soort high-end geheugen, aangezien het vooral tot zijn recht komt in low/mid-end systemen zonder discrete GPU.
Mooie review weer, zou alleen wel de kanttekening willen plaatsen dat ik verwacht dat het grootste effect van het snellere geheugen weg is, op het moment dat je een discrete grafische kaart gebruikt in plaats van de IGP, aangezien deze zijn eigen geheugen heeft.
Ik vraag me dan ook af wat het nut is van dit soort high-end geheugen, aangezien het vooral tot zijn recht komt in low/mid-end systemen zonder discrete GPU.
In de benchmarks zie je duidelijk dat het vooral invloed heeft op de IGP, de CineBench benchmarks doen vrij weinig, en in Blender is het vooral omdat die heel erg op het geheugen leunt.

Ik denk dat een APU als deze echt niet in een low-end systeem komt, gezien het hier wel gaat om een APU van 150 euro.
Daarbij kan het voor een mid-end systeem natuurlijk best een interessante optie zijn om 2 tientjes meer voor geheugen uit te geven en daardoor een hele flinke boost te krijgen. Ik denk eigenlijk dat dat de goedkoopste upgrade is die je nog kan doen zonder er een dedicated videokaart in te zetten.
Ik denk eigenlijk dat dat de goedkoopste upgrade is die je nog kan doen zonder er een dedicated videokaart in te zetten.
Goed punt, dat is ook wel weer zo.
ondersteunt dit FM2+ mobo ook deze ram snelheid?
pricewatch: MSI A78-G41 PC Mate
De geheugencontroller zit in de CPU/APU, niet zo zeer op het moederbord. Je zult dus moeten kijken wat die support
Oké, dan lukt t wel.
Ik was van plan de a10 7850k te kopen.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn



Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True